Eroavatko muiden maiden odottavat äidit suomalaisiin odottaviin äiteihin verrattuna?
Oletko huomannut ovatko jonkun muun maan odottavat äidit huomattavasti erilailla käyttäytyviä kuin Suomessa asuvat tulevat äidit?
Kommentit (20)
Muualla odottavat äidit saavat erityiskohtelua, jonossa pääsee ohi ja istumapaikkaa tarjotaan julkisissa kulkuvälineissä.
Suomessa mulkoillaan odottajaa ja ovi lämäytetään naamalle eikä paikkaa anneta ihan periaatteesta.
Olin New Yorkissa n. puolivälissä raskautta. Amerikkalaiset ystävämme pitivät aika lailla poikkeuksellisena, että olin matkustanut raskaana ollessani ja jaksoin normaalisti kulkea kaupungilla ja olla.
Neuvolajärjestelmää ei ole kaikkialla.
Raskaus ei ole muualla sairaalakäyntiä vaativa sairaus, jos mitään ongelmaa ei ole.
Juu, samanlaisia kokemuksia kuin yllä Välimeren maista (useammasta). Raskautta ei tosiaankaan pidetty normaalitilana kuten Suomessa vaan todellakin invalidisoivana sairautena suunnilleen. Raskaana oleva ei voi ajaa autoa. Ei jaksa käydä kaupoissa (jota pidetään normaalina). Ei sitä. Ei tätä. Ei tosiaankaan voi lentää enää pätkääkään rv30 jälkeen. No ei kyllä matkustaakaan kun ei ole turvallista (vaikka viereiseen kaupunkiin).
Nämä ovat yleensä samalla maita jossa naisia muutenkin kohdellaan hyvin alentuvasti. Raskaana oleva nainen onkin sitten kuin pikkulapsen tasolla jolta ei 1) odoteta juuri mitään mutta 2) jolle ei sallitakaan juuri mitään. Nyppi todella pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Olin New Yorkissa n. puolivälissä raskautta. Amerikkalaiset ystävämme pitivät aika lailla poikkeuksellisena, että olin matkustanut raskaana ollessani ja jaksoin normaalisti kulkea kaupungilla ja olla.
Amerikassa on kyllä ihan tavallista olla synnytykseen asti töissä, kun ei ole äitiyslomia samalla tavalla kuin meillä.
Mua oikeasti harmitti juosta työssäkäyvänä ihmisenä neuvolassa. Tuntui todella turhalta ja ei oikein edes olisi ehtinyt.
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ei ole muualla sairaalakäyntiä vaativa sairaus, jos mitään ongelmaa ei ole.
No eihän se meilläkään ole. Neuvolassa käydään nimenomaan katsomassa, että mitään ongelmaa ei ole. Kai tällaisia tarkistuksia muuallakin tehdään, vaikkei nyt ihan samalla systeemillä.
Ei. Neuvolajärjestelmä ei ole normaalia maailmalla.
Kuitenkin länsimaissa pärjätään ihan hyvin.
Yhdysvalloissa on yli viisinkertainen äitiyskuolleisuus kuin Suomessa ja myös selvästi suurempi lapsikuolleisuus. Suomen äitiyskuolleisuus on maailman alhaisin ja imeväiskuolleisuus kolmanneksi alhaisin koko maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulle tämän viestisi tarkoitit, niin minähän kirjoitinkin, ettei samalla systeemillä. Puhuin pelkästään tarkastuksista. Sanohan, missä länsimaassa ollaan yleisesti raskaana alusta loppuun asti käymättä yhdessäkään tarkastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Maissa joissa odottaville äideille on järjestetty kattava raskauden seuranta, äitien ja vauvojen kuolleisuus ovat alhaisemmalla tasolla kuin muualla.
Kyllä muissakin länsimaissa käydään odotusaikana tarkastuksissa, vaikka ei juuri neuvolaksi kutsuta. Ainakin kaikissa alhaisen äiti-ja lapsikuolleisuuden maissa.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän jonkinlaista raskaudenaikaista seurantaa ole jokaisessa alhaisen lapsikuolleisuuden maassa.
Hollannissa neuvolasysteemi vaikuttaa aika samankaltaiselta kuin Suomessa (tai no Suomalaisesta mulla ei ole kokemusta, mutta näin lukemani perusteella).
Juttelin synnärillä italialaisen äidin kanssa. Lisäksi tutustuin venäläiseen äitiin. Molemmat sanoivat, että heidän kotimaassaan "kaikki" selvittävät sukupuolen etukäteen ja kertovat sen kaikille ennen vauvan syntymää.
Suomessa heille oli järkytys, kun moni ei kerro lapsen sukupuolta tai ei tiedä sitä etukäteen. Heille tämä oli uutta ja outoa.
Joo. Muunmaalaiset juovat vähemmän alkoholia ja eivät tupakoi.
Vierailija kirjoitti:
Eeh en minä ole kolmen raskauden aikana käynyt sairaalassa kuin synnyttämässä.
Monissa maissa sektion saa rahalla, varsinaista lääketieteellistä syytä ei tarvita.
Kohdunvuokraus voi myös olla vaihtoehto, vaikka harvinaista onkin.
Äitien mukavuus on paremmin huomioitu (puhun nyt Länsimaista). Suomen neuvolajärjestelmä on vauvaa varten, äiti on synnytyskone, josta ei vauvan syntymän jälkeen olla kiinnostuneita tajuamatta sitä, että äidin hyvinvointi ja kunnioitus heijastuu suoraan myös vauvaan.
Japanissa sairaalloinen kauneusihanne koskee myös raskaana olevia, joten moni nainen on tiukalla dieetillä. Tämä ei sinänsä ole kiinni vain odottavien naisten käytöksestä, vaan myös lääkärit seuraavat painonnousua tarkasti ja toruvat herkästi. Ja painon nousulla meinaan nyt siis ihan tavallista raskausajan +8-10 kiloa. Synnärillä havahduin siihen miten niin moni lapsi oli syntynyt keskosena. Itse en antanut arvoa lääkärin nurinalle, sillä olin alunperinkin ihan normaalipainoinen ja ne 10kg raskauskilot jäi synnärille. Minusta Suomessa on paljon parempi asenne, että mennään äitien ja erityisesti lasten hyvinvointi edellä. Raskauskiloja ei tarvitse pelätä, se on ihan normaalia.
Vietin ulkomailla päivän aikaa porukassa, jossa oli yksi odottava äiti. Jotenkin tuntui oudolta suomalaisiin verrattuna se, miten hän tavallaan teki odotuksesta "ison numeron" (suomalaisiin verrattuna) ja puhui tuntemuksistaan avoimesti.