Kuinka usein käytät alkoholia? Ja missä tilanteessa?
Siinäpä se kysymys tulikin...
Itse otan ehkä yksi-kaksi kertaa kuukaudessa, mutta niistäkin tulee jostain hiivatin syystä huono omatunto, vaikka en mitenkään örvellä tai mitään. Nämäkin yleensä kotona miehen kanssa kahdestaan ollessa, tai jos ystäviä on kylässä tai ollaan jossain vieraisilla. Ensin siis syödään ja otetaan viiniä ruoan kanssa, ja sitten ehkä hieman lisää viiniä tai olutta/siideriä.
Nyt tekisi mieli ottaa lasi-pari viiniä, mutta jotenkin ajattelen, etten muka voi... koska otin ehkä kolme viikkoa sitten. En siis koskaan juo esim. saunasiideriä tms., vaan sitten jos otan, niin otan enemmän kuin yhden annoksen kerralla. Mutta en siis känniin asti kuin ehkä kerran-pari vuodessa (enkä silloinkaan mitenkään "sikaile"). Onko tämä nyt normaalia tämä itsensä syyllistäminen?
Miten usein te muut käytätte alkoholia? Rehellisiä vastauksia (eikä syyllistäviä!)... Olen siis reilu nelikymppinen nainen.
Kommentit (34)
Päivittäin otan viinaa ja ihan normaali arki tilanteessa.
Olen ollut hyvin masentunut enkä siksi uskalla juoda. Pelkään että tekisin itselleni humalassa/krapulassa jotain. Viimeksi eli uutena vuotena join ehkä 4 siideriä.
Vierailija kirjoitti:
Noin kerran kuussa 6-8 pikkulonkeroa. Jos jotain menoa esim baarissa, niin sitten siellä. Harvoin kuitenkin. Voin ottaa enemmän, jos hauskaa seuraa, mutta voin olla ottamattakin. Ihan turhaan ap syyllistät itseäsi, mieti nyt miten kaameesti ihmiset ryyppää. Onko sulla muuten muita asioita, jotka oon ihan tavallisia, mutta syyllistyt niistä tietämättä miksi? n50+
No joo, on. Olen ylipainoinen, ja jo normisyömisissäkin kelaan koko ajan että eihän tätäkään varmaan voisi syödä. Saatikka jos joskus (harvoin, usko tai älä) herkuttelen, niin sittenpä vituttaa koko ajan. Olisi ihanaa kun voisi nauttia vain.
Juust alka olla 2 promilen käni piälä!
Vierailija kirjoitti:
Hyvin monena arkipäivänä, käytän puhdistusaineena labrassa. En juo.
70 % vai 90 %?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin kerran kuussa 6-8 pikkulonkeroa. Jos jotain menoa esim baarissa, niin sitten siellä. Harvoin kuitenkin. Voin ottaa enemmän, jos hauskaa seuraa, mutta voin olla ottamattakin. Ihan turhaan ap syyllistät itseäsi, mieti nyt miten kaameesti ihmiset ryyppää. Onko sulla muuten muita asioita, jotka oon ihan tavallisia, mutta syyllistyt niistä tietämättä miksi? n50+
No joo, on. Olen ylipainoinen, ja jo normisyömisissäkin kelaan koko ajan että eihän tätäkään varmaan voisi syödä. Saatikka jos joskus (harvoin, usko tai älä) herkuttelen, niin sittenpä vituttaa koko ajan. Olisi ihanaa kun voisi nauttia vain.
Uskon, että harvoin. Tiedän tuon mekanismin. Nauti herkutteluhetkistäsi ihan rauhassa ja samoin syödessäsi, kun sen kerran tiedät normaaliksi. Tarkoitan, että mikä ikinä ongelma? onkaan, niin eihän se syyllisyyden tunteesta parane, vai mitä? Syyllisyyden tunne on abstrakti asia, eikä vaikuta mihinkään :)
Yleensä juon kerran viikossa, kaksi tai maksimissaan kolme 0.5 kokoista kaljaa/siideriä/lonkeroa. Joskus olen tissutellut parikin kertaa viikkoon, silloin kyllä iski morkkis. Usein juon yksin yksinäisyyteeni, välillä parhaan ystäväni luona ihan vain iltaa viettäen ja leffaa katsoen. Baareissa en käy kun ei ole löytynyt Bäkkärin kamalan muutoksen jälkeen vastaavaa rock-henkistä paikkaa. Introverttinä juon kyllä muutenkin mielumin yksityisissä paikoissa kun lähden ulos rettelöimään.
Haluaisin vähentää juomistani, toinen vanhemmistani alkoholisoitui ollessani teini ja kuoli alkoholin aiheuttamaan sairauteen. En halua samaa vaikka heikkoina hetkinä se tuntuukin helpolta pakokeinolta elämästä.
n25
Juon aika harvoin nykyään. Tulin juuri risteilyltä Tukholmasta, ja siellä meni yksi lasi (16 cl) valkkaria ruoan kanssa.
Ehkä 2-4 kertaa vuodessa tulee enää juotua vähän enemmän, eli humalaan asti. Satunnaisesti ruoan kanssa sitten noita yksittäisiä lasillisia, mutta aika harvoin niitäkin. Ei välttämättä edes kuukausittain.
En koskaan enkä missään tilaanteessa
Tänään join puoli lasia skumppaa työhön liittyvässä tilaisuudessa.
Seuraavaa kertaa ei ole näköpiirissä.
Rentoutuakseni viikonloppuisin, arkisin en juo. Pelottaa koska suvussa molemmin puolin alkoholismia, kuolleet ovat olleet 29-65-vuotiaita. Itse jossain tässä välissä nyt.
2-5 annosta 1-4 kertaa viikossa. Joskus voi mennä parikin vuotta niin, että juon yhden annoksen vuodessa. Joskus sitten tulee kausia, kun juo enemmän. En todellakaan stressaa, kun muu elämä ei juomisesta kärsi. Elämäntilanteet vaihtelee niin paljon, että toisissa tekee mieli se juoda ja toisissa sitä ei kaipaa yhtään.
Vain kahdessa tapauksessa. Silloin kun itsellä sattuu olemaan tai joku tarjoaa.
Päivittäin ruoan kanssa.