Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette saaneet vähennettyä ylimielisyyttä itsestänne?

Vierailija
29.03.2019 |

Tietoinen ajattelu auttaa jonkin verran, mutta sitten on sellaistakin ylimielisyyttä jota ei itse edes tajua ylimielisyydeksi.
Onko täällä muita ylimielisiä ihmisiä ja jos on, niin miten olette saaneet fiksattua tätä piirrettä itsessänne?
Jossain määrin on varmaan persoonapiirre jota ei saa täysin kitkettyä, mutta laimennettua kuitenkin.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

? ? Pidän suuni kiinni, enkä vaivaudu puhumaan.

Vierailija
2/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pistit kyllä pahan kysymyksen. En ole sillä tavoin ylimielinen että katsoisin toisia alaspäin. Nainen kenen kanssa hengaan huomauttelee että olen älyttömän itseriittoinen. Onko se sitten ylimielisyyttä? Mulle on aivan se ja sama onko seuraa vai olenko yksin. Viihdyn vallan mainiosti yksin ja seurassa olen sosiaalinen. Vähän jopa flirtti naisia kohtaan. Riippuen toki tilanteesta.

Kaverit ja tutut pitää mua mukavana tyyppinä. Itse voisin kyllä kuvailla itseäni ylimielinen kuspää. Mulla on kyllä sellainen itsekritiikki etten tykkää katsoa peiliin. Tarkoitan ihan ulkonäköä. En silti ala meikkaamaan ja onneksi itseä ei tarvi hirveästi katsella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele itsesi välillä toisen osaan (esim. vaikeassa elämäntilanteessa olevan), niin eiköhän ylimielisyys vähene.

Myös se, että kaikille voi sattua kaikkea, etkä ole muita parempi.

Vierailija
4/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun inhorealismi muuntuu usein matkalla toiselle ihmiselle ylimielisyydeksi. Se vähenee heti kun funtsin alkoholistikaveriani ja hänen ihmissuhdepelejään. Silloin tulee itselle nöyrä ja tyytyväinen olo.

Vierailija
5/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen olin ylimielinen naisia kohtaan, toki nykyäänkin tunnen jotain myötähäpeän kaltaista naisia kohtaan, jotka eivät saa itse vaihdettua lamppua tai tehtyä lumitöitä. Mutta suhtaudun kuitenkin paremmin kuin ennen, käsitän, että jokaisella on hyvät ja huonot puolensa, eikä kukaan ole niin mustavalkoinen kuin joskus luulin.

6/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä pitäisi vähentää tai rajoittaa, koska se on täysin oikeutettua ?

Vierailija
7/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein mitenkään aiemmista yrityksistä huolimatta. Sitten koin "valaistuksen" ja tulin sujuiksi sen piirteen kanssa.

Vierailija
8/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele itsesi välillä toisen osaan (esim. vaikeassa elämäntilanteessa olevan), niin eiköhän ylimielisyys vähene.

Toi on empatiakyvyttömyyttä mistä puhut.

Olen hyvin empaattinen ja avulias etenkin heikompia kohtaan, mutta en nöyrä, eli asenteeni yleisesti on ylimielinen ja tapani ilmaista asiat on myös helposti ylimielinen tai niin toinen sen ainakin ottaa.

Tuota hoen kyllä välillä päässä itselleni, että en ole muita parempi eikä minulla täten ole oikeutta saada esim. parempaa tai nopeampaa palvelua, ajaa ylinopeutta tms.

Tuollaiseen käytökseen siis on taipuvaisuutta, mikä on kyllä tietynlaista empatian puutetta.

Mutta tää ylimielisyysongelma koskee lähinnä tapaani ilmaista asiani, ilmeitäni ja eleitäni ym. ihan tavallisissa keskusteluissa.

Voisi jatkaa tuota ”et ole ketään parempi”-lauseen mantraamista päässä ja mantrata sitä vielä vähän enemmän, ehkä se hiljalleen vaikuttaa yleiseen asenteeseen ja olemiseen.

-Ap

Vierailija
9/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvin empaattinen ja avulias etenkin heikompia kohtaan, mutta en nöyrä, eli asenteeni yleisesti on ylimielinen ja tapani ilmaista asiat on myös helposti ylimielinen tai niin toinen sen ainakin ottaa.

Tuota hoen kyllä välillä päässä itselleni, että en ole muita parempi eikä minulla täten ole oikeutta saada esim. parempaa tai nopeampaa palvelua, ajaa ylinopeutta tms.

Tuollaiseen käytökseen siis on taipuvaisuutta, mikä on kyllä tietynlaista empatian puutetta.

Mutta tää ylimielisyysongelma koskee lähinnä tapaani ilmaista asiani, ilmeitäni ja eleitäni ym. ihan tavallisissa keskusteluissa.

Voisi jatkaa tuota ”et ole ketään parempi”-lauseen mantraamista päässä ja mantrata sitä vielä vähän enemmän, ehkä se hiljalleen vaikuttaa yleiseen asenteeseen ja olemiseen.

-Ap

Minusta se oli hyvä neuvo eli se, että kuvittele useammin itsesi toisen asemaan. Se lisää läsnäolevuutta ja kun aidosti kohtaat toisen, ilman minkään näköisiä ennakkoluuloja ja kuvitelmia siitä että toinen on heikompi.

Tutustu aiheeseen mentalisaatio kyky. Aiheesta löytyy paljon hyvää kirjallisuutta, josta voisit hyötyä.

Vierailija
10/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun ongelma taas on se, että ihan oikeasti ja objektiivisesti useimmilla mittareilla mitattuna minä OLEN parempi kuin muut - lähes kaikilla muilla mittareilla paitsi urheilusuorituksissa. Tästä aiheutuvaa ylimielisyyttä karsii kaikkein tehokkaimmin tietoisuus siitä, että olin minä mitä vain, mun on kuitenkin elettävä tässä maailmassa muiden kanssa ja suurimmalta osalta heidän ehdoillaan.

Kun on kauhalla annettu niin kauhalla vaaditaan.

Vierailija
11/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun ongelma taas on se, että ihan oikeasti ja objektiivisesti useimmilla mittareilla mitattuna minä OLEN parempi kuin muut - lähes kaikilla muilla mittareilla paitsi urheilusuorituksissa. Tästä aiheutuvaa ylimielisyyttä karsii kaikkein tehokkaimmin tietoisuus siitä, että olin minä mitä vain, mun on kuitenkin elettävä tässä maailmassa muiden kanssa ja suurimmalta osalta heidän ehdoillaan.

Voit olla parempi muita melkein kaikessa, mutta ihmisyydessä olet kaukana parhaimmasta.

Vierailija
12/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään, en sitä tahalleni tee ja jos se on jollekin ongelma niin se ei ole minun ongelma vaan hänen.

Vierailija
13/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit olla parempi muita melkein kaikessa, mutta ihmisyydessä olet kaukana parhaimmasta.

Erehdyt.

Vierailija
14/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, ettei ylimielisyys=empatia kyvyttömyys.

Vähän nuorempana tuo "ylimielisyys" vaivasi itseäni vaihtelevasti paljonkin. Mutta nyt näen, että a) ylimielisyyden tiedostaminen itsesaään on hyvä juttu (kuten muidenkin piirteidensä)

b) ylimielisyydestä on myös hyötyä. En osaa oikein selittää tätä kunnolla, mutta esimerksiksi käytännössä niin, että ylimielisyys voi käytännössä säästää ylimääräiseltä henkiseltä kuormitukselta tietyissä tilanteissa(- se toki voi myös olla itselleen haitallisempi defensismekanismi joissakin tilanteissa)

c) Asian hyväksyminen.

Toisin sanoen, mielestäni on hyvä, jos ihminen pystyy tunnistamaan itsessään myös negatiivisina pidettyjä piirteitä/tunteita- jo niiden tiedostaminen ohjaa käyttäytymistä parempaan+ lopulta ne ovat "vain" tunteita- ne voi tiedostaa ja päästää heti perään menemään- hetkelliset negatiiviset tai muuten kiusalliset tunteet eivät itsessään vahingota ketään toisin kuin niissä vellominen.

Vierailija
15/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemalla työtön monta vuotta putkeen, kyllä siinä pienetkin ylimielisyyden rippeet häviää

Vierailija
16/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli täysin asiallinen ja hyvä vastaus esitettyyn kysymykseen. Toisin kuin tämän sinun. (sivusta)

Vierailija
17/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys ja usko.  Jos olet rikas ja ''uskovainen'' niin anna kaikki mitä sulla on pois ja katsotaan sun uskon vahvuus. Mitä? Etkö pysty? Todellakin kameli menee ennemmin neulan silmästä läpi kuin rikas pääsee taivaaseen.

Vierailija
18/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ihminen yleensä vaikuttaa ylimieliseltä? Minusta lähinnä sellainen, joka ei ymmärrä muita ja tuomitsee ihmisiä heitä ymmärtämättä. Tähän tulee itsekin toisinaan sorruttua siitä huolimatta, että yleensä asennoidun ihmisiin ymmärtämisen halulla.

Omaa ylimielisyyttä voi siis vähentää pyrkimällä ymmärtämään erilaisia ihmisiä: mitä kenenkin nykytilanteen taustalla on ja mikä siihen on ajanut.

Ylimielisyyttä vähentää myös kiitollisuus ja sen käsittäminen, että asiani eivät ole näin hyvin siksi, että olisin muita (niitä joilla on huonommin) parempi vaan koska olen ollut heitä onnekkaampi.

Vierailija
19/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten se onnistuu kun tapaat muita ylimielisiä ihmisiä ja pystyt peilaamaan omaa huonoa käytöstäsi heistä. Paras opettaja ovat vastenmieliset ihmiset toisinaan.

Vierailija
20/22 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Olen samaa mieltä, ettei ylimielisyys=empatia kyvyttömyys.

Vähän nuorempana tuo "ylimielisyys" vaivasi itseäni vaihtelevasti paljonkin. Mutta nyt näen, että a) ylimielisyyden tiedostaminen itsessään on hyvä juttu (kuten muidenkin piirteidensä)

b) ylimielisyydestä on myös hyötyä. En osaa oikein selittää tätä kunnolla, mutta esimerkiksi käytännössä niin, että ylimielisyys voi säästää ylimääräiseltä henkiseltä kuormitukselta tietyissä tilanteissa/buustaa suoritusta/yms.

(- se toki voi myös olla itselleen haitallisempi defensismekanismi tms. joissakin tilanteissa)

c) Asian hyväksyminen.

Toisin sanoen, mielestäni on hyvä, jos ihminen pystyy tunnistamaan itsessään myös negatiivisina pidettyjä piirteitä/tunteita- jo niiden tiedostaminen ohjaa käyttäytymistä parempaan+ lopulta ne ovat "vain" tunteita- ne voi tiedostaa ja päästää heti perään menemään- hetkelliset negatiiviset tai muuten kiusalliset tunteet eivät vielä itsessään vahingoita ketään- toisin kuin niissä vellominen.

Btw. Tutkimusten mukaan aivot eivät tunnista kieltoja "et ole sen parempi kuin muutkaan" yma. Mantrat luultavasti vain vahvistaa ylimielisyyden kokemustasi- kuin vähentää sitä. Ehdotan edelleen, että hyväksyt asian- mikäli et koe siitä merkityksellistä haittaa- ja jos niin korjaat mitä voit ja hyväksyt sen sitten.

Hyväksyminen on ymmärrystä ja lempeyttä itseään kohtaan, parantaa itsetuntoa ja ymmärrystä muita kohtaan jne. itseään sättiminen- olkoonkin ylimielisyydestä on väkivaltaa itseään kohtaan ja eräänlaista heikkoa itsetuntoa, olet mielestäsi vääränlainen- koet vääriä, perusteettomia tunteita, joka saattaa vaikuttaa myös siihen miten kohtelet muita/millaisena sinut näkevät.