Millainen oli mammografiakokemuksesi?
Oliko noloa ja sattuiko?
Kamalaa tissinvenyttelyä ikuisine traumoineen.
Kommentit (18)
Jo pelkästään se, että joutuu esittelemään tissejään laumalle lääkäreitä ja hoitajia on hirveää.
Epämiellyttävä, mutta kuvaus sujui niin nopeasti ettei paljoa ehtinyt haitata. Hoitaja oli todella hyvä.
Pelkäsin että sattuu. Mutta ei sattunut yhtään.
Viimeksi kommentoin ottajalle, että ei sattunut niin kuin edellisellä kerralla . Hän sanoi, että laitteen on ottanut kehitysharppauksen. Tämä oli Helsingin keskustassa. En tiedä kuinka usein koneet vaihtuu, jossain missä läyttökertoja on vähän. Tuo oli istopalvelu ja tekevät niitä urakalla.
Mikä niistä? Multa on otettu varmaan 15 kertaa. Joskus sattuu enemmän, toisinaan ei juuri yhtään. Joka tapauksessa se on nopeasti ohi. Paljon inhottavampaa on odottaa niitä tuloksia...
Tietääkö joku miksi ei tehdä enemmän vain ultraa, onko mammografia jotenkin paljon tarkempi? Vai mikä etu siinä on ultraamiseen nähden?
Ei ole koskaan sattunut, mutta itsellä onkin n isot ja pehmeät rinnat, jotka saa hyvin lätsittyä siihen levylle. Ehkä hankalinta on vääntää se kainaloon siinä yhdessä kuvassa riittävästi levylle. Terveystalon rekassa olen käynyt ja homma on aina sujunut nopeasti ja hyvin.
En ole koskaan esitellyt tissejäni, kuin sille yhdelle röntgenhoitajalle. Ja tila.on järkevästi suunniteltu ja pieni. Eli pukukopista koneeseen on pari askelta.
Vierailija kirjoitti:
Jo pelkästään se, että joutuu esittelemään tissejään laumalle lääkäreitä ja hoitajia on hirveää.[/quote
Kun minä olen ollut mammografiassa niin ei siinä ole tarvittu kuin yksi hoitaja ja esittely on kestänyt noin 5 min kaikkineen. Tosin sen jälkeen kun on sen ekan muksunsa pyöräyttänyt niin saa tottua esittelemään pimppiään ja tissejään oikein urakalla.
Syöpä oli. Sellainen kokemus. Nyt puolet tisseistä jäljellä, sädetetty ja toipilas. Sädetetty rinta on muuten tosi ikävä laittaa siihen levylle, se kun on jo muutenkin kipeä.
Käykää kuvauksissa vaan. Se voi olla elämän ja kuoleman kysymys.
Kyllä sen kuuluu vähän sattuukin. Mitä enemmän litistetään sen parempi kuva teknisesti (röntgenlääkärin helpompi tulkita kuvaa kun kuvassa vähemmän paksuutta/massaa, muutokset tulevat paremmin esille). Mutta onneksi kuvan otto ei kestä kauan. Toisilla voi olla aremmat rinnat jostain syystä ja ottaa myös siksi enemmän kipeää.
Tänään just mammografiassa. Mulla on vahvat silmälasit, ja ne käskettiin ottaa pois. Sitten päivteltiin, kun en nähnyt mennä seisomaan juuri määrätyille jalanjäljille. Ei sattunut.
Jollain oli silikoni-implantti poksahtanut siinä käsittelyssä 😕
Elämäni ensimmäisessä mammografiassa (johon lähetettiin oireiden perusteella 35-vuotiaana) löytyi rinnasta kasvain, joka sitten leikattiin. Sen jälkeen olen ollut seurannassa, joten pakko siellä on edelleen käydä. Ainoa hyvä puoli kyseisessä toimenpiteessä on se, että se on yleensä nopeasti ohi. Hoitajat ovat myös ainakin Helsingissä olleet tosi rauhallisia mukavia, mikä on tuossa tilanteessa tärkeää.
En ole koskaan vielä ollut mammografiassa, mutta huolestuttaa jo että varmasti sattuu ja on vaikeaa ellei kuvaustapa muutu. Mulla on niin laajalti kiinni olevat tissit, ei ole mitään poimua tai roikkuvaa tai mitään massaa koneen väliin laitettavaksi.
Ensimmäinen kerta oli kivuton, toisella kerralla oli HIRVEÄLTÄ haiseva hoitaja ja kokemus oli kivulias.
Käyn vuosittain, koska oikeassa rinnassa on mikrokalkkia. Kolmeen vuoteen ei ole näkynyt muutosta, joten se on hyvälaatuinen. Asun Saksassa ja käyn rintasyöpään erikoistuneessa yliopistollisessa sairaalassa mammografiassa, jossa on erinomaiset laitteet. Eihän se mukavaa ole, kun rinnat litistetään. Oon aika herkkä ja jo vähän ähkin siinä kuvien otossa, hoitajat on aina olleet mukavia tyyliin "ihan sekunti vielä". Kuukautiskierron ajankohdastakin riippuu, miten herkät rinnat on. Mun mielestä ei ole mitenkään outoa tai häveliästä käydä mammografiassa, siis sehän on niiden työtä. Olen kerran käynyt myös Vantaalla, mutta laitteet oli aivan historialliset. Henkilökunta kyllä mukavaa. Mikrokalkki ei muuten näy ultrassa, joka muuten on nuoremmille kyllä ykkösvalita tutkimukseen.
No eihän se kivalta tunnu että tissi litistetään sellaiseksi pitsiletuksi 😳