Kauhea ikäkriisi! Onko elämällä mitään annettava kun täytän jo 40?
Tuntuu että koko elämä meni jo ohi, tästä eteenpäin vaan odotellaan koska kuolema korjaa...
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että oot haaveillut epärealistisesta elämästä.
Onko epärealistista haaveilla omakotitalosta, ei mistään isosta vaan ihan tavallisesta? Sellaisesta työstä mistä pitää?
Mitkä sitten on sinusta realistisia haaveita?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen elämähän on parhaimmillaan yli nelikymppisenä. Ei enää eletä vauvojen ja miesten ehdoilla, vaan voit vihdoinkin tehdä juuri sitä, mitä itse oikeasti haluat. Harrastaa, tehdä uraa, matkustaa... mitä vaan.
Kuka ne lapset hoitaa jos minä matkustelen? Ja kenen rahoilla? Sama pätee harrastuksiin, hyvä jos kerran viikossa voi käydä työväenopiston jumpassa.
Vaikka ne lapset ei ole vauvoja, ei ne 2-7 vuotiaat yksin pärjää.Ap
Lue, kuuntele äänikirjoja, piirrä, maalaa, soita....
Tee käsitöitä
Katsele tähtiä, bongaa lintuja.
Valokuvaa.
Ei harrastusten ja kokemusten tarvitse olla kilpavarustelua, kenellä on kallein matka. Suu säkkiä myöten!
Minä olen 38-vuotias, työtön FM ja umpiköyhä. Rahat ei riitä materiaan ja matkusteluun. Saan kuitenkin iloa pienistä asioista, harrastuksiin ja mielenkiinnon kohteisiin ei tarvitse välttämättä lainkaan rahaa. Saan suurta onnea mm. näistä: liikkuminen luonnossa (metsä, jokiranta, merenranta, myös kaupunkiluonto on kaunista), eläimet (luonnon eläimiä ihana bongata), kotikaupunkini ilmaiset kulttuuritapahtumat (sinfoniaorkesteri, muut konsertit, teatteri- ja tanssiesitykset, taidegallerit, museot), lukeminen (kirjastossa valtava määrä uutuusteoksia kaunokirjallisuudesta tietokirjallisuuteen), elokuvat, musiikki, tv-ohjelmat (hyvät dokumentit ja sarjat), perus kotiruoka, perheen ja ystävien kanssa hengailu, taide (piirtäminen, maalaaminen), kirppislöydöt pienellä rahalla, askartelu ja diy-jutut sisustamisessa. Jne jne.
Eli löydä kiinnostavaa sisältöä elämääsi, mitkä asiat sinua kiinnostaa? On yllättävää miten paljon edullisia tai ilmaisia harrastusmahdollisuuksia löytyykään.
Olen 40v ja tähän mennessä ainakin elämänlaatu on parantunut koko ajan. Notkahdus oli tuossa 36-38 vuoden tienoilla, kun tajusin avioliittoni olevan paskaa. Erosin, ja elämä muuttui täysin. Olen tyytyväinen.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen elämähän on parhaimmillaan yli nelikymppisenä. Ei enää eletä vauvojen ja miesten ehdoilla, vaan voit vihdoinkin tehdä juuri sitä, mitä itse oikeasti haluat. Harrastaa, tehdä uraa, matkustaa... mitä vaan.
Kuka ne lapset hoitaa jos minä matkustelen? Ja kenen rahoilla? Sama pätee harrastuksiin, hyvä jos kerran viikossa voi käydä työväenopiston jumpassa.
Tee käsitöitäKatsele tähtiä, bongaa lintuja.
Valokuvaa.
Ei harrastusten ja kokemusten tarvitse olla kilpavarustelua, kenellä on kallein matka. Suu säkkiä myöten!
En kilpavarustele, ymmärrän itsekin että vuosien haave käydä Prahassa on täysin epärealistinen, vastasin vaan tuohon "tee mitä lystäät, matkustele!"
Käsitöitä tein ennen paljon, mutta nyt ei kädet oikein enää kestä. Palapelejä tulee tehtyä iltaisin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko epärealistista haaveilla omakotitalosta, ei mistään isosta vaan ihan tavallisesta? Sellaisesta työstä mistä pitää?
Mitkä sitten on sinusta realistisia haaveita?Ap
Et aloituksessasi kertonut muusta kuin ikäkriisistä.
Myöhemmin selvisi, että teillä on taloudellisia vastoinkäymisiä.
No, on mietittävä, mitä voi saada ja mitä ei.
Jos on näkyvissä loputon ulosottokierre ja kaupungin/kunnan vuokraluukku, elämä on rakennettava niihin puitteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 38-vuotias, työtön FM ja umpiköyhä. Rahat ei riitä materiaan ja matkusteluun. Saan kuitenkin iloa pienistä asioista, harrastuksiin ja mielenkiinnon kohteisiin ei tarvitse välttämättä lainkaan rahaa. Saan suurta onnea mm. näistä: liikkuminen luonnossa (metsä, jokiranta, merenranta, myös kaupunkiluonto on kaunista), eläimet (luonnon eläimiä ihana bongata), kotikaupunkini ilmaiset kulttuuritapahtumat (sinfoniaorkesteri, muut konsertit, teatteri- ja tanssiesitykset, taidegallerit, museot), lukeminen (kirjastossa valtava määrä uutuusteoksia kaunokirjallisuudesta tietokirjallisuuteen), elokuvat, musiikki, tv-ohjelmat (hyvät dokumentit ja sarjat), perus kotiruoka, perheen ja ystävien kanssa hengailu, taide (piirtäminen, maalaaminen), kirppislöydöt pienellä rahalla, askartelu ja diy-jutut sisustamisessa. Jne jne.
Eli löydä kiinnostavaa sisältöä elämääsi, mitkä asiat sinua kiinnostaa? On yllättävää miten paljon edullisia tai ilmaisia harrastusmahdollisuuksia löytyykään.
Siis minähän en harrasta mitään mikä maksaisi oikeastaan mitään ja kaikki ostetaan kirpparilta. Illalla teen palapelejä tai katselen sarjoja, areena onneksi on ilmainen.
Ap
Kevätmasennusta ilmassa kenties? Etsi iloa elämääsi uusista ja vanhoistakin asioista. Pidä sosiaalisia kontakteja yllä vanhoihin ystäviin, sukulaisiin, puolituttuihin. Juhli juhlapäiviä, luo traditioita, tee lomasuunnitelmia, ulkoile yksin ja seurassa.
Esim. Itse pyrin aloittamaan joka vuosi jonkin uuden jutun harrastuksen, kiinnostuksen kohteen. Pidän yhteyttä säännöllisesti neljään ystävääni. Kuntoilemme, lomailemme ja järjestämne illanviettoja ystävien kanssa. Perheen kanssa lomailemme myös ja teemme viikonloppuisin arkisia ilahduttavia asioita.
Esim. Tänään menemme lenkille koko perhe, huomenna retkeillään luonnonpuistossa, sunnuntaina leffaan esikoisen kanssa. Viikonloppuna hyvää ruokaa, ehkä juomaakin, saunomista.
Pääsiäiseksi on kutsuttu vieraita, vappua juhlitaan ystäväperheen kanssa, äitienpäiväbrunssi, miniloma toukokuussa, kesälomasuunnitelmia tehty, juhannusreissu varattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna miehen vahtia lapsia kun harrastat. Tai harrasta yhdessä lasten kanssa. Käykää kirjastossa, ilmaisissa kokoperheen kulttuuritapahtumissa, metsäretkillä, laulakaa, musisoikaa, taiteilkaa, tehkää yhdessä ruokaa, leipokaa, ottakaa valokuvia, tutkikaa luontoa, kuunnelkaa musiikkia, katsokaa eläindokkareita, pelatkaa lautapelejä, kootkaa palapelejä, tehkää näytelmiä ja taikatemppuja, harrastakaa liikuntaa, tanssikaa. Pienetkin lapset voi ottaa mukaan arkisiin puuhiin. Lapset tykkää, kun saavat olla aktiivisia ja viettää aikaa yhdessä koko perheen voimin.
Biologinen fakta on että fyysinen alamäki alkaa siinä noin ~20 ikävuoden korvilla, ehkä vähän reilu. Mentaalinen alamäki sitten hieman myöhemmin.
Ihmistä ei ole sellaisenaan tarkoitettu elävän yli 30 vuotiaaksi, jos niinkään vanhaksi.
Eli siinä mielessä voit lohduttautua että se lähemmäs 30 vuotias hupakko, joka elää menetettyä nuoruuttaan, on täysin samassa jamassa. Ei ole paluuta enää nuoruuden hegemoniaan.
Ihminen on kuitenkin siitä jännä otus että sillä on tietoisuus. Tietoisuuden kehittyminen ei lakkaa koskaan, toisin kuin fyysinen ja henkinen. Tämän kun oivaltaa, oivaltaa myös sen että iällä ei todellisuudessa ole mitään väliä. Siispä ikäkriisin poteminen on täysin turhaa.
Itse olen 31-vuotias mies ja poden ajoittain ikäkriisiä mutta yritän päästä siitä aktiivisesti eroon.
Vierailija kirjoitti:
Kevätmasennusta ilmassa kenties? Etsi iloa elämääsi uusista ja vanhoistakin asioista. Pidä sosiaalisia kontakteja yllä vanhoihin ystäviin, sukulaisiin, puolituttuihin. Juhli juhlapäiviä, luo traditioita, tee lomasuunnitelmia, ulkoile yksin ja seurassa.
Esim. Itse pyrin aloittamaan joka vuosi jonkin uuden jutun harrastuksen, kiinnostuksen kohteen. Pidän yhteyttä säännöllisesti neljään ystävääni. Kuntoilemme, lomailemme ja järjestämne illanviettoja ystävien kanssa. Perheen kanssa lomailemme myös ja teemme viikonloppuisin arkisia ilahduttavia asioita.
Esim. Tänään menemme lenkille koko perhe, huomenna retkeillään luonnonpuistossa, sunnuntaina leffaan esikoisen kanssa. Viikonloppuna hyvää ruokaa, ehkä juomaakin, saunomista.
Pääsiäiseksi on kutsuttu vieraita, vappua juhlitaan ystäväperheen kanssa, äitienpäiväbrunssi, miniloma toukokuussa, kesälomasuunnitelmia tehty, juhannusreissu varattu.
Lomareissuja ei kannata ehdottaa, koska ap:lla ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan mulla mies, mutta en enää oikein ymmärrä miksi. Mitä hyötyä siitä on?
Ap
Jos sulla on hyvä mies tyhjänpanttina, laita kiertoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomareissuja ei kannata ehdottaa, koska ap:lla ei ole rahaa.
Luin ap:n taloudellisusta huolista vasta vastattuani. Muut jutut on toteutettavissa vähällä rahalla. Ap- Toivottavasti perheenne talous piristyy, niin elämä alkaa taas hymyilemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minähän en harrasta mitään mikä maksaisi oikeastaan mitään ja kaikki ostetaan kirpparilta. Illalla teen palapelejä tai katselen sarjoja, areena onneksi on ilmainen.
Ap
Harrastatko mitään ulkoliikuntaa? Ihan vain pienikin kävelylenkki raikkaassa ulkoilmassa piristää. Käy lenkillä aikaisin aamulla tai illalla lasten nukkuessa, jos siihen ei ole muuten aikaa. Tai ulkoile yhdessä lasten kanssa. Luonto ja raikas ilma on parasta ja piristää mieltä.
Kuulostaa siltä, ettei ole kyse ikäkriisistä vaan ihan muista kriisestä.
Kriiseillä on tapana mennä ohi, elämään löytyy muuta sisältöä, uutta valoa. Kannattaa omien voimien mukaan koittaa olla mahdollisimman avoimella mielellä ja keskittyä asioihin, jotka ihan eniten tuo iloa.
Täytän vuoden kuluttua 40v, mutta täysin erilaisessa elämäntilanteessa. Ennen kuin täytin 30v, ikäkriisi oli paha, mutta muitakin syitä kriisiin oli (sinkkuus, pätkätyö/työttömyys, rahapula, epävarmuus, tyytymättömyys). Olin käytännössä varma, että kuolen. Jännästi en kuollutkaan ja elämä on hiljalleen sen jälkeen parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä noita reissuja varsilla kun on varaa. Ja brunsseja
Mulla on pari ystävää, harvoin ehditään nähdä ja aina lasten kanssa. Totaaliyhäri ja vuorotyöläinen ja heilläkin oma perhe. Kauempana asuu sitten kans pari ystävää joita tapaan pari kertaa vuodessa. Mulla ei ole muita sukulaisia kuin omat aika iäkkäät vanhemmat ja no, ovat he rakkaita mutta seura ei kyllä piristää.
Viimeksi meillä oli illanistujaiset joskus vuosi sitten, sitten ystäväpariskunta muutti pois.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Harrastatko mitään ulkoliikuntaa? Ihan vain pienikin kävelylenkki raikkaassa ulkoilmassa piristää. Käy lenkillä aikaisin aamulla tai illalla lasten nukkuessa, jos siihen ei ole muuten aikaa. Tai ulkoile yhdessä lasten kanssa. Luonto ja raikas ilma on parasta ja piristää mieltä.
Ulkoinen päivittäin, kävelen n 6-10 kilometriä ja muutenkin lasten kanssa ulkoillaan.
Ap
Sama tunne - ja vielä perheetön, kaikki perusasiat puuttuvat - kuolemaa siis tässä enää odotellessa...
40v. - niin se on niin dramaattinen luku naisen elämässä, psykologisesti, biologisesti ja sosiaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee käsitöitäKatsele tähtiä, bongaa lintuja.
Valokuvaa.
En kilpavarustele, ymmärrän itsekin että vuosien haave käydä Prahassa on täysin epärealistinen, vastasin vaan tuohon "tee mitä lystäät, matkustele!"
Käsitöitä tein ennen paljon, mutta nyt ei kädet oikein enää kestä. Palapelejä tulee tehtyä iltaisin.
Ap
Praha on aivan hyvin toteutettavissa, jos maltat säästää pieniä summia monta vuotta ja pystyt majoittumaan ja ruokailemaan matalalla budjetilla. Norwegianilla on usein tarjouslentoja Prahaan, 39e/suunta. Joskus jopa ollut 29e. Tee vain parin yön reissu ja yövy edullisessa hostellissa. Ruoka ei ole kalllista marketeissa. Nähtävää riittää ilmaiseksi kunhan vain käppäilee kaupunkia ympäriinsä. Älä osta tuliaisia äläkä lähetä kortteja.