Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä ihmisten halut oikein kumpuavat? Ihan outoa

Vierailija
29.03.2019 |

Monilla ihmisillä ilmeisesti on niinsanottuja haluja, he siis ilmeisesti haluavat sitä sun tätä. He haluavat esim lapsia, seksiä, auton, rahaa, hauskanpitoa, matkailua, nukkumista, rentoutumista, herkkuja, yms yms yms. Ihan outoa. En ymmärrä. Mistä he tuollaisia haluja oikein saavat? Mitä halut oikein ovat?
Minulla ei ole koskaan ollut ainuttakaan halua. Edes pikkulapsena ei ollut, muistan aivan selvästi. Minä syön koska muuten nälkä tekee kipeää. Nukun koska muuten väsymys tekee kipeää. Liikun koska muuten liika paikallaan oleminen tekee kipeää. Menen ihmisten pariin koska muuten yksinäisyys tekee kipeää. Laitan valot päälle koska muuten liika pimeys tekee kipeää. En minä mitään halua. On vain pakko tehdä useita asioita välttääkseen kipua.
Sanotaan että on olemassa keppejä ja porkkanoita. Kepit pakottavat ihmisen liikkeelle. Porkkanat houkuttavat ihmistä niin että hän liikkuu ihan omasta halusta. En minä mistään porkkanoista mitään tiedä, minä tiedän pelkkiä keppejä. Ilman keppejä minä en tekisi koskaan mitään, olisin vain paikallani kunnes kuolisin nälkään.
Jotkut ihmiset halusivat mennä kuuhun ja menivätkin. Siis astronautit. Kuuhun meneminen on todella vaivalloista, pitää työskennellä ahkerasti vuosikymmeniä että sinne pääsee. Jostain kumman syystä astronauteilla oli niin suuri halu mennä kuuhun että he tekivät kaiken sen työn. En minä olisi tehnyt. En minä kuuhun halua. Vuosikymmeniä vaivannäköä ihan vain että pääsee kuuhun. Ihan yhtä hyvin minä voin vain maata paikallani ne vuosikymmenet. Onko astronautit ihan pöhköjä? Onko useimmat ihmiset ihan pöhköjä? Useimmat ihmiset tekevät koko elämänsä ajan sitäsuntätä ihan vain siksi että haluavat. Miksi ihmeessä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

HALUATKO oikeasti kuulla vastauksen kysymykseesi?

Vierailija
2/28 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset saavat mielihyvää siitä, että jokin heidän haluama asia tapahtuu. Ihminen erittää mielihyvähormoneja, jotka vaikuttavat mielialaan. Näitä ovat esimerkiksi endorfiini ja serotoniini.  Esim Seksin aikana mielihyvähormoneja vapautuu ja tulee hyvä olo. Ihminen haluaa saavuttaa uudelleen ja uudelleen sen saman hyvän olitilan, joten haluaa seksiä useammin. Ehkä sinun hormonintuotantosi on jotenkin vähäistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua mitään et myöskään olisi halunnut kysyä mitään...

Vierailija
4/28 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halut ovat evoluution meihin tuottamia.

Haluat siis mennä ihmisten pariin? Sanot että yksinolemisen kipu ajaa siihen. Ihminen on sosiaalinen laumaeläin, joka yksin luonnossa menehtyy nopeasti eikä lisäänny. Yksin viihtyvät ihmiset ovat siis kuolleet lisääntymättä ja sosiaalisemmat selvinneet. Aivojen mielihyvän tuntemuksia antavien välittäjäaineiden taso laskee yksin ja saa kaipaamaan seuraa. Seurassa aivojesi kytkennät lisäävät endorfiinin, dopamiinin, jne tuotantoa. Evoluutio on (sattumalta, ilman tarkoitusta) siis rakentanut aivosi sellaisiksi että viihdyt seurassa. Tai näköjään sinun tapauksessasi vain poistavat pahimman olon, mutteivat palkitse.

Jos tunnet huomattavasti muita vähemmän haluja, saatat olla evoluution kannalta umpikuja. Et menesty etkä lisäänny, joten sinun geenisi eivät jatku. Syy on varmaankin aivojen palkitsemisjärjestelmässäsi.

Jos ulkopuoliset alienit antaisivat vain kaltaistesi lisääntyä, vaikkapa keinohedelmötyksen turvin jos et halua seksiä, sinun kaltaisistasi tulisi vallitseva ihmistyyppi.

Vierailija
5/28 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ihmiset joilla on muiden ja omasta mielestään paljon ns. tahdonvoimaa,järjestelmän. omaavat muita paremman aivojen palkitsemisjärjestelmän. Täysillä uran luomiseen keskittyvä uraohjus saa saavutuksistaan muita parempia palkintoja. Kilpailijan ohi paremman sopimuksen tekeminen saa aikaan orgasmia paremmat endorfiinisävärit.

Kenties tulevaisuudessa keinotekoisesti olisi mahdollista stimuloida mielihyväjärjestelmää. Sitten ei kukaan sanoisi; Ota itseäsi niskasta kiinni, vaan kehotettaisiin päivittämään mielihyväjärjestelmä.

Vierailija
6/28 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vain pientä ihmettelyä. Onko ihmettely samaa kuin haluaminen? Ei tälläinen pieni ihmettely riitä siihen että esim astronautiksi ryhtyisi. Toki saattaisin saada vastauksen kysymykseeni jos lukisin psykologiaa useita tunteja tai vuosia, mutta ei tämä ihmettely siihenkään riitä. Ihmettelyni ei riitä edes siihen että lukisin psykologiaa yhden tunnin.

Elämä on niin pitkä että sen aikana ehtii ihmetellä monenlaista asiaa. Mutta ei niiden asioiden vuoksi vaivaa tule nähtyä jos ei siihen halua ole. Ja ihmettely torjuu kivunaiheuttajaa nimeltä tylsyys.

Vierailija
7/28 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vain pientä ihmettelyä. Onko ihmettely samaa kuin haluaminen? Ei tälläinen pieni ihmettely riitä siihen että esim astronautiksi ryhtyisi. Toki saattaisin saada vastauksen kysymykseeni jos lukisin psykologiaa useita tunteja tai vuosia, mutta ei tämä ihmettely siihenkään riitä. Ihmettelyni ei riitä edes siihen että lukisin psykologiaa yhden tunnin.

Elämä on niin pitkä että sen aikana ehtii ihmetellä monenlaista asiaa. Mutta ei niiden asioiden vuoksi vaivaa tule nähtyä jos ei siihen halua ole. Ja ihmettely torjuu kivunaiheuttajaa nimeltä tylsyys.

Sait jo vastauksen ihmettelyysi tässä ketjussa. Vastaus on mielihyvähormonit.  et taida käydä muutenkaan ihan täysillä valoilla.

Vierailija
8/28 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halut kumpuavat luultavasti pahuudesta.

Ei kiinnosta miettiä syvällisemmin koska en pidä ihmisistä.

Vierailija
9/28 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Mielihyvää on nyt kovasti ehdotettu. Mielihyvä? Siis jonkinlaista nautintoa, jonkinlainen hyvä tunne. On siis olemassa jonkinlaista hyvää, hyviä tunteita? Monet ihmiset tuntevat sellaisia? Ei siis ole olemassa vain pahaa (kipu) ja neutraalia? Neutraali on siis sitä kun paha on enimmäkseen poissa. Minulla on kokemusta vain enemmästä kivusta ja vähemmästä kivusta, en ole tiennyt että jotain hyvääkin on.

Aikamoista. Minkähänlaista olisi tuntea jotain hyvää? Vaikea kuvitella. Minusta vaikuttaa siltä että ehkä nuo positiiviset ihanat tunteet ja nautinnot ovat kuitenkin ihan vain silkkaa legendaa, ehkei mitään sellaista oikeasti ole.

-ap

Vierailija
10/28 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Olet sisäinen vauva. Vauva vain pyrkii saamaan perustarpeensa tyydytetyiksi ja lisäksi vauva ihmettelee mitä ympärillä tapahtuu, mitä vauva näkee ja kuulee ja koskee. Muuta vauva ei sitten teekään.

Vierailija
11/28 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa olla tylsä elämä.

Vierailija
12/28 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ehkä asian vierestä mutta mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi jotkut haluaa seksiä vaikka viikoittain tai jopa useammin. Oikeasti en ymmärrä. Varsinkin jos on ollut saman ihmisen kanssa jo vuosikausia, niin mikä siinä on se juttu? Miten te jaksatte? Mun mielestä koko juttu on yliarvostettua. Kaiken huippu on se että niitä kertoja lasketaan ja vertaillaan että kuulutanko keskikastiin vai mihin niiden kertojen määrän suhteen. Tehdään tutkimuksia että kuinka usein minkäkin ikäiset sitä harrastaa ja verrataan muihin maihin jne. Aivan älytöntä.

Vierailija
13/28 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset saavat mielihyvää siitä, että jokin heidän haluama asia tapahtuu. Ihminen erittää mielihyvähormoneja, jotka vaikuttavat mielialaan. Näitä ovat esimerkiksi endorfiini ja serotoniini.  Esim Seksin aikana mielihyvähormoneja vapautuu ja tulee hyvä olo. Ihminen haluaa saavuttaa uudelleen ja uudelleen sen saman hyvän olitilan, joten haluaa seksiä useammin. Ehkä sinun hormonintuotantosi on jotenkin vähäistä.

Kai halujen taustalla muutakin on kuin mielihyvä. Ihmiset haluaa sellaisiakin asioita mitä ei oo aiemmin tehnyt. Siis esim monet haluaa lapsia vaikka ne ei oo koskaan tehnyt lapsia. Ne ei oo koskaan tehnyt lapsia joten ne ei oo koskaan saanut lasten tekemisestä mielihyvää. Silti ne haluu lapsia.

Vierailija
14/28 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ehkä asian vierestä mutta mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi jotkut haluaa seksiä vaikka viikoittain tai jopa useammin. Oikeasti en ymmärrä. Varsinkin jos on ollut saman ihmisen kanssa jo vuosikausia, niin mikä siinä on se juttu? Miten te jaksatte? Mun mielestä koko juttu on yliarvostettua. Kaiken huippu on se että niitä kertoja lasketaan ja vertaillaan että kuulutanko keskikastiin vai mihin niiden kertojen määrän suhteen. Tehdään tutkimuksia että kuinka usein minkäkin ikäiset sitä harrastaa ja verrataan muihin maihin jne. Aivan älytöntä.

Hah! Juuri näin! Mun mielestä seksi on kuin raha: jos sitä ei ole niin tarvii murehtia. Jos sitä on niin sitä ei tarvitse murehtia, voi miettiä jotain muuta, ei rahaa ja seksiä joka päivä tarvitse mutta on turvallinen olo kun tietää että tarvittaessa sitä löytyy kyllä. Monille ihmisille seksi on ihan liian iso juttu. Monille ihmisille monet asiat ovat ihan liian isoja juttuja. Esim ulkonäkö. Jos näyttäisin järkyttävän rumalta niin ehkä murehtisin mun ulkonäköä, mutta näytän kohtuulliselta joten se riittää mulle. Aivan sama näytänkö kohtuulliselta vai upealta, en todellakaan ala enempää ulkonäköäni pohtia. Kohtuus kaikessa. Paitsi että monet ihmiset vetää monet asiat ihan överiksi.

Vierailija
15/28 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Olet sisäinen vauva. Vauva vain pyrkii saamaan perustarpeensa tyydytetyiksi ja lisäksi vauva ihmettelee mitä ympärillä tapahtuu, mitä vauva näkee ja kuulee ja koskee. Muuta vauva ei sitten teekään.

Niinhän sitä sanotaan että jotkut on pysähtynyt lapsen tai teinin asteelle, mutta voikohan vauvan asteelle kuiteskaan pysähtyä? Onko mahdollista olla ikivauva?

Vierailija
16/28 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasti ihmiset jaksaa väittää että niillä hormonit hyrrää niin kovasti että seksiä on saatava koko ajan. En usko. Pikemminkin kulttuurimme tuotantoa tuo seksin palvonta.

Vierailija
17/28 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tissiposki. Ihme jos ei päädy alkoholistiksi.

Vierailija
18/28 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lapsena lukeneeni tarinan intialaisesta pyhimyksestä, joka pyrki valaistumaan. Hän istui alasti tynnyrissä ja vietti aikansa meditoiden. Eräs rikas prinssi olisi halunnut myös valaistua ja prinssi lähti kysymään neuvoa tältä pyhimykseltä. Pyhimyksen kohdatessaan prinssi sanoi, että saat mitä tahansa, aivan mitä tahansa, jos autat häntä valaistumaan. Pyhimys katsoi hetken prinssiä ja sanoi, siirtyisitkö pois auringon edestä.

Tämä tarina on jäänyt mieleeni hyvin vahvasti. 

Ehkä sellaisilla, jotka eivät halua mitään, on toinen jalka jo toisaalla. 

Materiaalinen hyvä on kivaa, mutta ei minusta mitenkään erityisen tavoittelemisen arvoista. Myös intohimo hiipuu ja laantuu.

Vierailija
19/28 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan lapsena lukeneeni tarinan intialaisesta pyhimyksestä, joka pyrki valaistumaan. Hän istui alasti tynnyrissä ja vietti aikansa meditoiden. Eräs rikas prinssi olisi halunnut myös valaistua ja prinssi lähti kysymään neuvoa tältä pyhimykseltä. Pyhimyksen kohdatessaan prinssi sanoi, että saat mitä tahansa, aivan mitä tahansa, jos autat häntä valaistumaan. Pyhimys katsoi hetken prinssiä ja sanoi, siirtyisitkö pois auringon edestä.

Tämä tarina on jäänyt mieleeni hyvin vahvasti. 

Ehkä sellaisilla, jotka eivät halua mitään, on toinen jalka jo toisaalla. 

Materiaalinen hyvä on kivaa, mutta ei minusta mitenkään erityisen tavoittelemisen arvoista. Myös intohimo hiipuu ja laantuu.

Olen kuullut saman tarinan mutta henkilöt oli eri. Tynnyrissä istui joku kuuluisa askeetikko, ehkä kreikkalainen tai roomalainen, en nyt jaksa googlailla kuka. Paikalle tuli muistaakseni Aleksanteri Suuri pyytämään neuvoa.

Joka tapauksessa, tuo tynnyrihenkilö ei halua mitään ja on onnellinen. Kun taas nämä modernit suomalaiset haluttomat ihmiset ovat kärsiviä ja onnettomia. Siinä on suuri ero.

Ja tuo tynnyrihenkilö "pyrki valaistumaan" siis HALUSI valaistua siis halusi jotain. Eli ei se ollut täysin haluton.

Vierailija
20/28 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi uskonut että kommentoin johonkin aloitukseen näin, mutta nyt on pakko kysyä.

Tapahtuiko tämä Intiassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi