Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14-vuotias kertoo hetkestä, jolloin huomasi äitinsä julkaisseen hänestä vuosien ajan kuvia Facebookissa: ”Tunsin itseni syvästi petetyksi”

Vierailija
29.03.2019 |

Niin kannatta muistaa tämä kun niitä kakaroittenne kuvia someen julkaisette.
Ensinnäkään muita ei ne kiinnosta.

Toiseksi: Jos lapsi on niin pieni, että hän ei voi itse arvioida, haluaako kuvansa julkaistavan vaiko ei, kuvaa ei saisi julkaista. Vanhemmat eivät omista lastensa yksityisyyttä.

https://www.is.fi/perhe/art-2000006051646.html

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kerran tämä dinosaurus heittää kuluneen kommentin: onneksi sain kasvaa aikuiseksi ilman internettiä ja somea.

Vierailija
2/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on jo vuosia jurnuttanut että miksi en ole Facebookissa. Siellä kun on niin kätevä pitää yhteyttä tuttujen ja sukulaisten kanssa. Perhe ja suku mulla asuu kaukana, suurin osa on jäänyt elämään pienelle paikkakunnalle missä kätevin yhteydenpidon muoto on vain törmätä toisiinsa kauppareissulla tai piipahtaa siihen naapuriin kahville, mutta nykyisin ne istuu kaikki Facessa ja laittaa kilvan kuvia hassuista sattumuksista ja tapahtumista. Oon usein kertonut äidille, etten halua elämääni tai kuviani reposteltavaksi nettiin, oon kyllä siis nettiä käyttävä ihminen, mutta en oo siellä omalla nimelläni tai naamallani. On ihan kiitettävästi jättänyt minut sen Facen juoruringin ulkopuolelle, ei siis löydy noloja lapsuuskuvia tai mainintoja musta mamman tililtä, mutta silti jaksaa aina inttää että eikö olisi munkin aika se tili luoda.

Jos sen tilin joskus teen, se ei tasan takuulla ole mun nimellä, eikä siellä tasan takuulla tule näkymään ainuttakaan valokuvaa. Ja syy miksi sen tekisin, olisi nykyisen kotiseutuni tapahtumien seuraaminen, tällä kylällä kun ei harmillisesti ole kotisivuja muualla kuin Facebookissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä näitä tyyppejä jotka postaavat lapsestaan kuvia kaikissa mahdollisissa tilanteista.

Vierailija
4/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en koskaan mennyt someen ja katkaisin välini kaikkiin jotka sinne meni itsestään kaikkia teitoja ulkomaalaisille tahoille levittelemään. Pthui!

Vierailija
5/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain vanhemmilla ei ole ollenkaan omia kasvokuvia näkyvillä julkisesti, mutta esim. profiilikuvana sitten lasten kuva. Suojellaan siis omaa yksityisyyttä mutta lapset kaikkien nähtävillä. En ymmärrä. Omat lapset kielsi kuviensa julkaisun enkä olisi niitä muutenkaan julkaissut koska maailmassa on niin paljon erilaisia pervoja sekä ihan vaan hyvänpäiväntuttuja, joille ei noin yksityiset asiat kuten lasten ulkonäkö edes kuulu.

Vierailija
6/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oma lukunsa ovat nämä mummot, jotka kysymättä vanhemmilta lupaa postailevat lastenlapsiensa kuvia faceen yms. Ja sitten kun kielletään, tulee ininää, että miniä on niin kamala. Jos haluaa näyttää tutuilleen kuvia lapsenlapsistaan, sen ihan hyvin voi tehdä silloin kun niitä tuttuja tapaa.

Vierailija
7/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja oma lukunsa ovat nämä mummot, jotka kysymättä vanhemmilta lupaa postailevat lastenlapsiensa kuvia faceen yms. Ja sitten kun kielletään, tulee ininää, että miniä on niin kamala. Jos haluaa näyttää tutuilleen kuvia lapsenlapsistaan, sen ihan hyvin voi tehdä silloin kun niitä tuttuja tapaa.

Tätä odotellessa... Lisäksi kun vanhemman väestön käsitys yksityisyysasetuksista ei ole aina ihan parhaasta päästä. Esim. anopin face-profiilin löytää ihan vaan googlamalla hänen nimensä, kuvine kaikkineen.

Vierailija
8/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän sellainen ihminen hakee, joka julkaisee lapsensa kuvia facebookissa. Haluaako näyttää perheidylliä.

Varsinkin jos lapsi on jo esiteini iässä.

Paree olisi miettiä ja jättää myös kertomatta lasten asioita kaikenlaisilla FB kavereille!

Vierailija
9/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on niin pieni, ettei osaa ajatella asiasta mitään, tätä ei myöskään tunnista kuvasta siinä iässä, jossa asiaa saattaa mahdollisesti alkaa hävetä.

Vierailija
10/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin, että kun poistat kuvan Facebook ista, niin kuva häviää systeemistä ja myös FB kaverien toimintalogista?

Eli siitä vain poistamaan niitä kuvia. Se joka ne on laittanut voi poistaa.

Vierailija
11/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina kysynyt mun lapselta, että saako julkaista fesessä. Ja aina on lupa tullut. Pari kertaa vuodessa oon jonkun kuvan laittanut, mutta vain omille tuttaville näkyvänä.

Vierailija
12/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on niin pieni, ettei osaa ajatella asiasta mitään, tätä ei myöskään tunnista kuvasta siinä iässä, jossa asiaa saattaa mahdollisesti alkaa hävetä.

Onko tälläisiä idiootteja oikeasti olemassa? Ajattelemattomuuden ymmärrän, mutta kai tajuat olevasi idiootti.

Vierailija
13/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni lapsi on eri asia. Mutta kyllä voi hänen kuvansakin poistaa.

Kuva on tärkeä vain läheisille eli lähisuvulle. Ja niistäkin vain vanhemmille ja isovanhemmille.

Vierailija
14/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon aina kysynyt mun lapselta, että saako julkaista fesessä. Ja aina on lupa tullut. Pari kertaa vuodessa oon jonkun kuvan laittanut, mutta vain omille tuttaville näkyvänä.

Tottakai lapsi antaa luvan.

Mutta sinä olet vastuussa.

Oletko varma, että hän aidosti haluaa laittaa kuvansa sinun Facebook iisi näytettäväksi jollekin tutun tutulle?!

Enpä usko. Ei uskalla kieltäytyä.

Vierailija
15/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tälläisiä idiootteja oikeasti olemassa? Ajattelemattomuuden ymmärrän, mutta kai tajuat olevasi idiootti.

En vaan osaa nähdä itseäni itkevän siksi, että netissä kiertäisi kuva itsestäni vauvana, vaikka kuvaan sisältyisi joku herjateksti. Kun kukaan ei minua siitä tunnistaisi. Mikä juttu se muutenkaan on, että ihmiset ei voi laittaa kuvaansa minnekään? Kulkevatko se kadullakin naamioituneena, ettei kukaan vaan saa tietää miltä he näyttävät?

Vierailija
16/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää blogistit on paljon pahempia! Diagnoosit ja kaikki lapsista yleiseen jakeluun. Ja kuvia alvariinsa.

Vierailija
17/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai lapsi antaa luvan.

Mutta sinä olet vastuussa.

Oletko varma, että hän aidosti haluaa laittaa kuvansa sinun Facebook iisi näytettäväksi jollekin tutun tutulle?!

Enpä usko. Ei uskalla kieltäytyä.

Kyllä hän murrosiästä lähtien varmasti tuosta olisi uskaltanut kieltäytyä, koska on kieltäytynyt monesta muusta asiasta. Plus kuvat on olleet aina asiallisia, ei mitään vähäpukeisia tai noloja. Siis lapseni on jo 16v.

Vierailija
18/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vuotias on aikuinen lain edessä ja voi laittaa kuvansa vaikka lyhtypylvääseen niin halutessaan.

Vierailija
19/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niin, että kun poistat kuvan Facebook ista, niin kuva häviää systeemistä ja myös FB kaverien toimintalogista?

Eli siitä vain poistamaan niitä kuvia. Se joka ne on laittanut voi poistaa.

Ei ole todellakaan näin. Jos tili julkinen se kuva löytyy googlesta yhä vaikka sen face tililtä poistaakin ja se on. Saatettu jo jakaa eteenpäin tai ottaa näytöstä kuvakaappaus. Ei niitä saa sieltä enää pois : D

Vierailija
20/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaan osaa nähdä itseäni itkevän siksi, että netissä kiertäisi kuva itsestäni vauvana, vaikka kuvaan sisältyisi joku herjateksti. Kun kukaan ei minua siitä tunnistaisi. Mikä juttu se muutenkaan on, että ihmiset ei voi laittaa kuvaansa minnekään? Kulkevatko se kadullakin naamioituneena, ettei kukaan vaan saa tietää miltä he näyttävät?

Ihan pelkästään julkisella instagramilla saattaa päätyä ylilaudalle täydellisten yhteystietojen kanssa ja siellä sinua sitten kommentoidaan mieslapsien kesken. Ja jos olet yhdenkin kusipään kanssa sänkyyn päätynyt sekin tulee siellä ilmi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme