Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14-vuotias kertoo hetkestä, jolloin huomasi äitinsä julkaisseen hänestä vuosien ajan kuvia Facebookissa: ”Tunsin itseni syvästi petetyksi”

Vierailija
29.03.2019 |

Niin kannatta muistaa tämä kun niitä kakaroittenne kuvia someen julkaisette.
Ensinnäkään muita ei ne kiinnosta.

Toiseksi: Jos lapsi on niin pieni, että hän ei voi itse arvioida, haluaako kuvansa julkaistavan vaiko ei, kuvaa ei saisi julkaista. Vanhemmat eivät omista lastensa yksityisyyttä.

https://www.is.fi/perhe/art-2000006051646.html

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon aina kysynyt mun lapselta, että saako julkaista fesessä. Ja aina on lupa tullut. Pari kertaa vuodessa oon jonkun kuvan laittanut, mutta vain omille tuttaville näkyvänä.

Tottakai lapsi antaa luvan.

Mutta sinä olet vastuussa.

Oletko varma, että hän aidosti haluaa laittaa kuvansa sinun Facebook iisi näytettäväksi jollekin tutun tutulle?!

Enpä usko. Ei uskalla kieltäytyä.

Siis mitä? Onkohan sulla itsellä vähän kieroutunut suhde omiin lapsiisi vai mistä tuo olettamus, että totttakai lapsi tekee mitä vanhempi  sanoo eikä uskalla kieltäytyä?

Mulla on kolme lasta joista kahdelle sopii että julkaisen kuvia ja yhdelle ei. Näin olen toiminut ja eipä ole tullut mieleen, että ne kaksi ei vaan uskalla kieltäytyä. Toinen heistä on 15v ja julkaisee jo itsekin kuvia omilla tileillään.

Vierailija
22/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on niin pieni, ettei osaa ajatella asiasta mitään, tätä ei myöskään tunnista kuvasta siinä iässä, jossa asiaa saattaa mahdollisesti alkaa hävetä.

Pieni lapsi on eri asia. Mutta kyllä voi hänen kuvansakin poistaa.

Kuva on tärkeä vain läheisille eli lähisuvulle. Ja niistäkin vain vanhemmille ja isovanhemmille.

Pienestä lapsesta ei kuvia postata minnekään palveluun jos siitä kuvasta lapsen tunnistaa. Saat siis laittaa kuvan esim. Lapsen jalkapohjista mutta jos otat kuvan josta lapsen voi tunnistaa ei tämä enään ole hyväksyttävää. Kuvata saa mutta julkaista muille ei ja näin lukee laissa. Lapsen kuvien jakaminen ilman lupaa pitäisi johtaa aina huostaanottoon.

Ja turha luulla että auttaa että jakaa vaan tutuille kun hekin voivat jakaa eteenpäin ja tallentaa kuvat itselleen tai muille. Ei sairaat ihmiset julkisesti huutele että hei älä mulle laita ku tykkään lapsista siinä mielessä ;) Se poistaminen lapselle asian valjettua ei auta enään mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikimaailmassa laittaisi lapseni kuvaa faceen. Joskus ehkä kuva varjoista tai silhuetti, ei muuta. Mä voin pahoin kun joku julkaisee kuvan alastomasta taaperosta, lapsen haavoista, nukkumassa söpösti, kehutekstillä katsoa kun tytöst on kasvanut kaunis nainen, mitä milloinkin. Ihan hirveää että lapsen asiat todistusten numeroista, koulukiusaamisesta ja ihan kaikesta jaetaan, muistamatta että se heti tulee yllättävän pian kun lapsi itse on siinä iässä että alkaa käyttää facea.

Ette teekään ota kuvaa itsestänne tissit paljaana, ”jäin leikkimään ennen suihkuun menoa tätähän olkkarin lattialle”

Kattokaa mikä mätää tihkuva haava mulla on pervaossa....

Tuli joulukiloja, katsokaa mitkä muodot kasvanut pe**eeseen.

Pomo kirjoitti ihan hyvän työtodistuksen, lapset ainakin ovat ylpeitä.

Jne...

Vierailija
24/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tili facebookissa, kun harrastusten takia sen jouduin perustamaan. Sukunimen tilalla on jotain muuta, mutta etunimi on oikea. Kavereita ei ole ja kun kaveripyyntöjä voi lähettää kavereiden kaverit, niin elämä on helppoa. Ryhmiin pääsen pyytämällä itse liittymistä.  Valokuvia, ei todellakaan ja profiilikuvana on netin ilmaispalvelusta otettu jokin. Ryhmissä joskus urputetaan, kun jotkut ei ole omalla nimellä ja kuvalla "kirjoittavat varmaan jotain sellaista, etteivät omalla nimellä kehtaa". No en kirjoita mitään sellaista, vaan en halua itseäni kenenkään random kummin kaiman tunnistavan ja itkevän, miksi ei pysty pyytämään kaveriksi. 

Vierailija
25/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ikimaailmassa laittaisi lapseni kuvaa faceen. Joskus ehkä kuva varjoista tai silhuetti, ei muuta. Mä voin pahoin kun joku julkaisee kuvan alastomasta taaperosta, lapsen haavoista, nukkumassa söpösti, kehutekstillä katsoa kun tytöst on kasvanut kaunis nainen, mitä milloinkin. Ihan hirveää että lapsen asiat todistusten numeroista, koulukiusaamisesta ja ihan kaikesta jaetaan, muistamatta että se heti tulee yllättävän pian kun lapsi itse on siinä iässä että alkaa käyttää facea.

Ette teekään ota kuvaa itsestänne tissit paljaana, ”jäin leikkimään ennen suihkuun menoa tätähän olkkarin lattialle”

Kattokaa mikä mätää tihkuva haava mulla on pervaossa....

Tuli joulukiloja, katsokaa mitkä muodot kasvanut pe**eeseen.

Pomo kirjoitti ihan hyvän työtodistuksen, lapset ainakin ovat ylpeitä.

Jne...

Tai ne  lapset kasvettuaan alkaa julkaista, kattokaas, äidille on tullut vähän kiloja lisää. Kattokaas, äiti hymyilee hassusti. Äitiä kiusataan töissä, mitä voisin tehdä. Äitini on työpaikkakiusaaja, mitä voisin tehdä. Sanan äiti tilalle voi laittaa myös isä, mummo tai vaari. 

Vierailija
26/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulunut vuosikymmen on kyllä ollut pedojen,runkkareiden, stalkkereiden ja muiden friikkien kulta-aikaa netissä, kun ihmiset on niin idiootteja, että ovat jakaneet itsestään kaiken mahdollisen ja tyhmimmät vielä lapsienkin. Nythän ilmapiiri on kiristymään päin näissäkin asioissa, mutta ne aikanaan laitetut kuvat ovat ja pysyvät.

Vierailija
27/27 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidänkään opettaja kysynyt lupaa kuvaamiseen. Otti kuvia ja postasi twitteriin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän