Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko käyttää vanhoja vaunuja häpeilemättä??

20.05.2006 |

Käytän vauvallani 20 eurolla (tämän palstan kautta) ostettuja käytettyjä vaunuja. Ne on arviolta n. 7 v. vanhat, olleet jo kolmella lapsella. (Tosin kahdella vain sisäkäytössä pienenä vauvana nukkuessa, joten hyväkuntoiset.)

KEHTAANKO OIKEASTI käyttää niitä? Siis niiden kanssa olen kulkenut kävelyllä ja kaupassa jo 2 kuukautta, ja hyvät ovat olleet. Kuosi tietty out, ja aina välillä tulee mieleen, mitäköhän ihmiset ajattelee...

Ostin ne alunperin hätävaraksi, ajattelin että voin pitää parveke/varavaunuina, ja jos vauva tulee etuajassa, on jotkut varalla. Ja ajattelin myös, että vauvan synnyttyä ostan sitten rauhassa sukupuoleen sopivat " oikean väriset" vaunut.

Mutta kävipäs niin, että nuo vaunut on oikeasti olleet hyvät käytössä, vielä ihan hyväkuntoiset, ja en ole kokenut tarvitsevani uudempia vaunuja. Käytettynä ostin vielä kantokassin niihin.

Kuosi vain tosiaan ei ole nykymuodin mukainen (heh, aluksi kun hain ne, enkä ollut ehtinyt tutustua tämän päivän vaunumuotiin, ne oli mielestäni tosi KIVAN näköiset. Vasta muitten vaunuja katseltuani olen huomannut että hups, taitaa olla vähän sittenkin vanhanaikaiset... no, mä sainkin esikoiseni 12-v. sitten...)

Kaikki varmaan pitää mua nyt jonain tosi köyhänä, kun niiden kanssa liikun - ainakin TUNTUU että saan pitkiä katseita. Kyse ei ole siitä, etteikö rahaa olisi, mutta tuntuu TURHALTA ostaa nyt uusia/uudemman mallisia, kun noillakin pärjää hyvin, ja ainahan rahalle kyllä muutakin käyttöä on.

Matkarattaat ostettiin sitten uudet, mutta ulkoillessa/mammakerhoon tai puistoon mennessä/ostokeskukseen kävellen mennessä jne. käytän kyllä " ihmisten ilmoillakin" noita vanhoja. (Enkä halua verhota niitä aina hiostavaan sadesuojaan.)

Ja kaiken lisäksi, sain kaupan päälle myös runkoon vaihdettavan ratasistuimen, joten käytän noita varmaan tosi pitkään vielä - ratasistuin samaa " vanhanaikaista" kuosia.

Olenko tosi " tyhmä" :-D jos käytän noita vanhoja, vai oisko parempi ostaa sittenkin uudemmat (jolloin laittaisin kai noi vanhat kiertoon, ei ole tiloja säilyttää monia vaunuja)????

Olen ajatellut kyllä että ENÄÄ kolmannen kanssa itsetuntoni ei ole kiinni vaunujen kuosista, ja kaikki ei ole pakko olla uutta viimisen päälle. Mutta huvittaa/mietyttää vaan, mitä ihmiset ajattelee kun näkevät jonkun, jolla tosi out-kuosiset vanhat vaunut?? (Itse pidän alitajuisesti sellaisia ehkä vähän hommsuisina. Apua, mähän olen siis samaa kastia! Usein arkena kovin vähän meikkiäkin ja tukka huonosti! Virttyneet vaatteet ja vanhat vaunut. Mitä tapahtui tyylikkäälle business-ladylle?)

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tai vaihda, jos " rumuus" rupee kovasti ahdistamaan, mutta mun mielestä argumentoit itsekin tosi hyvin " rumien" vaunujesi puolesta. Kirjoitit mm. " mutta tuntuu TURHALTA ostaa nyt uusia/uudemman mallisia, kun noillakin pärjää hyvin, ja ainahan rahalle kyllä muutakin käyttöä on." Aivan! Rahalle on muutakin käyttöä, ja mua itseäni ainakin rumaa kuosia enemmän ahdistaa tää meidän hirmuinen kulutusjuhlamme - tavaraa on kaikilla kaikki paikat täynnä. Koitan oppia iloitsemaan siitä, ettei kaikkea tarvitse ostaa ja oikein nautin siitä, jos joku vanha tavara pääsee uuteen käyttöön. Tiedän kyllä ton tunteen " rumuudesta" ja " luuleeko ne nyt mua köyhäksi" , itsellänikin on hiukan väsyneet, mutta hyvät vaunut, vaikka rahat riittäisi kyllä uusiinkin. Mutta miksi ostaisin uudet, kun sain hyvät käytetyt? Koitetaan ihmiset kuormittaa tätä maapalloa edes hitusen verran vähemmän, jos vain mahdollista :).

Halein, Mangolia ja semi-rumat vaunut ;)

Vierailija
2/26 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ovat hyvässä kunnossa, niin mitä oikeasti mietit? " Vaunumuoti" ei varmaankaan pistä kadulla suurimman osan ihmisistä silmään... Ja jos joku on niin pikkumainen että moisesta katsoo kieroon, niin eiköhän voi jäädä ihan omaan arvoonsa vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli käytössä 80-luvulta, mintun vihreät vaunut. Katseita kyllä keräsivät ja hyväksyviä kommentteja sekä muilta äideiltä ja ihmisiltä, kun kuljettiin. Enään neiti ei pysy vaunuissa vaan tarttee kuljettaa rattaissa jotka ovat kanssa isoveljeä (7 v) vanhemmat. En ole miettinyt mitä muut tuumaa... kun kerran ovat hyvät käytössä!!!

Vierailija
4/26 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että me ostimme mummolavaunuiksi kirpparilta kolmellakympillä vanhat vaunut. Käydään visiitillä aika usein, ja tuntuu turhalta olla aina raahaamassa omia mukana, matkaa on kuitenkin 100km.

Nämä vanhat kirppisvaunut, joissa on sellaiset kovat, valkoiset pyörät, yllättivätkin minut täysin. Niitä on tosi paljon kevyempi työntää kuin meidän uudenmallisia vaunuja!

Talvella sohjossa uudet emmaljungat jämähtävät paikalleen tai menevät mihin sattuu, mutta vanhat kulahtaneet mummolakärryt senkun porskuttavat eteenpäin!

Hyvä kirppis!

K

Vierailija
5/26 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytössä mummolareissuilla n. 6-7 vuotta vanhat rattaat, joihin saa kantokopan laitettua. Hyvin palvelevat.

Kotikäytössä meillä on varmaan 80-luvulta peräisin olevat istumarattaat (kaupunkirattaina). Ne on aika järkyn väriset, mutta jo vähän retrot. Muutoin kivat, mutta aika raskaat työntää, siksi haaveilen uudemmista vastaavista. Siis ihan sellaiset pelkät istumarattaat ovat, Brio Pony -tyyppiset.

Vierailija
6/26 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärkeintä on että vaunut toimivat ja sopivat sinun käyttötarpeisiin. inhoan itse jotenkin sitä, että kaikki vauvan tarvikkeet olisivat uusia ja hienoja. itsellä ainakin osa tavaroista siskon lasten vanhoja ja minusta se on mukavaa. muutenkin kierrätys on ympäristöystävällistä ja järkevää. ja lapsi tarvitsee rakkautta ja hoivaa, ei hienoja tavaroita!!

Vierailija
7/26 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt äkkiä ostamaan uudet ;) Tosin veikkaan että nekin voisi saada pitkiä katseita, ainakin itse katson " kuin lehmä uutta navettaa" jos jollakin on ihmeellisen mallisia trendivaunuja. Itsekin kun kuulun näihin jotka pitkään katselevat sekä omia että muiden vaunuja, olen huomannut, että suuremmissa kaupungeissa on enemmän uutukaisia malleja, kuin pienillä paikkakunnilla. En tiedä voiko yleistää, mutta jos huomioni on oikea, ratkaisu voisi myös olla muuttaa johonkin käpykylään :)))

Itselläni tai siis lapsellani on 6 vuotta vanhat vaunut, jotka on olleet aikaisemmin yhdellä lapsella. Kuosi on out, mutta olen ollut tyytyväinen niihin ja ovat saaneet kehujakin. Ja eikös se ole jopa muotia poiketa valtavirrasta...? Voi tietysti olla että lapsi häpeää aikuiseksi tultuaan vanhanaikaisia vaunujaan ;) Tosin en itse jaksa muistella pahalla sitä että vuonna -75 äitini työnsi minua vm -67 tai jotain...vaunuissa.

Ja ainahan voi lohduttautua sillä että läheskään kaikilla maailman äideillä ei ole varaa minkäänlaisiin vaunuihin. Aina löytyy taloudellisesti köyhempiä siis...

Mukavia vaunutteluja sinulle, jos alkaa nolottaa, niin muista että vaunuissa on maailman ihanin käärö, joka on aina IN!

Vierailija
8/26 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...myös 13 vuotta vanhat vaunut. Ihan hauska kuulla, että muilla on samanlaisia mietteitä. Mekään emme uusia ostaneet, kun saimme vanhat samalla periaatteella. Jäivät ostamatta, kun vanhat ovat ihan hyvät ja toimivat. Täytyy myöntää, että välillä itseä " hävettää" vanhat vaunut, kun kävelemme Espalla tai käymme vaikka Kämpissä tai muualla vähän " paremman väen" paikassa kiertelemässä Helsingissä.

On se jännä juttu tämä vauvoihin liittyvä varustelu, taitaa olla vähän sama juttu kuin se naapurin uusi auto :)

Vierailija
9/26 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei ostettu ollenkaan vaunuja vaan uudet kuomurattaat. Mulle on tärkeetä että on hienot rattaat, koska autokin on hieno ja halusin että vauva matkustaa " tyylikkäästi" . Ensin olin ostamassa herquleksen rattaita, mutta onneksi tuli järki päähän että en osta 400 euron rattaita vaan ostin carenan rattaat.

Mutta en todellakaan pidä ihmisiä kummallisena jos on vanhat vaunut, kun tietää että minkä hintasia vaunut on. Ja vanhat vaunut on oikeasti kestävempiä kuin uudet.

Vierailija
10/26 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en yhtään välitä, mitä muut sanovat, tosin vaunut eivät ole 8 vuotta vanhemmat eivätkä edes haalistuneet. Vaunut ovat sellaiset hillityn väriset, mutteivät kuitenkaan tylsän kokomustat tai -harmaat. Ihanan kevyet näihin nykymuodin panssarivaunuihin verrattuina ja lisäksi kapeat (mahtuu kahdet vaunut samaan bussiin).

Vierailija
11/26 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen pitänyt tarpeettomana uudempien vaunujen ostamista, koska nämä ovat olleet ketterät lumisohjossakin ja ovat ehjät ja siistin näköiset. Tuntuu tarpeettomalta ostaa uudenmallisia rattaita suht lyhytaikaiseen käyttöön, kun nämä ovat hyvät. Alussa minäkin mietin, että mahtavatko näyttää vähän hassuilta tämän päivän vaunujen rinnalla, mutta enää en sitä ole miettinyt. Hompsuisiksi tuskin leimaudumme kun vaunut ovat siistit - järkevä valintahan nämä vaunut ovat!

Vierailija
12/26 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri miettinyt tätä nykymaailmaa... Äitini kertoi että minun syntyessäni asuivat yksiössä ja kurvailivat fiat 600:lla ja hyvin mahtuivat. Nykyään pitää olla kaikki tarvikkeet viimesen päälle, lapselle jo heti oma huone ja farmariautot.

Ole ylpeä vanhoista vaunuistasi, oikeasti kaikki vanha tavara on paljon kestävämpää kuin nykyinen roju. Nekin " vaunurahat" voitte sijoittaa vaikka perheen yhteiseen lomamatkaan ja nauttia yhdessäolosta. Oikeasti, nykyään on paljon turhuutta jota ilmankin pärjäisi. Pääasia että lapsi saa rakkautta ja ruokaa, olkoot sitten vaatteet ja vaunut vaikka 30-vuotta vanhoja.

Sitäpaitsi, retro on muotia =)

Vierailija
13/26 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunut ovat mielestäni todella kauniit, hyväkuntoiset ja kevyet työntää. Eihän se kuosi trendikkäin mahdollinen ole, kun vaunuilla on jo ikää se 7 - 8 vuotta, mutta sehän ei menoa haittaa. En oikein ymmärrä tuota kysymystä, miten ei " kehtaisi" käyttää vanhempia vaunuja.

Vierailija
14/26 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta kehtaat käyttää -mitä siitä mitä mieltä muut ihmiset ovat.

Pidän paljon järkevämpänä ostaa kunnon laatuvaunut käytettyinä kuin uudet huonot samaan hintaan. Ostin pari vuotta käytössä olleet laadukkaat vaunut 350 eurolla (ovh 800 euroa) ja myin ne vuoden päästä uuteen hyvään kotiin 250 eurolla ja pidin näin toimimista enemmän kuin järkevänä. No, olen muutenkin " ekohenkinen" ja ostan lapselleni vaatteetkin mieluiten vähän käytettyinä ja laadukkaina kuin suosin huonolaatuisia uusia.

Toisille vaan tuntuu olevan tärkeää se, että vauvalla on kaikki uutta ja viimeisen muodin mukaista. Ihan sama minulle -itse toimin mielummin järkevällä ja kestävällä tavalla.

Vierailija
15/26 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neiti siis nukkuu vuoden 2000 mallia olevissa emmaljungissa ja ylpeänä mä niitä lykin. :) Olkoot sisäpinnan hempeä nallekuosi pois muodista. Mä en itsekään kulje muotivaatteissa, niin en vaadi sitä vaunuiltakaan. Eiköhän se tärkein juttu ole se vauvan tyytyväinen ilme ja makoisat unet, jos hän niissä nukkuu, anna mennä vaan. Niin teen minäkin! :)

Jos totta puhun niin musta nää uudet trendivaunut on kamalan ahtaat, tai ainakin ahtaan näköiset sisältä. Just näin yhdellä kaverilla uudet vaunut odottamassa vauvan syntymää ja voin sanoa että tuo meidän 9 kk vanha tyttö ei siihen kantokoppaan talvitamineissa mahtuis.

Terveisin ei niin muodikas äiti ilman trendivaunuja, silti tyttö nukkuu hyvin noissa, vähän vanhemmissakin vaunuissa. ;)

Vierailija
16/26 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni nimittäin harmittaa suunnattomasti, kun en säästänyt esikoiselta kunnollisia Emmaljungan vaunuja. Siis ihan kunnon vaunuja, ei yhdistelmiä. Olisivathan ne nyt 9 vuotta vanhat MUTTA pienen vauvan kanssa paljon paremmat kuin ne mitkä meillä nyt käytössä.

Ostin Vauva-lehden kautta vuoden vanhat Teutonia Rocky yhdistelmät viime syksynä ja olen huomannut, etteivät palvele tarpeita niin ´hyvin kuin pitäisi. Talvella tuntui että ovat ahtaat rattaisiin laitettavan kovan kantokopan kanssa ja nyt keväällä vielä ahtaammat. Lisäksi ovat älyttömän matalat, kokeilin laittaa meidän 4-kuukautisen neidin puoli-istuvaan asentoon rattaisiin ja hän suoraan sanottuna tuntuu hukkuvan niihin. Kaiken lisäksi ne ovat älyttömän painavat ja vievät melkoisesti tilaa..

Kuosista viis, käyttömukavuushan niissä on tärkeintä!! Ole siis ylpeä vaunuistasi..

Mami ja neitonen 4 kk

Vierailija
17/26 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojat (07/03 ja 07/05) ovat molemmat olleet enemmäin kuin tyytyväisiä vuoden -97 Emmaljungiin ja niin ovat äiti ja isäkin. Yhdistelmät ostettiin miehen työkaverilta käytettyinä, olivat olleet yhdellä lapsella ja oikein hyväkuntoiset. Sen verran olen vaunuja " päivittänyt" , että olen vaihtanut kovakumiset renkaat ilmakumeihin esikoisen aikana. Kukaan ei ole vaunuistani moitetta sanonut ja hyvin ovat toimineet. Vaunuaika on loppupeleissa niin kamalan lyhyt, että en oikein jaksa ymmärtää, miksi niihin pitäisi sijoittaa jopa tuhatkin euroa. Näissä meidän " vanhoissa" vaunuissa ei ole ollut mitään vikojakaan - monilla ystävillä on ollut vaikka sun minkälaista häikkää ihan uusien vaunujen kanssa. Joten jos itselle kelpaa, niin ajele ihmeessä vanhemmilla vaunuilla - niin mekin teemme :)

Vierailija
18/26 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkulla olivat, ja nyt meillä jo toinen lapsi niissä kulkee, eli on ollut noin 6 vuoden aikana melkein päivittäisessä käytössä. Hyvin kulkevat, paljon kevyemmät työntää kuin kaverin Teutoniat. Renkaat joutuimme vaihtamaan nykyajan mustiin ilmakumipyöriin kunnon/likukkauden takia, sen jälkeen kyllä muutama tuttu sanoi, että onpa hauska, kun on enemmän nykyaikaiset... En aio ainakaan vaihta, ja jos joskus 3v päästä tulee lisä lapsia ja vaunut vielä ok, käytän samoja vieläkin.

19/26 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin todella onnellinen, kun miehen sisko antoi n.8v vanhat, kahdella lapsella käytössä olleet yhdistelmät pois nurkistansa pyörimästä. Aika kolholiltahan nuo näyttää uusiin uusiin verrattuina, mutta meille välttää vallan mainiosti! Ja säästyipä rahaa johonkin muuhun tärkeämpään! Eläköön kierrätys!

Vierailija
20/26 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit käyttää vanhoja vaunuja! Meillä on vm-96 Strengin yhdistelmävaunut ja ovat aivan loistavat! Uudet ilmakumipyörät ostin kuopusta varten, koska vanhat pyörät olivat tosi kuluneet. Meillä vaunut ovat olleet kovassa käytössä jo kahden isomman lapsen kanssa, mutta kolmatta ja viimeistä vauvaamme varten oli mielestäni ihan turha ostaa uusia, kalliita vaunuja.

Ainoa juttu, jota joskus olen ahtaissa paikoissa (esim.bussissa) kaivannut, on säädettävä työntöaisa, mutta muuten olen tosi tyytyväinen. Vaunuja on hyvä työntää, kulkevat kevyesti ja kangaskin (se " vanhanaikainen" kuosi) on kestänyt vuosien saatossa lähes yhtään haalistumatta! Mainio menopeli kertakaikkiaan!