Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kadonnut hevosen omistaja

29.03.2019 |

Anoppini päätti aloittaa uudelleen ratsastuksen ja osti oman hevosen.
Hevonen tuli 1kk mittaiselle koeajalle. Hevonen ei ole sellainen kuin sen on väitetty olevan. Hevosen piti olla kiltti kuin ihmisen mieli ja toimia kaikentasoisilla ratsastajilla.
Hevonen on osoittautunut hankalaksi venkaleeksi joka yrittää haistattaa joka välissä pitkät ratsastajalle. Eilen olin pudota esteen päälle kun hevonen päätti viime hetkellä tempaista itsensä poikittain esteelle. Seuraava temppu oli se että este ohitettiin kiitolaukalla ja juostiin maneesiin nurkkaan korskumaan ja kuoputtamaan maata. Sain oikeasti tehdä töitä että sain ratsastettua retaleen pois nurkasta ja uudelleen liikkeelle. Tämän kaiken sen tekee täysin arvaamatta. Eläinlääkäri tarkistaa vielä hevosen silt varalta että se on jostakin kipeä.

Varsinainen ongelma on se että hevosen omistaja ei vastaa puheluihin, ei vieteihin ei mihinkään. Tätä kestänyt paripäivää. Aina on tietysti voinut sattua jotakin mutta luulisi omistajaa kiinnostavan oma hevonen. Hevosen palauttaminenkin käy mahdottomaksi jos omistajaan ei saa yhtettyä.

Mikä tällaista ihmistä vaivaa.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään hevonen ei mene kiitolaukkaa maneesin kokoisessa tilassa.

Jep, lujaa voi mennä muttei kiitolaukkaa. Minä olen mennyt hevosella kiitolaukkaa sänkipellolla, ja vauhti oli niin kova, että sellaiseen ei hevonen todellakaan olisi saanut itseään kiihdytettyä maneesissa tai edes kentällä/muussa rajatussa tilassa. Olen laukannut maastossa lujaa suoralla, mutta kiitoa olen mennyt vain tuolla sänkipellolla. (Meitä oli useampi ratsukko jotka laukkasimme rinta rinnan. Siinä tilanteessa hevoset lähtivät tietysti kisaamaan keskenään, ja painelivat niin lujaa kuin jaloista pääsivät. Kyseessä oli etukäteen sovittu "kilpailu" eikä vahinko, jossa hevoset olisivat päässeet vierekkäin kisaamaan.)

Vierailija
42/54 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi otitte hevosen kun ei ole taitoja eikä osaamista?

Onhan näillä osaamista mutta hevoisia on vaan niin montaa sorttia ja aina yksi lisää että hyvä vaan pohtia yhdessä. En itse luovuttaisi kyllä noin helpolla. Ehkä vähäsen pelästyitte vaan alkuun että hups tämmönen paketti tälläkertaa.

Näyttäkää että opitte ja esitätte sille omistajalle uudenlaisen pollen sitten :) Se katuu vielä joku päivä tuo kuulostaa sensortin tykiltä oikeissa käsissä. Jos on luonnetta viedä kokenutta ratsastajaa on siellä hevosella luonnetta myös oppia suuria. Näin se vaan on.

En ole tuosta osaamisesta aivan varma. Oliko juuri tämä sama tyyppi, joka kärähti aikoinaan Sumu-Sireenin facesivuilla siitä, että oli blogiinsa kuvannut Sumun tallin hevosia ja esitti ominaan... oli siis postannut Sumu Sireenistä ja Sumun omistajat kai tagien avulla löysivät postauksen ja näkivät kuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan näillä osaamista mutta hevoisia on vaan niin montaa sorttia ja aina yksi lisää että hyvä vaan pohtia yhdessä. En itse luovuttaisi kyllä noin helpolla. Ehkä vähäsen pelästyitte vaan alkuun että hups tämmönen paketti tälläkertaa.

Näyttäkää että opitte ja esitätte sille omistajalle uudenlaisen pollen sitten :) Se katuu vielä joku päivä tuo kuulostaa sensortin tykiltä oikeissa käsissä. Jos on luonnetta viedä kokenutta ratsastajaa on siellä hevosella luonnetta myös oppia suuria. Näin se vaan on.

En ole tuosta osaamisesta aivan varma. Oliko juuri tämä sama tyyppi, joka kärähti aikoinaan Sumu-Sireenin facesivuilla siitä, että oli blogiinsa kuvannut Sumun tallin hevosia ja esitti ominaan... oli siis postannut Sumu Sireenistä ja Sumun omistajat kai tagien avulla löysivät postauksen ja näkivät kuvat.

Sama tyyppi on. Itse blogi (Lauran pieni suuri perhe) on poistettu, mutta Sumu Sireenin FB-sivulla on luettavissa ylläpitäjien vastine.

Eli joo, ei kannata uskoa kaikkea (tai mitään), mitä tämä tyyppi keksii kirjoitella. Joo, kyllä hän varmasti heppoja harrastelee, mutta jutut ovat sillä tasolla, että osaamista ei kauheasti löydy.

Vierailija
44/54 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahah, tästä ketjusta olikin poistettu viesti, jossa kerrotaan tämän ihmisen aiemmista blogeista, kuten Petra P, Kiukkuinen, Kaikki mitä rakastan, Se elämä, Musa mamma jne. Aina uusi henkilöllisyys, mutta jutut pysyvät samana.

Vierailija
45/54 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama tyyppi on. Itse blogi (Lauran pieni suuri perhe) on poistettu, mutta Sumu Sireenin FB-sivulla on luettavissa ylläpitäjien vastine.

Eli joo, ei kannata uskoa kaikkea (tai mitään), mitä tämä tyyppi keksii kirjoitella. Joo, kyllä hän varmasti heppoja harrastelee, mutta jutut ovat sillä tasolla, että osaamista ei kauheasti löydy.

Vahingosta viisastuneena ei ole enää ollut heppojen kuvia blogissa. Vaikka niitä tallissa on kuinka ja paljon. Eikä tallirakennuksestakaan, taisi olla tuo sama aiempi blogi, jossa postasi tallirakennusprojektista ja liitti kuvia juuri tuolta Sumu Sireenin tallilta. 

Vierailija
46/54 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahingosta viisastuneena ei ole enää ollut heppojen kuvia blogissa. Vaikka niitä tallissa on kuinka ja paljon. Eikä tallirakennuksestakaan, taisi olla tuo sama aiempi blogi, jossa postasi tallirakennusprojektista ja liitti kuvia juuri tuolta Sumu Sireenin tallilta. 

Joo, löytyy vain lähikuvia kosmetiikasta, koiranruuasta, vaatteista ja kahvilaostoksista.

Vierailija
47/54 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahah, tästä ketjusta olikin poistettu viesti, jossa kerrotaan tämän ihmisen aiemmista blogeista, kuten Petra P, Kiukkuinen, Kaikki mitä rakastan, Se elämä, Musa mamma jne. Aina uusi henkilöllisyys, mutta jutut pysyvät samana.

Bloggaaja itse poistattaa tällaiset viestit ketjuistaan.

Vierailija
48/54 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa mitä hevosenpitovinkkejä. Jos tämä kuukauden koeaika ei ole päättynyt, tarkoittaa että hevonen on ollut teillä vasta joitakin viikkoja. Koeaika on hyvin lyhyt aika tutustua toisiinne hevosen kanssa. Myös hevosen koko ympäristö ja tutut kaverit ovat vaihtuneet. Hevonenkin on herkkä psykofyysinen kokonaisuus, joten on täysin mahdollista että ostaessanne ”kiltin joka mamman yleispakkauksen”, on käsissänne silti jännittynyt ongelmakimppu. Teillä on kaksi vaihtoehtoa. Joko jatkatte tutustumista ja odotatte, että hevonen tasoittuu ja pääsette yhteisymmärrykseen. Käyttäkää valmentajaa ja aloittakaa helpoista asioista. Jos pääasiassa anoppi aikoo ratsastaa, pitäisi hänen nimenomaan oppia tämä hevonen. Pyytäkää ell. tarkistamaan hevonen, jos ette sitä vielä ole tehneet, mikä on jo virhe alkuunsa. Lisäksi sovittakaa varusteet ammattitaitoisella ihmisellä, jos ette itse osaa. Ilkeyttään hevonen ei sinua ole koittanut pudottaa tai riepotella pitkin maneesia. Syyn on oltava kipu, pelko tai väärät avut.

Voitte myös koittaa ottaa yhteyttä omistajaan. Jos ette ole vaihtaneet papereita, on tämä toinen ihminen edelleen hevosen laillinen omistaja, jolla on velvollisuus ottaa eläin takaisin kaupan purkaantuessa. Tiedätte kai missä hän asuu? Viimeinen mahdollisuus on ajaa kopin kanssa takaisin pihaan.

Vierailija
49/54 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tällä oikeasti osuutta edes niistä raviliigoistakaan. Ei paljon kerro raviliiga hevosten kuulumisista blogissaan.

Vierailija
50/54 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, lujaa voi mennä muttei kiitolaukkaa. Minä olen mennyt hevosella kiitolaukkaa sänkipellolla, ja vauhti oli niin kova, että sellaiseen ei hevonen todellakaan olisi saanut itseään kiihdytettyä maneesissa tai edes kentällä/muussa rajatussa tilassa. Olen laukannut maastossa lujaa suoralla, mutta kiitoa olen mennyt vain tuolla sänkipellolla. (Meitä oli useampi ratsukko jotka laukkasimme rinta rinnan. Siinä tilanteessa hevoset lähtivät tietysti kisaamaan keskenään, ja painelivat niin lujaa kuin jaloista pääsivät. Kyseessä oli etukäteen sovittu "kilpailu" eikä vahinko, jossa hevoset olisivat päässeet vierekkäin kisaamaan.)

Miten se pellon sänki tähän liittyy? Jos on iso maneesi!

Vierailija
51/54 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se pellon sänki tähän liittyy? Jos on iso maneesi!

Siten, että vain sänkipellolla ratsastetaan, ei viljan seassa.

Niin isoa maneesia ei olekaan, että siellä yksikään hevonen menisi kiitolaukkaa.

Vierailija
52/54 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa mitä hevosenpitovinkkejä. Jos tämä kuukauden koeaika ei ole päättynyt, tarkoittaa että hevonen on ollut teillä vasta joitakin viikkoja. Koeaika on hyvin lyhyt aika tutustua toisiinne hevosen kanssa. Myös hevosen koko ympäristö ja tutut kaverit ovat vaihtuneet. Hevonenkin on herkkä psykofyysinen kokonaisuus, joten on täysin mahdollista että ostaessanne ”kiltin joka mamman yleispakkauksen”, on käsissänne silti jännittynyt ongelmakimppu. Teillä on kaksi vaihtoehtoa. Joko jatkatte tutustumista ja odotatte, että hevonen tasoittuu ja pääsette yhteisymmärrykseen. Käyttäkää valmentajaa ja aloittakaa helpoista asioista. Jos pääasiassa anoppi aikoo ratsastaa, pitäisi hänen nimenomaan oppia tämä hevonen. Pyytäkää ell. tarkistamaan hevonen, jos ette sitä vielä ole tehneet, mikä on jo virhe alkuunsa. Lisäksi sovittakaa varusteet ammattitaitoisella ihmisellä, jos ette itse osaa. Ilkeyttään hevonen ei sinua ole koittanut pudottaa tai riepotella pitkin maneesia. Syyn on oltava kipu, pelko tai väärät avut.

Voitte myös koittaa ottaa yhteyttä omistajaan. Jos ette ole vaihtaneet papereita, on tämä toinen ihminen edelleen hevosen laillinen omistaja, jolla on velvollisuus ottaa eläin takaisin kaupan purkaantuessa. Tiedätte kai missä hän asuu? Viimeinen mahdollisuus on ajaa kopin kanssa takaisin pihaan.

No eihän yksikään vinkki huono ollut- tai no jotkut. Kaikki tuohan mitä sinä sanoit sanottiinkin jo aiemmin. Miksi siis viisastelet? On tässä maassa muitakin jotka pitäneet hevosta ja ratsastaneet kuin sinä toki.

Vierailija
53/54 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä näitä on. Omistajia jotka katoaa. Hevosta ei voi laittaa eteenpäin ja ongelmissa ollaan.

Vierailija
54/54 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tähän mennessä tullut noin kaksi kommenttia, joissa on järkeä. Kummassakin on todettu, että hevonen on vielä sille uudessa paikassa, kokeilee/jännittää (ja paineistetaan liikaa liian nopeassa tahdissa) ja että tässä kohtaa paras apu olisi osaavan ihmisen (=ammattivalkku tai ratsuttaja) kutsuminen paikalle. Haluan uskoa, että ostotarkastuksessa on poissuljettu kipuihin mahdollisuus.

Ja kai sillä hevosella on nyt sileää hyvänen aika työskennelty ennen kun aletaan uudessa paikassa hyppäämään? Koska täytyyhän sen hevosen olla avuilla ennen kun lähdetään esteille - toki kontrollin häviämistä voi satunnaisesti tapahtua, mutta jos humma tällä hetkellä riepottelee porukkaa ympäri maneesia (?) kun yksikin puomi on nostettu irti maan pinnasta, niin eihän se nyt hallinnassa ole eli tässä kohtaa sori, mutta kuulostaa pahasti siltä ettei nyt tässä tilanteessa taidot riitä. Yleensä nämä alkukankeudet on aika helposti ylitettävissä, kunhan uskaltaa tunnustaa itselleen sen, että okei, tarvitsen nyt hetken apua.

Argh. Verenpaine.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän