Ihmisten ilkeys
En ymmärrä. Miksi kukaan haluaa tarkoituksella aiheuttaa toiselle pahaa mieltä kieroilulla, selkäänpuukottamisella ja ilkeilyllä? Tehdä niitä asioita, joiden tietää kaikkein eniten satuttavan toista? Jos sinä tiedät, kerro.
Olen vasta nyt alkanut pohtia asiaa syvemmin. Ja havahtunut siihen karuun tosiasiaan, että valtaosa ihmisistä on perusluonteeltaan juuri tällaisia.
Kommentit (70)
Mielestäni jokainen tarkoituksellisesti ilkeä ihminen on jollain tapaa mieleltään epävakaa tai jopa pahempaa. Tasapainoinen ja henkisesti terve ihminen ei ole tahallaan ilkeä ja julma ihmistä tai mitään toista elollista olentoa kohtaan.
Jokaisen, joka tekee sen päätöksen, että aikoo olla tahallaan ilkeä, inhottava ja julma toista kohtaan, kannattaisi pysähtyä hetkeksi miettimään tätä:
Haluanko oikeasti olla tällainen ilkeä ihminen, mitä nyt aion olla, vai olisiko minulla mukavampi elämä, jos olisin itsekin mukavampi muille?
JA
Miltä minusta tuntuisi, jos joku kohtelisi minua niin ilkeästi kuin itse olen häntä kohdellut tai aikonut nyt kohdella? Mitä saan tästä ilkeydestä? Mitä voisin saada, jos kohtelisinkin toisia hyvin?
Kasvattakaa paksumpi nahka. Elämä muuttuu hetkessä helpommaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kasvattakaa paksumpi nahka. Elämä muuttuu hetkessä helpommaksi.
Kaikki eivät siihen kykene. Jotkut ovat herkkiä, ja sekin on ok.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jokainen tarkoituksellisesti ilkeä ihminen on jollain tapaa mieleltään epävakaa tai jopa pahempaa. Tasapainoinen ja henkisesti terve ihminen ei ole tahallaan ilkeä ja julma ihmistä tai mitään toista elollista olentoa kohtaan.
Jokaisen, joka tekee sen päätöksen, että aikoo olla tahallaan ilkeä, inhottava ja julma toista kohtaan, kannattaisi pysähtyä hetkeksi miettimään tätä:
Haluanko oikeasti olla tällainen ilkeä ihminen, mitä nyt aion olla, vai olisiko minulla mukavampi elämä, jos olisin itsekin mukavampi muille?
JA
Miltä minusta tuntuisi, jos joku kohtelisi minua niin ilkeästi kuin itse olen häntä kohdellut tai aikonut nyt kohdella? Mitä saan tästä ilkeydestä? Mitä voisin saada, jos kohtelisinkin toisia hyvin?
Hyvät neuvot!
Lisäksi voi kysyä itseltään, kuinka ilkeäksi on valmis muuttumaan? Ilkeilyhän vie mennessään, eli se pahenee vain koko ajan, ellei omatunto ala muistuttamaan, että nyt menee liian pitkälle, tällainen en halua olla.
Lisäksi voi kysyä, maksaakohan elämä tämän käytökseni joskus mulle takaisin. Sillä niin se elämä yleensä tekee, että lopulta saa sitä, mitä on itse muille antanut.
Mun avustettavan äiti on ilkeä ihminen. Ei naamani edessä vaan nimenomaan takana päin. Olen muutenkin oppinut suhtautumaan elämään kylmänviileästi. Ainoat kenestä välitän oikeasti ovat omat lapseni,vanhempani,sisarukseni... Heidän ongelmat satuttaa. Muiden ei. On toki kolme ystävää,joista välitän. Ehkä elämä on opettanut. Miehistä en välitä kuin joskus harvoin hupileluina käytän. Mutta siis , ilkeät ihmiset ovat minulle ilmaa. Työkin on minulle neutraali asia. Hoidan kunnialla työpäivät ja se siitä.
Ilkeä työkaveri haukkui, mustamaalasi ja valehteli minusta kaikille kaikkea. Sitten vielä kehtasi valehdella kaikille kaiken lisäksi minun päähäni, että olen haukkunut kaikkia. Sai sillä tavalla haukkumisillaan ja valheillaan kaikki ihmiset kimppuuni haukkumaan minua. Kamala ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ilkeä työkaveri haukkui, mustamaalasi ja valehteli minusta kaikille kaikkea. Sitten vielä kehtasi valehdella kaikille kaiken lisäksi minun päähäni, että olen haukkunut kaikkia. Sai sillä tavalla haukkumisillaan ja valheillaan kaikki ihmiset kimppuuni haukkumaan minua. Kamala ihminen.
Onpa harmillista. Oletko katsonut pitkään syvälle peiliin ja tunnistanut oman osuutesi siihen mitä tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Monesti kateellinen ihminen toimii tuollalailla.
Täällä oli eilen illalla pysäyttävä ketjun avaus "olen kyllästynyt pahuuteen". Kertoo jotenkin erityisesti juuri tästä ajasta.
Myös sellainen jetju oli eilen, missä kyseltiin, mikä Raamatun kohta sinulle on tärkeä, en muista ketjun nimeä, mutta jos kiinnosraa, voisi varmaan löytyä selaamalla ketjua vähän kauemmas.