Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon puolison "täytyy"

Vierailija
28.03.2019 |

olla perheen kanssa? Työt tietenkin vievät aikaa, mutta sen ylijäävä aika. Miten se on teidän perheessänne jaettu? Kuinka paljon harrastamista töiden lisäksi on liikaa, mikä on minimi mitä puolisonne esim. viikossa viettää perheen kanssa aikaa?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan halua kertoa miten teidän perheessänne asia on?

Vierailija
2/19 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on hieman absurdi. Eikö ole itsestään selvää, että lasten kanssa ollaan kaikki se aika, jonka he tarvitsevat?

Ei vanhemmilla voi olla mitään ”omaa aikaa” joka muka olisi samalla viivalla perheen tarpeiden kanssa. Ei omista lapsistaan voi ottaa lomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on hieman absurdi. Eikö ole itsestään selvää, että lasten kanssa ollaan kaikki se aika, jonka he tarvitsevat?

Ei vanhemmilla voi olla mitään ”omaa aikaa” joka muka olisi samalla viivalla perheen tarpeiden kanssa. Ei omista lapsistaan voi ottaa lomaa.

Mutta miten teidän perheessänne aika (oma ja yhteinen) on jaettu? Jos toinen tai molemmat vanhemmat esim harrastaa jotain, kuinka monta kertaa viikossa on pois kotoa, harrastuksensa parissa? Missä teidän perheessänne menee/ menisi raja siinä, mikä on liikaa?

Vierailija
4/19 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärtänyt kysymystä periaatteessa. Meillä on kolme lasta, nyt jo teinejä, mutta mieheni kanssa vietämme aika paljonkin aikaa perheen kanssa. Perhe on tärkeä molemmille, on ollut aina ja tulee aina olemaan. Emme me mitään kelloa tuijota ollessamme perheen kanssa. Emme ajasta kalenteriin perheaikaa, aikaa/lapsi tai aikaa olla vain puolison kanssa.

On myös hyvin paljon erilaisia yhdistelmiä miten olemme, esimerkiksi olin vanhimman lapsen kanssa kaupassa viikolla muutaman tunnin, kaksi lastani oli mukanani kävelyllä, mies oli nuorimman kanssa fillaroimassa, tein ruokaa kahden lapsen kanssa, mies neuvoi vanhinta lasta matikassa ja minä tentin nuori malta enkun sanoja, illalla istuin sohvalla ja en ollut kenenkään kanssa, mutta olin kuitenkin läsnä jne. Ei näitä aikoja kukaan koskaan laske!

Miten ihmeessä teillä asiat ovat?

Vierailija
5/19 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei meillä ole oikeastaan keskusteltu asiasta. Meillä mä oon se, joka harrastaa enemmän. Mä käyn vakiona kolme kertaa viikossa tallilla. Joskus saattaa tulla neljäs kerta. En nyt sitten voi ottaa oikein muita menoja tuohon päälle, koska se olisi jo liikaa. 

Vierailija
6/19 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten teidän perheessänne aika (oma ja yhteinen) on jaettu? Jos toinen tai molemmat vanhemmat esim harrastaa jotain, kuinka monta kertaa viikossa on pois kotoa, harrastuksensa parissa? Missä teidän perheessänne menee/ menisi raja siinä, mikä on liikaa?

Täh? Jos sinua/miestä ei kiinnosta olla kotona, lasten kanssa tai sinun kanssasi, niin kannattaisiko asioita hieman laittaa tärkeysjärjestykseen? Ei ole mitään määritettyjä minimi- tai maksimiaikoja hyvälle isyydelle/äitiydelle, parisuhteelle tms. Jos sinusta tuntuu, että aikaa on liian vähän tai vietät liian paljon aikaa lasten kanssa (?), niin teillä on ongelma. Kirjatkaa kalenteriin ajat, jos asia on niin hankala. Vuorokaudessa on 24h per tyyppi joka tapauksessa.

Vierailija
7/19 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ei meillä ole oikeastaan keskusteltu asiasta. Meillä mä oon se, joka harrastaa enemmän. Mä käyn vakiona kolme kertaa viikossa tallilla. Joskus saattaa tulla neljäs kerta. En nyt sitten voi ottaa oikein muita menoja tuohon päälle, koska se olisi jo liikaa. 

Eli hevot ovat tärkeämpiä kuin perheesi?? Hevot menevät lastenkin eteen?

Vierailija
8/19 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä juurikin haen. Ei tietenkään aikaa kaikkien kanssa voi laskea ja jakaa eikä ole tarviskaan. Lähinnä sitä, jos toinen puolisoista enemmän harrastaa, niin mikä olisi teille, teidän perheessänne liikaa?

Vierailija
9/19 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä juurikin haen. Ei tietenkään aikaa kaikkien kanssa voi laskea ja jakaa eikä ole tarviskaan. Lähinnä sitä, jos toinen puolisoista enemmän harrastaa, niin mikä olisi teille, teidän perheessänne liikaa?

Minkälainen perhe teillä on? Mieskö on nyt se, joka harrastaa? Mitä hän sitten harrastaa ja kuinka paljon?

Vierailija
10/19 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän meidän perheemme kokoonpanolla ole niin merkitystä tässä. Haluaisin vaan kuulla muiden mielipiteitä siitä, jos toinen puoliso paljon harrastuksissa töiden lisäksi, niin mikä olisi sinulle /teidän perheelle liikaa? Tai missä kuvittelisit sen rajan tulevan vastaan?

Vierailija
11/19 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmilla kodin ulkopuolinen harrastusmeno yhtenä iltana viikossa, noin kaksi tuntia kerrallaan.

Meillä lapset pieniä, alle 5v kaikki.

Minä oon päivät kotona lasten kans, joten hoidan mielelläni illalla yksin vaikka kaupassa käynnin tms.

Ei me olla laskettu tai osaa ajatella mikä on ns. omaa aikaa. Usein tehdää vaikka niin että mä jään illalla laittaa pyykkejä, ja mies menee lasten kans ulos ja touhuaa samalla jotai pihahommia. Onko tää sit mun omaa aikaa? Tai kaupassa käynti?

Toki harrastusmeno ja illat kavereiden kanssa, molemmilla ehkä 1-2 krt kuussa on sitä ihan omaa aikaa.

Usein ollaan ihan koko porukalla tai sit mulla yksi lapsi mukana jossain, ja miehellä kaksi mukana. Tai toisinpäin. Esimerkkinä, mä lähden 3v ja 4v kans kirjastoon, mies jää 1v kans kotiin.

Illalla sit lasten mentyä nukkumaan meillä on omaa tai vanhempien yhteistä aikaa muutama tunti. Yleensä illalla ei tehdä enää kotihommia, ellei ole ihan pakko.

Vierailija
12/19 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies "harrastaa" luottamustoimia,eli käy kokouksissa n. 3-5 h viikossa. Ei harrasta liikuntaa tms. Loppuvuodesta metsästää 12 h lauantaisin ja sunnuntaisin,joten nuo viikonloput ovat välillä kiristäneet välejämme. Siis käytännössä on kokonaisen vuorokauden menossa. Muuhun puuhaan,kavereihin ja korjaamisiin ym. n 2-4 h viikossa.

Itselläni on viikossa n. 4-6 h "omaa aikaa",käyn shoppailemassa tai ompelen vaatteita korvatulpat korvilla.

Meillä neljä pientä lasta,mies kolmivuorotyössä ja minä kotona. Koemme että näin on hyvä.

Vierailija
13/19 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
14/19 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun lapset oli pieniä, niin ettei heitä voinut jättää vahtimatta, mies oli lasten kanssa aina illat ja viikonloput jos minä olin töissä. Jos olin kotona, kävi pikaisesti (n. 1,5 h sisältäen salitreenin ja matkat) pari kertaa viikossa punttisalilla. Itse kävin saman verran uimassa uimahallin aamu-uintivuorolla ennen miehen töihin lähtöä jos oli vapaapäivä.

Nykyään kun lapset on jo isoja koululaisia, mies käy salilla 3 kertaa viikossa sen 1,5h, lisäksi käydään yhdessä muina iltoina 20-40 minuutin kävelylenkillä, usein niin että lapset jo nukkuu. Itse käyn uimassa lasten ollessa koulussa jos mulla on arkivapaa. Viikonloput pyritään molemmat olemaan kotona ja mennään sitten sinne uimahalliin koko perheen voimin.

Mutta siis kotona ollaan noita lyhyitä urheiluharrastuksia lukuun ottamatta kaikki liikenevä aika me molemmat.

Vierailija
15/19 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheessä kaikki aika on yhteistä aikaa. Jos hommaat lapsia, niin sen jälkeen lasten harrastukset ovat sinun harrastuksiasi ja niitä tehdään yhdessä. Ei vanhemmuudesta mitään omia aikoja ja lomia myönnetä. Onhan tämä nyt sanomattakin selvä.

Vierailija
16/19 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vaihtelee niin hirveästi tilanteen ja jaksamisen mukaan. Jos on ihan pieniä lapsia ja jaksamisongelmia, kaikki voi olla liikaa. Jos on isot lapset ja elämäntilanne rento, useampikin kerta viikossa voi olla ok, kunhan kuitenkin huolehtii, että päivittäin ehtii kunnolla kohtaamaan lapsensa, ja tasapuolisesti vanhemmat ottavat kodista ja lapsista vastuuta.

Vierailija
17/19 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoa poissaolo harrastusten takia on liikaa silloin, jos lapsista tuntuu että vanhempi on liikaa pois kotoa, tai vanhemmasta itsestään tuntuu että on liikaa pois lasten luota, tai toisesta vanhemmasta tuntuu että toinen on liikaa pois lasten luota. Mitään tuntimääriä tähän ei voi sanoa. Lapset ovat se "pääharrastus" molemmille vanhemmille, ja muita harrastuksia harrastetaan ainoastaan, jos aikaa ja energiaa jää.

Vierailija
18/19 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä mies käy tällä hetkellä töiden lisäksi 3xviikossa salilla, yrittää kyllä ajoittaa käynnit niin, että menee aamulla aikaisin ennen töihin menoa mutta ei aina onnistu. Lisäksi miehellä on joitain työkeikkoja joinakin viikonloppuina ja kerran viikossa 1 sivutoimityö, johon menee n. 2 h. Joskus mies tapaa myös kavereita tai käy jossain katsomassa urheilua tms. Itse olen kotona tällä hetkellä hoitovapaalla ja käyn satunnaisesti esim. uimassa ja lenkillä tms. Silloin kun minä olin töissä ja mies oli hoitovapaalla niin miehen menot eivät olleet ongelma, nyt tuntuu välillä että itseäni ärsyttää miehen jatkuvat menot. Hän on itse sitä mieltä, että hän ei käy koskaan missään, joten keskustelu ajautuu nopeasti umpikujaan.

Vierailija
19/19 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin antaa esimerkin, mikä oli minusta liikaa.

Mieheni on töissä 10-18 (haluaa mennä vasta liukuman ylärajalla töihin). Eli aamulla ei näe perhettään, vaan nukkuu muiden tehdessä aamutoimia. Joku talvi innostui hiihtämisestä. Töiden jälkeen lähti lähes päivittäin 3 t (!!!) hiihtolenkille. Sen jälkeen sitten saunaan. Odotin lumien sulamista kuin lehmä kevättä. Suoraan sanottuna v**tti ankarasti.

Nykyisin käy töissä pyörällä. On siis kotona n. klo 19. Ihan siedettävää, mutta voisivat asiat paremminkin olla. Kaikki lasten kuskaukset, läksyavut, kaupassakäynnit ja lähes kaikki kotityöt jäävät minulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan