kuinka hyvin 2,5v muistaa asioita?
kun pvkodissa kehuvat niin tytön muistia ja niin sanoo kaverini että tytölläni on ihmeen hyvä muisti. Esim jos puhutaan että " huomenna leivotaan sit kun on nukuttu päikkärit" , tai " kahden yön päästä mennään leikkimään Millan luo" tai " kun isä tulee töistä lähdetään illalla kauppaan" tms....takuuvarmasti neiti muistaa tämän. En muista isompien kohdalla miten oli, siitä on niin kauan, mut kyllä itse huomannut että ihmeen hyvin hän muistaa mitä puhuttu, Kaverini taas jonka poika samanikäinen, sanoo että jos hän sanoo esim että " syödään jätskiä kun tullaan kotiin" ja siihen menee 10min aikaa niin poika on jo unohtanut tämän kun ollaan kotona. Se kuulostaa taas mun korvissa oudolta. Miten muilla?
Kommentit (5)
välillä liiankin hyvin. Täytyy olla varovainen omien lupauksien ja puhumisien kanssa. :)
tästä toisesta ei voi vielä sanoa. Esikko ymmärsi reilusti ennen 2v mitä eilen ja huomenna tarkoittaa - käytti niitä myös itse ja oikein. Hän myös selvästi muisti asioita taaksepäin kauas. Parhaiten muistan sen, kun hän oli 2v7kk ja sanoi hotelliin mennessämme, että siellä on sitten se liukumäki ja leikkihuone (+selitti lisää) ja oltiin oltu sellaisessa hotellissa reilusti yli vuosi aiemmin. Myös aiemmin oli ollut vastaavia tapauksia. Mutta aina on muistanut juuri tuollaiset lupaukset eteen päin ja myös useamman päivän päähän. Naapurin poika puolestaan (samanikäinen) ei ole osoittanut tällaista muistijuttua mitenkään. Elikkä sitä on toisilla, toisilla ei. Myös muistipelejä yms. tyttö on tehnyt mielellään ja nyt 4v iässä pelaa isänsä kanssa ja avustuksella shakkia - ei nyt ihan itse vielä osaa, mutta aika hyvin ymmärtää sitä jo.
Tietää kaikki tulevat tapahtumat, siis jos on eilen puhuttu, että huomenna sitä ja tätä niin heti aamulla jo kysyy, että milloin se juttu tapahtuu. Mitään ei voi siis ohimennenkään puhua, jos sen asian tapahtumisesta ei ole varmuutta. Yksi tuttavaperheen kyläily meni nimittäin mönkään ja vieläkin lapsi puhuu siitä, kun kaverit ei tulleetkaan (aikaa tästä 2 kuukautta).
Muistaa myös asioita, jotka on tapahtuneet aikaa sitten. Voi siis muistella, että silloin mummolassa kävimme ukin kanssa autoajelulla ja minä sain ison kepin! Ja aikaa tästä monta kuukautta. Juuri äskettäin muisteli jotain, mitä oli sattunut jouluna (sai isomummolta karkin!).
Ja edelleen muistaa, että kuka on tehnyt ja mitä (ukki tapetoi ja mummo siivosi, olivat siis muutoapuna), kuka on antanut minkin lelun tai kirjan (luetaan sitä kirjaa, jonka Maija ja Matti antoi) jne. jne.
Pojalla nyt siis ikää 2,5v. ja muisti on ollut hyvä niin kauan kuin lapsi on osannut sen itse ilmaista, eli siitä vuoden iästä kun oppi puhumaan.
Minä en ole koskaan uskonut sitä että esim 1-vuotias muistaisi vain tunnin ajan asioita vai miten se nyt meni. Ehkä ei ihan noin mutta kuulema tosi lyhyen ajan. Meillä esikoinen oli 1v8kk kun tarhassa sanoivat että sille tytölle ei kyllä saa luvata mitään ellei aio lupausta pitää (just noita että huomenna saat leipoa jne).
Meidän poika 2v9kk muistaa varsinkin ikäviä asioita. Hän tippui kellarin portaat alas ollessaan 1v7kk. Jouduimme lähtemään sairaalaan ja nenä paikattiin. Siitä päivästä asti poika muistuttaa ainakin pari kertaa viikossa meille tapahtumasta. Alussa sanoi vaan kauhuissaan päivittäin " Kaatu pootaat alat. nenä au." Nyt tietysti jos kuvailee kaikin kääntein tapahtumaa ja se on jo saanut vähän lisämausteitakin ;-) Toinen kävi laivalla kun poika oli pari viikoa vajaa 2v. Kaatui hytissä ja löi silmäkulman yhteen reunaan ja laivalääkärillä käytiin. Siitäkin jaksaa edelleen puhua todella usein. Hän vieläkin välttelee kaikkia rappusia jotka näyttää samalta, pitkään tapahtuman jälkeen (5kk) hän ei uskaltanut mennä kahden metrin säteelle portaista vaan rupes itkemään niin kauan että joku kantoi vaarapaikan ohi.
Itse aina kummastelen että täytyyhän jo pienekin muistaa asioita, esim miten lapsi oppii muuten puhumaan. Vai onko tämä joku toinen muisti? Tietääkö joku? Esim meidän nyt 13-kuinen joka kovasti opettelee sanoja niin aina mietin että kun hän vaikka yhtenä päivänä on oppinut sanan lamppu niin kun seuraavana aamuna menemmän alas saman lampun luo, osottaa hän innoissaan lamppua ja sanoo " apppu" . Eli muistaa että eilen katseltiin kyseistä kohdetta ja ilmeni että sitä kutsutaan tällä ja tällä nimellä.
Meillä samanikäinen tyttö omaa myös ällistyttävän hyvän muistin. Muistaa asioita paremmin kuin minä ja parinkin päivän päästä ne, mitä on luvattu.
Hän on meillä se, joka muistuttaa ulos lähtiessäkin -onko laukku mukana? aurinkolasit? hanskat? jne....kelpo ipana!