Kämppä on täyskaaos, mistä alkuun?
Antakaa vinkkejä tai tulkaa muuten vaan tsemppaamaan miten pääsisi alkuun kämpän kuntoon laitossa. Jotenkin päässyt repsahtamaan ja pahasti 🙄.
Kommentit (41)
Olen ollut n 10 kertaa tuollaista siivousta auttelemassa ja se on ollut oikeastaan erittäin hauskaa hommaa ja palkitsevaa. Joku kaveri sullakin vois olla kiva juttu, ja lopuksi sitten syötte ja kahveet /sauna tms. Moni tulee ihan ilostakin.
Hyviä vinkkejä täällä, mutta ihan ekana: LAITA PUHELIN POIS! Äläkä vahdi vauva-palstaa, somea tai mitään muutakaan!
Älä siirrä aloittamista, alkuun pääseminen tuntuu ainakin itselläni olevan se vaikein kohta.
Aloittaisin tiskeistä. Ensin ne lähimmät, jotka mahtuu tiskialtaaseen tai -koneeseen. Sitten muualle huoneistoon levinneet. Seuraavaksi keräisin roskia, silkkoja roskia, joita varmasti löytyy. Jätesäkki kourassa kiertäisin asuntoa.
Minulla on jaottelu suurinpiirtein näin:
tiskit
roskat
pyykit
irtosälä pöydiltä paikoilleen/laatikoihin ja samalla pyyhin tasot/pöydät. (Kaappeja järjestelen, puhdistan ja poistan turhaa, kun on aikaa)
Lattian lakaisu/imurointi ja sitten pyyhkiminen/moppaus hyväntuoksuisella aineella on minusta palkitsevaa.
Makuuhuone, tuuletan petivaatteet, tarvittaessa pesen ja vaihdan uudet.
Ymmärrän että asunto ahdistaa jos on pahaksi päässyt, been there. Tuumasta toimeen vain. Lähetän paljon voimaa ja tsemppiä. Iloksi kääntyy kun kämppä onkin puhdas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Pese pyykit eli kaikki vaatekasat pois, jos vaatteitaitä et enään käytä niin uff.
2. Kaikki lehdet ja roskat kierrätykseen
3.tiskit ja keittiön tasot puhtaaksi
4. Imuroi
5. Pese vessa
6. Pyyhi lattiat
7. Lopuksi pyyhi pölyt ja turhat romut roskiin.
Sitten vaan nautit kauniista kodista😊Tämä ei tainnut koskea täyskaaoskotia, mutta toki hyvä lista.
Joo täysi kaaos on ensin roskat jätesäkkiin. Sitten kerätä astiat tiskiin. Imuroi, luutua ja tiskaa. Jätän kyllä osan kertomatta. Tee se uudestaan kun tulet koulusta viikonlopuksi kotiin. Toista ja toista niin monesti että menee hermot. Lopulta muutat pois eikä sotku enää ole sun murhe.
Voin rehellisesti sanoa että pieni sotku ei haittaa, huom pieni. Kun kengänpohjat ottaa lattiaan kiinni ja joka paikka ajelehtii jotain niin se on kaaos. Ikävä lyllä tiedän mitä on kun rivakalta jätkältä ottaa pari-kolme tuntia saada asunto siedettävän oloiseksi. En tarkoita kunnolla puhtaaksi vaan siedettäväksi.
Ota vaikka joka päivä 15 min. raivaamista. Niin minä teen ja homma etenee jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli täyskaaos ja tosiaan täyskaaos asunnossa. Ette edes ymmärrä, miten pahana. Itse aloitin niin, että ensiksi siivosin eteisen, jotta roskien vieminen ulos on helpomaa. Sen jälkeen keittiö, jotta voin laittaa parempaa ruokaa ja toivottavasti kohentaa ruuanlaittoa (oli vakava masennus). Tämän jälkeen siivosin pesu/pyykkihuoneen ja sitten makuuhuoneen. Viimeisenä vasta olohuone. Onnistui tuolla tavalla ja tuli olo, että sai jo aikaankin jotain, kun siivosi yhden alueen kerralla, eikä sieltä täältä vähän ympäri kämppää.
hyvä idea on myös tehdä suunnitelma paljon siivoat minäkin päivänä. Jos siivoaminen on ollut todella raskasta, niin tee aluksi jokaiselle päivälle ihan pienet listat, esim "kerää 2 pussillista roskaa ja vie ulos". Mulla yhdessä vaiheessa oli niin paljon roskaa ja ylimääräistä tavaraa, että sai joka päivä viedä pussillisen ulos ja sen tein.
Joo kaikki kommentoijat ei ihan selvästi täysin ymmärrä mikä se tilanne voi olla.. Itsellä oli tilanne pari vuotta sitten jo todella paha, onneksi sain silloin apua siivoamiseen ja sen jälkeen on tilanne pysynyt vähän paremmin hallinnassa mutta edelleen se repsahtaa siihen kaaokseen helposti, ero entiseen on siinä että nyt saan nopeammin aikaiseksi sen että alan siivoamaan kaaosta. Silloin pari vuotta sitten en ollut tainnut siivota oikeastaan mitään vuosiin, keittiöstä vein roskat ulos ja tiskasin aina tyyliin yhden lautasen josta söin mutta esim kaikki paperiroska kertyi vain pinoihin ja pussukoihin.
Juuri tällä viikolla sain tiskattua loput astiat jotka sillon pari vuotta sitten olivat kertyneet.. Kuulostaa absurdilta mutta niin se vaan on, keräsin silloin likaisia astioita kassiin ja piilotin kassin vain jonnekin :( Hankalaa siivouksen ja siistinä pitämisen kannalta on esim sellainen kun minulla lojuu vanhoja telkkareita nurkissa, en jaksa itse kantaa niitä mihinkään eikä niitä saa tuonne taloyhtiön roskiksiin edes hävittää. Miten niitä ilman autoa mihinkään jätepisteelle vie. Mutta, tänään täällä on ihan suht siistiä ja ainakin puhdasta. Toivon että saisin ensi viikolla aikaan tarttua imuriin ja ylläpitää siisteyttä edes pari viikkoa.
Kerää tärkeät tavarat, kuten passi ja hammasharja, pakkaa ne muovikassiin ja muuta pois mokomasta läävästä.
Aloitat uudestaan uudessa asunnossa puhtaalta pöydältä, jonka käyt ostamassa muuttomatkan varrelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsisuihku on kätevä paitsi altaisiin myös vessan lattiaan.
Suihkulla lattiaan? Sehän lainehtii koko vessa. En oikein tajua tuon homman kätevyyttä.
Vesi vedetään lastalla lattiakaivoon ja kas, lattia on puhdas. Tämä ei tietenkään toimi sellaisessa vessassa, jossa ei ole lattiakaivoa ja pitää olla kaikki kamat jo raivattu lattialta pois. Muutenkin on ensimmäiseksi kaivettava lattia näkyviin kaikista huoneista.
Täydellisen kaaoksen siivous kannattaa tehdä pala kerralla. Ensin otat suuren säkin, johon keräät kaikki roskat (kaaoskämpässä niitä on säkillinen). Sen jälkeen jatkat tavaroiden keräämistä vaikka viemällä likaiset vaatteet pyykkiin. Älä unohda lakanoita. Sen jälkeen kaikki likaiset astiat tiskiin.
Tässä vaiheessa pahin on jo takana ja kun vielä avaat ikkunat ja viet matot ja muut tekstiilit ulos tuulettumaan, on ilma raikastunut kovasti. Sitten voi jatkaa parhaaksi katsomallasi tavalla joko järjestämällä tavaroita tai imuroinnilla ja pölyjen pyyhkimisellä ennen kuin laitat jäljelle jääneet tavarat paikalleen.
Heitä ensin pois kaikki sellainen mitä et välttämättä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Ota vahva jätesäkki, ja heitä pois kaikki turha. Samalla kun siirrät kaikki irtoesineet toiseen huoneeseen - yhtään lajittelematta. Puhdista tyhjennetty huone. Sen jälkeen voit ruveta siirtämään tavaraa paikoilleen. On tärkeää, että jokaisella tavaralla on käytännöllinen paikka.
Tee muille huoneille sama: tyhjennys, puhdistus, täyttö.
Tämä homma toimii silloin, kun apuna on vähintään yksi martta tai muu siivoustaituri, mieluummin useampi.
Yksi kaaoskämppää siivoavalle se yksi huone on ensin eteinen, jotta pääsee edes liikkeelle, kuten joku jo aiemmin kirjoitti. Seuraava on vessa, joka on myös pieni ja siksi kiitollinen siivottava. Samalla voi löytää pesukoneen ja ottaa sen käyttöön. Kolmas siivottava huone voi olla keittiö.
Tässä vaiheessa voi olla hyvä vaihtaa taktiikkaa, sillä kaaoksella on paha tapa levitä ja palata takaisin, jos ei saa otetta joko huushollista. Jos joku muu huone on siivoamatta, sieltä leviää tavaraa jo siivottuihin osiin, joten on parasta iskeä kyntensä pahimpiin sotkuihin ensimmäisenä. Sitä ovat roskat ja likaiset astiat ja vaatteet, jotka tekevät muuten puhtaasta asunnosta sotkuisen.
Täyskaaos, paha...
1. Jos sulla on joku, jonka voit pyytää apuun, pyydä.
2. Osta 1-2 rullaa jätesäkkejä, kumihanskoja, pullo mäntytolua, wc- pesuun musta harpic, maalarinteippiä
3. Tyhjennä eteinen
4. Kerää roskat, tyhjät pullot, pesuun menevät petivaatteet ja vaatteet (ne, jotka säästät) jätesäkkeihin eteiseen
5. Merkkaa vaatesäkki / säkit maalarinteipillä hyvin
6. Roudaa roskat ulos kerralla, jos ne mahtuvat taloyhtiön roskikseen
7. Astioita likoamaan
8. Vie tyhjät pullot
9. Pese astioita, laita uusia likoamaan
10. Lakaise tasot ja lattiat
11. Jatka astioilla
12. Pyyhi tasot
13. Imuroi
14. Pese vessa, pönttöön Harpic
15. Sankoon vettä, moppaa ensin seinät, sitten lattiat, vaihda vettä tarvittaessa. Jos ei ole moppia, käytä vanhaa froteepyyhettä
Pyykkiä voi pestä missä välissä vaan, jos on pesukone. Jos ei ole, varaa pesutuvasta vuoron kun kaaos on selvitetty.
Roskia kerätessä tärkeät jutut ja avaamattomat postit yhteen paikkaan, ettei häviä.
Tsemppiä! Oli kyseessä viikon tai parin vuoden aikana syntynyt kaaos, sen saa selvitettyä. :)
Sitten, kun paikat on taas kunnossa, yrittää vaan siivoilla vartin päivässä ja vaikka viikonloppuna enempi jos voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suihkulla lattiaan? Sehän lainehtii koko vessa. En oikein tajua tuon homman kätevyyttä.
Vesi vedetään lastalla lattiakaivoon ja kas, lattia on puhdas. Tämä ei tietenkään toimi sellaisessa vessassa, jossa ei ole lattiakaivoa ja pitää olla kaikki kamat jo raivattu lattialta pois. Muutenkin on ensimmäiseksi kaivettava lattia näkyviin kaikista huoneista.
Täydellisen kaaoksen siivous kannattaa tehdä pala kerralla. Ensin otat suuren säkin, johon keräät kaikki roskat (kaaoskämpässä niitä on säkillinen). Sen jälkeen jatkat tavaroiden keräämistä vaikka viemällä likaiset vaatteet pyykkiin. Älä unohda lakanoita. Sen jälkeen kaikki likaiset astiat tiskiin.
Tässä vaiheessa pahin on jo takana ja kun vielä avaat ikkunat ja viet matot ja muut tekstiilit ulos tuulettumaan, on ilma raikastunut kovasti. Sitten voi jatkaa parhaaksi katsomallasi tavalla joko järjestämällä tavaroita tai imuroinnilla ja pölyjen pyyhkimisellä ennen kuin laitat jäljelle jääneet tavarat paikalleen.
Minä en neuvoiksi ketään kaatamaan vettä lattialle. Vaikka olisi lattiakaivo, ei välttämättä ole vesieristystä. Puhdasta tulee rätilläkin.
Itse olen saanut asunnon hallintaan ihan siten että laitan herätyskellon soimaan 15min päähän ja yritän tehdä mahdollisimman paljon tässä ajassa. Sitten olen ottanut 5min paussin ja kirjoittanut paperille mitä ehdin tehdä jotta motivaatio pysy yllä. Sitten taas 15min. Toistin tämän 3-6 kertaa joka päivä kunnes nykyään riittää se yksi tai kaksi 15min päivässä.
En lainkaan ymmärrä,miten olete saaneet kotinne kaatopaikkakuntoon. Mene kauppaan ja osta musta jätesäkkejä ja sinne kaikkinturha kama.Likaiset astiat pese, likaiset vaatteet pesee kone. Turhat roinet jätesäkkiin ja piharoskikseen. Vesi ja pesupulveri kehiin ,siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota jäin miettimään. Mulla on ämpärissä vettä ja luuttu kourassa.
Ei vessan lattiiaa suihkutella.
Juu,ei muuta kuin mustat jätesäkit kehiin.Kun on kaaoskämppä, niin eihän niitä suurinta osa tavaroita ole voinut käyttää lähimpään vuoteen. Mitä sinä niillä enää teet.
Vierailija kirjoitti:
Juu,ei muuta kuin mustat jätesäkit kehiin.Kun on kaaoskämppä, niin eihän niitä suurinta osa tavaroita ole voinut käyttää lähimpään vuoteen. Mitä sinä niillä enää teet.
Minä taas ajattelisin, että jos on muutenkin ongelmia elämänhallinnassa, ei siihen tarvita päälle tavaranheittomaniaa.
Eli aluksi riittää ihan että pistää roskat roskiin ja sellaiset, josta ei oikein tiedä, voi säkittää myöhemmin lajiteltaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen saanut asunnon hallintaan ihan siten että laitan herätyskellon soimaan 15min päähän ja yritän tehdä mahdollisimman paljon tässä ajassa. Sitten olen ottanut 5min paussin ja kirjoittanut paperille mitä ehdin tehdä jotta motivaatio pysy yllä. Sitten taas 15min. Toistin tämän 3-6 kertaa joka päivä kunnes nykyään riittää se yksi tai kaksi 15min päivässä.
Ihanan tsykologinen neuvo! 😊
Otan tämän kokeiluun.
Nimin. Vuosia osa paikoista siivoamatta, tavaratkin kerääntyy...
joskin wc -pytyt ja altaat kiiltelevät = siivoan jatkuvasti. Ja pesukoneeni sentään laulaa.
Stemppiä kaikille.
Ota vahva jätesäkki, ja heitä pois kaikki turha. Samalla kun siirrät kaikki irtoesineet toiseen huoneeseen - yhtään lajittelematta. Puhdista tyhjennetty huone. Sen jälkeen voit ruveta siirtämään tavaraa paikoilleen. On tärkeää, että jokaisella tavaralla on käytännöllinen paikka.
Tee muille huoneille sama: tyhjennys, puhdistus, täyttö.