Mulla on työpäivän (8 tuntia) aikana noin kuusi tuntia luppoaikaa. Palkka on bruttona 3100 euroa.
Se kaksi tuntia on ajatustyötä vaativaa ja joskus jopa kiireistä, koska joku asia tulee yhtäkkiä nopeasti hoidettavaksi. Mutta loppuaika on netissä surffaamista, unelmoimista, lukemista jne.
En halua silti lisää töitä, koska elämä on stressittömämpää näin. Palkka on kuitenkin niin ok, etten viitsi hakea mielekkäämpäänkään työhön, joka melkeinpä automaattisesti tällä koulutuksella olisi pienempi palkka.
Kommentit (60)
Yleensä helpot ja kivat työt ovat hyvin palkattuja, sitten taas viheliäät ja raskaat työt huonosti palkattuja.
Mulla palkka 1600e ja luppoaikaa ei todellakaan. Ja toimistossa olen.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöistä se on kunnan -ja valtionhommissa.
Pitäisi alkaa käyttämään työtehontarkkailijoita virastoissa.
Kaverin mies oli pikkupaikkakunnalla hyväpalkkaisessa työssä. Olisiko ollut insinööri?
Hän teki pari tuntia päivässä töitä, jos teki ja palkka juoksi.
Hyvin tyypillistä miesten töissä.
Hm. Voisiko joku taho hyötyä toisiaan vastaan lietsotuista suomalaisista? Työkaluna vaikka loruilut vauvapalstalla?
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä lastensuojelussa. Ylitöitä joka viikko, takaisin saan tunnin tunnista. Taukoja ei ehdi pitää. Stressi ollut vuosia ihan tapissa. Palkka huono työn vaativuuteen ja työtaakkaan nähden. Joten kyllä kunnalla on myös töitä missä ei todellakaan ole luppoaikaa.
Minä olen sairaanhoitopiirissä sossuna, palkka sama kuin lasun sossuilla kunnan puolella, mutta minun työni on paljon rennompaa ja vähemmän vastuuta. Kyllä työpäivät kuluvat todella nopeasti, koko ajan riittää jotain hommaa, mutta toisaalta pystyn myös rajaamaan työmäärääni ja -tehtäviäni. Eli ei tarvitse tylsistyä päivän aikana ja silti voin välillä höllätä. Toki aina palkkaa voisi maksaa enemmänkin, mutta vertailupohjana kun on nuo muut kunnalliset sossujen hommat, niin olen omaan palkkaan ja työtehtävien määrään tyytyväinen. Yksi suuri puute lasussa on sihteerit; niitä ei ole ja sossut joutuvat hoitamaan oman ydintyön ohessa kaikkea aivan pakollista-ylimääräistä, johon sitä kallisarvoista aikaa tuhraantuu. Sosiaalihuollosta löytyisi paljon sellaisiakin töitä, joihin ei sosionomin tai sosiaalityöntekijän pätevyyksiä vaadittaisi. Siksi olen vahvasti sen systeemisen mallin kannalla, jota erinäisissä kunnissa pilotoidaan. Tähän malliin siis sisältyy se ns. koordinaattori, joka juuri hoitaisi ne kaikki dokumentoinnit, ajanvaraukset, arkistoinnit, postit sun muut juoksevat asiat ja paperityöt. Kiire ja työmäärä ei varmaan silläkään loppuisi lasussa, mutta ainakin sossut saisi tehtyä kunnolla sitä itse asiakas- ja asiantuntijatyötä. Olen aika varma, että kunnat saisivat sihteerien palkkaamisella lasuun pitkällä juoksulla säästöjä. Onhan terveydenhuollossakin hoitajilla ja lääkäreillä sihteerit. Miksei sosiaalihuollossa olisi.
Aika yleistä vaikuttaa olevan, vaikka kaikkialla nykyään toitotetaan jatkuvaa kiirettä. Minä saan myöspäivän työt tehtyä parissa tunnissa, vain poikkeuksellisina aikoina menee pidepään. Keksin kyllä sitten kaikenlaista hommaa tai vähintään luen ajankohtaisita asioista, koska mieluummin teen edes jotain hyödyllistä kuin kulutan muiden tapaan aikaa juorupöydässä.
Tuttua juttua. Mulla työtä päivässä 15 minuuttia ja lopun ajan surffailen nettisivuilla. Palkka 6780 €/kk bruttona.
Vierailija kirjoitti:
Hm. Voisiko joku taho hyötyä toisiaan vastaan lietsotuista suomalaisista? Työkaluna vaikka loruilut vauvapalstalla?
Ei tämä ole mitään loruilua, vaan todellisuutta monella työpaikalla, julkisella ja yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein sama. Oon valtiolla esimiehenä, työaika 7,5h per päivä ja työtä teen aktiivisesti 2,5 tuntia. Palkka 5800€/kk.
Eli valtiolla on tehostamisen varaa 60%.
Eli tuosta työstä sopiva korvaus on noin 2000€/kk ja valtio säästää 4000€
Tätähän on vuosikaudet yritetty rautalangasta vääntää: Suomessa julkinen sektori on paisunut ja tehostamisen varaa olisi yllin kyllin. Siis näissä virastoissa. Joudun työni puolesta silloin tällöin olemaan yhteydessä kuntien ja valtion virastoihin ja JOKAIKINEN kerta ihmettelen, miten h****ssä Suomella on varaa pitää palkkalistoilla ihmisiä, jotka eivät vastaa soittoihin eikä sähköposteihin ja jos vastaavat, niin kukaan ei tiedä mistään mitään.
Ketään ei kiinnosta minkään asian selvittäminen ja ainoa selviytymiskeino heillä on pyytää soittamaan jollekin toiselle ja jonnekin muualle. Tässä tulee virastoväelle ihan ilmainen vinkki yrityspuolelta: kun sulle soitetaan tai lähetetään tiedusteluviesti, selvitä se asia ihan itse ja vastaa kysyjälle viipymättä äläkä siirrä jollekin toiselle. Saat piristystä päivääsi kun pääset miettimään, miten toimitaan yrityksissä, joissa palkkarahahanat menee kiinni, jos ei älyä palvella asiakkaita.
En voisi kuuna päivänä mennä mihinkään julkisen sektorin virastotyöpaikkaan lorvimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on henkisesti pirun raskasta, jos pitää olla toimistolla (jos etätyö ei ole sallittua) ja pitää joka päivä teeskennellä monta tuntia että tekee jotain järkevää.
Ei mun mielestä ole, varsinkaan jos on oma työhuone ja työrauha.
No joo, jos on oma työhuone joka pelkästään itselle varattu käyttöön, niin sitten menettelee.
Ei menettele. Monta kertaa päivässä nukahtaa ja pää kolahtaa pöytään tai näyttöön.
Minusta tuntuu että tämmöisiä töitä on enemmän kuin (uskalletaan) myöntää/puhua. Myös johtajien tason töissä.
Ainakin meillä moni kovapalkkainen, yli 3000€ tienaava, viettää tavallisesti suurimman osan työpäivästään niitä näitä ajatellen, kahvitellen.
Vielä noin vuosi sitten sain itse raataa töissä 8h putkeen koko ajan töitä riitti, samalla kun muut kahvipöydässä rupattelivat ja kahvittelivat kirjaimellisesti _tuntikausia_ päivittäin pitkine lounaineen, ei edes työasioita vaan ihan omia juttuja. Voi sanoa että se herättää pientä vitutusta siinä tilanteessa.
No nyt itselläkin sellainen tilanne että päivässä on niin paljon luppoaikaa että sen voisi laskea tunneissa, voisin hyvin tehdä vaikka puolta päivää jos tekisin vain työt tehokkaammin aamulla loppuun.
Toisaalla taas ei ole tämänlaisesta toivoakaan, suorittavassa työssä. Lakisääteiset tauot lasketaan minuutilleen, esimiehen silmien alla.
Sitä vain miettii kaikenmaailman kikyjä ja tehostamista. Kyllä riittäisi tehostettavaa paljonkin.. se vain olisi että moni jäisi työttömäksi jos lähdettäisiin ihan tosisaan katsomaan, kenen työ on oikeasti tarpeellinen, tehokas ja tuottava.
Kuulostaa meidän myyntisihteereiltä. Työaika 8-16, tulevat töihin miten milloinkin, useimmiten noin 9 aikaa, aloittavat aamiaisella eikä suinkaan töiden teolla ja klo 15 ovat hipsimässä jo kotiin. "liukuva työaika", kummasti kertyy ylitöitäkin, joita pidetään sitten ylityövapaina pois. 8h palkka, vajaan 6 h töistä (pitäähän kunnon lounas nauttia) ja samalla kehdataan delegoida omia duuneja alaspäin, kun on niin kiire. Itse jos koitat laittaa heille jotain naristaan ettei kuulu heidän työtehtäviin. Palkka molemmilla 3000€ kk.
Jos olisi minun firmassa, olisivat jo pellolla. Sen sijaan saan kärsiä tollaisten kollegana ja tehdä itse tuplamäärän duunia kun oma luonne ei anna periksi heittäytyä makoilemaan.
Nykyään haaveilijat joutuvat lopulta kortistoon ja siihen on useampikin tapa. Sivusta olen seurannut ja ihmettelen miten ei tajua huolestua.
Tuntuu että osaa saa suurta palkkaa ja palkankorotuksia siitä, että nostaa yhden jalan sijaan toisenkin jalan pöydälle, kun taas toisaalla pitää löytyä peruste jokaiselle eurolle niin työhaastattelussa kuin palkkaneuvotteluissakin.. toisaalla tuntuu että halutaan mahdollisimman halvalla sisään ilman palkankorotuksia työuran aikana, kun toisaalla maksetaan tyhjästä tai hienoista titteleistä.
Kun nykyaikana halutaan puhua tasa-arvosta..
Mun mielestä ei ole olemassakaan mitään tasa-arvoa. Koko talousjärjestelmä perustuu monimutkaiseen hyväksikäyttöön ympäri maailman..
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä vaativaa ajatustyötä kyllä pystykään 8 tuntia tekemään putkeen. Tai sitten on poikkeusyksilö jos pystyy.
Sitä hieman ihmetellyt kyllä joskus miten jotkut jaksaa n. 4 palaveria joka päivä + siihen päälle kaikki suunnittelutyö ja muu vastaava....
Joskus on 15 kokouksen viikkoja. Silloin ei kyllä paljon muuta ehdi tekemään. Mutta otan sen sillä asenteella, että jos työnantajan mielestä minun työtäni on istua kokouksissa niin sitten on. Jos työpäivässä ei ole aikaa muiden hommien tekemisen niin sitten ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Toisaalta bore out uhkaa. Itse lungin hyvällä palkalla toimistossa yli 10 vuotta. Näennäisesti tein 8 tunnin työpäiviä, mutta oikeasti tein töitä jotain 2-5 tuntia viikossa. Lopun aikaa esitin työskenteleväni. Työkaverit tuntui aina pirun kiireisiltä, mutta kun niiden työtehtäviin perehtyi, niin tajusi niide olevan samanlaisia esittäjiä. Tavallaan elimme yhteistä kuplaa, jossa kukaan ei kehdannut sanoa totuutta ääneen. Yhden entisen työkaverin kanssa puhuin vuosia myöhemmin asiasta ja sanoi, että suurin syy alanvaihtoon oli juuri se nolouden tunne ja turhautuminen siihen, että pitää esittää kiireistä, eikä tajua, että onko toiset muka oikeasti kiireisiä vai valehdellaanko porukalla Kokemusta minullakin useammasta työpaikasta YKSITYISELLÄ sektorilla asiantuntija- ja esimiestehtävissä.
Olit varmaan Noksulla?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kun lisäsitte taas ymmärrystä siitä, miksi maa on konkassa.
Niin, kun miettii että minkälainen säästö- ja tehostamispotentiaali näissä tällaisissa työpaikoissa on niin siinä tuntuu Sipilän vuotuiset 24 kiky-tuntia olevan aika peanuts.
Itsellä palkka 5500e. Pyrin pitämään viikossa aina 3 etäpäivää (jos ei ole palavereita, joihin ei pääse skypellä), jolloin avaan koneen, mutten tee mitään muuten, kun pakon edessä. Puhelimeenkaan en vastaa jos en tunnista numeroa, ettei tule mitään ikävää selvittämistä, kun ei vastaa, niin vaikuttaa myös kiireiseltä. Yleensä soittaja ei palaa asiaan, vaan soittaa jollekin toiselle.
Eli duunarit tekee töitä ja saavat palkaksi känsiä ja vähän ruokarahaa, herrat teeskentelee tekevänsä töitä ja saavat palkaksi pullean rahapussin. Tämä on nimenomaan syy miksei en suostu töitä tekemään, töiden tekijöitä ei arvosteta.