Mihin seurakuntaan/ herätysliikkeeseen Turussa? Kokemuksia?
Olen nuori, parikymppinen kristitty. En siis enää mikään teini. Käyn evlut kirkossa sunnuntaimessussa, mutta lähiaikoina olen alkanut kaipaamaan ikäistäni vertaistukea. Evlut-kirkolla on aika huonosti nuorten toimintaa. Millaista on helluntalaisten toiminta? Heillä varmaan eniten jäseniä. Entä Sley?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Turun rauhanyhdistys.
Pysy tästä erossa ap...
Itse suosittelen tutustumaan hellareiden ja vapiksen toimintaan! Myös tuo linkattu ilpoistenpiiri voisi olla tutustumisen arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan Helluntalaisiin lähde. Hullua sakkia. Kieltävät kaiken ja "puhuvat kielillä."
Kerro tarkemmin, mitä kieltävät.
Kielillä puhuminen löytyy Raamatustakin. Ei liity tiettyyn seurakuntaan tai kirkkokuntaan.Ne on tosi tuomitsevia siellä. Kovaan ääneen tuomitaan oikeus aborttiin, homot, naispappeus, evoluutio. Eihän nämä kovin kristillisiä asioita ole, mutta ei ole tuomitseminenkaan. Aina joku maailmanloppu tulossa. Erilaisuutta ei suvaita!!
Näissä on ihan valtavasti eroja eri seurakunnissa ja paikkakunnilla.
Esim. itsellänikin oli tällainen käsitys, kun kävin 20 000 asukkaan pienen kaupungin hellareissa. Tosiaan aina saarnattiin maailman rappiosta ja Jumalan tuomion uhasta sen takia, maailmanloppu tulee mutta jos uskovat vielä rukoustaistelulla saisivat vähän armonaikaa maailmalle.
No, muutin Helsinkiin ja aloin katsella millaista meno on täällä helluntailaistne parissa. No ihan erilaista. Täällä on tilaa monenlaisille kulkijoille, niin niille hyvin konservatiivisille ja fundamentalistisille, maailmanlopun profeetoille kuin myös varsin liberaaleille. Kokouksissa näkyy ihan tavallisen näköistä väkeä, mm. naisia joilla meikkiä ja värjätty tukka, siinä missä ex-paikkakunnallani porukka oli stereotyyppisen uskovan näköistä eli vaatimaton, hillitty tyyli. Ja voin ihan vapaasti kertoa että uskon evoluutioon ja siihen että homous on luonnollinen taipumus eikä mikään synti, eikä siitä nouse mitään myrskyä vesilasissa. Jos puhekumppani on eri mieltä, ei hän yleensä siitä kiivastu vaan toteaa että tärkeintähän on pistää toivonsa Jeesukseen eikä ihmisajatuksiin, ja että nämä eivät ole ns. pelastuskysymyksiä.
Itse kävin Puistokadulla aikanaan monta vuotta. Silloin ei nuorten toiminta ollut mitään erityisen "trendikästä", mutta toimintaa oli paljon ja tunnelma lämmin ja uusille vastaanottavainen. Oli paljon myös soluja just nuorille aikuisille ja leirejä yms. Monet helluntailaisperheiden nuoret kävi myös vapiksella, nykysessä hopeseurakunnassa siis. Siitä olen kuullut kans paljon hyvää ja toiminnassa tuntuu ainakin somen mukaan olevan paljon uudenlaisia muotoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan Helluntalaisiin lähde. Hullua sakkia. Kieltävät kaiken ja "puhuvat kielillä."
Kielillä puhuminen löytyy Raamatustakin. Ei liity tiettyyn seurakuntaan tai kirkkokuntaan.Ne on tosi tuomitsevia siellä. Kovaan ääneen tuomitaan oikeus aborttiin, homot, naispappeus, evoluutio. Eihän nämä kovin kristillisiä asioita ole, mutta ei ole tuomitseminenkaan. Aina joku maailmanloppu tulossa. Erilaisuutta ei suvaita!!
Oletko varma, että nämä asiat liittyvät vain helluntaiseurakuntaan? Esim. aborttikysymystä pohditaan varmasti koulun uskontotunneillakin. On yksi kristillisen etiikan kysymyksitä. Ja Raamattukin opettaa paljon maailmanlopusta. Jos et lue Raamattua, sinusta voi tuntua, että maailmanlopusta puhuminen on omituista. Voisihan ilmastonmuutoksesta puhumisenkin jättää vähemmälle, jos sille tielle halutaan lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. itsellänikin oli tällainen käsitys, kun kävin 20 000 asukkaan pienen kaupungin hellareissa. Tosiaan aina saarnattiin maailman rappiosta ja Jumalan tuomion uhasta sen takia, maailmanloppu tulee mutta jos uskovat vielä rukoustaistelulla saisivat vähän armonaikaa maailmalle.
No, muutin Helsinkiin ja aloin katsella millaista meno on täällä helluntailaistne parissa. No ihan erilaista. Täällä on tilaa monenlaisille kulkijoille, niin niille hyvin konservatiivisille ja fundamentalistisille, maailmanlopun profeetoille kuin myös varsin liberaaleille. Kokouksissa näkyy ihan tavallisen näköistä väkeä, mm. naisia joilla meikkiä ja värjätty tukka, siinä missä ex-paikkakunnallani porukka oli stereotyyppisen uskovan näköistä eli vaatimaton, hillitty tyyli. Ja voin ihan vapaasti kertoa että uskon evoluutioon ja siihen että homous on luonnollinen taipumus eikä mikään synti, eikä siitä nouse mitään myrskyä vesilasissa. Jos puhekumppani on eri mieltä, ei hän yleensä siitä kiivastu vaan toteaa että tärkeintähän on pistää toivonsa Jeesukseen eikä ihmisajatuksiin, ja että nämä eivät ole ns. pelastuskysymyksiä.
Raamattu sanoo homoseksuaalisuuden olevan syntiä.
3 Moos 18: Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on kauhistus.
Roomalaiskirje 1:
26. Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
27. samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
Minulla on ollut ihan sama tilanne kuin ap:lla! Olen vaan eri kaupungissa. Olen käynyt ev-lut kirkon tapahtumissa, pienemmissä illoissa messun lisäksi. Kyllä siellä joitain nuorempia on ollut mutta ei ole tullut mentyä tutustumaan. Vaikka olisi tietty kiva joskus puhua jne. Pitää vaan luottaa että etsivä löytää, niinkuin Jeesus sanoi.
12
»Minä tulen pian, ja tullessani minä tuon jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan. 13
Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
14
»Autuaita ne, jotka pesevät vaatteensa: he pääsevät syömään elämän puusta ja saavat mennä porteista sisälle kaupunkiin. 15
Ulkopuolelle jäävät koirat ja noidat, irstailijat, murhaajat ja epäjumalien palvelijat ja kaikki, jotka rakastavat valhetta ja noudattavat sitä.
16
»Minä, Jeesus, olen lähettänyt enkelin luoksenne, jotta seurakunnat saisivat tämän todistuksen. Minä olen Daavidin juuriverso ja suku, kirkas aamutähti.»
17
Henki ja morsian sanovat: »Tule!» Joka tämän kuulee, sanokoon: »Tule!» Joka on janoissaan, tulkoon. Joka haluaa, saa lahjaksi elämän vettä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaudu lähimpään mt-toimistoon.
Älä ajaidu muiden vietäväksi.
Nauroin :D tällaiset vihaiset kommentit on viihdyttäviä. Mutta sinulle toivon hyvää.
Turun rauhanyhdistys, seurat, nuortenillat yms. Paljon lestadiolaisnuoria
On se hyvä, että Suomessa on uskonnonvapaus. Ap vaikuttaa ihan täyspäiseltä, vaikka uskookin. Moni tarvitsee uskoa ja jotkut on siihen kasvatettu. Itse olen eronnut kirkosta jo 20v sitten, enkä koe tarvitsevani uskontoa. Kunnioitan kuitenkin muiden valintoja, enkä lähde mollaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti olemassa helluntaiseurakunta, joka ei tuomitse homoja??
Vierailija kirjoitti:
Minun aikanani Turun hellareissa Puistokadulle jäivät vain "vanhat patut", kun Uusipesulaan meni se nuorempi ja nuorten aikuisten väki. En tiedä mikä tilanne mahtaa olla tällä hetkellä. Mutta käy katsomassa. Vanha kotiseurakuntani. (Nykyisin kuulun vapikseen).
Jos et ole koskaan käynyt Turun Martinkirkossa tiistai-illan Ilpoisten piirin tilaisuuksissa niin kannatta mennä tutustumaan. http://www.ilpoistenpiiri.fi/ Illoissa näkyy aika hyvin Turun uskovien kirjoa laidasta laitaan.
Todellakin näkyy uskovien kirjo laidasta laitaan.
Joskus kävin siellä tosi usein.
Mutta kun en jaksanut niitä kaikenlaisia " mielenterveysongelma" ihmisiä.
Ja ihmeprofetioita. Uskovia ovat varmaan joo.
Mutta kun joka paikassa ja asiassa lymyää joku paha henki niin kyllästyin.
Vierailija kirjoitti:
Olen nuori, parikymppinen kristitty. En siis enää mikään teini. Käyn evlut kirkossa sunnuntaimessussa, mutta lähiaikoina olen alkanut kaipaamaan ikäistäni vertaistukea. Evlut-kirkolla on aika huonosti nuorten toimintaa. Millaista on helluntalaisten toiminta? Heillä varmaan eniten jäseniä. Entä Sley?
Luulis että Turussa on Eo-iltoja? (Evankeliset opiskelijat)
Maxwell kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ap ei ole opiskelija?
Vierailija kirjoitti:
Maxwell kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ap ei ole opiskelija?
Ennen kuin vaihdat kirkkokuntaa/tunnustuskuntaa, tutustu mihin he uskovat. Esim. luterilaisuus opettaa kasteesta ja ehtoollisesta eri tavalla kuin vaikkapa helluntailaiset. Netistä voit lukea esim. Lutherin katekismusta. On hyvä tietää, mihin oikeastaan uskoo.
Itse olen ollut ev. lut. koko ikäni. Jossain vaiheessa kävin ns. vapaiden suuntien tilaisuuksissa ja nyt olen uudelleen tutustumassa perin pohjin luterilaiseen oppiin. Vaikka olen konfirmoitu, ei riparilla kerrottu, miten luterilainen oppi eroaa muista.
Myös Youtubess on (lähinnä amerikkalaisten) luterilaisten pappien videoita. Ne ovat olleet hyviä. Vastaavat katsojien kysymyksiin. Esim. Bryan Wolmueller.
Moikka!
Voisit käydä tutustumassa myös Mikaelmessussa, jota järjestetään Turun Mikaelinkirkossa.
Johdatusta etsintään 😊!
Miksi vaihdoit vapaakirkkoon? Onko teillä aktiivista nuorten aikuisten toimintaa?
ap