Kuinka kiintyneitä miehenne ovat sisarustensa lapsiin?
Mietiskelen onko mieheni käytös ihan normaalia. Hänellä on sisko, jolla on kaksi pientä lasta. Mies on äärettömän kiintynyt siskoonsa mutta vielä enemmän hänen lapsiinsa. Ajattelin tilanteen muuttuvan, kun saamme omia lapsia, mutta niin ei ole käynyt. Lapsemme on 2-vuotias mutta mies on edelleen aivan kiinni siskossaan ja tämän lapsissa. Toki omakin lapsemme on hänelle äärettömän tärkeä.
Miehen on pakko kyläillä siskonsa luona joka viikonloppu. Itsekin menen usein mukaan, mutta kun en mene, mies ottaa siskonsa lapsista kuvia ja lähettää niitä minulle innoissaan. Toki minäkin heistä pidän mutta ehken ihan tuolla tasolla. Omalle perheellemme ja lapsellemme ei oikein ole tilaa kun mies on niin kiinni siskonsa perheessä. Kun olen sanonut asiasta mies on raivostunut. Asia on hänelle todella tärkeä ja herkkä. Hän ei suostu muuttamaan toiseen kaupunkiin saati ulkomaille koska ei halua pitkän matkan päähän siskonsa perheestä. Minusta olisi hienoa nähdä maailmaa ja eri paikkoja. Sisko ei sen sijaan ole juurikaan kiinnostunut meidän lapsestamme, joten tuo suhde ei ole oikein vastavuoroinenkaan.
Toki minusta on liikuttavaa että mies pitää lapsista ja pitää heitä hyvin tärkeintä, mutta meneekö tämä mielestänne liian pitkälle? En ole aiemmin törmännyt keneenkään, joka olisi noin kiinni sisarustensa lapsissa, siksi en oikein tiedä miten suhtautua.
Kommentit (44)
En ole kiintynyt yhtään. Sisko meni väärän miehen kanssa naimisiin. Vaikka varoitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologisista syistä siskon lapset ovat miehille tärkeämpiä kuin omat. Siskon lapset ovat varmasti miehelle sukua, mutta "omista" lapsista ei voi koskaan olla varma. Matriarkaalisissa kulttuureissa miehet ovat enemmän tekemisissä siskon lasten kanssa kuin omien lastensa.
Miten niin varmasti? Mitä jos sisko onkin lehtolapsi isän aiemmasta suhteesta, ja tämä isä ei olekaan miehen biologinen isä, vaan oikeasti hänen isänsä onkin naapurin Pekka? Jos kerta ei voi olla varma edes onko oma lapsi oma.
Miehellä ja siskollaan on sama äiti, eli he ovat varmuudella sukua. Mies ei varmuudella ole sukua vaimonsa lapsille.
Mistä sen voi tietää että on sama äiti? Kuten sulle jo esimerkki annettiin.
Meillä on tuollainen tilanne miehen siskon puolelta. Eli miehen sisko innostui lapsistamme siis aivan överisti. Halusi jo raskausaikana osallistua hankintoihin, olisi kokoajan hoitamassa lapsia, tyrkyttää rahaa ja lahjoja jatkuvasti ja myös aivan liian kalliita sellaisia. Kun tulee kylään niin ottaa meillä ikään kuin äidin roolin. Minä olen siis todella kiltti luonteeltani ja vaikka täällä valitankin, niin en kyllä kehtaa sanoa suoraan mitään. Miehen kanssa esikoisen vauvavuonna puhuttiin ja otettiin etäisyyttä aika paljon, mutta sitten siedettiin kun nähtiin "ärsyttävää" käytöstä. Rauhoitettiin aina vaan tilannetta ja vähennettiin kälyn ja lasten kahdenkeskistä aikaa varsinkin kun esikoisella oli tosi kova uhma ja käly tuli aina puhumaan meidän päälle niissä tilanteissa.
No kun käly ilmoitti raskaudestaan niin ajattelin että jes! Vaan kuinka kävikään, kun menimme sitten vauvaa katsomaan, niin mitä käly päästikään ensimmäisenä suustaan: "Katsokaa tässä teille pikkusisko". Raja se on meilläkin ja tuolloin mies kyllä korjasi reippaasti, niin se on teidän serkku eikä pikkusisko. Kyllä minä oikeasti läheisistä väleistä tykkään ja hyvä se on kun on lapsilla paljon aikuisia elämässä, mutta kyllä perheellä pitää raja kulkea jossain.
No ei tässä mitään varsinaista neuvoa tule. Mutta ihan siltäkin kannalta pohdintaa, että kyllä se miehesi sisko puolisonsa kanssa saattaa pitää tilannetta erikoisena myös. Toki vaikuttaa sekin, ottaako mies roolinsa ihan aidosti vain läheisen sedän roolina, vai pitääkö itseä eri roolissa kuin onkaan. Voihan miehelläsi olla rooli selvä, vaikka kovasti lapsista tykkäisikin. Kyllä silti omien lasten pitää tuntua eriltä ja sekin kyllä kävi mielessä, että missä on teidän perheen oma viikonloppuaika? Ainakin meille on tosi tärkeää pyhittää välillä viikonloppu vain perheen kesken touhuttavaksi.
Meillä ei ole lapsia, mutta molempien sisaruksilla on. Mieheni on taatusti kiintyneempi sisarustensa lapsiin kuin minä omieni..