Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienyrittäjä, miten rahoitit alkuvaiheen?

Vierailija
26.03.2019 |

Hei kaikki yrittäjät!

Oliko yrityslainaa helppo saada, mistä hait, oliko sinulla omaa pääomaa, miten pitkään kesti että yritys alkoi tuottaa tarpeeksi liikevaihtoa kulujen kattamiseksi? Ja kannattiko lopulta?

Kiitos vastauksista!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnveran lainalla (8000 €). Viisi vuotta kituutin, sitten oli pakko antaa periksi. Palkkioksi sain neljän kuukauden karenssin.

Vierailija
2/14 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Starttirahalla. Jotain 500 euroa saatiin puolen vuoden ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain starttirahaa ensin puoleksi vuodeksi ja sitten vielä puoleksi vuodeksi. Tein töitä kotoa käsin, joten toimitilasta ei ollut kustannuksia. Välineistö minulla oli valmiina, joten minun ei tarvinnut ostaa mitään uutta.

Vierailija
4/14 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöillä, tietokone oli jo omasta takaa, käytin sitä mikä kotona oli. Minä luovutin 3,5 vuoden jälkeen, kun yksi aika tärkeä toimeksiantaja lopetti ja hakuun tuli sopiva koulutus. Nyt olen itse työntekijä pienyrittäjällä, onneksi luotettavalla ja asiansa hyvin hoitavalla. En pidä mahdottomana ajatusta aloittaa taas yrittäjänä, kun nykyinen työnantaja jää eläkkeelle. Säästän jo sitä varten. 

Vierailija
5/14 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen unohti, sain starttirahaa myös, mutta vain 4 kk. Sehän on harkinnanvarainen tuki, jota voi saada tai olla saamatta tai sitten ei saa maksimiajaksi. Muhun ei uskottu ihan täysillä, joten siksi sain noin lyhyen ajan. 

Vierailija
6/14 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman vuoden kituuttelin. Ala oli kilpailtu ja minulta puuttui verkosto ja ehkä markkinointihenkinen asenne. Kokemuksena mielenkiintoinen ja yrittäjätiedoista on hyötyä tulevaisuudessa.

Vierailija
7/14 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen 12.57 Ameriikan Tapetti aktivoituneena joka säteilee ja seireenin äänen kuulin siksi kun säteilevä vehje ilmaantui taas. Säteily = Beccerelli pitoinen ja napsaa , siksi seireeni ulvahti eilen 12.57.

Vierailija
8/14 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Möykkyambulanssin sairaala rullia mutta Beccerelliä joka napsaa Sian saksan Guten Tag maitolasissa Kertokaa lisää ?.

Vierailija
9/14 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnveran naisyrittäjien pienlainan (? tästä on aikaa, en muista tarkkaan), 6000€ ja päälle sain puoleksi vuodeksi starttirahan. Lainan maksoin viidessä vuodessa suunnitellusti pois. Yritys täyttää ensi vuonna kymmenen vuotta :) Ensimmäiset kaksi vuotta oli taloudellisesti tiukempia (onneksi puolisolla vakaat ja hyvät tulot) mutta sen jälkeen on ollut tasaista. Ei tällä pääse rikastumaan mutta elän mukavasti eikä työ vie liikaa aikaa elämästäni. Kaiken kaikkiaan, ei voi valittaa.

Vierailija
10/14 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla rahalla.

Minusta on omituista ajatella, että "jonkun muun raha" olisi jotenkin oletusarvoinen vaihtoehto.

Vierailija
11/14 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllä. Starttirahakin oli 3kk jotain 300per kk, mutta sen hakeminen silloin oli tehtävä fyysisesti kello 9 jälkeen työvoimatoimistossa, kun olisi pitänyt olla töissä. Ihme pelleilyä nykyään se varmasti on jo järkevämmin toteutettu. Kuitenkin se starttiraha oli ihan kärpäsen pieru. Jos osaat OIKEASTI tehdä jotain saat kyllä töitä jos et osaa täydellisesti tuottaa jotain mille on kysyntää, ei yrittäminen auta eikä tuo rahaa  eikä ole mahdollista, ellei sinulla ole varaa opetella ja tuottaa persnettoa. Itse yritin 4 vuotta ja sain ikuiset ihottumat palkaksi. Terveyssyistä oli pakko lopettaa ja toki talous oli heikoilla kun ihmisillä on ollut huonosti rahaa viimevuosina. 

Vierailija
12/14 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kiinnostavista vastauksista! Moni on aloittanut yrittämisen selkeästi aika pienellä alkurahoituksella! 

Miten selvisitte taloudellisesti pelkän starttirahan turvin? 

Onkohan täällä muuten ketään, jonka ala on vaatinut isompia investointeja (esim. tuotantovälineet, liiketilat)? Miten rahoitus on onnistunut tässä tapauksessa? 

Vierailija
13/14 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kiinnostavista vastauksista! Moni on aloittanut yrittämisen selkeästi aika pienellä alkurahoituksella! 

Onkohan täällä muuten ketään, jonka ala on vaatinut isompia investointeja (esim. tuotantovälineet, liiketilat)? Miten rahoitus on onnistunut tässä tapauksessa? 

Isokin yritys voi aloittaa pienestä. Ei kannata haukata kerralla liian isoa palaa kakkua.

Toki se riippuu toimialasta paljon miten paljon alkupääomaa on käytännössä pakko olla järkevään liiketoimintaan. Paperitehdasta tai maatilaa ei voi aloittaa ihan pienellä pääomalla.

Itse aloitin yrittäjänä sivutoimisesti tavallisen työn ohella. Vähitellen kasvatin yrityksen toimintaa ja lopulta jätin päivätyön kokonaan.

Vierailija
14/14 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ollut perhettä, joten elämiseen kului rahaa vähän. Ostin työtilan / asunnon josta maksoin yhtiö-, rahoitusvastike ja lainakuluineen vähemmän kuin alueen minimivuokra. Starttiraha riitti niukasti elämiseen. Minulla oli muutama asiakas, josta tuli tuloja.

Minulla oli burnout, joten jälkeenpäin ajateltuna olisi kannattanut hakeutua lekurille ennemmin kuin työvoimatoimiston yritysneuvojalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi