Äkillinen kova polvikipu ilman selvää syytä
Mitähän pitäisi tehdä kun polveen on tullut aivan järjetön ja äkillinen kipu? Millään tavalla en ole polvea lähiaikoina satuttanut. Muutama päivä sitten alkoi vähän kipuilla portaissa, mutta muuten ei mitään. Sunnuntaina en juuri liikkunut ulkona, mutta eilen sitten kun lähdin töihin huomasin että polvi on todella kipeä. Lisäksi jalka ei tunnu pitävän alla lähes ollenkaan. Joten menen eteenpäin varsin kummallisella tavalla.. Portaat ovat tosi vaikeat, pitää oikeastaan mennä niin että kipeälle jalalle ei tule painoa ollenkaan.
Olisiko jollain kokemusta tästä? Mietin lääkäriä, mutta luin että pitäisi odotella muutama päivä. Minulla on onneksi istumatyö, mutta en ole varma pääsenkö edes työpaikalle kun meillä kotona ei ole hissiä ja pitäisi mennä kaksi kerrosta alas kadulle.
Kommentit (14)
Mars lääkäriin! Tuo on kestänyt jo sen pari päivää ja pahenee vaan eli sekin on syy hakeutua hoitoon.
Onko sinulla puolisoa joka voi viedä läkäriin? Jos tarvitset apua liikkumiseen, niin soita lähitaksi ja pyydä hakemaan kotiovelta. Taksin kuljettaja ottaa käsivarresta kiinni eli saat tukea askeliin. Yksin ei kannata lähteä kinkkamaan omalla autolla tai bussilla.
No kyllä polvikivun kanssa voi odottaa pari päivää, ihan hyvin. Ei kannata mennä minnekään terveyskeskukseen vaan johonkin yksityiselle, jossa on ortopedi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa nivelvaivalta
Sitä olen miettinyt, mutta alkaisiko se näin yllättäen?
Tosin polveen tuli vaurio noin 15 vuotta sitten kun auto törmäsi minuun (hyvin hiljaisesta vauhdista) mutta se oli hiusmurtuma joka parani itsestään.
Jos jalka pettää alta, syy selässä. Iskiashermon pinnetila saa jalan pettämään alta. Polvivaiva voi johtua myös lonkasta. Lääkäriin.
Kovakipu? Sattuuko kylmäkuuma juoma.?
Vierailija kirjoitti:
Kovakipu? Sattuuko kylmäkuuma juoma.?
??? Kukaan muu kuin sinä ei ole tässä ketjussa kirjoittanut "kovakipu". Onko sinulla erityisen huono näkö, tai kyvyttömyys ymmärtää lukemaasi?
Toivottavasti saat apua.
Minulla tuli nuorena yhtäkkinen polvikipu, jonka lääkäri määritteli "tyypilliseksi nuoren naisen vaivaksi".
Ensimmäiset 10 vuotta meni ilman hoitoa.
Aina vaan sanottiin, että syö 2 viikkoa buranaa ja tule takaisin jos ei mene ohi.
Kovin montaa kuukautta en jaksanut sitä rumbaa vaan luovutin.
Sitten päädyin jonkun ihan eri vaivan takia jonkun sairaalalääkärin vastaanotolle. Hän tuumasi että "sulla näyttää olevan polvi kipeä" ja kysyi saako kirjoittaa lähetteen reumalääkärille. Reumalääkäri sitten diagnosoi nivelrikon ja sanoi ettei burana ole oikea lääke nivelrikon hoitoon.
Neuvoni sinulle AP on, että älä luovuta yhtä helposti kuin minä, vaan hakeudu vaan sinnikkäästi lääkäriin jos vaiva jatkuu eikä hoito toimi.
Tuollaiset kivut kannattaa hoitaa pois ihan riippumatta siitä mistä syystä ovat tulleet.
Hoitoa pitää vaatia jos vaiva ei mene ohi sillä buranakuurilla jonka todennäköisesti ensin saa käteensä.
Valitin polvea ja kuvaus ja paha kuluma. Pääsen kohta Ortopedille. Kävin terv.kesk.
Minulla alkoi kovat kivut polvissa ja nilkoissa, sekä selässä. Harva se päivä toinen jalka meni alta kävellessä, mutta kukaan ei uskonut kun olin nuori. 10v myöhemmin minulla diagnosoitiin välilevynrappeuma, onko sinulla ollut muualla kipuja kuin polvessa? Minulle sanottiin, että kipu selästäni säteilee myös jalkoihin, sitä ei kukaan vieläkään uskonut, että toinen jalka menee välillä alta kävellessä.
Tyttärellä(15v) tuli äkillinen polvikipu.
TK-lääkäri ei löytänyt mitään, mutta laittoi lähetteen röntgeniin varmuuden vuoksi.
Suurkiitokset hänelle!
Polvinivelessä on irtonainen luukappale, pian leikataan.
Itsellä painon takia polvi välillä kipuilee, etenkin rasituksen jälkeen. Ohjeeksi olen saanut lepuuttaa polvea kipeytymisen jälkeen, mutta hiljalleen vahvistaa reisilihaksia, niin että kannattelevat polvia. Mikäli lihaskunto todella heikko, ovat ne polvetkin ikäänkuin "löysästi" kun ei mikään niitä tue, joten sitä ainakin kannattaa vahvistaa. Itse vahvistan niitä kävelemällä portaita ja kuntosalilla "polvilaitteessa".
Olen myös ymmärtänyt että erilaiset selkä ym. jumit voivat aiheuttaa virheasentoja jotka sitten aiheuttavat kipua. Tämmöiseen vaivaan voi fyssari tai urheiluhieroja olla hyvä!
Ei tarvi mennä lääkäriin. Itsellä ollut tuollainen vuosia enkä ole tehnyt mitään. Menee ohi parissa päivässä aina
Jos tuntuu että jalka ei kestä painoa niin kannattaa mennä lääkäriin nopeammin.