Auttakaas : paljonko tavallisen 60l rakennetun omakotitalon kylmillään pito maksaa vuodessa?
Kyseessä kotitila 4 pekkaan ja tarkoitus pitää kylmillään. Kaivossa vedet, ei juoksevana enää.
Paljonko kiinteistövero (alla 3 ha).
Mietin vuosikuluja.
Tuleeko kalliiksi? Tuleeko muita kuluja kuin omat käyttökulut?
Kommentit (52)
Eikö talo kannattaisi vain purkaa jos siellä ei kukaan asu? Ei sen arvo ainakaan nouse ellei ole 30min päässä kasvukeskuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Huoh! Vuokratkaa se ASUNNOKSI, jolloin normaali vuokralainen hoitaa tavalliset työt talossa. Helkkari teikäläisiä... :( Kelpaisi vaikka heti, maksan 300 e/kk näkemättä ja tietämättä osoitetta.
Se on helppoa nimettömällä palstalla lupautua, mutta todellisuudessa voi olla vaikea saada ketään vuokraamaan sitä. Riippuu tietysti sijainnista.
Siitä tulee hyvä lomapaikka, mutta vain yhdelle.
Ap, jos haluat tulevaisuudessa riidellä vähemmän läheistesi kanssa, lunasta paikka itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Siis kyselet jonkun liiiterin lämmityskuluista, lol
Et osaa lukea vai? Kylmillään oleva talo.
Vierailija kirjoitti:
Siitä tulee hyvä lomapaikka, mutta vain yhdelle.
Ap, jos haluat tulevaisuudessa riidellä vähemmän läheistesi kanssa, lunasta paikka itsellesi.
No ei ole riidasta kyse vaan mulla vaan ei ole hajuakaan tuollaisista PERUSkustannuksista. ja yksi meistä innostuupi liikaa. Ihan liikaa ja ehkä maksattaa meillä muillakin.
Kukin käy kun huvittaa. Mutta uskon että noissa riidelläänkin ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos siitä lämmöt ottaa kokonaan pois niin kyllähän se homehtuu pilalle enemmin tai myöhemmin.
Mutta peruslämmöllä yms niin kyllähän tuo sen tonnin vuosi lienee veroineen päivineen.
Kiitoksia.
Tonnia voisi pitää kattona ja neljään osaan, ihan realistista kyllä, näppituntumalta.
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistövero riippuu paikkakunnasta. Asumattoman rakennuksen (vapaa-ajan rakennuksen) vero lasketaan yleensä noin tuplasti isommalla prosentilla kuin asutun. Myös piharakennuksista ja maapohjasta peritään veroa. Lisäksi se, mistä prosentit lasketaan, vaihtelee kunnittain: ennen ne laskettiin aina verotusarvosta, mitta nyt laki antaa mahdollisuuden laskea kiinteistöveron myöd markkina-arvosta, ja jotkut kunnat ovat siirtyneet tähän. Ei tätä siis oikeasti saa selville mistään muualta kuin verottajan päätöksestä.
Tässä ketjussa vastanneidn kiinteistöverot tuntuvat kovin alhaisilta, sillä minulla on useita taloja eri paikkakunnilla ja juuri tulleesta kiinteistöveroilmoituskedts näen, että niiden verot vaihtelevat 250€ ja 1300€ välillä. (Tuo hallvin on muuten 1960_luvulla rakennettu omakotitalo maalla, mitta toisin kuin aapeen, se on asuinkäytössä. Tuo kallein on Tampereella keskustan lähellä. )
Hyvä tästäkin oli, kiitoksia, minulle nyt jo apuja!!!
Vierailija kirjoitti:
Huoh! Vuokratkaa se ASUNNOKSI, jolloin normaali vuokralainen hoitaa tavalliset työt talossa. Helkkari teikäläisiä... :( Kelpaisi vaikka heti, maksan 300 e/kk näkemättä ja tietämättä osoitetta.
Siinä on tunnearvoa liikaa meille, pelkäänpä tuohon, mutta rakentava ehdotus on sulla.
60-lukuinen betoniperustuksilla lepäävä rankarunkoinen(?) puutalo kylmillään ympäri vuoden? Tuosta menee se kiinteistövero kunnes puratte sen lahona ja homeisena pois. Sen jälkeen veroa menee vain tontista.
Näm
Talokulut on vähän sellaisia, että niitä on vaikea arvioida erikseen, mutta en mä nyt ymmärrä, miten joku voi ”innostua liikaa ja maksattaa muilla ylimääräistä”. Voisitko antaa tässä jonkun esimerkin, vai mitä oikein haet? Jotain keskimääräistä nnäkemystä siitä, mitä autiotalolle pitää vuosittain tehdä? Kai teidän täytyy näistä sopia keskenänne.
Mun mielestä väistämättömiä kuluja ovat:
-Kiinteistövero (jossain sen 200 ja 2000 euron välillä/vuosi)
-Jätteenkeräysmaksu (pakollinen, usein jonkun 50-60€ vuosi.)
-Nuohous, pakollinen, 50€
-Kaivon pesu keväisin, n. Pari sataa € (on hyvä tehdä, koska käyttämättä jäävä kaivo likaantuu talvella)
-Vakuutus (ei ole lakisääteinen, mutta on järkevä. Ottakaa myös vastuuvakuutusosa, siltä varalta että puita kaatuu jonkun päälle tai naapuriin tms. Pari sataa vuosi)
-Auraus ja tai tiemaksu (jonkun kerrran on pakko aurata, koska muuten kelirikko kestää juhannukseen), pari kymppiä.
-Tien ja pihan parannus murskeella kerran vuodessa tai joka toinen vuosi, pari sataa e (voi olla, että joka paikassa ei tarvita, mutta meidän mökillä on tarvittu. Savimaa ei vaan kestä autoja)
-Kesäaikaan ne sähköt tms. Mökkeily puuceellisessa paikassa on mahdotonta, jos ruoat pilaantuu jossain melkeintarpeeksikylmässä kellarissa.
Ja joka vuosi sitä on myös hyvä rempata muutamalla satasella, maalata, uusia kaiteita ja rappuja ja räystäistä yms. Samoin on hyvä miettiä, mitn esim polttopuut ja puuceen tyhjennys järjestetään, eli maksetaanko jollekulle, pidetäänkö talkoita, millainen osallistumispakko jne.
Ap en saa selvää, että onko sähköt vielä vai onko niitä tarkoitus katkaista?
No mutta hänhän sitten hyötyykin itse mökistä myöskin itse eniten, joka siellä on paljon, jos noin. Ei muut vaadi mitään siellä tehtäväksi. Ne aiotaan hoidattaa muuten.