Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perätila -> VKS

19.05.2006 |

Hei!

Vauva tällä hetkellä perätilassa ja nyt mennään viikolla 31.

Onko kokemuksia Vaasan keskussairaalasta jos edess perätilasynnytys?

Vauvaa yritetään varmaan kääntää, mutta jos ei käänny, niin miten on, saako VKS:ssa miten helposti sektion?

Odotan toista lasta, ensimmäinen käynnistettiin ja oli tod. raju synnytys pikkuisen yli 2h... Nyt olen ihan paniikissa jos en saa suunniteltua sektiota vaan " pakotetaan" synnyttämään alakautta!

PLIIIS kokemuksia tarvittaisiin!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on myös hyvä muistaa luottaa lääkäreihin, he takuulla katsovat lantionkokoa ja vauvan painoa ja yrittävät sun kanssasi päästä yhteisymmärrykseen. Jos rv nyt " vain" 31 on suuri mahdollisuus että vauva vielä kääntyy rt:hen itsestään. On myös hyvä tietää että perätilasynnytykset menevät todella hienosti kunhan siihen ratkaisuun on päädytty (ed olevia seikkoja katsottuja), kun taas vertaa sectioon ja sen jälkeiseen vointiin. Perätilasynnytyksessä vaaditaan hyvää yhteistyötä synnyttäjältä. Minkäkokoinen sun eka vauva oli ja kauanko kesti ponn.vaihe? Eihän siihen voi sua pakottaa mutta yritä myös itse pohtia kunnolla niitä vaihtoehtoja ja keskustele lääkärin kanssa asioista minkä takia pelkäät synnyttää perätilavauva, ja muista silloin kuunnella ja ajatella syvemmälle kun " leikkaus" sanaan (mikä on yleensä lopputulos kauhustooreista mitä luettu ja kuunneltu).

Vierailija
2/8 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis lähipiirini kokemus asiasta, itselläni ei ole ollut ko. tilannetta (ainakaan vielä) edessä. Etenkin uudelleensynnyttäjälle annetaan ymmärtää, että sektiota ei perätilan vuoksi helpolla tehdä, vaan että aina ensisijaisesti alakautta. Ja ekaa synnyttäville suositellaan myös alakautta, jos vain vauvan painoarvio ja äidin lantion mitat antaa aiheen olettaa, että alakautta mahtuu myös perätilassa.

Itse suhtautuisin kuitenkin aika skeptisesti etenkin niihin painoarvioihin. Juuri puoli vuotta sitten tuttu synnytti 3,6kg perätilavauvan, joka oli painoarvion mukaan " juuri ja juuri 3kg" . Onneksi mahtui tuo isompikin versio syntymään. Itselläni äitipolilla esikoisesta tehty painoarvio heitti " vain" kilon... Että silleen. Kilo tekee jo kuitenkin aika paljon, jos perätilasynnytyksestä puhutaan! Ja mulla tuon arvion teki ihan se " suuri ja mahtava" apulaisylilääkäri, joka kovasti kehui omaa arviotaan todella tarkaksi, eikä uskonut että edes se 10% virhemarginaali on mahdollinen (vaan puhui, että tää oli nyt lähes 100% varma arvio).

Mutta tämä ihan vain ohimennen lausuttuna...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on aika kova painostus oli sairaala mikä tahansa, VARSNKIN kun et ole ensisynnyttäjä. ? Kannattaa hiukan miettiä,sektiosta paraneminen kestää kuitenkin paljon kauemmin..

Vierailija
4/8 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttöni syntyi kuukausi sitten sektiolla naistenklinikalla juuri perätilan takia. En oikein ymmärrä miksi sillä sektiolla niin hirveästi pelotellaan kun mikä tahansa synnytys voi siihen kuitenkin päätyä. Ei synnytystavasta kukaan saa mitalia kaulaan vaan tarkeintä_ainakin minusta_ on vauvan turvallinen maailmaan tulo. Lisäksi minulle kaksi eri lääkäriä suositteli ehdottomasti sektiota synnytystavaksi ja sanoi sen olevan vauvalle turvallisempi. Sektiossa suurimman riskin kun ottaa juuri äiti. Perätila jakaa siis monen lääkärinkin mielipiteet. Toisten mielestä alakautta ja toiset kannattavat sektiota.

Tärkeintä on siis se mitä SINÄ haluat. Muista että perätila on lääketieteellinen peruste sektiolle. Sinua ei voi kukaan pakottaa synnyttämään perätilavauvaa alakautta jos et sitä itse halua.

Oma sektioni meni vallan mainiosti ja tuloksena ihana tyttö joka nyt siis 1kk. Pari päivää leikkauksen jälkeen olin kipeä mutta oma vauva toimi hyvänä kipulääkkeenä. :) Kotiin lähdin neljäntenä päivänä.

Painoarvioista vielä: minulle sanottiin että hyvä jos edes 3kg. on vauva syntyesään mutta neidillä olikin painoa 3655g. että itse en enää kovin paljoa luottaisi painoarvioihin... Synnärilläkin vielä jälkeenpäin todettiin että hyvä ettei edes lähdetty yrittämään alateitse.

Näin siis meillä eli positiivisiakin kokemuksia sektiosta löytyy. Kauhutarinoita löytyy varmasti niin sektioista kuin perätilasynnytyksistäkin mutta tässä yksi positiivinen tarina.

Synnytystavasta riippumatta toivotan sinulle oikein hyvää loppuraskautta ja onnea koitokseen!

Emmi

Vierailija
5/8 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vielä viikolla 31 ota suurta stressiä vauvan asennosta. Itselleni kävi niin, että menin suunniteltuun sectioon viikolla 38+6. Section syynä oli useat aikasemmat sectiot, ei siis perätila. Vauva kuitenkin oli sairaalaan mennessä ultratessa perätilassa. Leikkaus tehtiin kaksi tuntia ultrauksen jälkeen ja vauva oli vielä kääntynyt oikeinpäin siinä kahdessa tunnissa enkä ollut tuntenut sen kääntymistä ollenkaan.

Sinulla on varmaan vielä hyvät mahdollisuudet saada synnyttää vauva oikein päin. Tsemppiä odotukseen!

Terveisin kuuden section äiti + vauvamaha 16vk

Vierailija
6/8 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kiitos vastaajille. Tiedän toki et riskit ovat kummassakin tavassa, niin perätilassa kuin sektiossakin ja aivan niin kuin joku mainitsikin, voi " tavallisessa" synnytyksessäkin joutua sektioon. Varmasti sektiossa on kipeä jälkeenpäin kuten uskoisin olevan myös perätilasynnytyksen jälkeen vielä jos sattuu repeämään pahoin.

Eka synnytys meni todella nopeasti ja itse en " ehtinyt siihen oikein mukaan" . Kätilö oli KAMALA, todella epäammattimainen ja suorastaan ilkeä ensisynnyttäjälle!

Neuvola arvioi et syntymäpaino olisi noin 4 kg luokkaa jos ei ylikin, joten se ei oikein kannusta synnyttämään alakautta perätilavauvaa mikäli siis olisi silloin vielä perätilassa...

Vauva ei ole koko aikana kääntynyt kertaakaan oikeinpäin ja liikkuukin/potkii TODELLA vähän! Jotenkin en vaan usko siihen, että enää kääntyisi, mutta kuten sanottu, aikaahan vielä on.

Esikoinen painoi syntyessään 3600g ja se käynnistettiin 5 päivää ennen laskettua aikaa juuri koon vuoksi (silloin oli sokeriarvoni koholla!) Jos olisi annettu mennä laskettuun päivään saakka, oli lääkärin arvio et olisi ollut 4 kg tienoilla...

Onko muuten kokemuksia siitä, käynnistyykö perätilasynnytykset aikaisemmin kuin normaalisti? Olen lukenut jostain et näin olisi?

Vierailija
7/8 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen synnyttänyt kummatkin lapseni sectiolla,ensimmäisen perätilan vuoksi. Perätila huomattiin viikolla 30 yritettiin ulkokäännöstä ei onnistunut... Lääkäri kysyi haluanko yrittää alakautta vai leikataanko. Päädyin leikkaukseen. Onneksi poika painoi 3940, olisi se kuulemma silti mahtunut. Sectiosta paraneminen sehän on ihan yksilöllistä, jos heti lähtee kävelemään ja hommaileen paranee nopeasti,mutta jos jää sänkyyn makaan varmasti on kipeä. Itse parannuin nopeasti ja pääsin kotiin monia ns. " normaalisti" synnyttäneitä nopeammin.

Vierailija
8/8 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka, itsellä vauva oli perätilassa rv:sta 34 lähtien.. Vauva oli iso, joten vk:lla 37 synn.tapa arvioinnin johtopäätös oli suunniteltu sektio, leikkauspäivänä kuitenkin selvisi että vauveli kääntyi, enkä huomannut yhtään.. vauva oli silloin jo yli 3,5kg ja rv:kkoja oli jo 39..joten sinulla ei vielä ole mitään hätää.. on täysin mahdollista että vauva kääntyy vielä.. Luulen kuitenkin että perätilatapauksissa vauvan koko ratkaisee.. sen perusteella tehdään synnytystapa-arvioinnin.. tsemppiä!