Kuukautismigreeniäkö?
Olen nyt käyttänyt Mercilon e-pillereitä 6kk. Parien viime kuukautisten aikana on ollut jatkuvaa päänsärkyä, pahimmillaan ollessa tulee myös pahoinvoinnin tunnetta. Ei auta Panadol 1g eikä Burana 600mg, yleensä olen pärjännyt pienemmälläkin määrällä. Välillä tuntuu että kipu otsalla aiheuttaa myös näköhäiriöitä.
Kärsittekö kuukautismigreenistä? Miten sitä ehkäisette/hoidatte? Tulisiko mun vaihtaa pillerit toisiin vai mitä?
Kommentit (15)
Näköhäiriöt kuulostaa auralliselta migreeniltä. Migreeniin ei auta tavalliset särkylääkkeet. E-pillerit pitää lopettaa, jos on aurallinen migreeni. Eli mars lääkäriin puhumaan uudesta ehkäisystä.
Päänsärkyä on vain kuukautisten aikana ja silloin siis aamusta iltaan. Illalla kun nukahtaa yön nukun yleensä ilman kipua ja heräämistä. Mutta särky alkaa aamulla pian heräämisen jälkeen. Migreeniä ei muuten esiinny. Tuleeko pillerit kuitenkin lopettaa vai lääkitä särkyä migreenilääkkeellä? Pillerit ovat muuten sopineet hyvin.
Ap
Kuulostaa hormooniperäiseltä migreeniltä. Kannattaa käydä lääkärillä, todennäköisesti sinun tulisi lopettaa pillerit riippuen siitä millaiset pillerit sinulla on.
Minulle sanottiin että aivoinfarktin tai muun aivoperäisen kohtauksen riski on tosi iso.
Mutta selvitä tosiaan oma tilanteesi lääkäriltä.
Onko aivoinfarktin riski todellakin suuri? Täytyypä huomenna soittaa neuvolaan.
Jos on aurallinen migreeni, ei saa käyttää ehkäisyä, jossa on estrogeenia. Erikoista kyllä minulle gynekologi silti määräsi niitä, vaikka tiesi migreenistäni. Toinen lääkäri sitten korjasi tilanteen. Ota ihmeessä yhteys lääkäriin. Voi olla että sinun ehkäisysi pitäisi hoitaa toisin.
No aivoinfarkti my ass! Mulla on ollut tuo kuukautismigreeni jo vuosia ja syön myös mercilon-pillereitä. Olen yrittänyt vaihtaa merkkiä muutamaan kertaan, mutta toiset pillerit eivät sitten muuten minulle sovi. Olen myös koittanut muita ehkäisykeinoja, mutta hormonikierukka pahensi migreenejä entisestään ja kuparikierukka ei muuten sopinut. Mistään aivoinfarktista ei ole ikinä ollut lääkärini kanssa puhetta. Ei gynekologini, eikä neurologini kanssa. Kumpikaan ei ole suositellut pillereiden lopettamista, vaikka olen kohta 49-vuotias.
Minulla on hyvä migreenilääkitys ja syön pillereitä kolme-neljä kiekkoa putkeen, jolloin migreenikin tulee harvoin. Kärsin kohtauksista toki muulloinkin kun kuukautisten aikana, mutta ainakin kuukautismigreeni pysyy poissa kauemmin.
Suosittelen kuitenkin keskustelua lääkärisi kanssa. Jos ei muuta, niin saat ainakin kunnon lääkkeet migreeniisi.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 20:39"]
No aivoinfarkti my ass! Mulla on ollut tuo kuukautismigreeni jo vuosia ja syön myös mercilon-pillereitä. Olen yrittänyt vaihtaa merkkiä muutamaan kertaan, mutta toiset pillerit eivät sitten muuten minulle sovi. Olen myös koittanut muita ehkäisykeinoja, mutta hormonikierukka pahensi migreenejä entisestään ja kuparikierukka ei muuten sopinut. Mistään aivoinfarktista ei ole ikinä ollut lääkärini kanssa puhetta. Ei gynekologini, eikä neurologini kanssa. Kumpikaan ei ole suositellut pillereiden lopettamista, vaikka olen kohta 49-vuotias.
Minulla on hyvä migreenilääkitys ja syön pillereitä kolme-neljä kiekkoa putkeen, jolloin migreenikin tulee harvoin. Kärsin kohtauksista toki muulloinkin kun kuukautisten aikana, mutta ainakin kuukautismigreeni pysyy poissa kauemmin.
Suosittelen kuitenkin keskustelua lääkärisi kanssa. Jos ei muuta, niin saat ainakin kunnon lääkkeet migreeniisi.
[/quote]
lisään vielä, että minun migreenini ei ole aurallinen, joten siihen en osaa ottaa kantaa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 20:40"]
[/quote]
lisään vielä, että minun migreenini ei ole aurallinen, joten siihen en osaa ottaa kantaa.
[/quote]
heh, siis olen kohta 40-vuotias, en 49 :-D
sorry typot!!
Suosittelen, että vaihdat ehkäisyä. Mulle tuli migreeni aina pillereiden taukoviikolla. Vaihdettiin hormonikierukka, migreeni loppui.
[/quote]
[/quote]
Aurallinen ja auraton migreeni ovat tässä suhteessa eri asioita. Aurallinen ja estrogeeniehkäisy ovat oikeasti riskialtis yhdistelmä, siitä on kertynyt sen verran tutkimustietoa, että estrogeenillisia pillereitä ei saisi enää määrätä naisille joilla on aurallisia kohtauksia. Näin se nyt vaan on, vaikka sinä riskejä vähättelisitkin.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 00:23"]
[/quote]
[/quote]
Aurallinen ja auraton migreeni ovat tässä suhteessa eri asioita. Aurallinen ja estrogeeniehkäisy ovat oikeasti riskialtis yhdistelmä, siitä on kertynyt sen verran tutkimustietoa, että estrogeenillisia pillereitä ei saisi enää määrätä naisille joilla on aurallisia kohtauksia. Näin se nyt vaan on, vaikka sinä riskejä vähättelisitkin.
[/quote]
Ok, kyllä mä tämän uskon. Ihmettelen vain, ettei multa ikinä kukaan lääkäri ole kysynyt, onko migreenini aurallinen vai auraton...
Toinen, mitä jäin miettimään, on se, että voiko noissa Mercilon-pillereissä olla jotain... Ap kun käytti niitä myös. Itse olen syönyt niitä todella kauan, mutta tämä kuukautismigreeni on tullut vasta lastensaannin jälkeen. Migreeniä oli toki ennenkin sitä. ekan lapsen sain jo 15 vuotta sitten, eli en hirveen hyvin sitä aikaa muista...
Mäkin ihmettelen sitä että kaikki lääkärit ei ota asiaa vakavasti. Mullekin tosiaan määrättiin estrogeenipillerit aurallisesta huolimatta, sitten luin itse tuoteselosteesta että en saisi käyttää niitä, ja otin yhteyttä kyseiseen lääkärikeskukseen. Samaa lääkäriä ei tavoitettu (?) mutta sain ajan toiselle. Hän sitten totesi, että juu ethän sinä näitä pillereitä saa syödä etkä mitään muutakaan estrogeenivalmistetta. Mielenkiintoista...
Mene hyvälle gynelle, hän tietää sekä pillereistä että migreenistä, älä leiki terveydelläsi! Kerro hänelle tarkasti oireet. Minulla on auraton migreeni ja olen kokeillut erilaisia pillereitä ja hormonikierukkaa ja olin kohtalooni alistunut. Nykyinen gyne ehdotti, että jospa yritetään päästä koko migreenistä eroon ja määräsi Qlaira-pillerit, ja ne vähensivät kohtauksia radikaalisti! Upeaa! Silloin tällöin tuntuu alkavalta migreeniltä ja otan 1 g. parasetamolia, se riittää, kun otan ajoissa. Kaapissa on triptaanejakin varalta.
Olen yrittänyt syödä pillereitä 2 laattaa putkeen, mutta jo toisen laatan ensimmäisen viikon jälkeen on tiputteluvuoto alkanut. Eli onko nyt niin että näissä Merciloneissa on liian vähän hormonia? Kuukautisten siirtäminen ei siis onnistu.
Olen käyttänyt Mercilonia myös ennen raskautta ja silloin ei päänsärkyä taukoviikolla ollut. Mistä lie nyt sitten ilmaantunut..
Ap
Ei auta mikään ja aina tulee kipu.