Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun kilpirauhanen on kertaalleen sanonut sopparin irti...

Vierailija
10.04.2013 |

...niin saattaako se koskaan enää parantua? Vai onko loppuelämän lääkitys heti selviö, kun verikokeet on tehty ja homma vajaatoiminnaksi todettu?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se siitä enää toivu kun se kerran surkastuu.

Mutta sairaus vaattii vain sen että syö pillerin päivässä, kyllä sen kanssa on helppo elää. Pitää vaan kuunnella kehoaan ja hakea oikea ääkityksen taso.

Vierailija
2/9 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lopulta tapahtuu jos ei syö?

Ja miksi se surkastuu? Mistä syystä aikuisella terveellä ihmisellä? Onko sen voinut jotenkin itse aiheuttaa, vai mahtaako olla perinnöllistä?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa poistettiin kilpirauhanen jo vuosia sitten enkä ole sitä takaisin kaivannut.

Tyroksiinin nautin aamukahvin kera.

Vierailija
4/9 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 11:58"]

Mitä lopulta tapahtuu jos ei syö?

Ja miksi se surkastuu? Mistä syystä aikuisella terveellä ihmisellä? Onko sen voinut jotenkin itse aiheuttaa, vai mahtaako olla perinnöllistä?

ap

[/quote]

Kyseessä on yleensä autoimmuunireaktio, eli ihmisen oma elimistö tuhoaa kilpirauhasta. Ja kun se on kerran tuhottu, se ei palaudu.

Se mitä lääkkeiden ottamattomuus aiheuttaa, riippuu siitä kuinka paha on vajaatoiminta. Jos se on täydellinen, siihen kuolee. Lievemmässä taas on vaan niitä tyypillisiä vajiksen oireita, mutta ei siitä usein mitään sen dramaattisempaa seuraa. Esim. oma äitini oli 20 vuotta ottamatta lääkkeitään, ja sai 2 lastakin sinä aikana. Mutta myös lihoi, oil saamaton ja hidas jne. 

Vierailija
5/9 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti on nuo kilpirauhasongelmat yleistyneet. Liekö sitten syynä Tsernobyl vai jodin puute (suolan välttely).

Vierailija
6/9 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten vielä yksi kysymys.

Laihduttaminen on nettiselaamisen perusteella kerättyjen tietojen mukaan täysin mahdotonta, kun on tuo vajaatoiminta, lääkityksellä tai ilman.

Aika kauheaa kuultavaa, kun on yli 30 kiloa ylipainoa ja nyt tämä :(

Onko siis tämä totta? tai edes suurinpiirtein pätevää? Onko mulla toivoakaan?

ap

Vierailija
7/9 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 12:58"]

Laihduttaminen on nettiselaamisen perusteella kerättyjen tietojen mukaan täysin mahdotonta, kun on tuo vajaatoiminta, lääkityksellä tai ilman.

ap

[/quote]

En minä usko että laihduttaminen on yhtään vaikeampaa, jos lääkitys on kohdallaan, eikä ole vajaatointaa.

Vierailija
8/9 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 12:58"]

ap

[/quote]

Se on tosi yksilöllistä. Osalla laihtuminen sujuu normaalisti tai lähes normaalisti, kun on lääkitys. Mutta se on kyllä täyttä roskaa että AINA kun olisi lääkitys niin KAIKILLA sen jälkeen tilanne olisi sama kuin ilman vajaatoiimintaa ollenkaan. Kyllä on ihmisiä, joilla sekä arvojen että voinnin perusteella sopivasta lääkityksestä huolimatta painonpudotus on hyvin vaikeaa koska peruskulutus on todella alhainen. Mahdotonta se ei koskaan ole, mutta voi vaatia paljon pienempiä kalorimääriä kuin "terveillä". 

Mutta yrittää kannattaa, ensin ihan perinteisillä keinoilla - voihan olla että kuulut niihin joilla lääkittynä sairaus ei vaikuta mitään painoon ja sen pudottamiseen. Jos taas olet niitä, jotka esim. 1500 kcal dieetillä et laihdu yhtään niin sitten ei auta kuin tiputtaa kaloreita. Riittävän alhaisilla kaloreilla kyllä ihan jokainen laihtuu. 

Vierailija
9/9 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskapuhetta, ette vois laihduttaa, jos on vajaatoiminta. ensinnäkin, se vajaatoiminta pitää normalisoida lääkityksellä.

aina voi laihduttaa, sellaista tilaa ei olekaan ettei muka vois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi