Kohuopen toimista fiksu kirjoitus (linkki) jos tohitte, luette.
Tässäpä kaikille kotiramboille järkevää lukemista, kerrankin fiksu kirjoitus
http://kirsivirtanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/137490-ei-todellakaan-sankariopettaja-ainesta
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 10:01"]
Tähän saakka kukaan ei ole julkisuudessa kiistänyt, etteikö opettajan sanomiset olisi pitäneet paikkaansa. Vastapuolella toisaalta on vain tuo oppilaiden osin näyttelemä provopätkä.
[/quote]
Jokainen voi omin silmin nähdä ettei opettajan sanomiset pidä paikkaansa vertaamalla videota ja opettajan puheita. Ja kyllä sen on moni sanonutkin kaikkialla missä asiasta puhutaan.
[/quote]
Se video ei edelleenkään näytä kuin aivan loppusekunnit, jossa lapsukaiset ovat lisäksi järjestelleet ansan opettajalle.
[/quote]
Mitäpä jos videota älyttiin kuvata vasta loppusekunneilla, koska toisin kuin opettaja väittää, tapauksesta puuttuu kaikki huuto, mekastus ja dramatiikka, ja 99% ruokalan oppilaista ei varmasti edes huomannut koko juttua ennenkuin oppilas alkoi huutaa rappukäytävästä. Jos silloinkaan.
[/quote]
Miksihän naisopettaja kysyy, että soitetaanko poliisit? Olisiko jotain voinut tapahtua jo ennen tuota videon tilannetta?
Taitaa ollut itse tämän kirjoituksen kirjoittaja nyt linkannut tämän. Huomaa, että hän myös kommentoi ketjussa useaan kertaan omaa kirjoitustaan.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 08:52"]
Tässäpä kaikille kotiramboille järkevää lukemista, kerrankin fiksu kirjoitus
http://kirsivirtanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/137490-ei-todellakaan-sankariopettaja-ainesta
[/quote]
Fiksu kirjoitus? Te opettajia vihaavat ex-häirikköoppilaat todella pidätte fiksuna mitä tahansa sellaista, missä otetaan kantaa opettaja Antti Korhosta vastaan - olipa se kannanotto kuinka heikko tahansa!
Tuossakin kirjoittaja tekee päätelmiä yksinomaan sen 15 sekunnin videon perusteella. "Koska videossa ei näkynyt sitä ja tätä ja tuota, niin niitä ei tapahtunut." Julkisuudessa on kuitenkin jatkuvasti toistettu sitä, että videon 15 sekuntia on vain pitkään jatkuneen tilanteen huipentuma, jota ennen oli tapahtunut yhtä ja toista.
Miten ihmiset näkee tossa videolla väkivaltaista tönimistä? Mun mielestä opettaja muutaman kerran työntää oppilasta poispäin, ei edes kovinkaan voimakkaasti.
Milipiteinäni:
1) Koulussa on säännöt. Huppu tai pipo päässä ruokalassa ei saa olla. Kouluissa todennäköisesti lähestulkoon päivittäin saa kiertää kieltämässä ja muistuttamassa jääräpääteinejä tästä säännöstä. Todennäköisesti myös enimmäkseen samoja yksilöitä. En jaksa uksoa, että kyseessä olisi harvinainen yksittäistapaus. Ja kun sääntö kuuluu, että ruokapöydässä istutaan pää paljaana, niin huppu/pipo joko otetaan pois päästä, tai ruokalasta poistutaan. Aivan yksinkertaista, ja opettaja todellakin saa oppilasta tästä huomauttaa.
2) Yläasteella luokallani oli kolme -neljä ongelmallista länkyttäjänuorta. Just ja nimenomaan opettajien auktoriteetin uhmaamista, sääntöjen ja rajojen koettelemista, jatkuvaa päänaukomista kaikille opettajille. Viimeisenä vuonna oppitunneista ei tullut yhtään mitään, kaikki aika ja energia meni näiden ääliöiden temppuiluun ja tuloksettomaan komentamiseen. Tämä oli siis tauotonta ja aivan hemmetin turhauttavaa. Eipä monia paljon olis kiinnostanut päivästä toiseen turhaan mennä kouluun seuraamaan sitä sirkusta.
Ja totta kai, nämä jäppiset olivat cooleja ja suosittuja. Heillä oli suorastaan fanilauma. Yllättäen innokkaimpiin opetuslapsiin ei kuulunut meidän luokkalaisia, kun tohon 24/7 perseilyyn kyllästy totaalisesti hetkessä. Olihan se kenestä tahansa teinistä aluksi huvittavaa ja hauskaa. Mutta voi luoja pidemmän päälle... Arg. Ja kun nää urpot pisti ranttaliksi ja aukoivat päätään yleisissä tiloissa, kuten just ruokala, käytävät, juhlasali, alko sekä uteliasta että huvittunutta ja kannustavaa porukkaa kertyä tilannetta seuraamaan nopeasti. Tuli jokunen vastaava tilanne nähtyä: jätkä alkaa aukoa opettajalle, ei tottele, ei kuuntele, haistattelee ja uhoaa kuin mikäkin maailman valtias. Kahdenkeskisestä kiistatilanteesta todellakin kasvaa hyvinkin äkkiä iso "tapahtuma", jossa opettaja on voimaton, kun mukula ei kertakaikkiaan tottele eikä kuuntele mitään, eikä siihen saa fyysisestikään koskea (tai naisopettajat eivät edes pystyisi voimakeinoin ulos kantamaan). opettaja "jää alakyntee" ja show ja kaaos on valmis, kun jätkän idioottikaverit ja muut "fanit" yllyttävät, yhtyvät pilkkaan, alkavat naureskella ja huudella mukana.
Oi että mä olisin toivonut meidän kouluun tommosta opettajaa, joka ei päivästä toiseen suostu moiseen markkinaan.
Eli uskoisin, että opettajalla on kyllä vankka kokemus ja tieto tapahtumien kulusta vastaavissa tilanteissa, tuskin oli ensimmäistä kertaa pappia kyydissä. Todennäköisesti saa kuulla tuota nälvimistä eri asteisena päivittäin.
Ja ne syntyvän kaaoksen ennustelut, voin niin kuvitella tuota videota katsellessani sen tapahtuvan sieluni silmin, oman kokemukseni pohjalta. Mitä siitä, että videolla ei muita näy? Kyllähän ruokalassa porukkaa riittää. Ja todistettavasti tilanteessa on jo muita, vähintäänkin kuvaaja. Video ei kerro mitään siitä, mitä tapahtuu hänen selkänsä takana. Vai luuletteko, että tuollaisen sanaharkan syttyessä kukaan ruokalan teineistä ei kiinnitä metakkaan mitään huomiota?
Oppilas kuulostaa hämmenyneeltä, koska siihenhän toi ylivoimaisuuden tunne ja uskallus nälviä auktoriteetiksi tarkoitettua henkilöä kohtaan perustuu: kuvittelee, ettei opettaja pysty tekemään mitään. Mun nähdäkseni opettaja pyrkii juurikin (ja onnistuneesti) hieman säikäyttämään oppilasta. Murtamaan uhon ja elvistelyn. Parin töytäisyn avustamana jätkä ohjataan ulos ruokalasta kun ei itse ymmärrä poistua, ei jää huutamaan eikä uhkailemaan perään, eikä etenkään mätkimään millään tavalla. Ja palaa tyyppiin enää huomiota kiinnittämättä takaisin. Mielestäni tässä ei voi puhua väkivallasta.
Ja joka paikassa kuulee siitä, kuinka poika tulee vain puolustamaan kaverinsa oikeuksia. Mitä oikeuksia? Olla tottelematta sääntöjä? Ja jos haluaa keskustella opettajan toiminnasta kasveriaan kohtaan, voisi valita hieman rakentavamman sävyn. Paskat tuota mikään säännöistä huomauttaminen kiinnostaa, kunhan sai taas aiheen toteuttaa itseään ja teiniyttään.
Sellaisia pällejä ne meidän kullannuput vain tuossa iässä ovat, ymmärtäkäähän nyt se. Joukossa tyhmyys tiivistyy. Kyllä yläasteilla aikamoiset karnevaalit välillä on käynnissä. Ja suurin osa (joo ei kaikki, mutta ihan realistisesti suurin osa) vähintäänkin hiljaisesti hyväksyy muutaman superteinin möykkäämisen ja päsmäröimisen.
Nostan hattua jokaiselle yläasteen opettajalle, joka jaksaa päivästä toiseen yrittää jotain oppia ja järkeä takoa noiden pahimmassa teini-iässä olevien, keskinäisiä valtasuhteita (niin opettajiin kuin hyvin karulla tavalla myös toistensa välisiä) koetteleviin ihmisenalkuihin. Hullu ikä...
Omasta kokemuksestani sanon että ammattitaitoa on olla ärsyyntymättä. Itse olin erityiskoulussa työharjoittelussa. Toiset oppilaat ärsyttää ja vittuilee ihan tahallaan. Se on vain kestettävä tai vaihdettava alaa. En rupea puolustamaan opettajaa. Silti potkut oli liian kova rangaistus. Opettaja kävi käsiksi ja se on laissa kielletty.
tämä on mun mielestä fiksu kirjoitus
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 12:24"]
[/quote]
Fiksu kirjoitus rupeaa menemään pieleen heti aluksi kun kaverilla menee oppilaat sekaisin. Hänellä on siis väärä käsitys siitä mitä koulussa tapahtui.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 12:24"]
[/quote]
kyllä. Ja voi kysyä, miksi jotkut oppilaat pelkäävät mennä kouluun, kun Korhonen ei ole siellä? Onko kyseessä ainoa opettaja koulussa, joka pitää edes jollain lailla häiriköt kurissa? Sen kuvan saa noiden vanhempien viesteistä Toni Ahvalle.
Tuo vertaus työkavereihin tai alaisiin ontuu pahasti. Oppilaat eivät ole työkavereita, eikä opettaja ole oppilaiden esimies. Enemmän voisi verrata vaikkapa sosiaali- ja terveysalaan, jossa asiakkaat/potilaat varsin usein solvaavat työntekijöitä ja ovat myös väkivaltaisia. Kuitenkaan virkamies ei voi koskaa provosoitua vastaamaan samalla mitalla eikä alkaa tönimään solvaavaa asiakasta, toki voi kutsua vartijan paikalle mutta jos vartijaa ei ole eipä voi tehdä muuta kuin poistua paikalta itse.
Jaa, tämän ketjun sisältö on fiksujen kirjoitusten linkittäminen Alppilasta.
Tuo Novan eilen julkaisema on mielestäni yksi parhaista tähän mennessä:
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 12:28"]Kuitenkaan virkamies ei voi koskaa provosoitua vastaamaan samalla mitalla eikä alkaa tönimään solvaavaa asiakasta, toki voi kutsua vartijan paikalle mutta jos vartijaa ei ole eipä voi tehdä muuta kuin poistua paikalta itse.[/quote]
Kyllä meidän tk:ssa mm. ambulanssikuskeja pyydetään apuun ja tarvittaessa he ovat tönineetkin häirikön ulos.
Mutta mun mielestä opettajalla ei ns. pala käämi eikä hän raivostu. Tai ainakaan näytä sitä. Hän parilla työnnöllä poistaa haistattelevan oppilaan tilasta. Annettuaan tätä ennen jo monta mahdollisuutta poistua itsenäisesti. Esim. kun opettaja palaa ruokalaan, ei hän ole raivostunut. Hän työntää oppilaan ulos, palaa rauhallisesti jatkamaan toimiaan ruokalassa ja that's it.
52: vaikea uskoa että ovat tönineet ulos asiakkan, joka vain aukoo päätään, eri asia jos käy päälle tms. No monissa paikossa kyllä virkamies saisi syytteet jos kävisi asiakasta tönimään.
Se palaa ruokalaan puhumatta kenellekään mitään siksi että hävettää ja tajusi että nyt mokasin. Ihminen joka ei toimi suutuspäissään vaan kontrolli pelaa, pitää yhteyden muihin ihmisiin eikä vaan häivy tilanteesta luomatta vilkaisuakaan muihin osallisiin.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 11:25"]
Teidän ja tuon tässä linkatun kolumnistin mielipiteiden lukemisen jälkeen tein päätöksen: en enää hae opettajan paikkoja. Yhteiskunta on turhaan satsannut minuun ja kouluttanut minusta opettajan. Tässä asenneilmastossa en sitä työtä halua enää tehdä.
En ole koskaan koskenut yhteenkään oppilaaseen. Enkä aiokaan. Olen pienikokoinen nainen, enkä saisi tuon kokoista 15-vuotiasta työnnettyä yhtään mihinkään. Jos oppilaat tappaisivat toisiaan koulun pihalla, en menisi väliin. Soittaisin poliisin ja jäisin turvallisen etäisyyden päähän seuraamaan tilannetta.
Jos asenne on tuo, että koulun ruokalassa on ok pitää huppua päässä ja open pitää hermostumatta kuunnella, kun oppilas hokee vittua päin naamaa. Niin en aio enää jatkaa opettajana.
Mietinpä vaan, että jos jokainen ajattelisi, miltä omassa työssä tuntuisi kuunnella vittuilua ja kuittailua joka päivä ja se pitäisi ottaa ihan luonnollisena, niin jaksaisiko sitä. Ja teinien ei ole pakko puhua noin. Kun itse olin yläasteella 90-luvulla, ei siellä kukaan kiroillut ja vittuillut opettajille kuten tänä päivänä.
[/quote]
Mä niin komppaan sua! Tää todellakin on munkin viimeinen kevät opettajana. Mua ei vois enää vähempää kiinnostaa, vaikka teidän janipetet ja pisiliisat kulkis pipot päähän liimattuina. Huomautan niistä enää ainoastaan sen takia, että meidän armas reksimme on huomauttanut meitä nuoria opettajia siitä, että me katsotaan liikaa sormien läpi näiden maailman toivojen pipoiluja.
[/quote]
Hallelujaa, ehkä on toivoa, että jossain vaiheessa pätevät opettajat saavat töitä :)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 12:37"]
Se palaa ruokalaan puhumatta kenellekään mitään siksi että hävettää ja tajusi että nyt mokasin. Ihminen joka ei toimi suutuspäissään vaan kontrolli pelaa, pitää yhteyden muihin ihmisiin eikä vaan häivy tilanteesta luomatta vilkaisuakaan muihin osallisiin.
[/quote]
Pöh. Tuossa tilanteessa on oikea ratkaisu vain poistaa haistattelija tilasta ja fiksuna olla jatkamatta asiasta vääntämistä. Se olisi kuitenkin täysin turhaa, tuo ei ole mitään kommunikointia pojan taholta, ja se on ihan oikein osoittaakin hänelle. Että jollei osaa asiallisesti käyttäytyä ja tuoda asiaansa esille, ei kenelläkään ole velvollisuutta jäädä tuollaista suunsoittoa kuuntelemaankaan.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 12:28"]
Jaa, tämän ketjun sisältö on fiksujen kirjoitusten linkittäminen Alppilasta.
Tuo Novan eilen julkaisema on mielestäni yksi parhaista tähän mennessä:
[/quote]
tuossa haastattelussa poliisi keuhkoaa että jos opettaja ei saa enää poistaa selästä saatten oppilasta blaa blaa. Paitsi että tässä ei poistettu selästä saatten vaan malttinsa menettäen tönittiin ja tuupittiin hirveätä vauhtia. Oikeasti oli vain tuuria ettei poika esim. kaatunut.
no ihan kauheeta kukkahattutätipaskaa!
vaitiolokäsky....no voi herranduudelis sentään!
Opettajiksi kyllä riittää tulijoita, se on varma se. Lyhyet työpäivät ja pitkät lomat kelpaa kyllä useille. Liian arat ei allalle sovikaan, ainakaan yläkoululle.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 12:03"]
Et ole vielä auskultoitumista suorittanut tai muita käytännön opetusharjoituksia, kun et tunne työympäristöä muuten kuin omien koulumuistojesi kautta...
[/quote]
Mä luin tuon kommentin ja totesin että jaahas, palstapersu tai joku muu palstatyperys leikki opea ja kuvittelee ettei kukaan huomaa. Hohhoijaa. En jaksanut edes kommentoida koska se on niin ilmiselvää että kyllä sen pitäisi huomata muutenkin.