Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia kohdunpoistosta kaivataan!

Vierailija
25.03.2019 |

Minulla on todella pahat kuukautiskivut ja olen alkanut ratkaisuna siihen harkita kohdunpoistoa. Voitteko kertoa kokemuksianne tästä? Miten helppoa operaation on päästä?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtu poistettu 14 vuotta sitten suurten myoomien vuoksi, kuukautisvuoto oli runsasta ja kesti 12 vrk. Vieläkin veriarvot huonot tuon vuoksi. Leikkaus meni hyvin ja toivuin hyvin. Nyt kaikki kunnossa, eikä kipuja. Syön Estrofem-hormonikorvaushoitoa limakalvoille ja osteoporoosiin. N62

Ystävälläni ei mennyt hyvin. Hänelle piti laittaa tukiverkko emättimeen. Se liikkui paikaltaan ja aiheutti uusia leikkauksia jne. Todella hankala juttu. Taitaa haitata yhdyntää vieläkin  eli ei ole saatu korjattua.

Lääkkeilläkin saa vuotoa niukemmaksi, myoomiin ei auta kuin leikkaus. Mieti tarkasti.

Jos pelkästään kohtu poistetaan, ei tarvita mitään hormoonikorvaushoitoa.

Munasarjat jatkaa kyllä toimintaa ilman kohtuakin.

Vai poistettiinko sinulta myös munasarjat? Vai oletko vanha?

Olin silloin 48-vuotias ja munasarjat jätettiin, mutta minulla oli niin järkyttävät vaihdevuosivaivat (unettomuus, hikoilu, sydänoireet), että siksi syön edelleen hormoneja. Gyneni mukaan ehkä loppuelämäni joudun syömään niitä. Osteoporoosi ja sydänoireet pysyvät hallinnassa niillä. Nyt olen 62.  Mutta leikkaus kannatti, myoomakivut ja vuodot jäivät pois.

Vierailija
22/24 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtu poistettu 14 vuotta sitten suurten myoomien vuoksi, kuukautisvuoto oli runsasta ja kesti 12 vrk. Vieläkin veriarvot huonot tuon vuoksi. Leikkaus meni hyvin ja toivuin hyvin. Nyt kaikki kunnossa, eikä kipuja. Syön Estrofem-hormonikorvaushoitoa limakalvoille ja osteoporoosiin. N62

Ystävälläni ei mennyt hyvin. Hänelle piti laittaa tukiverkko emättimeen. Se liikkui paikaltaan ja aiheutti uusia leikkauksia jne. Todella hankala juttu. Taitaa haitata yhdyntää vieläkin  eli ei ole saatu korjattua.

Lääkkeilläkin saa vuotoa niukemmaksi, myoomiin ei auta kuin leikkaus. Mieti tarkasti.

Sulla on tuota ikääkin jo, että sulla ois varmaan jo menopaussi alkanut, että siksi joudut syömään hormoneja?

Oletko mittauttanut ferritiinit?

Kuulostaa erikoiselta tuollainen emättimen tukiverkko. Mihin se emätin lähtee kulkemaan?

Olen kyllä kuullut, että kohtua tai virtsarakkoa tuettu verkolla.

Olisiko ystävälläsi joku muu perussairaus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele henkilökohtaisen kokemuksen perusteella kohdunpoistoa kuin viimeisenä vaihtoehtona, itselleni jouduttiin tekemään avoleikkauksena kohdunpoisto koska meinasin vuotaa kuiviin synnytyksen jälkeen eli tehtiin puhtaasti hengenpelastamistarkoituksessa. Ap:n tarkoittama kohdunpoisto todennäköisesti tehdään tähystyksellä / alakautta. Itselläni särkee ajoittain, vihlaisee, siis ikään kuin sellaista hermosärkyä... Alkuvaiheen palautuminen vei puoli vuotta, vieläkin maha tulee nostelusta/kumartelusta kipeäksi jos paljon tekee. Plussana toki ettei tarvitse ehkäisyä eikä ole kuukautisia mutta en olisi vapaaehtoisesti tätä valinnut.

Vierailija
24/24 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele henkilökohtaisen kokemuksen perusteella kohdunpoistoa kuin viimeisenä vaihtoehtona, itselleni jouduttiin tekemään avoleikkauksena kohdunpoisto koska meinasin vuotaa kuiviin synnytyksen jälkeen eli tehtiin puhtaasti hengenpelastamistarkoituksessa. Ap:n tarkoittama kohdunpoisto todennäköisesti tehdään tähystyksellä / alakautta. Itselläni särkee ajoittain, vihlaisee, siis ikään kuin sellaista hermosärkyä... Alkuvaiheen palautuminen vei puoli vuotta, vieläkin maha tulee nostelusta/kumartelusta kipeäksi jos paljon tekee. Plussana toki ettei tarvitse ehkäisyä eikä ole kuukautisia mutta en olisi vapaaehtoisesti tätä valinnut.

Olen pahoillani puolestasi. Sun kohdunpoisto leikkaus on tapahtunut varmaan melko nopealla päätöksellä ja suunnittelematta. Voi olla, että sulla on hermojakin vaurioitunut tuossa leikkauksessa ja jäänyt hermosärky!

Onko tuosta kauan aikaa? Oliko synnytys alatiesynnytys vai sektio? Oliko synnytyksestä kulunut aikaa?

Mulla kohtu vaurioitui synnytyksessä, joka alkoi normaalina alatiesynnytyksenä, mutta muuttui hätäsektioksi ja kohtu poistettiin siinä yhteydessä.

Toipuminen oli tosi hidasta. En edes muista, kun piti pelätä lapsen selviämisen puolesta ja oli sitten suru siitäkin, kun piti yrittää hyväksyä, ettei enempää lapsia voida saada.

Tästä on nyt vähän yli neljä vuotta. Mitään kipuja ei tunnu paitsi joskus henkinen kipu aivan repii ja tuntuu koko kehossa.

Tuo arpikin näyttää aivan hirveältä, kun muistuttaa asiasta.

On varmaan aivan erinlaista, jos poisto suunnitellaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi