Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen voi kasvattaa piloille!

Vierailija
09.04.2013 |

Meillä on ad/hd lapsi jolla on käytöstavat ja niinkuin kotona ja muualla lasta opastetaan käyttäytymään asiallisesti. Sitten on näitä lapsia jotka on hukassa kun kukaan ei kerro mitä saa tehdä ja mitä ei. Olen jälleen kerran pöyristynyt viikonlopun jäljiltä kun eräs lapsiperhe meillä kävi.

ihan perustapoihin kuuluu että kädet pestään kun on syöty, toisten sänkyihin ei mennä, koristeesineitä ei oteta leikkiin, sohvalle ei syödä, kengät jalassa ei kävellä sisällä, jos ovi on kiinni sinne ei mennä kuin luvalla, jokaikistä leluja ei oteta lattialle, sohvapöydällä ei ajeta autolla, vauvaa ei kiusata Jne. Vanhempien avuttomuus oli ihan järkkyä, yhtään kieltosanaa ei päässyt suusta.

Mikä siinä on että niitä tapoja ei opeteta? Opettajako sen sitten koulussa tekee? 

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä kai se ongelma onkin kun luulin että nämä on ihan itsestäänselviä asioita!! Ja kuten myös se että vanhemmat itse komentaa lastaan. Vahingot on erikseen. Jos vanhemmilla ei ole edes yritystä niin mitä emäntä voi tehdä? 

Tässäkin tapauksessa oli imettämässä vauvaa kun vieraat ja lapset oli keittiössä. Lapsi ryntäsi siitä suoraan makkariin, huutelin hetken päästä että minne se teidän lapsi meni niin vanhemmat vastasi yhteen ääneen että hyppii isolla sängyllä. Sanoin että se ei ole lasten leikkipaikka mutta jouduin itse nousemaan ja lapsen sieltä hakemaan. Samointein meni päiväpeitto pyykkiin kuten myös petivaatteet. Vanhemmat vaan naureskeli että tuleepahan pestyä.. Totesin vain että johan nuo yhden yön jälkeen joutaakin..

Ja joku ihmetteli tuote lelujuttua. Meillä leluista 95% ON laatikoissa kannen alla. Pienet ja isot legot, junaradat, maatilat... Niitä on paljon, pientä ja isoa. Vanhempien mielestä oli oli että ihan kaikki tyhjennetään kekoon lattialle. Voin kertoa että meni aika ne lajitella paikoilleen. Lapsi ei olisi laatikoita edes saanut auki ilman vanhempiaan. Heidän mielestään oli ihan on että niin pieni leikkii esim pikkulegoilla, tunkien niitä suuhunsa yms. Tämä sillä välin kun olin pöytää laittamassa. 

Kai minä sitten nipo olen :) mutta kiva kuulla että edes muutama ihminen on samoilla linjoilla, käytöstavat taitanee olla katoava perinne...

Vierailija
22/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun sympatiani on tässä enemmän ap:n puolella. Ja kyllä, en ole se yhden kiltin tyttölapsen äiti, kuten joku täällä ap:n puolustelijoita nimitti, vaan minulla on kaksi poikaa, jotka saavat melkoisen menon aikaiseksi. Ja edelleen kyllä, aina joskus kyläpaikassa pojat ehtivät tehdä jotain ei niin suotavaa, mutta pointti on, että en mene kyläpaikkaan nollaamaan aivojani, vaan olen siellä yhtä lailla poikien huoltaja kuin kotonakin. Eli yritän edes parhaani. Toki joka kodissa on eri säännöt, ja esimerkiksi meillä leluilla saa leikkiä muuallakin kuin lastenhuoneessa, ja kerran kyläpaikassa isäntä tuli sanomaan nätisti, että jospa meidän lapset leikkisivät lastenhuoneessa, kun ei heidän omillakaan lapsilla ole lupa leikkiä muualla. Ja minusta se oli ihan ok, sanoin heti lapsille, että menettekös leikkimään lastenhuoneeseen. Kenelläkään ei ollut syytä vetää hernettä nenään. Se, mikä minua nyppii, ovat vanhemmat, joilla ei ole edes sitä YRITYSTÄ huolehtia lastensa ALKEELLISISTA käytöstavoista. En näe mitään nipotusta siinä, jos harmittaa, kun lapset sotkevat ruoasta rasvaisilla käsillään kaikki seinät, pöytätasot, sängyt, lelut... Lisäksi tiedän lapsia, jotka onnistuvat rikkomaan valtavan määrän leluja, enkä oikein usko, että kotona rikkovat (kellään ei riittäisi rahat ja hermot uusien ostamiseen). Siis selvää kiusantekoa. Käsittämätöntä. Satunnaiset vahingot ymmärrän hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:03"]

No siinä kai se ongelma onkin kun luulin että nämä on ihan itsestäänselviä asioita!! Ja kuten myös se että vanhemmat itse komentaa lastaan. Vahingot on erikseen. Jos vanhemmilla ei ole edes yritystä niin mitä emäntä voi tehdä? 

Tässäkin tapauksessa oli imettämässä vauvaa kun vieraat ja lapset oli keittiössä. Lapsi ryntäsi siitä suoraan makkariin, huutelin hetken päästä että minne se teidän lapsi meni niin vanhemmat vastasi yhteen ääneen että hyppii isolla sängyllä. Sanoin että se ei ole lasten leikkipaikka mutta jouduin itse nousemaan ja lapsen sieltä hakemaan. Samointein meni päiväpeitto pyykkiin kuten myös petivaatteet. Vanhemmat vaan naureskeli että tuleepahan pestyä.. Totesin vain että johan nuo yhden yön jälkeen joutaakin..

Ja joku ihmetteli tuote lelujuttua. Meillä leluista 95% ON laatikoissa kannen alla. Pienet ja isot legot, junaradat, maatilat... Niitä on paljon, pientä ja isoa. Vanhempien mielestä oli oli että ihan kaikki tyhjennetään kekoon lattialle. Voin kertoa että meni aika ne lajitella paikoilleen. Lapsi ei olisi laatikoita edes saanut auki ilman vanhempiaan. Heidän mielestään oli ihan on että niin pieni leikkii esim pikkulegoilla, tunkien niitä suuhunsa yms. Tämä sillä välin kun olin pöytää laittamassa. 

Kai minä sitten nipo olen :) mutta kiva kuulla että edes muutama ihminen on samoilla linjoilla, käytöstavat taitanee olla katoava perinne...

[/quote]

No se on nipoa että perhe jossa ei varmaan lajitella kuten teillä pitäisi oletus olla automaattisesti samalla viivalla, tottakai sellainen lapsi toimii väärin teillä. Ja vanhemmat myös, ei he omaa samaa tasoa fanaattisuudessa.

En vaan usko että heille on ok että lapsi syö pikkulegoa, nyt sinä liioittelet aivan varmasti. Tai he eivät tajunneet- ehkä sitten tilanne piti kuitata huumorilla kun sinä löysit legon vauvalta? Siis tilannehan oli silloin ohi käsitin niin..

Et sinä sano suoraan vieraillesi. Kysyt missä lapsi on ja mutiset päälle jotain ja haet lapsen sieltä pois. Samot että keskeytit imetyksenkin niin miksi et sano niille että HAKEKAA LAPSI SIELTÄ POIS! ETTEI TEILLÄ HYPITÄ SÄNGYLLÄ.

Miten oikeasti pitää olla tollainen marttyyri? Oletko sä miehellesikin samanlainen?

Minusta sinä et nyt tee selväksi kotisi sääntöjä.

On hankala uskoa tätä. Sinulla taitaa oikeasti olla jotain jo heitä vastaan kun noin selvästi korpeaa eikä ole yhtään kiva kun he tulee kotiisi niin miksi he tulee teille?

Kysyin ikääsi sillä että kuulostat todella epäkypsältä, ethän sinä missään kohtaa tee vieraillesi selväksi miten teillä toimitaan.

Kiittämiset ja muu kohteliasuus on hyvä opettaa lapselle mutta nyt puhutaan jostain riiviöikäisestä, siis uhmasta. Ei ole aikuisella paljon tervettä maalaisjärkeä jos niuhaa siitä ettei pieni lapsi istu sormet ristissä hiljaa ja kiitä kauniisti. :)

9

Vierailija
24/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin käy joskus tuollaisia vieraita, mut en ole heistä hermostunut. Ajattelen, että vanhemmat eivät vaan hoksaa kaikkea, kun koko ajan on meno päällä, pitää keskittyä sekä keskusteluun muiden aikuisten kanssa että lasten kanssa olemiseen.

Asennoidun niin, että vaikka minua ärsyttäisikin, niin pieni epäjärjestys ei ketään haittaa. Eri asia jos asioita tahallaan rikotaan. On meilläkin lapset menneet hyppimään meidän sängylle (vieläpä vaikka ovi oli kiinni ja meidän koira siellä huoneessa pois lasten tieltä, mutta ei se nyt mikään iso juttu ollut. Lapset pois sieltä, ovi kiinni. Mitään ei mennyt rikki, mitään korvaamatonta vahinkoa ei ole sattunut.

Kun omaan kotiin päästää isomman lauman ihmisiä, siitä seuraa se, että kaikki eivät vaan osaa/ymmärrä/huomaa noudattaa aivan kaikkia kirjoittamattomia sääntöjä. Sellaista se nyt vaan on, ei siitä kannata päiväänsä pilata.