Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen voi kasvattaa piloille!

Vierailija
09.04.2013 |

Meillä on ad/hd lapsi jolla on käytöstavat ja niinkuin kotona ja muualla lasta opastetaan käyttäytymään asiallisesti. Sitten on näitä lapsia jotka on hukassa kun kukaan ei kerro mitä saa tehdä ja mitä ei. Olen jälleen kerran pöyristynyt viikonlopun jäljiltä kun eräs lapsiperhe meillä kävi.

ihan perustapoihin kuuluu että kädet pestään kun on syöty, toisten sänkyihin ei mennä, koristeesineitä ei oteta leikkiin, sohvalle ei syödä, kengät jalassa ei kävellä sisällä, jos ovi on kiinni sinne ei mennä kuin luvalla, jokaikistä leluja ei oteta lattialle, sohvapöydällä ei ajeta autolla, vauvaa ei kiusata Jne. Vanhempien avuttomuus oli ihan järkkyä, yhtään kieltosanaa ei päässyt suusta.

Mikä siinä on että niitä tapoja ei opeteta? Opettajako sen sitten koulussa tekee? 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan perustapoihin kuuluu että kädet pestään kun on syöty,

>> Meillä pestään ENNEN.

toisten sänkyihin ei mennä,

>> miksei, meillä saa.

koristeesineitä ei oteta leikkiin,

>> Miksei. Mistä lapsi tietää mikä on mikin?

sohvalle ei syödä,

>> ei kylässä. Kotona  saa joskus

kengät jalassa ei kävellä sisällä,

>> ei tietenkään

jos ovi on kiinni sinne ei mennä kuin luvalla,

>> ei meillä ole tuollaista sääntöä.

jokaikistä leluja ei oteta lattialle,

>> Jos tullaan kylään leikkimään, montako lelua saa ottaa? Meillä saa ottaa kaikki!

sohvapöydällä ei ajeta autolla,

>> meillä saa!

vauvaa ei kiusata

>> no ei tietenkään.

OLET NIPO, ENKÄ TULISI KYLÄÄN VAIKKA PYYTÄISIT!

Vierailija
2/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan kakkosta! Olet vähän nipo.

Minut on kasvatettu hyvin ja osaan käyttäytyä, silti olen muksuna saanut leikkiä kahvipöydällä ja kulkea ovista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on noin vaikeaa vierailla, laitatko säännöt seinään? 1. pesethän kädet ruokailun jälkeen, ei ennen niin kuin muilla 2. suljettu ovi tarkoittaa, pääsy kielletty 3. vain 3 - 5 lelua kerrallaan 4. sohvapöytämme on pyhä 5. muista säännöistä voit tiedustella emännältä. Ne eivät ole samoja kuin muissa normaaleissa suomalaisissa lapsiperheissä.

Vierailija
4/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen edellisen vastaajan kanssa samaa mieltä. Se, ettei osata noudattaa juuri TEIDÄN kodin sääntöjä, ei tarkoita, että lapselle ei ole käytöstapoja ja hänet olisi kasvatettu pilalle.Ei minusta tarvitse tuollaisesta pöyristyä :D

Vierailija
5/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä ihan samaa mieltä kuin ap. Me kun muutettiin uuteen asuntoon, tuli jotkut sukulaiset tai kaverit ekaa kertaa käymään, niin he oikein erikseen vaativat saada nähdä esim. vaatehuoneen? Anteeksi että kuinka? Ei tulisi mieleenkään tarkistaa kenekään vaatehuonetta, ei edes vessaa, ellei erikseen näytetä tai kämpää ole vielä tyhjillään? Samoin miehen sukulaisten mielestä ihan ok, että lapset pemistelevät siellä vaatehuoneessa leikkiessään tai jahtaavat kissoja sängyn alle ryömien. Onko oikeasti ihmisiä, joiden mielestä toisten sängyn, joka on päiväpeitolla piilotettu, alle kurkkiminen on ihan ok? En ole edes mikään nipo. Samaa tekee myös kummitätini, katselee kaappeihin ihan ohimennen ja kääntelee matonkulmia.. huoh.

Vierailija
6/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D nipo! No ehkä...

saako teillä 1,5 vuotias tulla suklaakeksiä sohvalle syömään?

Saako ajaa metallisella autolla sohvapöydällä että jää renkaanjäljet pintaan?

saako tulla sänkyyn kun on juuri syönyt käsin kreemitorttua? 

Saako kuralätäkön kautta kulkeneena tulla pitkin kämppää kengät jalassa? 

3 lasta omistaa aikamoisen leluvuoren, saako kaikki teillä purkaa keskelle lattiaa? 

saako teillä vieraat lapset mennä huoneeseen luonne on laitettu vauva rauhassa nukkumaan suljetun oven taa?

sun lapsilla EI ole käytöstapoja siinä tapauksessa, kuten ei sinullakaan.

Vierailija
7/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia käytöstä lapsiperheessä pestä kädet MYÖS ruokailun jälkeen, samoin kuin ennen. Muutenhan ne tahmaiset ketsuppiset pikkutassut lähmivät joka paikan. Toisten sänkyihin ei tietenkään mennä! Herranjumala, teidän muidenko mielestä sitten pitää antaa toisten levittää saastojaan pitkin asuntoa vain sen takia, että on lapsiperhe? 

Vierailija
8/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapselle voi puhua muutenkin kuin kieltämällä, se on jopa suositeltavaa!

Ei sitä, ei tätä vaan ohjataan lasta: tule tänne, mennään tänne.

On tainnut käydä kylässä melko pieniä lapsia joilla uhmaikä. Mikä siinä on että pitää yhden kiltin tyttölapsen vanhemman arvostella esim. aktiivista poikalasta että tätä ei kielletä ja kasvateta? Koska tätä nyt ei sadateta kielloin?

Lapsi uhmaa vaikka sitä kieltäisi. Minusta aikuinen saattaa olla fiksukin jos se tietää että miten lapsi käyttäytyy ja millaiseksi väsyneen lapsen kanssa vaikka tilanne eskaloituu jos alkaa kieltojen viidakko. Kuulosti lähinnä siltä että teillä ei mitään saa tehdä. Mitä saisi tehdä? Ehkä heillä on kotonaan eri säännöt ja sänkyyn voi vaikkapa mennä? Miksi käsiä pitää pestä jos ne ei ole sotkuiset? Te siis söitte ihan ruokaa ja lapsien kädet oli ruuassa eikä esim. keksinmuruissa (niin paljon kuin itselläsi, pesitkö itsekin kätesi ruokailun jälkeen)?

Minua jaksaa ihmetyttää tälläinen ihmettely SELÄN TAKANA. Mikä tekee niin vaikeaksi sanoa että sori mutta teillä ei lapset hypi sängyssä. Se on sinun koti ja siellä on ehkä eri säännöt kuin mitä muualla on, ihan sama juttu jos sitten jossain kolmannessa osoitteessa. Mitä sinua auttaa tälläinen toimintasi? Sinä vaan keräät ärsytystä ja alat jo pitämään lapsia huonosti kasvatettuina ja ennakolta jo odotat heiltä "huonoa käytöstä" vaikka puhe on vaan siitä että eri perheissä toimitaan eri tavalla.

Minkä ikäinen oikein olet? :D

Vierailija
9/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN TULISI TEILLEKÄÄN! Eikö ole ihan normaalia esitellä uusi koti tyyliin tässä sauna, vaatehuone ja makkarit? Missä sun käytöstavat on? Se, että joku kurkkii sänkyyn tai kaappiin on ihan eri asia. Meillä saa leikkiä piilosta vaatehuoneessa. Ei se ole pyhä paikka, se on kaappi jonne on tungettu tavaraa. Tavaroita ei revitä alas, mutta piilopaikkana se on mitä parhain. Ja jos joku lapsi menee sängynalle, sitten se menee. Ei mun elämä pääty siihen.

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 12:05"]

Olen kyllä ihan samaa mieltä kuin ap. Me kun muutettiin uuteen asuntoon, tuli jotkut sukulaiset tai kaverit ekaa kertaa käymään, niin he oikein erikseen vaativat saada nähdä esim. vaatehuoneen? Anteeksi että kuinka? Ei tulisi mieleenkään tarkistaa kenekään vaatehuonetta, ei edes vessaa, ellei erikseen näytetä tai kämpää ole vielä tyhjillään? Samoin miehen sukulaisten mielestä ihan ok, että lapset pemistelevät siellä vaatehuoneessa leikkiessään tai jahtaavat kissoja sängyn alle ryömien. Onko oikeasti ihmisiä, joiden mielestä toisten sängyn, joka on päiväpeitolla piilotettu, alle kurkkiminen on ihan ok? En ole edes mikään nipo. Samaa tekee myös kummitätini, katselee kaappeihin ihan ohimennen ja kääntelee matonkulmia.. huoh.

[/quote]

Vierailija
10/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin samaa mieltä kuin AP! Kyllä jonkinlaista kunnioitusta pitää olla, jos ei omaa kotiaan, niin edes toisten koteja kohtaan! Minkälaisia nuoria ja aikuisia teidän lapsistanne oikein kasvaa, jos saavat mennä ja sotkea miten tahansa? Ihan itsestään selviä asioita kaikki, mitkä ap mainitsi.

Niin että ap, tervetuloa vaan meille kylään, terveisin eräs, jonka arvokkaita antiikkikirjoja sukulaislapsi eilen juuri pisti säpäleiksi. "miksi ovat lasten ulottuvilla", kysyi äiti. no siksi, koska tämä on minun kotini, jossa lapseni osaavat olla koskematta toisten tavaroihin!

Vierailija
11/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

>> ei tietenkään.

>> saa. Meillä huonekalut on vähän ritsoja juuri siksi, että se on myös lasten koti.

>> osaan pestä lasten käsiä. Omien ja muiden.

>> ei tietenkään. Pyytäisin ottamaan pois. Se on mun koti.

3 lasta omistaa aikamoisen leluvuoren, saako kaikki teillä purkaa keskelle lattiaa? 

>> Meillä ei ole lelut leluvuoressa vaan sellaisissa paikoissa, että voi ottaa vaikka ison korillisen kerrallaan. Muut lelut ovat piilossa ja vaihdossa.

saako teillä vieraat lapset mennä huoneeseen luonne on laitettu vauva rauhassa nukkumaan suljetun oven taa?

>> No et sitten osaa sanoa ääneen sille lapselle, että vauva meni nukkumaan. Sinne ei voi nyt mennä. Osaat kai puhua? Valittaa ainakin osaat.

>> Höpsis kullanmuru. Mä en vaan vedä herneitä nenään noin pienestä, koska en jaksa odottaa muiden käskevän ja pyörittele silmiäni vaan osaan toimia myös itse ja PUHUA niille lapsille. Yleensä kävelevä lapsi ymmärtää peruskäskyjä!

Vierailija
12/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 12:06"]

:D nipo! No ehkä...

[/quote]

En ole aikaisempi kommentoija, mutta sinulta näköjään puuttuu lukutaito. Omassa kodissaan saa kuka tahansa kieltää mitä tahansa, mutta ei kai kukaan pidä yleispätevänä sääntönä sitä, ettei sohvapöydällä saa ajaa leikkiautolla? Meillä ei esim. ole sisällä sellaisia leluja, joista jää jäljet, koska ne ovat ihan yhtä ikäviä muuallakin kuin sohvapöydällä.

Tämän palstan ihmeellisintä antia on nämä logiikan jättiläiset. Jos listassa on yhdeksän kohtaa, niin tällöin täytyy kannattaa tai vastustaa niitä kaikkia. Listaa ei voi pitää nipona sen takia, että osa kohdista on sellaisia, että niiden pitäminen universaalina sääntönä on kieltämättä ihmeellistä. 

Vierailija
13/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan naisen iässä ja 3 lapsen äiti. Ja todellakin komennan niin omia kuin muidenkin lapsia omassa kodissa. Se että lapsi ei tottele tai kerkeää joka paikkaan ei ole sen vikaa vaan vanhempien. Kyllä mä sanon että meillä näin ei tee omatkaan niin ei tee muutkaan.

ap.

Vierailija
14/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 12:09"]

EN TULISI TEILLEKÄÄN! Eikö ole ihan normaalia esitellä uusi koti tyyliin tässä sauna, vaatehuone ja makkarit? Missä sun käytöstavat on? Se, että joku kurkkii sänkyyn tai kaappiin on ihan eri asia. Meillä saa leikkiä piilosta vaatehuoneessa. Ei se ole pyhä paikka, se on kaappi jonne on tungettu tavaraa. Tavaroita ei revitä alas, mutta piilopaikkana se on mitä parhain. Ja jos joku lapsi menee sängynalle, sitten se menee. Ei mun elämä pääty siihen.

[/quote]

En ottaisikaan huonosti käyttyväksi tietämääni perhettä tänne enää :) Sen verran arvostan itse kotiani. Ja kyllä, esittelen kodin jos pyydetään, mutta mun mielestä on kohtuutonta pyytää esittelemään kaikki paikat, jotka ei normaalin seurustelun alueelle kuulu, esim. juuri vaatehuone, jossa on kaikki alusvaatteet ynnä muut yksityiset tavarat kuitenkin nähtävillä. Ei ole mitenkään pyhä paikka, mutta säilytystila siinä missä laatikotkin, ei lainkaan sellainen tila, johon vierailla olisi mitään asiaa. Mainitsen kyllä, että tässä on vaatehuone, mutta en kyllä mitään esittelykierrosta ala sinne erikseen järjestämään.

Joo ei munkaan elämä siihen pääty, mutta pidän kyllä huonona käytöksenä. Meillä esim. "aikuisten tavaroita" sängyn alla laatikossa, koska perheessä ei ole lapsia. En todellakaan ala järjestää asuntoani uusiksi sen vuoksi, että tänne tulee vieraita. 

Vierailija
15/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teistä on ok että lapsen kasvatusvastuu siirtyy kyläpaikan emännälle sillä sekunnilla kun ovesta astutaan sisään??? Voin vain siis alkaa lapsenvahdiksi vieraalle lapselle ja toivoa että oma vauva ja isommat pärjää sen ajan ilman äitiä? Juma mitä kasvattajia :D 

No, jos jossain olen ihmisenä onnistunut niin siinä että omat lapset osaa käyttäytyä. Sanavarastoon kuuluu myös kiitos, ole hyvä ja anteeksi. Nyt mä ymmärrän miksi lapsia on kehuttu kohteliaiksi niin paljon. Nyt mä todellakin ymmärrän. 

Vierailija
16/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm...jos ei saa kieltää niin mitäs sitten teet j asanot siinä vaiheessa kun lapsi lyö toista??? Sanotko että hienosti lyöty osaat lyödä todella nätisti. Tai jos ei mene neuvomiset perille ja se lisää huutoa ja sitten kielletään ja sekään ei auta niin mitä teet? sekään ei mene perille että rauhallisesti neuvoo ja sanoo.

Vierailija
17/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nämä ole asioita, joita vieraat odottivat että SINÄ kerrot, kuinka teillä toimitaan? Eri perheissä on erilaiset säännöt. Joissain perheissä sohvalla saa syödä, joissain perheissä (kokonaisissa maissa) kuljetaan kengät jalassa sisällä. Ja monessa kodissa sängyllä saa olla. Esim. meillä lastenhuoneissa saa lasten sängyillä istua ihan vieraatkin. Peiton alle ei mennä tietenkään, mutta se nyt hoituu ihan vaan päiväpeiton heittämisellä sängylle, ennen kuin vieraat tulevat. 

Vierailija
18/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 12:39"]

Eiköhän nämä ole asioita, joita vieraat odottivat että SINÄ kerrot, kuinka teillä toimitaan? Eri perheissä on erilaiset säännöt. Joissain perheissä sohvalla saa syödä, joissain perheissä (kokonaisissa maissa) kuljetaan kengät jalassa sisällä. Ja monessa kodissa sängyllä saa olla. Esim. meillä lastenhuoneissa saa lasten sängyillä istua ihan vieraatkin. Peiton alle ei mennä tietenkään, mutta se nyt hoituu ihan vaan päiväpeiton heittämisellä sängylle, ennen kuin vieraat tulevat. 

[/quote]

No mutta tässä olikin kyse SÄNKYYN ei SÄNGYLLE menemisestä. Ehkä tällaiset käytössäännöt ovat vaikeita juuri sellaisille ihmisille, joilla muutkin tällaiset hienoiset vivahteet ovat vaikeita hahmottaa?

Vierailija
19/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 11:55"]

ihan perustapoihin kuuluu että kädet pestään kun on syöty,

>> Meillä pestään ENNEN.

toisten sänkyihin ei mennä,

>> miksei, meillä saa.

koristeesineitä ei oteta leikkiin,

>> Miksei. Mistä lapsi tietää mikä on mikin?

sohvalle ei syödä,

>> ei kylässä. Kotona  saa joskus

kengät jalassa ei kävellä sisällä,

>> ei tietenkään

jos ovi on kiinni sinne ei mennä kuin luvalla,

>> ei meillä ole tuollaista sääntöä.

jokaikistä leluja ei oteta lattialle,

>> Jos tullaan kylään leikkimään, montako lelua saa ottaa? Meillä saa ottaa kaikki!

sohvapöydällä ei ajeta autolla,

>> meillä saa!

vauvaa ei kiusata

>> no ei tietenkään.

OLET NIPO, ENKÄ TULISI KYLÄÄN VAIKKA PYYTÄISIT!

[/quote]  No just, täs on oikein tapakasvattajien valiota taas kerran

Vierailija
20/24 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä kai se ongelma onkin kun luulin että nämä on ihan itsestäänselviä asioita!! Ja kuten myös se että vanhemmat itse komentaa lastaan. Vahingot on erikseen. Jos vanhemmilla ei ole edes yritystä niin mitä emäntä voi tehdä? 

Tässäkin tapauksessa oli imettämässä vauvaa kun vieraat ja lapset oli keittiössä. Lapsi ryntäsi siitä suoraan makkariin, huutelin hetken päästä että minne se teidän lapsi meni niin vanhemmat vastasi yhteen ääneen että hyppii isolla sängyllä. Sanoin että se ei ole lasten leikkipaikka mutta jouduin itse nousemaan ja lapsen sieltä hakemaan. Samointein meni päiväpeitto pyykkiin kuten myös petivaatteet. Vanhemmat vaan naureskeli että tuleepahan pestyä.. Totesin vain että johan nuo yhden yön jälkeen joutaakin..

Ja joku ihmetteli tuote lelujuttua. Meillä leluista 95% ON laatikoissa kannen alla. Pienet ja isot legot, junaradat, maatilat... Niitä on paljon, pientä ja isoa. Vanhempien mielestä oli oli että ihan kaikki tyhjennetään kekoon lattialle. Voin kertoa että meni aika ne lajitella paikoilleen. Lapsi ei olisi laatikoita edes saanut auki ilman vanhempiaan. Heidän mielestään oli ihan on että niin pieni leikkii esim pikkulegoilla, tunkien niitä suuhunsa yms. Tämä sillä välin kun olin pöytää laittamassa. 

Kai minä sitten nipo olen :) mutta kiva kuulla että edes muutama ihminen on samoilla linjoilla, käytöstavat taitanee olla katoava perinne...