Odotusajan hammaslääkäriasiaa
Raskaus on alkuvaiheessa, testi näytti eilen positiivista (menkat pari päivää myöhässä.) Kesäkuun alkupäivinä olis aika hammaslääkärille parin hampaan paikkaukseen. Haluaisinkin siis kysyä, onko kenelläkään tietoa voiko tässä vaiheessa pyytää puudutusta kivunlievitykseen? Onko hammaslääkärin puudute vain paikallista, vai leviääkö se sikiöön verenkierron kautta, vaikkakin raskaus vasta näin alussa?
Miten hammaslääkärit yleensä menettelee raskauden aikana, suosittelevatko porausta ilman kivun lievitystä...? (Jostain syystä kamala hammaslääkärikammo!)
Kiitos jo etukäteen tiedoista, voi sitten jo alkaa henkisesti valmistautua lääkärikoetukseen... :)
Kommentit (10)
ja olen myös ihan alussa, 5+5. Mulle hammaslääkärisetä sanoi ettei raskauden alkukolmanneksella mielellään puuduteta ja mua ei sitten puudutettu mutta onneksi ei pahasti sattunut. Kysy mitä hammaslääkäri on mieltä, voithan sitten ottaa uuden ajan myöhemmäksi vaikka jos särkee niin ei odottaminenkaan ole kivaa. Tsemppiä!
Kysyin juuri suu- ja leukakirurgilta noista puudutuksista. Sanoi,että ekan kolmanneksen aikana hän ei mielellään puuduttele, kun ei tiedä, mitä ne puudutteet vaikuttaa sikiön kehitykseen. mut juttele hammaslääkärin kanssa, eiköhän hyvä ratkaisu löydy kaikkeen.
Koita selvitä:)
Ensimmäisellä kolmanneksella eivät puuduta.Joten minulla paikkaukset siirrettiin toiselle kolmannekselle ja silloin 2x puudutettiin paikkauksen yhteydessä.
Tuah rv34+5
Mulle neuvolan täti sanoi, että varaisin ajan vasta viikon 20 tienoille... Varmaan just noiden puudutteiden takia. Raukkis vaan olen, en ole vieläkään varannut!!!
Sanna rv19+5
Soitin just hammaslääkäriin. Voi puudutttaa myös alkuraskaudessa.
ja ainakin Helsingin neuvoloissa suositellaan, että äiti hoidattaa hampaansa raskaana ollessaan kahdesta syystä:
1) syljen koostumus muuttu raskauden aikana ja reikiä tulee helpommin, myös alkuraskauden mahdollinen pahoinvointi ja oksentaminen kuluttaa hampaita ja
2) vauvan synnyttyä on vaikeampi löytää aikaa hammaslääkärissä käymiseen.
Ja jos äidin hampaat on huonossa kunnossa, karies voi tarttua vauvaankin (siis sitten kun sillä on hampaita) pusujen ja lusikan välityksellä.
Mutta oman kokemuksen perusteella on hyvä mennä nyt kun olet ihan alussa taikka sitten paljon myöhemmin. Siinä vaiheessa jos ja kun on sitä pahoinvointia, hammaslääkärissä oleminen on ihan tuskaa!
Mulla myös siirrettiin parin hampaan paikkausaika rv:ltä 11+ rv:lle 17+
(en olisi pystynyt paikkauttamaan hampaita ilman puudutusta, olen sen verran kipuherkkä)
Sain tuolloin rv17+ puudutuksen, mutta lääkäri laittoi jotain toista puudutusainetta, kuin yleensä käyttää....
ja sanoi ettei ole mitaan esteita/aikoja puudutukselle; paikallispuudutus ei vauvaan vaikuta. Mun pitais poistaa yks poskihammas, joten ilman puudutusta ei onnistu!
Varasin eilen ajan hampilekurille. Sanoivat että kaikkea muuta voi tehdä muttei poistoja mielellään.
Sanna ja baby rv20
Minä kävin juuri tarkastuksessa ja sovittiin, että sitten syksyllä,kun vauva on syntynyt(nyt rv 30) paikataan pienet reiän alut ja korjataan yksi lohjennut hammas. Tsemppiä! Minäkin olen hammasläärikammoinen, mutta ainakin selvisin tuosta tarkastuksesta ja hammaskiven poistosta, mutta syksyllä sitten isommat jutut, iiiik!