Olen ylipainoinen teini
Eli siis olen ylipainoinen, 150cm pitkä ja painan 65,5kg mitä teen? Itse olen yrittänyt "laihduttaa" mut ei se onnistu millään,paino pysyy joka tapauksessa samana. Ja kohta on terveystarkastus😨! Olen siis 11-vuotias kaikki vaan kaatuu päälle. Mut mua ei kiusata tai mitää n sellast oon vaa läski,enkä tykkää itestäni!! Auttakaa miten saa vaik 10kg pois???♡
Kommentit (10)
mitä selität, laskin just laskurilla https://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri/uusi-painoindeksil… ja se sanoo et merkittävä ylipaino. Menisit kouluun
Äitisi ja isäsi tehtävä on ostaa sinulle hyvää, terveellistä ruokaa, jolla paino putoaa ihan itsestään kasvavalla nuorella. Käänny heidän puoleensa ja tee selväksi, että heidän pitää tukea sinua tässä tavoitteessa eikä sanoa esim. että et ole ylipainoinen.
Terveydenhoitajasi osaa varmasti neuvoa :)))
Älä kuuntele vihaajia :P ;))
Juttele tosiaan ensin vanhempiesi kanssa ja tee heille selväksi, miten vaikea asia painosi sinulle on, ja että tarvitset heidän apuaan ja tukeaan, jotta koko perheen ruokailut saadaan kuntoon. Jos vanhempasi eivät kuuntele, juttele siellä terveystarkastuksessa sen terveydenhoitajan kanssa ja selitä tilanne ja pyydä häntä keskustelemaan vanhempiesi kanssa. Sinun ikäisesi ruokailut ja sitä kautta painon kehitys on kuitenkin vielä vanhempien päätöksistä riippuvaista ja heidän tehtävänsä on tukea kasvuasi terveeksi aikuiseksi sekä fyysisesti että henkisesti.
Sinun iässäsi ei kannata alkaa millekään dieetille. Pyri syömään terveellisesti (tässä vanhemmat ja terveydenhoitaja voivat auttaa)
Ja lisää liikuntaa. Olisiko joku liikunnallinen harrastus kiva? :)
Tärkeintä on, ettet liikaa rajoita syömistäsi. Kitudietit eivät tehoa, jossain vaiheessa sortuu ahmimaan.
Luultavasti kasvat vielä pituutta niin painokin tasaantuu sitten.
Vierailija kirjoitti:
ehkä sulla on vaan isot luut :D
mutsis on isoluinen
Oot melkein sairaalloinen ylipaino
Odota siihen terveystarkastukseen, niin voit siellä jutella asiasta ja miettiä miten tässä voisi edetä. Voit toki ehdottaa vanhemmillesi terveellisen ruuan lisäämistä ja vähentää itse herkkuja, mutta dieetille ei missään nimessä kannata alaikäisenä ryhtyä ilman ammattilaisen suositusta ja neuvoa. Miksi? Koska kehosi on vasta kehittymässä ja kehityksestä on helppo jäädä jälkeen, jos ravintoaineita saa liian vähän. Lisäksi, myös aikuisilla dieetit ja laihdutuskuurit yleensä johtavat vain painon lisääntymiseen, koska tietoa terveellisestä ruokavaliosta ei ole tarpeeksi.
Nuorena paino voi myös välillä olla ylipainon puolella, koska keho kehittyy (etenkin naisilla kun lantio alkaa levenemään ja tulee muotoja) ja pituuskasvu tulee vasta perässä.
et oo läski vaan normaalipainoinen :)
rakasta itseäsi sellaisena kuin olet!