Juurihoito vai hampaanpoisto?
Mulla paikan alla muhinut reikä tosi isoksi, hampaassa myös jonkinlainen lohkeama, joka ei onneksi ollut liian syvä, ettei suoralta kädeltä tarvinnut hammasta poistaa. Aloitettiin eilen siihen juurihoito.
Itselläni on entuudestaan juurihoidettu kaksi hammasta, toinen ollut paikallaan vuosia täysin oireettomana, toinen lohkesi pahasti kaksi kertaa ja se oli pakko poistaa.
Viisaudenhampaiden lisäksi minulta on poistettu kaksi hammasta,lisäksi jäljellä yksi juurihoidettu ja tämä uusi vaiva. En mitenkään haluaisi, että hampaita jouduttaisiin poistamaan lisää, vaikuttaahan poistot purentaankin.
Harmittaa, kun lekuri eilen sanoi, että jo edellisissä parin vuoden takaisissa röntgenkuvissa näkyy tuo reiän alku. Oli kuulemma kuitenkin sellainen, että sen havaitseminen olisi ollut tosi vaikeaa, nyt lekuri sen huomasi, kun tiesi mitä kuvista etsiä. Kyllähän hammas kipuili silloin tällöin, mutta mulla on tosi korkea kipukynnys ja kipu meni aina ohitse, en edes tajunnut, että siellä voisi olla reikä. Viime perjantaista lähtien särky muuttui sietämättömäksi ja oli pakko mennä päivystykseen. Lekuri sanoi vielä jotenkin, että siellä hampaassa oli kuolion alkua.
Toivoisin teiltä kokemuksia juurihoidoista ja hampaan poistoista, kiitos.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 15:11"]
Molemmista kokemusta, ja juurihoidettu hammas on entisellään vielä noin 30 vuotta hoidon jälkeen.
Mikä villitys tämä nyt on, että vastustetaan juurihoitoa ja pitäisi taas siirtyä tekaripuolelle niin kuin 1960-luvulla?
Samaa minäkin ihmettelen... Minä luotan kyllä näissä asioissa hammaslääkärin suosituksiin ja kun on juurihoitoa suositeltu olen sellaisen ottanut. Eivätköhän he lopeta suosittelemasta niitä jos kerran on ihan susi hoitokeino.
Hammaslääkärille on taloudellisesti kannattavampaa tehdä sinulle juurihoito ja jatkuvasti lisä paikkoja.
Hammaslääkäri ehdottaa vain asioita mistä heidän tulonsa maksimoituu.
Ihmettelen miksi aloitettiin juurihoito? Menin hammasläääkäriin ikenen patin vuoksi (alaleula), lääkäri löysi reiän yläleuasta, ei särkyä ja totesi että juurihoito, ilman rönygeniä. Nyt tehty yksi käsittely viikko sitten ja kipu ikenessä sietämätön, eivoi syöd', nukkua. Olikohan juurihoito tarpeellinen. Nyt pitäis taas kuukausi pdpttaa seuraavaa toimenpidettä