Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka painavaa hevonen jaksaa kantaa?

Vierailija
25.03.2019 |

Painan 110kg, voinko ratsastaa? Olen 180cm pitkä... tiedän, liikaa!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset hyvin isokokoisen hevosen etenkin kun sinulla ei ole vielä kehonhallintaa. Painan itse 85 kg ja saan ratsastettavakseni vain tallin isoimpia hevosia, ja olen sentään 25 kg sinua kevyempi.

Kannattaa katsoa tallien sivuilta ja kysyä niistä.

Vierailija
2/21 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hevosestakin, onko se joku pienenpuoleinen suomenhevonen vai pitkäkoipinen roturatsu vai mikä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi . Millään. Tai no jos löydät shirenhevosen niin sitten. Ratsastus ei ole laihdutuslaji.

20 kiloa pois ni sitten voi jo löytyä ehkä ratsukin....

Vierailija
4/21 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/21 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene hevosen selkään... Ihan liikaa vaikka kyseessä olisi iso hevonen.

N. 15% hevosen elopainosta on maksimi ratsastajan paino. Tästä miinustetaan hevosen liikakilot. Eli jos hevonen on lihava tulee ratsastajan olla kevyempi sillä hevonen kantaa jo omat ylimääräisensä.

Ja turha tulla pätemään "hyvin se liikkuu mun läskejen alla" kommentteja kun kyse ei ole siitä vaan siitä. Hevosen selkä eikä jalat kestä.

Vierailija
6/21 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei ole hevosen jaksaminen vaan hevosen selän kestävyys. Sinänsä hevonen jaksaa kantaa vaikka miten painavaa ihmistä, mutta yli sata kiloa pomppimassa selkärangan päällä ei ole viisas idea. Siinä on selkäruoto rikki hyvin nopeasti.

Vierailija
7/21 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet liian painava ratsastamaan. Sinun olisi hyvä painaa alle 90 kg, mieluummin lähempänä normaalipainoa. Ratsastuksessa tarvitaan kehonhallintaa, joka todennäköisesti on reippaasti ylipainoisella heikko.

Vierailija
8/21 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta eikös jalkojen nivelet ole kovimmilla tällaisessa jatkuvassa ratsastustalli käytössä? Ja enimmäkseenhän ne ratsastajat taitavat olla noin puolet ap:n painosta?

Vierailija
9/21 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota noin olen itse 182 painan 92kg ja olen normaalipainoinen. Hyvin olen voinut ratsastaa, ei painoa olla edes kysytty. Näytän normaalille. Pitkänä ihmisenä luonnollisesti isompia hevosia mutta myös pienemmillä mennyt. Ei vaikuta kehonhallintaan mitenkään niinkuin joku tuolla väitteli.

Vierailija
10/21 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin silloin kun itse vielä ratsastin ( se jäi teini-iässä) niin raja oli 80kg. Ja tämä siis miehilläkin.

Tosin silloin harvempi ratsastamatonkaan mies painoi edes 80kg eikä ne hevoset kyllä ole vahvemmiksi vuosien myötä kehittyneet vaan ainoa muutos on ihmisten ruumiinrakenteessa.

Ratsastus ei ole raskastekoisen ja/tai ylipainoisen ihmisen laji. Kuten ei ole taitoluistelu, rytminen voimistelu tai balettikaan. Eikä toisaalta kovin sirotekoinen ihminen yleensä pärjää esim kuulantyönnössä eikä moukarinheitossa joten jokaiselle ruumiinrakenteelle on omat rajoituksensa ja niiden kanssa on vain elettävä. Laji kuitenkin löytyy jokaiselle.

Vierailija
11/21 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n pitäisi painaa 60 kg.

Vierailija
12/21 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda koko juttu. 

Vierailija
13/21 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tallinpitäjä joutuu käännyttämään usein ratsastamaan pyrkiviä liikapainon takia. Haluaa pitää hevosistaan huolen pitkällä tähtäimellä.

Vierailija
14/21 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosena en ota kantaa.

Vierailija
15/21 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika, en ollut koskaan tullut ajatelleeksi tätä asiaa. Kiva juttu, että sain tietooni tämänk7n että n. 90kg on maksimi ratsastajan paino.

Vierailija
16/21 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain joskus luin luvun, että 75Kg olis jonkunlainen painoraja.

Vierailija
17/21 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin, että otat itse vastuun tässä asiassa. Hevosta ei ylipäätään ole evoluutio luonut kantamaan ihmistä selässään. Kuormassa pitää olla kohtuullinen, mikäli ei aio ajatella hevosen parasta niin, että kieltäytyisi kokonaan ratsastamasta (kuolaimet repii suun jne.). Älä hyvänen aika mene tuolla painolla selkään, vaikka joku lupaisi. Hevosen ranka vaurioituu. Siinäpä sinulle hieno tavoite laihikselle: Kun painat 80 kg, niin voit ostaa itsellesi ratsastuskurssin. Ratsastus ei ole eläinystävällinen harrastus, se kannattaa pitää mielessä.

Vierailija
18/21 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentynyt19277281 kirjoitti:

Tuota noin olen itse 182 painan 92kg ja olen normaalipainoinen. Hyvin olen voinut ratsastaa, ei painoa olla edes kysytty. Näytän normaalille. Pitkänä ihmisenä luonnollisesti isompia hevosia mutta myös pienemmillä mennyt. Ei vaikuta kehonhallintaan mitenkään niinkuin joku tuolla väitteli.

Totta kai voit ratsastaa mutta vastuullinen hevosenomistaja ei laita hevostaan kantamaan noin painavaa lastia, ainakaan säännöllisesti. Suurimmassa osassa ratsastuskouluista hevosia kohdellaan jollain tasolla epäeettisesti.(harrastin ratsastusta 15 vuotta monella eri paikkakunnalla ja tallilla)

Vierailija
19/21 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian pääsee taas matkustamaan, että jos kauhea hinku olisi päästä ratsastamaan, matkustat maihin joissa pääset norsusafarille.

Hyväkuntoinen kamelikin voisi sinut jaksaa kantaa, mutta löytyykö omistajaa joka riskeeraa kamelinsa kertaratsastusta varten?

Hyvässä lihassa olevasta länsimaalaisesta blondista, joku tuaregi voisi olla valmis maksamaan useammankin kamelin, joten kannattaa kokeilla sitäkin keinoa ratsastusharrastuksen aloittamiseksi.

Vierailija
20/21 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 80kg raja ratsastuskoulussamme.