Hammaspesu ENNEN aamupalaa, tekeekö joku muka oikeasti niin?
Siinähä'n vesittyy koko idea , eli puhtailla hampailla ja raikaalla suulla liikkeelle!
Kommentit (70)
Joo. Hammaslääkärin neuvosta. Tosin aamupalan jälkeen pitää ottaa purkka. Ennen tein toisin.
Lisään, numero kaksi siis, että minulla ei hampaiden pesun idea ole kyllä suun raikastaminen, vaan hampaiden hoito.
joo, olet p aska trolli. mene kuo lemaan jonnekin.
Olen 40v ja aina ohje on ollut pestä ennen aamupalaa. Tiedän kyllä monta, jotka pesee jälkeen. Esim miesystäväni.
Olen aivan samaa mieltä aloittajan kanssa!
Enkä todellakaan kuuntele kenenkään tai minkään auktoriteetin "ohjeistusta" tässä asiassa.
Hampaidenpesu ennen aamupalaa on vain yksinkertaisesti kaiken järjen vastaista.
Miksi hampaat pitäisi pestä ennen aamupalaa?
Eikö se ole tarkoitus, että hampaat pestään aamupalan jälkeen ja lähdetään töihin puhtain hampain?
Ei ole tuntia aikaa odotella aamupalan jälkeen, joten pesu ensin.
Niinhän sitä ohjeistetaan, mutta mintun sekainen aamukahvi maistuu pas""a ja sitten on pakko pestä suu uudelleen, että saa hampaiden pinnat & välit puhtaiksi. En voi lähteä bussiin töhnähampailla joiden välissä on ruokaa! Myös lapseni pesevät aamupalan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole tarkoitus, että hampaat pestään aamupalan jälkeen ja lähdetään töihin puhtain hampain?
Jos harjaat hampaat pian syömisen jälkeen niin hankaat niihin happoja ja eroosio pahenee.
Tiedän myös ohjeen, että hampaat pestään ennen aamupalaa, mutta en tee niin. Mieheni kyllä pesee hampaat ennen puuron syöntiä. Itse pesen vasta aamupalan jälkeen, haluan lähteä töihin puhtaalla suulla.
Hampaat pestään kotona, ja aamupala syödään töissä. Aina pesen herätessä hampaat, en ikinä ruuan päälle.
Milloin tälläinen suositus on muka tullut?! Olen 41 v ja minut on kyllä opetettu että hampaat pestään aamiaisen jälkeen, samoin 17 v poikani on saanut pienempänä kehuja siitä että hampaat pestään joka aamu eikä ole kyllä kysytty, että pesettehän varmasti vasta syömisen jälkeen ! Älytöntä.
Kuten muutama muukin tässä ketjussa, en tahdo hammastahnan makua pilaamaan aamupalan makua enkä lähteä kahvitahraisilla hampailla hymyilemään töihin ! :O
Ohjehan on, että hampaat pestään puoli tuntia syömisen jälkeen. Siksi ennen aamupalaa, koska usein aamupalan jälkeen ei jää puolta tuntia. Nyt kun olen talvilomalla ja lähdössä menoihin vasta yhdeksältä, en ole vielä pessyt hampaitani ja aamupalan ole jo syönyt. Työpäivinä teen toisin.
Pesen aina ennen aamupalaa, mutta syy ohjeistuksen noudattamisen sijaan on se, että haluan pestä hampaat ennen kotoa lähtöä mutta syön vasta myöhemmin töissä. Aamupalan jälkeen sitten pari ksylitolpastillia.
Vierailija kirjoitti:
Koska hampaiden pesu heti ruokailun jälkeen tuhoaa kiilteen (happohyökkäys käynnissä).
Kun peset hampaat heti herättyä, happohyökkäystä ei ole ollut tunteihin ja kiille on kovettunut. Hyökkäys kestää puoli tuntia joka syönnin jälkeen.
Mitä ihmettä hampaille tapahtuu yöllä, että ne pitää pestä heti aamulla heräämisen jälkeen? Koska ainakin itse pesen hampaat illalla ennen kuin menen nukkumaan. En ikinä pese hampaita ennen aamupalaa, enkä yleensäkään juuri ennen ruokailua. Hienoa lähteä töihin sitten ruokaa hammasväleissä...
Pesettekö lounaankin jälkeen hampaat, että on raikas suu töissä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä hampaille tapahtuu yöllä, että ne pitää pestä heti aamulla heräämisen jälkeen? Koska ainakin itse pesen hampaat illalla ennen kuin menen nukkumaan. En ikinä pese hampaita ennen aamupalaa, enkä yleensäkään juuri ennen ruokailua. Hienoa lähteä töihin sitten ruokaa hammasväleissä...
Bakteerit saavat yön aikana kasvaa rauhassa siellä suussa, kyllähän tämän useat huomaavat epämiellyttävänä tunteena/makuna/hajuna.
Totta kai hammaslääkärit "suosittelevat" ksylitolipurkan tai pastillien käyttöä, siitä suosittelulauseesta maksetaan korvaus.
Totta kai, aina. Etkö tunne ohjeistusta?