Hammaspesu ENNEN aamupalaa, tekeekö joku muka oikeasti niin?
Siinähä'n vesittyy koko idea , eli puhtailla hampailla ja raikaalla suulla liikkeelle!
Kommentit (70)
Mä kuulin vasta muutama vuosi sitten tästä "säännöstä". Siitä oli aika isosti juttua jossain lööppilehdessä tyyliin "Oletko aina pessyt hampaasi väärin?" No, ilmeisesti olin. Otin oppia ja nykyään odotan puoli tuntia aamiaisen syönnin jälkeen ennen kuin pesen hampaat.
Täällä muuten sanotaan, että kumpikin tapa käy (kohta 5): https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/saako_aamiaisen_jalkeen_pe…
Täällä taas sanotaan, että hampaiden pesun jälkeen tulisi olla kaksi tuntia syömättä ja juomatta: https://www.hammaslaakariliitto.fi/fi/suunterveys/yleistietoa-suunterve…
Mieluummin odotan puoli tuntia aamiaisen jälkeen, kuin kaksi tuntia hampaidenpesun jälkeen. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hampaat pitäisi pestä ennen aamupalaa?
Eikö se ole tarkoitus, että hampaat pestään aamupalan jälkeen ja lähdetään töihin puhtain hampain?
Koska hampaiden pesu heti ruokailun jälkeen tuhoaa kiilteen (happohyökkäys käynnissä).
Kun peset hampaat heti herättyä, happohyökkäystä ei ole ollut tunteihin ja kiille on kovettunut. Hyökkäys kestää puoli tuntia joka syönnin jälkeen.
Kyllä se happohyökkäys on niin minimaalisen teoreettista, että mielestäni ihan sama vaikka pesee vasta ap:n jälkeen. Itse olen yli 50 v eikä hammaslääkäri löytänyt mitään hälyttävää hammastarkastuksessa. Olisi varmaan ohjeistanut jos kiilteessä olisi ollut vaurioita.
Kait se riippuu siitäkin mitä syö aamiaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hampaat pitäisi pestä ennen aamupalaa?
Eikö se ole tarkoitus, että hampaat pestään aamupalan jälkeen ja lähdetään töihin puhtain hampain?
Koska hampaiden pesu heti ruokailun jälkeen tuhoaa kiilteen (happohyökkäys käynnissä).
Kun peset hampaat heti herättyä, happohyökkäystä ei ole ollut tunteihin ja kiille on kovettunut. Hyökkäys kestää puoli tuntia joka syönnin jälkeen.Kyllä se happohyökkäys on niin minimaalisen teoreettista, että mielestäni ihan sama vaikka pesee vasta ap:n jälkeen. Itse olen yli 50 v eikä hammaslääkäri löytänyt mitään hälyttävää hammastarkastuksessa. Olisi varmaan ohjeistanut jos kiilteessä olisi ollut vaurioita.
Ihmiset ovat erilaisia ja esimerkiksi sylkikin voi olla erilaista. Osalla kiille on luonnostaan vahvempi. Myös ruokavaliot poikkeavat toisistaan. Hampaiden kiilteen kulumiseen vaikuttaa moni asia. Ohjeistuksia ei voi antaa sen perusteella, että osalla on vahva kiille, joka ei vahingoitu, kun on kuitenkin ihan fakta, että happohyökkäys yhdistettynä hampaiden hankaamiseen on riski kiilteelle.
Minä pesen hampaat ennen aamupalaa. Se on tapa, joka jäi päälle jo lapsena ja olen myös lapseni totuttanut siihen pienestä pitäen. 1980-luvulla peruskoulussa opetettiin ihan oikeasti toimimaan näin, jotta yön aikana pehmentynyt hammaskiille kovettuu ottamaan vastaan aamiaisen happohyökkäykset. Yöllä sylki ei huuhtele suuta ja kiille pehmenee.
Ikäluokallani onkin kyllä paremmat hampaat kuin nuoremmilla, mutta siihen vaikuttaa tietysti moni muukin asia. Koulussamme oli oma hammaslääkäri ja tarkastuksia oli usein ja koulupäivän aikana. Koko luokka sai opetusta harjaamisessa ja punaisia tabletteja pureskeltiin, että nähtiin mikä kohta jäi huonolle harjaukselle. Siihen aikaan ei kyllä muutenkaan syoty koko ajan (varsinkaan karkkia) eikä energiajuomia tainnut olla kaupoissa lainkaan.
Aamulla kannattaa käyttää vain pieni määrä hyvin mietoa fluoritahnaa ja huuhtoa suuta sen jälkeen vedellä. Jos haluaa käyttää suuvettä, sillä voi purskutella syönnin jälkeen. Itselläni aamupala maistuu kyllä oikein hyvin vaikka hampaat onkin pesty ensin.
Kyllä - herään noin klo 5, lähden töihin vähän yli kuudelta ja syön aamupalan yhdeksän maissa. En tosiaankaan odottele siihen yhdeksään asti, että pesen hampaat!
Tunkkaisella aamusuulla ei maistu aamupalakaan.
Itse pesin pitkään hampaat vain iltaisin. Sitten pesin useamman vuoden aamuin ja illoin. Nykyään pesen ne aamuisin ennen aamupalaa. Iltaisin lankaan. En huomaa mitään eroa hampaissa pesen niin tai näin, koskaan ei ole ollut reikiä eikä hammaslääkäri ole huomauttanut mistään kiilteistä mitään, hammaskiveä on suuhygienisti ajoittain poistanut niinkuin varmaan lähes kaikilta. Tuntuu välillä vähän hysteerisiltä nämä hampaidenhoito-ohjeet.
Kyllä se Listerine niin vahvaa on, että maku jää väkisin suuhun eikä pysty juomaan kahvia tai syömään mitään ! Lisäksi käytän hammaslankaa ja saisin ennen aamiaista langata ja harjata, sitten aamiaisen jälkeen taas langata ja huuhdella.. hölmöläisten hommaa. Ihmisten ovat vuosikymmeniä pesseet aamupalan jälkeen ja yhtäkkiä joku tulee sanomaan että väärin meni.
Hampaat pestään tietysti ennen aamupalaa. Siihen on itseasiassa montakin syytä.
Ensimmäinen on se, että herätessä suu maistuu todella pahalta, joten tietenkin pestään hampaat. Toinen on se, että kun hampaat pesee ennen aamupalaa, hammastahnan xylitos suojaa hampaita aamupalan happohyökkäykseltä. Kolmantena tietty se, että mikäli pesee hampaat syönnin jälkeen, hinkuttaa kiilteen pilalle.
Tuskin nämä "raikas suu töihin lähtiessä" tyypit pesee hampaitaan pitkin päivää ruokailun jälkeenkään (?) eli tosi typerä perustelu.