Millainen budjetti häihin pitäisi varata?
Mitä omiin häihinne meni rahaa
- paikan vuokraan
- morsiamen vaatteisiin
- sulhasen vaatteisiin
- sormuksiin
- autoon/muuhun kulkuneuvoon
- morsiamen hääkimppuun
- muihin kukkasiin
- ruokailuun
- bändiin
- muuhun ohjelmaan?
Mihin pitäisi osata varautua, jos alkaa häitä suunnittelemaan?
Kommentit (23)
Paikasta ja suunnitelmista riippuen hintahaitarit on valtavia. Kannattaa kysyä suoraan tilavuokra siitä paikasta, joka teitä kiinnostaa ja pyytää pitopalveluilta tarjouksia.
Olen järkännyt jonkun verran erilaisia tilaisuuksia, ja hintaerot Helsinki vs. maaseutu on huimat. Tilavuokra Helsingissä meren rannalla voi olla monta tonnia, maaseudulla seurakunnan tilan voi saada satasella. Ja se seurakunnan tila voi olla tosi viihtyisä ja kiva. Myös pitopalveluiden hinnoissa on isoja eroja, kannattaa todella pyytää tarjouksia.
Morsiamen asukin voi vaihdella muutamasta satasesta muutamaan kymppitonniin. Sormuksessa hintahaitari ihan samanlainen.
Kannattaa itse miettiä, mihin haluaa satsata ja mitä taas ei pidä niin tärkeänä.
Siviilivihkiminen juhlapaikassa, n. 60 vierasta, buffet-tarjoilu ja boolia riittävästi.
- Juhlapaikkaan n. 300€
- morsiammen puku käytettynä 150€ + muutostyöt 150€, alushameen vuokra 30€ + kengät 70€ (minulla on hankalan malliset jalat, halpiskenkien lesti ei yleensä sovi)
- sulhasen vaatteisiin n.20€ uusi paita, vanha puku
- sormuksiin n. 800€ (näitä katsellaan sitten loppuelämä)
- autoon: vihkiminen ja juhla samassa paikassa, illalla taksi kotiin lähemmäs 100€
- morsiammen kimppu n. 30€
- muu koristelu: askarreltiin itse kaikki kutsukortit, ruokalistat jne, ostettiin ruusun terälehtiä netin hääpalstalta käytettynä, kuitukangas pöytiin kaitaliinaksi taisi olla kallein, juhlapaikalta sai vuokrata valkoiset pöytäliinat 2€/kpl. Kyllähän koristeluihin joku 100-200€ meni kun kaikki askartelutarpeet ja sydänsakset yms. laskee yhteen.
- Bändiä ei ollut, vaan musiikki tuli tietokoneelta, siinä säästimme.
- Muusta ohjelmasta vastasivat kaaso ja bestmän, häälahjana mm. koomikko esiintymässä.
- Ruoka oli 22€/hlö, viinat Virosta (kannattaa muistaa ostaa riittävästi myös alkoholittomia juomia, ne meillä meinasivat loppua kesken! Olikin yllättävän paljon kuskeja/raskaana olevia/lapsia vieraana ja alkoholia nauttivatkin joivat välillä vissyä janoonsa kun juhlapaikka oli aika lämmin. Juhlapaikan ensimmäisessä tarjouksessa ruuan hinta oli yli 30€/hlö, mutta saimme sitä neuvoteltua hyvin alaspäin vähentämällä tarjolla olevien ruokalajien määrää ja valitsemalla pääruuaksi possua naudan sijaan. Todella iso säästö tuli siitä, että valitsimme juhlapaikan, jonne sai viedä omat juomat. Ei meillä olisi ollut varaa maksaa joka viinilasillista erikseen.
- Siviilivihkijä viikonloppuna maksoi 200€ + bensakulut syrjäiseen vihkipaikkaan.
- Kampaaja ja meikki taisi olla harjoituskampauksen kera n. 100€, en itse osaa yhtään joten luotin ammattilaiseen.
- Hääkuvaus (+ Juhlien valokuvaus/videokuvaus) ammattilaisen toimesta maksaa, mutta oli mielestäni sen arvoista. Kuvauksen hintaan ei yleensä kuulu kuin pari kuvaa itselle, kaikki muu maksaa! Eli kiitoskortit ja sitten tärkeimmille ihmisille vähän isommat kuvat (kaaso/bestman, morsiusparin vanhemmat yms läheiset, jotka haluavat laittaa kuvan esille). Kannattaa siis kiinnittää huomiota koko paketin hintaan, ei vain halpaan kuvausmaksuun.
- Jos haluat kaasojen pukeutuvan esim. teemaväriin niin on mielestäni kohteliasta tarjoutua maksamaan myös heidän pukeutumisensa, etenkin jos väri on sellainen ettei kaasoilla ole mekoille sen jälkeen käyttöä.
- kaasoille/bestmaneille kiitoslahja.
paikan vuokraan 220 euroa
omaan pukuun 800 ja kengät 120
sulhon puku n. 50 euroa
sormus 160
autoon ei mennyt yhtään
hääkimppu 30 euroa
koristeluihin varmaan 30 euroa
ruokailuun 500 euroa
Meidän häissä oli 15 hlöä, vähällä säästyttiin. :)