Apua, tietäiskö joku maaleista ja/tai kosteusvaurioista?
Meillä on uuden hirsitalon vessassa umpisuihkukoppi jossa on tuuletin, se siis vetää höyryn ulos suihkukopista ja kylppäristä aina kun käydään suihkussa. Koppi on vaikea liittää seinään ja mies meinaa vain yksikertaisesti liittää suinkukopin putken seinässä olevaan käsittelemättömään hirsireikään ja sillä siisti. Tuulettimessä on takaisineston virtaus, joten käytännössä kun tuletin ei ole päällä, reiässä on huoneen puolella läppä ja ulkoseinän puolelta ulkoilman lämpötilassa ja kosteudessa. Mies murjottaa nyt minulle koska mielestäni on riski jättää hirsiseinässä oleva reikä täysin käsittelemättä, kun sinne kerran pukataan kosteutta useita kertoja päivässä. Tuulettuuhan sen tietysti ulkoilmaan, mutta silti. Vai olenko hysteerinen?
Osaisiko joku neuvoa millä sen reiän ulos käsittelisin? Olisiko ulkomaali ok? Joku venelakka?
Kommentit (16)
On yritetty läpivientikappaletta mutta todella hankalaa on yhdistää. Ja vituttaa kun mies antaa ymmärtää että olen taas hysteerinen prinsessa kun en millään haluaisi jättää tuota noin.
No, jos se kostea ilma menee siihen hirsiseinässä olevaan reikään, niin siinä reijässähän on saatavilla myös hirren poikki meneviä syitä. Niistähän kosteus suorastaan imeytyy hirteen pidemmällekin. Ei siinä mielestäni mikään lakka riitä, kun ainahan siihen ajan mittaan hengittäviä kohtia syntyy, kun puu ajan mittaan elää. Olen huono keksimään hyviä ratkaisuja just tollasiin hankaliin juttuihin.
Miehet ovat joskus kamalan ärsyttäviä. Omanikin on juuri tuollainen, että kun joku homma menee helposti jollain tavalla, niin hän ei jaksa/halua nähdä siinä mitään haitallista. Eli mies tekee mielellään siten, miten on helpoin tehdä, ei siten, miten tulee kestävämpi ja parempi lopputulos! Näin se vaan on meilläkin ja rakennusinsinöörejä ollaan molemmat.
Useita kertoja päivässä? Hirsirakennus ei taida kyllä kestää mitään suihkuttelua monta kertaa päivässä. Ei ole sattumaa, että aikoinaan saunat oli eri rakennuksessa...
Kannattaisi varmaan konsultoida jotain Panu Kailaa tai vastaavaa noista hirsiasioista. Tuossa saa äkkiä aikaiseksi melkoisen sopan, jos meinaa tehdä helposti ja säästää.
Kyllä siihen pitää laittaa joku läpivientikappale, putki. Kysykää vaikka rautakaupasta.
Siis, aiotte johtaa suoraan suihkukopista kosteuden ulkoilmaan? Vain tekemällä läpiviennin seinän läpi suoraan ulos? Salli mun nauraa. Tai itkeä. No, omaa omaisuuttannehan siinä tuhoatte.
Aiotteko käyttää sitä suihkukoppia ja suihkurakennusta myös talvella? Asutteko Suomessa? Jos vastaus on kyllä, niin oletteko huomanneet, että täällä on ulkona talvella aika kylmä? Pakkasta jopa monta kuukautta putkeen!
Sitten toivon, että ihan itse keksitte, mitä sille teidän putkelle ja oikein kylmällä myös tuulettimelle tapahtuu, kun on kylmä. Jos ette keksi, niin asennelkaa vaan.
Siis haloo. Suora reikä seinästä läpi Suomen oloissa! Siitähän tulee kylmä veto. Pitää olla kunnon tiivisteet ja siinä putkessa eristeet ja tuuletinta lämmittää ja...
Oikea ratkaisu ongelmaanne on tehdä suihkuhuoneesta märkätila. Oikeat eristeet ja laatat pintaan. Ja sitten kunnollinen koneellinen ilmanvaihto siihen huoneeseen. Mistä te keksitte tuon ajatuksenne?!
olet hysteerinen. Lakka ei hengitä.
Ette taida olla pahemmin kyselleet mitään lupia tuon kylppäriremontin tekemiseen, koska veikkaisin että tuollainen viritelmä ei mene läpi kunnan rakennustarkastajalla? Ottakaa nyt sinne ensin yhteyttä, josko heillä on joku ratkaisu jota suosittelevat.
Ette te voi sitä vesihöyryä päästää rakenteeseen sellaisenaan. Se jäätyy sinne hirren sisään talvella ja pysyy kosteana pitkään. Poistoilma ei myöskään välttämättä vedä siitä seinästä parhaalla mahdollisella tavalla, vaan se olisi todennäköisesti parempi tehdä katon kautta. Kysykää ammattilaiselta neuvoa, että ette tee rakennusvirhettä, joka tulee teille kalliiksi ja romahduttaa vielä talonne arvon.
Se teidän putkenne ja aukkonne seinässä ja pahimmassa tapauksessa tuulettimennekin jäätyy talvella. Miettikää nyt vähän. Miksi ihmiset, joilla ei ole mitään hajua mistään rakentamisesta, askartelee itse remontteja?
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 21:27"]
olet hysteerinen. Lakka ei hengitä.
[/quote]
Sitä lakkapinnan kestävyyttä ei kukaan seuraa sen jälkeen kun se on sinne vedetty. Eikä sitä edes silmillä havaitse jos lakka alkaa rakoilemaan. Ja hyvin helposti se alkaa, koska tuollaisessa läpiviennissä tulee jatkuvasti sulamista ja jäätymistä ja hirsi elää muutenkin.
Eihän se lakka heti hengitä, mutta ajan mittaan se alkaa hengittää. Ei se käsittely ole ikuinen. Varsinkaan tullaisissa olosuhteissa.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 21:46"]
Se teidän putkenne ja aukkonne seinässä ja pahimmassa tapauksessa tuulettimennekin jäätyy talvella. Miettikää nyt vähän. Miksi ihmiset, joilla ei ole mitään hajua mistään rakentamisesta, askartelee itse remontteja?
[/quote]
No mitä voi odottaa ihmiseltä joka hankkii hirsitalon asunrakennukseksi? Kuka haluaa asua mökillä?
suihkukoppi on hyvä ratkaisu hirsitalossa. Koneellinen poistoilma on hyvä idea joksikin aikaa suihkun jälkeen. Lattialämmitys tai hyvä patteri tilaan ja eristätte putken hyvin. Meillä on vanhassa hirsitalossa ihan tavallinen vessa, jossa käydään suihkussa, ei sekään kerää sen kummemmin kosteutta vaikkei erillistä ilmastointia ole. On niin harva talo :)
Hirsitalossa on terveellistä asua, miksi ihmeessä luulette että tämä vastaisi mökkiä? Talo hengittää ilman koneellista ilmanvaihtoa. Kun remontoi oikein oikeilla ainella, ei tule ongelmia. Meillä on talo vm 1927.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 22:17"]
Hirsitalossa on terveellistä asua, miksi ihmeessä luulette että tämä vastaisi mökkiä? Talo hengittää ilman koneellista ilmanvaihtoa. Kun remontoi oikein oikeilla ainella, ei tule ongelmia. Meillä on talo vm 1927.
[/quote]
Mutta lattiat on vetoisat ja kylmät.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 22:17"]
[/quote]
Siinä on nielty myyjän myyntivaleet koukkuineen päivineen... Ei käy edes sääliksi.
Emmä tiedä mitään, mutta en mä vaan voisi ajatella tekeväni noin. Eikö siihen hirsiseinän reikään saa jotain muovista läpivientikappaletta?