Legolandin reissu
Millä menitte - autolla ja laivalla vai lentäen?
Missä yövyitte - hotellissa, leirintäalueella?
Kauanko reissunne kesti matkoineen kaikkineen?
Mitä tuli maksamaan noin suunnilleen (matkustaminen, Legoland-liput, majoitus..)?
Mikä oli parasta, mikä huonoa? Mitä tekisit nyt toisin?
Kiitos avustanne matkaa suunnitteleville :)
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 16:16"]
8 vastaaja; minkäikäisiä lapsia teillä on? Ovatko myös lapset tykänneet kovin reissuistanne?
Ap
[/quote]
Lapset ovat nyt 6, 8, 12 ja 14, ja näitä matkoja on tehty siitä asti, kun he ovat olleet ihan pieniä. Lapset ovat kyllä tykänneet. Meillä on ollut tapana suunnitella matka etukäteen niin, että meillä on yksi "tekeminen" per päivä, ja matkan pituudesta riippuen 1-2 vapaapäivää, jolloin tehdään sitä, miltä tuntuu: mennään rannalle, loikoillaan retkeilymajassa ja pelaillaan lautapelejä tms. Joskus on menty toiseen kertaan hyvään huvipuistoon, kun varsinaisena päivänä aika on loppunut kesken. Retkeilymajat, joihin olemme osuneet, ovat olleet todella viihtyisiä. Lapset ovat saaneet niissä leikki- ja peliseuraa, samoin leirintäalueilla. Lapset ovat osallistuneet aina myös matkojen suunnitteluun. Olemme tulostaneet heille tietoja eri paikoista, ja he ovat itsekseen ja keskenään saaneet miettiä, missä he mieluiten haluaisivat käydä. Paikkojen joukossa on yleensä ollut huvipuistoja, eläintarhoja, merimaailmoja, paljon erilaisia museioita, Heurekan tyyppisiä tiedetaloja, perhospuistoja, vesipuistoja jne. jne.
Me asumme Legolandin lähellä. Mä suosittelisin omaa autoa ja mökkivarausta. Ottakaa ihan kunnon mökki ja jos vaan mahdollista, niin viikon reissu minimissään. Varmaan tykkää pienemmät ja isommatkin lapset.
Legolandin lisäksi suosittelen vaikkapa sadepäivälle tai huonommalle ilmalle Lalandiaa. Ihan siinä Legolandin vieressä. Givskudin eläintarha on yksi parhaista, missä mä olen käynyt. Huvipuistoja ja erilaisia eläintarhoja sekä muita kivoja kohteita tällä on paljon, joten varmasti löytyy uutta näkemistä ja tekemistä vaikka kuukauden lomallekin.
Köpiksessä voi halutessaan käydä Tivolissa. Hieno paikka. Sieltä löytyy myös kamalan paljon muutakin kivaa. Tosin yöpymiseen menee sitten rahaa enemmän, jos pidemmäksi aikaa sinne jää. Bon-bon-land on ihan ok, mutta en itse välttämättä sinne poikkeaisi, jos Legolandiin on tulossa.
Saksan puolella voi käydä vaikka ostoksilla ja tietty vaikka muuten vaan. Esim. Flensburg on ihan kiva kaupunki heti rajan tuntumassa.
Me ajellaan ja tullaan lautalla aina täältä sinne Suomeen pariksi viikoksi. Siihen reissuun menee kaikkinensa n. 3000€ (arvio, en ole ikinä laskenut). Mutta tuossa on paljon ostoksia eli hamstrataan auto täyteen suomiherkkuja :)
jos on jotain kysyttävää, niin mä vastailen mielelläni, jos ketjun huomaan Ja osaan vastata.
20 vastaaja; minkälainen hintataso siellä on? Sanotaan nyt ravintolaruokailu per aikuisen annos; salaatti, pihviruoka, oluttuopponen. Pizzan hinta pizzeriassa? Hampurilaispaikkojen ateriahinnat?
Onko liikenne Ruotsissa ja Tanskassa verrattavissa Suomen liikenteeseen vai onko jotain erityistä mitä olisi hyvä tietää?
Ap
En ole ap mutta voinko kysy sinulta Flensburgista että mihin se on verrattavissa (Berliinin, Hampuriin vai Lübeckiin? Oletko käynyt Syltissä? Onko käymisen arvoinen?
Olen nro 22 kirjoittaja ja kysymys oli suunnattu nro 20. Legolandissa ainakin ateriahinnat ovat kohtuuhintaisia ja juomat myöskin
2 ei asu Tanskassa, mutta tosiaan käynyt siellä vähintään kerran vuodessa jo mooonta vuotta perheen kanssa, joten tyrkytän hintatasosta arvioita...
- ravintolasyöminen maksaa saman mitä Suomessakin. Ketsupista ei todellakaan tarvitse erikseen maksaa, kuten joku tuossa väitti.
- kahvit ja pullat maksavat myös saman, Tanska kuuluisa viinereistään samaten kuin niistä voileivistään
- joka paikassa saa pølseneitä, siis niitä maukkaita punaiseksi värjättyjä, pitkiä nakkeja - joten pikkunälkää on helppo torjua muutamalla kruunulla.
- olut ja viini ja muukin alkoholi on todella halpaa - joten jos tulette omalla autolla, niitä kannattaa ehkä tuoda kotiin.
- vaatteita saa about samalla hinnalla, mutta valikoima on tosi hyvä erityisesti Kööpenhaminassa - Tanskahan on vaatesuunnittelun kärkimaita ja lapsillekin löytyy aika mukavia vaatemerkkejä, joista ei kaikkia tuoda Suomeen.
- käsityöläisiä kannattaa tsekkailla, jos matkan varrelle osuu. Se tanskalainen design ei ole syyttä kuuluisaa...
- jos päädytte vuokraamaan talon, kannattaa ottaa pyyhkeet ja lakanat mukana Suomesta, koska niiden vuokra maksaa erikseen. Sähköstä veloitetaan erikseen kulutuksen mukaan, ainakin tuolla sol og strandilla, mikä lisää muutaman kympin kustannuksiin. Loppusiivous kannattaa tehdä itse, muuten sekin maksaa.
Tanskalaiset ovat mukavaa ja rentoa sakkia. Palvelua saa, mutta väkisin sinulle ei myydä mitään.
-2-
Kerrran jouduttiin kööpenhaminassa ravintolassa maksamaan ketsupista
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 17:01"]Kerrran jouduttiin kööpenhaminassa ravintolassa maksamaan ketsupista [/quote]
Ok, no mitä tuohon sanoisi muuta kuin että ei ole yleinen käytöntö kumminkaan Tanskassa.
-2-
25 jatkoa. Mutta eipä se ainutlaatuista ole. Latviassa olen myöskin joutunut ketsupista maksamaan.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 16:44"]
20 vastaaja; minkälainen hintataso siellä on? Sanotaan nyt ravintolaruokailu per aikuisen annos; salaatti, pihviruoka, oluttuopponen. Pizzan hinta pizzeriassa? Hampurilaispaikkojen ateriahinnat?
Onko liikenne Ruotsissa ja Tanskassa verrattavissa Suomen liikenteeseen vai onko jotain erityistä mitä olisi hyvä tietää?
Ap
[/quote]
ravintoloita on niin monenhintaisia, että liki mahdoton vastata. Me käytiin viimeksi ihan paikallisessa ravintolassa (pieni, vaikea löytää) ja koko perheen lasku taisi olla juomineen n. DKK 500-600. Tuossa meidän pizzeriassa tavallinen pizza on DKK 70-80 ja perusmäkkärikäynti (2 aikuista ja 2 lasta) on meillä n. DKK 250. Mun mielestä on kallista. Hot Dogin saa parilla kympillä ja ne on ihan hyviä reissussa. Niitä kojuja on siellä täällä ja niistä saa muutakin grilliruokaa.
Kaupassa olut on halpaa suomalaiseen verrattuna ja limukat on kalliita. Me ostetaan juomat yleensä Saksasta Eli kellari täyteen. :)Tukholmasta on helppo ja nopea ajaa Köpikseen, mutta siinä on se silta Tanskan puolelle ja maksut. Samoin on Själlannin ja Fynin sillalle siltamaksut. Eli luottokortti on hyvä ja helppo. työntää vaan koneeseen ja muistaa ottaa sen takaisin. Liki koko matka on moottoritietä eli ei muuta kuin ajaa posottaa. Lopussa tulee nää pikkutiet. Navigaattori on ehdoton. Tiet ei ole aina niin hyvin merkitty.
Mä sanoisin, että kannattaa tehdä itse ainakin osa sapuskoista. Muuten voi tulla kalliiksi. Me itse käydään paljon lihakaupasta (teurastaja) ostamassa fantastista lihaa ja grillaillaan. Täältä löytyy paljon pikkuisia erikoisliikkeitä, mutta myös toki tavallisia marketteja. Aamiaisen voi hakea lähileipomosta eli tuoretta leipää ja viinereitä. Tosi rasvaisia ja makeita.
Mutta nyt täytyy mennä. Mä palailen myöhemmin. Sori sekava teksti. Tää on vähän pätkissä kirjoitettu, niin ajatus katkeaa. :)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 17:03"]25 jatkoa. Mutta eipä se ainutlaatuista ole. Latviassa olen myöskin joutunut ketsupista maksamaan. [/quote]
Ja sen perusteella väität, että niin on myös Tanskassakin? Ihan kiinnostuksesta sivuseikkaan, millaisesta paikasta on kyse, kun mausteesta pyydetään erillinen hinta?
Me mennään lentämällä kesäkuussa, ollaan 6 pv. Vuokra-auto ja -mökki varattu. 2 aikuista ja 3 lasta (6, 5 ja 5v) . Lennot edes takas Köpikseen 350€, auto 6 pv 200€, mökki alle 400€. Tulee näin halvemmaksi kuin lautalla ja ajaen. Lautta itsessään olis ollut jo tuon 350 ja siihen bensat päälle kun ajaa yli 850 km Ruotsin ja Tanskan läpi + ne lautaa/siltamaksut noiden kahden maan välillä...
Ruuan hintataso minuakin kiinnostaa koska kuitenkin aamiaiset ja iltapalat ainakin tehdään mökissä....
Tässä linkki meidän perheen (2 aik+ 4 lasta) reissusta Tanskaan ja muihin pohjoismaihin:
http://irtiottoarjesta.vuodatus.net/?page=3
Tarinaa aloittelevien matkailijoiden reissusta ja Legolandistakin jotain. Hyviä vinkkejä tuossa yllä tulikin. Mökki, missä asuimme, oli uusi ja maksoi muistaakseni 600 €/viikko. Kohtuuhintaisia kenkiä ja vaatteita tuli ostettua kotia.
29, Todella mukavan tuntuinen pihviravintola oli kysessä Kööpenhaminan keskustassa. Vähän samanlainen niinkuin se pihviketju mikä on saksassakin jokapuolella. Siellä todellakin ketsuppi maksoi erikseen niinkuin kaikki asiat.
Tehtiin viime vuonna Matka-vekan reissu lentäen suoraan Billundiin. Majoitus Hotel Legolandissa. Tykättiin niin paljon että sama homma tänä kesänä. Hinta aika suolainen: reilu pari tonnia 2 aikuista 2 lasta, tosin siihen kuuluu puistoliput jotka aika kalliit muuten.
Emme vain tykkää ajelusta ja varsinkaan autolautoista joten meille sopii tämä. Hotel Legoland on oikein kiva ja puiston vieressä, voi käydä välillä huilaamassa.
Ihan kesäkuun alussa oli rauhallista ja laitteisiin pääsee melkein jonottamatta. Nyt menemme kesäkuun lopussa, toivottavasti ei ole ihan älytön ruuhka vielä.
Mitä Legolandissa maksaa syöminen? Buffa? Pizzeria? Burgerit?
Kun en kuitenkaan haluaisi kantaa kylmälaukkua etc mukana.....
Legolandissa oli mielestäni edulliset hinnat. Hampurilais ateriat 4-5 euroa. Limut 2,5 euroa. Kun huoltoasemilla 0,5 vesi tai limut maksavat 5 euroa.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 17:13"]
Me mennään lentämällä kesäkuussa, ollaan 6 pv. Vuokra-auto ja -mökki varattu. 2 aikuista ja 3 lasta (6, 5 ja 5v) . Lennot edes takas Köpikseen 350€, auto 6 pv 200€, mökki alle 400€. Tulee näin halvemmaksi kuin lautalla ja ajaen. Lautta itsessään olis ollut jo tuon 350 ja siihen bensat päälle kun ajaa yli 850 km Ruotsin ja Tanskan läpi + ne lautaa/siltamaksut noiden kahden maan välillä...
Ruuan hintataso minuakin kiinnostaa koska kuitenkin aamiaiset ja iltapalat ainakin tehdään mökissä....
[/quote]
ruoan hintatasosta on helpointa jos mä laitan linkin parin marketin tarjouslehteen eli Bilka on iso vähän Prisma Cittari tyylinen:
http://www.bilka.dk/Kundeservice/Ugens-aviser
ja vaikka coopin kauppoja eli DagliBrugsen, Irma, Kvickly...:
https://om.coop.dk/om+coop/vores+butikker/ugens+tilbudsaviser.aspx
Noista näkee varmaan hyvin.
En ole aikaisemmin osallistunut tähän keskusteluun, mutta totean, että ainakin Tanskan ja Viron McDonaldseissa joutuu maksamaan ketsupista.
Hinnat riippuu miten matkustaa. Esimerkkinä jos haluaa maksaa ne erikseen: Norwegian kesäkuussa n. 50 euroa / henkilö / suunta. Helsingistä- Kööpenhaminaan, Auto vuokralle Auto-europesta esim. 3 pv 120 euroa. Sillanylitys 30 euroa / suunta. Edulliset hotellit 50-120 euroa / yö / 4 henkilöä. Voi sitten kruisailla muuallakin jos autolla on liikkeellä. Auton voi myös jättää Fredrikshavnissa ja mennä lautalla yli 4 hengeltä noin 70 euroa Göteborgiin, (käydä vaikkapa Lissebergissä) ja mennä junalla Osloon 50 euroa / 4 hengeltä ja tulla Oslosta Norjalaisella Helsinkiin 50 euroa / henkilöä.