Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto Berliiniin

Vierailija
08.04.2013 |

Muutan kahden kuukauden päästä Berliiniin. Olen katsellut vuokrattavia taloja ja löytänyt muutaman varteen otettavan ehdokkaan. Millainen prosessi on kodin vuokraus Saksan puolella? 

Jään myös kotiäidiksi. Saksassa maksetaan ilmeisesti lapsilisää mutta ei muuta. onko näin? Nuorin lapsi on 5v. 

Kertokaa mulle kokemuksia tai varteenotettavia vinkkejä asumisesta Berliinissä!

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö löydy Berliinistä tietäviä?

Vierailija
2/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minnepäin Berliiniä muutat? Lapsilisää maksetaan enemmän kuin Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä katselemme asuntoja, lähinnä paritalo tms. asumista ympäri Berliiniä. Emme tiedä kyseisestä kaupungista juuri mitään, vinkkejä olisi kiva saada. Miehen työpaikka on aikalailla keskustassa. Toiveessa olisi löytää koti paikalta josta hyvät yhteydet, kiva koulu lapsille ja mukava lapsiystävällinen naapurusto. Mitään ökykallista ei kannata suositella vaan ihan tavallista naapurustoa. 

Miten kielen kanssa. Kelpaako englanti vai pitääkö pupeltaa saksaa...on meinaan vähän aikaa siitä kun viimeksi sitá olen puhunut:)

Maksetaanko lapsilisää kuukausittain? Se taitaa olla ainoa raha jota voin aluksi pitää "omana tulona". 

Vierailija
4/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta vain vuokra-asunnoista. Eli haluaisit vuokrata talon? Ja mun mielestä vain lapsilisä maksetaan, koska nuorin jo 5 v., mielestäni hänen pitäisi mennä jo esikouluun? Saksassa siis?

Vierailija
5/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrasta pitää yleensä maksaa vuokratakuu ja jos kiinteistönvälittäjän kautta vuokraa, kiinteistönvälittäjän palkkio. Se on Saksassa niin päin. Ostajakin maksaa palkkion välittäjälle, ei myyjä.

Lapsilisä on noin 150 euroa/lapsi ja maksetaan kuukausittain.

Esikoulu on 5-vuotiaille, koska 6-vuotiaana mennään kouluun. 6 vuotta pitää olla täyttänyt sen vuoden heinäkuun alkuun mennessä, kun koulu alkaa.

Vierailija
6/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä maksetaan kuukausittain ja on näköjään 184e kahdesta ekasta lapsesta. Saksaa ois kyllä hyvä puhua, että pystyy kaikki virastojutut ja muut hoitamaan hyvin, vai hoitaako miehesi ne alkuun ehkä? Kyllähän kauppa jne. jutut hoituu, kun ei pidä sanoo muuta kuin kiitos ja olkaa hyvä ja tervehdykset.

Vierailija
7/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia tosi paljon!

Varmaankin miehen kanssa yhdessä hoidetaan virastoasia. Olemme kumpikin saksan kielen taitoisia, mies tosin sitä puhuu herkemmin kuin minä:) Kävimme Saksassa pikavisiitillä viikonloppuna (tosin ei Berliinissä) ja huomasin innokseni että ymmärsin aika hyvin, mies sai kuitenkin hoitaa puhumiset tällä kertaa:)

Kiva kuulla että vuokrauskäytäntö ei ole oleellisesti erillainen. Kuinka monen kuun takuu yleensä vaaditaan? Minua ehkä hieman huolestuttaa sosiaalisena tyyppinä yksin jäÄmisen mahdollisuus, onko kuinka vaikea saada ystäviä paikallisista?

Onko tuo 184 euroa yhteissumma kahdesta lapsesta vai per lapsi? 

ja millainen kaupunki Berliini on asua?

Jään aluksi kotiäidiksi mutta tarkoitus olisi siinä sivussa aloitella omaa nettiputiikkia. Vähän niinkuin harrastukseksi kun lapsetkaan eivät enää ole koko päivää äidin hoivissa. Olen suunnitellut todella pienimuotoisen  lasten vaate ja sisutustekstiilimalliston vastasyntyneestä pari vuotiaille:)  Ei se sitten haittaisi vaikkei asiakkaita ilmaantuisikaan mutta olisi ainakin jotakin näperreltävää kun töitä en varmaankaan tuolta löydä ainakaan ensimmäiseen vuoteen...Mies ehti jo hankkia minulle sellaisen nettiputiikin raakileen etten vaan homehdu sohvalla yksikseni päivisin:)

Vierailija
8/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

184e per lapsi

Vierailija
9/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berliinissä asuu myös aika paljon suomalaisia, joku bloggaajaäitikin ja paljon muita, satoja... ehkä heistäkin löytäisit seuraa ainakin alkuun? Joku pesäpallokerhokin on.

Vierailija
10/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 11:39"]

184e per lapsi

[/quote]

Kiitos vastauksestasi! 

Vierailija
11/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuttaisi. Berliini on kuin iso kaatopaikka, roskaa ja roskaväkeä riittää. Katuväkivalta jokapäiväistä. Julkisia palveluita ei ole.

Vierailija
12/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 11:41"]

Berliinissä asuu myös aika paljon suomalaisia, joku bloggaajaäitikin ja paljon muita, satoja... ehkä heistäkin löytäisit seuraa ainakin alkuun? Joku pesäpallokerhokin on.

[/quote]

Aluksi varmaan on tarpeeksi hommaa paikoilleen asettautumisessa ja uusien kulmien tutkimisessa ettei ehdi hakemaan suomalaista seuraa mutta hyvä kuulla että meitä löytyy Berliinistäkin. Olisikohan antaa linkkiä siihen blogiin. Muutkin suomalaisäitien saksablogit kiinnostavat! 

Maltan tuskin odottaa kahden kuukauden päähän:)

Vierailija
13/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 11:46"]

En muuttaisi. Berliini on kuin iso kaatopaikka, roskaa ja roskaväkeä riittää. Katuväkivalta jokapäiväistä. Julkisia palveluita ei ole.

[/quote]

No me muutamme miehen työn perässä joka tapauksessa sinne. Olisiko sinulla sitten hyviä ehdotuksia jos ei ihan kaupunkiin muuttaisi niin johonkin kehyskaupunkiin. Tuleeko elämä paljon mutkikkaammaksi jos asuu Berliinin ulkopuolella? Olen kuullut Berliinistä ihan hyvääkin. Ei kai se ihmeellistä ole jos suurkaupungista löytyy huonompiakin asuinalueita ja mittava variaatio erillaisia ihmisiä.

Berliini on myös rankattu Euroopan trendikkäimmäksi kaupungiksi, sieltä kuulemma löytyy mm.  tämän hetken trendikkäimmät menomestat jos vaikka menojalkaa alkaa vipattamaan:)

Vierailija
14/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrauskäytäntö kyllä eroaa Suomen vastaavasta: usein asunnot vuokrataan ilman kodinkoneita ja keittiötä, ne täytyy hankkia itse tai ostaa edeliselta vuokralaiselta.

Kannattaa miettiä tarkkaan mille alueelle muuttaa - koulupiirillä on Berliinissä suuri merkitys. Tietyillä alueilla koulut ovat todella rauhattomia.

Vierailija
15/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelinkin että asuinpaikalla on väliä lasten koulunkäyntiä ajatellen. Mitkä ovat hyviä asuinalueita? Huomasin vuokrailmoituksista että asuntoja löytyy sekä koneiden kanssa että ilman, jostakin tälläisestä unelmoin, mitä sanotte, onko hyvällä alueella: Köpenick

http://www.immonet.de/angebot/20515081

Vierailija
16/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 11:56"]

Vuokrauskäytäntö kyllä eroaa Suomen vastaavasta: usein asunnot vuokrataan ilman kodinkoneita ja keittiötä, ne täytyy hankkia itse tai ostaa edeliselta vuokralaiselta.

Kannattaa miettiä tarkkaan mille alueelle muuttaa - koulupiirillä on Berliinissä suuri merkitys. Tietyillä alueilla koulut ovat todella rauhattomia.

[/quote]

Ei Neuköllniin!

Vierailija
17/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 11:46"]

[/quote]

Pötypuhetta. Viime viikolla oltiin Berliinissä, eka kertaa ja mielestäni kaupunki ei ole sen roskaisempi kuin mikään muukaan suurkaupunki. Vaikka kaupungin koko hirvitti niin silti asuisin paljon mieluummin siellä kuin jossain Hesassa jossa koko ajan saa varoa päällekävelijöitä. Saksa on sivistynyt valtio ja se näkyy katukuvassa. Miljoonittain ihmisiä mutta ei mitään negatiivista sanomista omalta osaltani. Taksinkäyttökin paljon halvempaa kuin Suomessa. Kadunvarsipysäköintikin ilmaista. Taidanpa minäkin muuttaa Berliiniin tai johonkin muuhun Saksan kaupungeista.

Vierailija
18/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 12:04"]

Arvelinkin että asuinpaikalla on väliä lasten koulunkäyntiä ajatellen. Mitkä ovat hyviä asuinalueita? Huomasin vuokrailmoituksista että asuntoja löytyy sekä koneiden kanssa että ilman, jostakin tälläisestä unelmoin, mitä sanotte, onko hyvällä alueella: Köpenick

http://www.immonet.de/angebot/20515081

[/quote]

Rakennusvuosi 2015?

Vierailija
19/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoranantajasta riippuen vuokralainen hankkii itse keittiön ja kaikki vaatekaapit. Kannattaa selvittää etukäteen. Ja pois muuttaessa asunto pitää olla samassa kunnossa kuin sisäänmuttaessa. Usein vuokralainen maksaa siis rempan. Berliini on Saksan edullisimpia asuinalueita.

puhu raha-asiat selviksi miehesi kanssa ennen muuttoa siis että sinulla oon täysi käyttöoikeus miehen palkkatiliin. Lapsilisä ei ole mitään sinun omaa rahaa vaan miehesi palkka on myös sinun. Eli jos tarvitset uusia vaatteita tms. Voit vapaasti ostaa jne. Hankkikaa suoraan yhteinen tili Saksassa ja sulle siihen rinnakkaiskortit (ec-kortti on pankkikortti). Kamala lukea, että joku ajattelee lapsilisän olevan se äitinä ja perheen piikana olemisen palkka.

Berliinissä en ole asunut. Siellä on varmaan erittäin isot erot alueiden välillä. Jollakin alueilla ja kouluissa on todella paljon maahanmuuttajia. 

Vierailija
20/34 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tarkoitin että jotakin tuollaista on unelmissa, tuolla alueella näyttäisi olevan aika paljon uusia, isoja ja moderneja (jo valmiita)koteja tarjolla joten mietin että onko hyvä alue vai sellainen huonon alueen viereen rakennettu uusi kasvojenkohotus yritys kun alueen profiilia yritetään nostaa. Vai olisiko jotakin parempaa aluetta hyvillä kouluilla tarjolla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä