Mitä tekisit mun tilanteessa? Köyhä haluaa eteenpäin ilman lainaa.
Tahdon oman varman kodin, sellaisen mistä ei tartte lähteä ellei tse halua.
Ollaan yksityisellä vuokralla tuhottoman kalliissa ja tuhottoman hienossa kämpässä, huoneitakin on enemmän kuin tarpeeksi.
Toisinsanoen pärjäisimme kolmiossakin hetken aikaa, varsinkin nyt kun vanhin suunnittelee muuttamavansa pois kotoa 2014.
Olemme mieheni kanssa suht nuoria vielä siinä mielessä, että kerkiämme asunnon vielä hommata eli 30v ja minä 2 v vanhempi.
Parasta olisi jos se väliaikainen asunto olisi hyvin lähellä nykyistä, Helsingissä. Kun säilyisi tuo lasten kaveripiiri samana.
Niin, pohdin sellaista, että asuako tässä superkalliissa kodissa ja koittaa säästää siihen omaan vai muuttaa johonkin halpaan ja pienempään mahdollisimman pian, kuten asumisoikeus-asuntoon (pienempi vuokra jos ei ole ottanut lainaa) Ja säästää nopeampaa omaan?
tai muita ehdotuksia?
Lainanhaku ei onnistu, itsellä on harkinnassa eläkkeelle hakeminen ja mieheni on vasta pääsemässä takaisin työelämään. Kummatkin ollaan jouduttu olemaan kotona pitkään ja minä joudun olemaan varmaan jatkossakin.
Tekisi mieli aloittaa syksyllä opiskelu uuteen ammattiin, mutta en ole lainkaan varma pystyisinkö tekemään sitä työkseni eli menisikö siihen laitettava 8000e hukkaan vaiko poikisi lisää...
Se summa olisi jo paljon asunnon hankinnassa. Vielä emme ole aivan varmoja hankkisimmeko suuren ja hintavahkon asumisoikeusasunnon missä alhainen "vuokra" (satuin löytämään yhden) vaiko hyväkuntoisen, yksitasoisen omakotitalon pohjoisesta halvalla, mutta se varmaan selviää säästäessä.
Eli mitä ehdottaisitte, jotta pääsisimme alkuun ja meidän olisi mahdollista saada tuo mitä viimeisimpänä kirjoitin?
Säästössä on nyt 5000e, mutta vielä emme ole varsinaisesti aloittaneet säästämistä.
Ai niin ja heräsi vielä sekin ajatus, että jos aikeena on muuttaa pohjoiseen niin olisiko ok muuttaa siihen pieneen asumisoikeusasuntoon säästämään sinne pohjoiseen sittenkin jo nyt? Esim. 2014 kun vanhin muuttaa kotoa.
Hintahaarukka omakotitaloissa, alueella mitä mietimme on jotain 80-90 000 e.
Säästöön saamme nyt ainakin 1000 e/kk ja miehen alkaessa saada palkkaa säästöön saa huomattavasti enemmän.
Kaikki vinkit otetaan vastaan harkintaan. :) Ja neuvot niiltä jotka ovat säästäneet asuntonsa itse, mitkä on parhaat vinkkinne ja neuvonne?
Kommentit (10)
Oletko kokeillut gluteiinitonta ruokavaliota? Siita on tutkitusti monelle reumaiselle apua oireiden taltuttamiseen. Mika koulutus maksaa 8000? Kosmetologi/ kampaaja? Jos tata mietit, niin hae ennemmin ammattikouluun. Siella saattaisi olla aikuislinjaakin tms.
Onko teidan pakko asua Helsingissa? Olisiko Vantaa edullisempi vaihtoehto? Ei ne asokodit kovin halpoja ole, kun vastikkeet ovat kalliita ja nousevat vuosittain.
Hienosti saatte saastoon rahaa, mutta olette aikaisin omaa asuntoa/ taloa miettimassa. Olisi parempi saastella kasirahaa ainakin 1-2v viela, sitten katsoa asiaa uudelleen, kun lapsikin on omillaan. Lapsi saattaa aluksi tarvita tukea ja miehella on varmaan koeaika tms. joten senkin vuoksi on turha hatikoida. Jos teilla on mahdollisuus muuttaa edullisempaan ja pienempaan asuntoon, olisihan se saastoa, mutta jotenkin saan silti sen kuvan etta hatikoitte? Jos ei arki suju ahtaissa tiloissa, niin se kiristaa akkia pinnaa. En muuttaisi, varsinkin jos saatte saastoon esim. 1500/ kk. Parissa vuodessa saastot ja 5000 pesamuna on jo n. 45% 90k tavoitteestanne.
Siis minkäikäisenä olet lapsesi tehnyt jos se muuttaa pois ensi vuonna?!? Ei varmaan ole nykyiselle miehellesi, ellei mies ole ollut 13 isäksi tullessaan?
Niin ja asunnon kulujen alentuessa saisimme säästöön ilman miehen palkkaa n.1800e/kk
Mikä köyhä sä olet jos noin paljo jää säästöön?!
Meillä ei jää senttiäkään säästöön, meillä on edullinen asunto ja kaikki kulut minimaalisiksi taiottu, niin joo kuukaudeksi saadaan rahaa vajaa 1000€ josta pitää maksaa kaikki, sossustakaan kun ei saada mitään jostain kumman syystä.
Niin ja 32-vuotiaana omilleen muuttava lapsi? Eläkettä hakemassa?
Mitä jos muuttaisitte sinne pohjoiseen jo nyt vuokralle, siellä on vuokrat halvat,samalla voisi säästää taloon.
Eikö asumisoikeusasuntoihin pidä maksaa sitä alkumaksua joku 10 000 euroa tai enemmän?
Olen aidosti köyhä, mutta osaan elää pienin kustannuksin. Olemme toimeentulotuella jos se yhtään kertoo mitään. Meillä ei tuhlata lehtiin, humpuukiin, meillä ei ole autoa ei mitään muuta kuin irtaimisto. Vuokravakuus ym ollaan säästetty itse kun muutimme. Ainoa mitä kuluja on niin lasten edulliset harrastukset ja lapsia on 5, joista 2 nuorimmaista eivät vielä harrasta. Itse en harrasta mitään maksullista.
Vuokramme on huippukallis ja maksamme sen osittain ilman tukia enkä halua tukien varassa olla vaan vuokran takia, joten jotain on keksittävä nyt. Koska olen sairas fyysisesti niin myöskin kamalan ison asunnon pitäminen on raskasta ja kun vanhin muuttaa pois, voiskokoelmia riittää hetkeksi sutena, että me vanhemmat nukkuisimme olkkarissa ja lapsista aina 2 jakaisi yhden makkaran.
Ihan halvinta asokotia katselemme ja siitä samasta yhtiöstä löytyisi sitten se isompikin asunto myöhemmin kun siihen olisi tarpeeksi varaa.
En ole koskaan aiemmin asunut yksityisellä vuokralla eikä Helsingin kaupungilta vaan ole asuntoja tarjolla, jotkut perheellisetkin ovat olleet asunnottomia jonottaessaan ym ja sellaiseen tilanteeseen en halua kun määräaikainen sopparimme päättyy ensi vuonna.
Köyhän on pakko miettiä mikä tulisi jatkossa halvemmaksi ja se on karsittava asumisesta eikä kolmioon muuttaminen todellakaan ole tilanteessamme rikkaiden ratkaisu. Ihmeen kiukkuista kommenttia, kannattaisi sinunkin yrittää jotain tilanteessa parantamiseksi ettei tartte olla muille noin katkera kun yrittää. Säästäminen ei ole helppoa, mutta kannattavaa ja se auttaa jaksamaankin sitä paremmin, tavoitteita pitää olla jotta joskus asiat voisi olla paremmin.
Tämä asunto oli aikanaan pakko ottaa vastaan kun kaupungilta ei saanut ja muutimme toisesta kaupungista pois.
Ihan tosi, tee tilanteellesi jotain, ei se kiukuttelu auta yhtään ketään.
ap
Anteeksi kirj.virheet, ennustava tekstinsyöttö tekee ne kun koitan kirjoittaa niin nopsaan enkä huomannut niitä. ;)
Joo, lapseni muuttaa opiskelemaan peruskoulun jälkeen vanhaan kaupunkiimme, ystävien lähelle. Mitä siitä? Olen alkanut odottamaan esikoista 17v. Ja sairastanut pahaa reumaa 2v. alkaen ja siksi eläke kutsuu jo nyt kun olen nyt sen verran huonona. Onko sekin jokin vinoilun aihe? Outoa.
Nämä on kuitenkin syitä miksi on mietittävä tulevaa niin, että pienilläkin tuloilla pärjättäisiin ilman toimeentulotukea, vaikka joutuisinkin eläkkeelle. Miehenikin on ollut kotona vaan siksi kun olen sairastanu niin paljon ja ollut välillä apuvälineiden varassa. Pienimmille kun ei olla saatu hoitopaikkaa vielä, vaikka on haettu.
Nyt on pakko yrittää pärjätä ja miehen mennä töihin takaisin, toinen nuorimmaista sai juuri hoitopaikan eli uskon pystyväni olemaan kotona toisen, kuopuksen kanssa.
Tilanteeni paheni näin n. Puoli vuotta sitten ja toivon yhden leikkauksen auttavan.
Ap
Asokoti maksaa asunnosta riippuen juuri alkaen arviolta 10 000 e. Hinta vaihtelee neliöiden, sijainnin ym. Mukaan. Sen summan saa takaisin indeksikorotuksen kera kun asunnosta muuttaa pois, joten se on hiukan kuin vakuus. Vuokrat niissä on halvempia kun vastaavissa vuokra-asunnoissa.
Yksityiselle en tahdo erään vuokralle ja kaupungit tarjoaa muualta muuttaville asunnon vain jos muuttosyy on esim. Työpaikka. Siksi hiukan hankalaa ja vaihtoehdoksi silloinkin jää asokoti. Varmuudeksi taidan tilata järjestysnumerot sieltä pohjoisestakin.
ap
ASO ei ole halpa vaikka maksaisi käteisellä sen kynnysrahan. 1000e+ kuukaudessa on todella iso summa vuokrakämpästä....
Oletko kokeillut gluteiinitonta ruokavaliota? Siita on tutkitusti monelle reumaiselle apua oireiden taltuttamiseen. Mika koulutus maksaa 8000? Kosmetologi/ kampaaja? Jos tata mietit, niin hae ennemmin ammattikouluun. Siella saattaisi olla aikuislinjaakin tms.
Onko teidan pakko asua Helsingissa? Olisiko Vantaa edullisempi vaihtoehto? Ei ne asokodit kovin halpoja ole, kun vastikkeet ovat kalliita ja nousevat vuosittain.
Hienosti saatte saastoon rahaa, mutta olette aikaisin omaa asuntoa/ taloa miettimassa. Olisi parempi saastella kasirahaa ainakin 1-2v viela, sitten katsoa asiaa uudelleen, kun lapsikin on omillaan. Lapsi saattaa aluksi tarvita tukea ja miehella on varmaan koeaika tms. joten senkin vuoksi on turha hatikoida. Jos teilla on mahdollisuus muuttaa edullisempaan ja pienempaan asuntoon, olisihan se saastoa, mutta jotenkin saan silti sen kuvan etta hatikoitte? Jos ei arki suju ahtaissa tiloissa, niin se kiristaa akkia pinnaa. En muuttaisi, varsinkin jos saatte saastoon esim. 1500/ kk. Parissa vuodessa saastot ja 5000 pesamuna on jo n. 45% 90k tavoitteestanne.