Mitä kuuluu tehdä, jos leivinpaperi syttyy tuleen?
Kommentit (26)
Melko kuumaksi on pitänyt saada uuni jos leivinpaperi syttyy palamaan. Ellei se sitten ole kiinalaista laatua.
Kehotan ennakoimaan ja pitäytymään vain tarpeellisissa lämpötiloissa.
Puut kuolevat turhaan mammojen mokkapalahysterian takia - rajoittakaa nyt toki...!
Monesti on kärvähtänyt uunissa mutta aina sammunut itsestään. Tietysti olisi hyvä olla joku sammutuspeitto jos sattuu käymään niin huonosti että siinä on jotain rasvaista paistumassa ja rasvakin syttyy.
Uuni kiinni ja antaa vaan paperin palaa loppuun siellä uunissa. Kyllä se sinne sammuu.
Sitten vain korjailee sotkut kun uuni on jäähtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Puut kuolevat turhaan mammojen mokkapalahysterian takia - rajoittakaa nyt toki...!
Suomen BKT:sta häviäisi suurehko osuus jos metsäteollisuus lopetettaisiin.
Kaikkien elämä kurjistuisi entisestään.
Sammutuspeitto on varmaan varmin tapa sammuttaa. Omakohtaisella leivinpaperin palokokemuksella selvisin tekemättä mitään. Leivinpaperi paloi pakastepizzan ympäriltä ja sammui kun olisi pitänyt levitä pizzaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen BKT:sta häviäisi suurehko osuus jos metsäteollisuus lopetettaisiin.
Kaikkien elämä kurjistuisi entisestään.
Käytätkö leivinpaperia niin paljon, että pyörität yksin koko metsäteollisuutta? Mahdat olla hyvässä lihassa??
Vierailija kirjoitti:
Vedellä se sammuu parhaiten.
Ehdottomasti nuin. Kannattaa kokeilla myös esim. jos teet kattilassa öljyssä poppareita ja ne syttyy tuleen. Sammuu meinaa aika nopeaan...
Tuli vaatii happea. Uunista happi loppuu hyvin nopeasti, kunhan ei avaa uunin luukkua. Eli se leivinpaperi sammuu nopeasti itsestään, kunhan pitää luukun kiinni.
Ehdottomasti kannattaa kysellä av-palstalla. Ehtii sammumaan, kun odottelee vastausta.
Leivinpaperi syttyy jos osuu uunin seinämiin (200 astetta sytyttää). Leikelkää liiat liepeet pois ennen uuniin laittoa.
Jos vahinko käy ja syttyy, malttia. Voi tukahduttaa uunirukkanen kädessä, mutta jos ei ole paljon paperia näkyvillä ruuan alta, sammuu pian. Ei ne uunin metalliosat syty.
Paistoksessa voi olla pikantti savuaromi, joka vain parantaa syömisnautintoa.
En liekehtivää peltiä vetäisi ulos uunista.
Kyllä mä heittäisin kädet ilmaan ja juoksisin uunin edessä ympyrää hysteerisesti huutaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedellä se sammuu parhaiten.
Ehdottomasti nuin. Kannattaa kokeilla myös esim. jos teet kattilassa öljyssä poppareita ja ne syttyy tuleen. Sammuu meinaa aika nopeaan...
Veden kaataminen palavan öljyn päälle on palovammariskiä touhua. Kansi kattilan päälle, jos syttyy munkkiöljyt tms. Tai sammutuspeitto, jos liekit on niin korkeat, ettei uskalla kantta työntää väliin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä heittäisin kädet ilmaan ja juoksisin uunin edessä ympyrää hysteerisesti huutaen.
Itse asiassa tämä on yksi parhaista vinkeistä tässä kejtussa. Pääasia ettet avaa luukkua jotta sinne pääsisi uutta happea. Happi palaa muutamassa sekunnissa ja sammuu itsekseen.
Minä sammutan puhaltamalla, ylävastuksiin osuessana ja uunin ollessa 200 astetta paperi joskus leimahtaa.
mitäkö kuuluu tehdä? No tulla tänne palstalle tietysti.
Mulla syttyy usein, kun osuu ylävastuksiin. Leivipaperin syttymislämpötila on 250 astetta, se mainitaan paketissa. Oon nykäissyt pellin ulos ja patakintaalla taputellut liekit pois.
Mä olen hakannut liekit sammuksiin pitkävartisilla grillipihdeillä uunin luukun raosta, sammutuspeitto vieressä siltä varalta että leimahtaa liekit luukusta ulos.