Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko terveystarkastuksessa pakko suostua tutkimuksiin?

Vierailija
07.04.2013 |

Kyselen siksi, koska 15-vuotiaalla tyttärelläni on terv. tarkastus huomenna. Ei ole kotiin saatua lappua täyttänyt ja kyselin, että miksei. Vastauksena oli "En aio osallistua koko tarkastukseen". Kyselin taas, että miksi et ja onko kaikki kunnossa. Kaikki oli kuulemma hyvin, ja ei halua osallistua, kun ei halua riisua vaatteita eikä halua, että painoa katsotaan.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko.

Mutta tuollainen ujous on ihan turhaa, ja olisi varmaan parempi opetella siteämään tuollaistakin.

Vierailija
2/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niihin ole mikään pakko osallistua. Mutta sitten tyttösi ei saa sitä nuorison terveystodistusta (tai ainakin 10v sitten se oli sen niminen) ja se tarvitaan (ainakin tarvittiin 10v sitten, kun sen sain) moniin toisen asteen opiskelupaikkoihin liitteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin meillä siinä 15v. tarkastuksessa annetaan nuorison terveystodistus. Tällä todistuksella pyritään opiskelemaan (jos siis oppialitos vaatii terveystodistusta) ja haetaan ajokorttia. Todistus on voimassa viisi vuotta.

Eli kyllä sinne tarkastukseen kannattaisi mennä. Lisäksi siellä saa neuvoja oman terveyden edistämiseen ja ylläpitämiseen. Tarkastusta ei tehdä sen vuoksi, että terveydenhoitajaa tai koululääkäriä hirveästi henkilökohtaisesti kiinnostaisi juuri kyseisen tytön asiat, kroppa tai terveydentila. Lisäksi terveydenhuollon asetus vaatii kouluterveydenhuoltoa tekemään ko. tarkastuksen. Mutta siis onhan se tietenkin vapaaehtoista.

Vierailija
4/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tutkimuksiin ole pakko suostua, mutta silloin ei myöskään voida kirjoittaa nuorison terveystodistusta, jos ei saa tutkia. Ei muuten voida todeta, onko terveydentila sopiva esim. ajokortin ajamiseen.

Vierailija
5/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 22-vuotias, eli 7 vuotta sitten ollut 15-vuotias. Eikä terveystarkastuksesta sillon ainakaan mitään terveystodistuksia saatu, ei mitään lappua, muutakun sellainen, missä oli pituus ja paino.

Sen jälkeen olen käynyt kahta lukiota ja ammattikorkeaa, eikä koskaan ole myöskään kysytty mitään terveystodistusta. Ajokorttia kun hommasin, kävin ihan normaalisti lääkärintarkatuksessa korttia varten, oli joku omanlaisensa lomakekin nimenomaan ajokorttia varten. Sielä lähinnä katottiin näkö jne.

SIllon 7 vuotta sitten muistan, että osa luokkani tytöistä ja taisi olla joku poikakin mukana, ei osallistunut tarkastukseen, eikä siitä mitään sanottu. Jokaisen oma päätös. Ilmoittivat vain, etteivät osallistu. Itse osallistuin lähinnä sen takia, että oli jotain terveyshuolia, ja ajattelin hoitaa ne siinä samalla, ettei tarvitse erikseen terveyskeskukseen lähteä.

Vierailija
6/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huolestuttavaa on, jos nuori ei halua käydä kuitenkin aika neutraalissa terveystarkastuksessa. Onko hänellä jotain salattavaa?

Vierailija
7/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 16:37"]

Aika huolestuttavaa on, jos nuori ei halua käydä kuitenkin aika neutraalissa terveystarkastuksessa. Onko hänellä jotain salattavaa?

[/quote]

Ei tarvi olla kuin kammo siitä jos on lapsena tehty jotain väkisin lääkärillä.

Vierailija
8/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin koin sen ihan älyttömän ahdistavana, paikalla oli terveydenhoitaja, lääkäri ja joku opiskelija (kandi tai terveydenhoitajaopiskelija, jota mulle ei esitelty, eikä mun lupaa hänen läsnäoloonsa kysytty). Siinä sitten piti riisua pikkareille ja rintsikoille kahden aikuisen miespuolisen ja yhden naisen tuijottaessa. Olin tuolloin 175cm/85kg, ja rinnat DD, eli ikäisekseni kehittynyt, ja melkoisen ylipainoinenkin. Siinä sitten kumarreltiin että näkivät ryhtiä jne. Lääkäri kurkkasi alkkareihin ja totesi, että karvankasvu on aika voimakasta ikäiselleni, ja samalla kehoitti opiskelijaa tulemaan myös katsomaan. Siinä sitten kaksi miestä tuijottivat mun pilluani. En muista mitä muuta tutkivat tuolla kertaa, mutta tuo on jäänyt tosi ahdistavana mieleen.

Jälkeenpäin ajatellen jos olisin tiennyt millainen se tarkastus on, olisin varmasti kieltäytynyt. Eikä meilläkään sieltä mitään todistusta saanut?? Ihan yleislääkärillä kävin hakemassa lapun ajokorttia varten.

Vierailija
9/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mennyt tarkastukseen aikoinaan. En kokenut tarpeelliseksi eikä huvittanut.

Yleensä ne terveystarkastajat on vielä sen verran yksinkertaista porukkaa,  etteivät osaa vastata mihinkään yleistiedosta poikkeavaan kysymykseen, joten parempi mennä lääkärille jos on asiaa. Painon/pituuden osaan sitten mitata itsekin, siihen ei tarvita "ammattilaista".

Vierailija
10/34 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voinko kieltäytä painon mittauksesta terveystarkastuksessa? Osaan kyllä seistä  vaa'alla kotonakin. Tiedän jo että olen ylipainoinen, joten en näe mitään syytä siellä seista alkkareissa tarkastajan edessä esittelemässsä rumaa kehoani.

Vierailija
11/34 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse et voi selän skolioosia kuitenkaan todeta. Että jospa kuitenkin menisit.

Vierailija
12/34 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan ymmärrän tuon, ettei halua mennä. Muistan itsekin kokeneeni sen kiusallisena, kun piti niin nuorena olla lähes ilkosillaan ja sitten jotkut vieraat ihmiset arvioivat mun puberteetin ilmenemistä. Ei mitenkään kehuttavaa toimintaa. Jos nämä tarkastukset tehtäisiin vähän hienovaraisemmin, kun kyse on nuoresta ihmisestä ja siellä voitaisiin enemmän käsitellä luottamuksellisesti nuorta askarruttavista asioista, niin sitten voisi sellaiseen hyvin mennäkin. Periaatteessahan nämä terveystarkastukset ovat hyvä juttu ja ehkä siellä joskus saadaankin kiinni sellaisia asioita, jotka ei muuten paljastuisi. Mutta useimmiten ovat yhtä tyhjän kanssa ja ovat nuorella usein vain ikävä kokemus.

Vierailija
13/34 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen voi käyttää yksityisellä, jos on tarve.

Vierailija
14/34 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 22-vuotias, eli 7 vuotta sitten ollut 15-vuotias. Eikä terveystarkastuksesta sillon ainakaan mitään terveystodistuksia saatu, ei mitään lappua, muutakun sellainen, missä oli pituus ja paino.

Sen jälkeen olen käynyt kahta lukiota ja ammattikorkeaa, eikä koskaan ole myöskään kysytty mitään terveystodistusta. Ajokorttia kun hommasin, kävin ihan normaalisti lääkärintarkatuksessa korttia varten, oli joku omanlaisensa lomakekin nimenomaan ajokorttia varten. Sielä lähinnä katottiin näkö jne.

SIllon 7 vuotta sitten muistan, että osa luokkani tytöistä ja taisi olla joku poikakin mukana, ei osallistunut tarkastukseen, eikä siitä mitään sanottu. Jokaisen oma päätös. Ilmoittivat vain, etteivät osallistu. Itse osallistuin lähinnä sen takia, että oli jotain terveyshuolia, ja ajattelin hoitaa ne siinä samalla, ettei tarvitse erikseen terveyskeskukseen lähteä.

Samaa ihmettelin. Terveyskeskuksesta saa ajokorttia varten todistuksen eikä tarvitse riisuutua. En tiedä, mikä oppilaitos edellyttää nimenomaan nuorison terveystarkastuksesta todistuksen, koska itse en ole onnistunut sellaiseen oppilaitokseen hakemaan.

Ymmärrän, että hoitohenkilökunnalle puolialaston asiakas on jokapäiväinen näky, mutta monelle nuorelle on oikeasti nöyryyttävää joutua riisuutumaan alusvaatteisilleen ja sitten syynätään alapäätä kertomatta, miksi mitäkin tehdään. Pahimmillaan paikalla on kaksi opiskelijaa, jotka voivat olla vain pari vuotta vanhempia kuin nuori itse on.

Vierailija
15/34 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään pakko ei ole mennä ja omaa lasta voi prepata sanomaan jämäkästi, että ei halua ylimääräisiä ihmisiä paikalle, esim. opiskelijoita. Olen itse terveysalan opiskelija ja en todellakaan ota henkilokohtaisesti kenenkään kieltäytymistä. Skolioosin varalta kävisin tarkastuksessa, mutta punnituksesta saa kieltäytyä kuten tietysti muistakin.

Vierailija
16/34 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä. Saa vähän kokemusta kun joutuu jonkun ajan kuluttua riisuun housunsa ja näyttään jalkovälinsä vieraalle ihmiselle joka työntää sormensa sisään

Vierailija
17/34 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin koin sen ihan älyttömän ahdistavana, paikalla oli terveydenhoitaja, lääkäri ja joku opiskelija (kandi tai terveydenhoitajaopiskelija, jota mulle ei esitelty, eikä mun lupaa hänen läsnäoloonsa kysytty). Siinä sitten piti riisua pikkareille ja rintsikoille kahden aikuisen miespuolisen ja yhden naisen tuijottaessa. Olin tuolloin 175cm/85kg, ja rinnat DD, eli ikäisekseni kehittynyt, ja melkoisen ylipainoinenkin. Siinä sitten kumarreltiin että näkivät ryhtiä jne. Lääkäri kurkkasi alkkareihin ja totesi, että karvankasvu on aika voimakasta ikäiselleni, ja samalla kehoitti opiskelijaa tulemaan myös katsomaan. Siinä sitten kaksi miestä tuijottivat mun pilluani. En muista mitä muuta tutkivat tuolla kertaa, mutta tuo on jäänyt tosi ahdistavana mieleen.

Jälkeenpäin ajatellen jos olisin tiennyt millainen se tarkastus on, olisin varmasti kieltäytynyt. Eikä meilläkään sieltä mitään todistusta saanut?? Ihan yleislääkärillä kävin hakemassa lapun ajokorttia varten.

Tuo alusvaatteiden sisälle kurkkaaminen kuulostaa oudolta. Olen 20v. eli tarkastus oli 5v. sitten. En muista ottaneeni housujakaan kokonaan pois, piti hieman laskea että näkevät selän kunnolla tms. Rintoja jotenkin tarkastettiin, mutta hyvin nopeasti ja rintaliivit pysyivät päällä. Miten karvojen kasvu liittyy mihinkään? Mun mielestä aika outoa, että sinne on katsottu. Mutta pojillahan kai katsottiin tai kokeiltiin ja alushousut piti ottaa pois tai laskea.

Vierailija
18/34 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi se ihan hyvä käydä edellä mainituista syistä sekä hyvähän se on muutenkin välillä käydä.

Siis en halua mitenkään pelotella, mutta tuollaisilla perustarkastuksilla seurataan terveyden tilaa ja niistä on helpompi huomata jos on jokin sairaus. En tietenkään tarkoita että sinun lapsellasi olisi.

Vierailija
19/34 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto mitä touhua. Ilmanko näitä luusereita on joka paikka pullollaan.

Vierailija
20/34 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on ujo nuori, niin vanhempana voit laittaa terveydenhoitajalle viestiä tai soittaa, ettei halua esim. painoa otettavaksi tai että tehdään mitään, missä joutuu riisumaan vaatteita. Niin kuin moni on sanonut, saadaan tuolla käynnillä nuorison terveystodistus, joka tarvitaan ajokorttia varten ainakin. Siihen ei kuitenkaan tarvitse painoa, pituutta, ryhdin tai puberteetin arviota. Mutta näkö ja kuulo esimerkiksi täytyy tutkia, jotta sen todistuksen voi saada.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi