Pinoon vinkit kuinka lapsiperheen koti pysyy siistinä, auttakaa
olen totaalisen kyllästynyt ainaiseen sekasotkuun ja vinkkejä kaipaan järjestyksen pitoon.
Kommentit (15)
Leluja voi sitten vaihtaa toisiin. Maistuu leikitkin, kun välillä saa " uusia" leluja.
Vessanpöntön ja lavuaarin kerkeää pesemään vessareissulla, ja jos joku roju on väärässä paikassa niin viedään se paikoilleen samalla kun on muutakin asiaa sen tavaran paikan lähelle.
Sängyt pedataan aamulla, pöytä pyyhitään ruokailun jälkeen jne. Pikkujuttuja joihin ei mene kuin korkeintaan muutama minuutti kerrallaan, ja koskaan ei tarvitse tehdä suursiivousta
Jokainen opettelee pitämään tavarat ' omilla paikoillaan' .
en voi sitä kaaosta, likaa, mitään epäsiistia, Kaunis koti kiiltävä..
meillä ei ole mitään siivouspäiviä.
Jokatoinenpvä jos moppikin heiluu? Nii, ei pahalla, mukavaahan se on, että koti on siisti ja pysyy kunnossa, mutta...?
soviittiin säännöt ja niitä on noudatettu. Riippuu minkä ikäisiä lapsia on mutta isot lapsien jo kuuluu osallistua kodin töihin.
Meillä esim. Lapset tyhjentävät tiskikoneen. Omat astiansa laittavat ruokailun jälkeen koneeseen muuten minä lataan sen koska saan kaikki mahtumaan paremmin. Siivoavat omat huoneet, jos ne eivät ole kunnossa, ei mennä ulos, kavereille eikä nettiin. Lapset tyhjentävät pyydettäessä kuivurin, minä viikkaan vaatteet (katson samalla telkkaria) ja jokainen vie omansa kaappiin. Joka viikonloppu siivotaan, lapset tamppaavat matot, minä imuroin ja pesen lattiat. Roskat kerätään samantien pois eikä tavaroita levitetä omasta huoneesta muualle, jos tuo vie myös pois tavaransa.
Tyttö kastelee kukat kerran viikossa. Poika pyyhkii pölyjä. Tosin minäkin näitä hommia teen ei kaikki ole lasten vastuulla.
Kaiken lisäksi molemmat harrastavat 3-4 kertaa viikossa. Kotimme on siisti ja raikas. Ainoa keino on olla todella tiukkana asioista ja seistä niiden takana, eikä saa lipsua.
kukin tyylillään, jotkut voi elää kaaoksen keskellä, itse en..
on pitää ukko pois kotoa. Yhden leikki-ikäisen kanssa pärjään oikein hyvin, kun korjaan hänen lelut, ruoat, tiskit, vaatteet ym. heti käytön jälkeen pois. Mutta miehen sotkuja en suostu siivoamaan ja sen takia meillä koti on räjähdyspisteessä aina kun mies on kotona. Hän sitten iltaisin siivoaa aina n. tunnin omia sotkujaan, ja koti on siistinä öisin. Arvatkaapa ottaako päähän tuollainen käytös aikuiselta mieheltä. Asiasta on väännetty useampaan kertaan ja olen varmasti miehen silmissä juuri sellainen nalkuttava vaimo, mutta mielestäni olisi kohtuullista että hän kunnioittaisi muiden samassa talossa asuvien viihtyvyyttä siivoamalla omat sotkunsa. Kaiken huippu on, että kerran erehdyin anopille sanomaan asiasta, ja hän oli sitä mieltä että ei kai se nyt niin vaarallista ole jos koti ei aina kiillä (kun olisikin niin että vain joskus ei kiillä...). Taidan lähettää poikansa takaisin äidin luo asumaan joksikin aikaa, katsotaan muuttuuko anopilla mieli ;-)
Mä olen töissä, teen raskasta fyysistä työtä, samoin mieheni, lapset pieniä. Ei riitä virta&aika luuttuamiseen noin usein!
ma imurointi
ti keittiö (tasot, tiskipöytä, -altaat, kaappien ovet ja mikro pestään huolella)
ke imurointi, joka toinen vko petivaatteiden vaihto
to vessa (pytty, lavuaari, peili, suihkukoppi ja lattia pestään huolella. varsinkin pyttyä pestään kyllä muinakin päivinä tarpeen mukaan)
pe imurointi, pölyjen sekä tahrojen (ovien pielistä ym) pyyhkiminen, lattian pesu
viikonloppuna ollaan sitten kuin ellun kanat. paitsi jos on vieraita tulossa niin sitten huitastaan äkkiä ainakin vessa kondikseen ja vaihdetaan puhtaat käsipyyhkeet.
pyyhkeitä vaihdetaan tarpeen mukaan (esim keittiöpyyhkeet on pinossa keittiössä ja edellisen likaantuessa otetaan pinosta uusi ja vanha pesuun), pyykkiä pestään samoin tarpeen vaatiessa (ja tarvehan vaatii, meillä on muksulla kangasvaipat ja niistäkin tulee tietysti pyykkiä).
1. Vaatteet riisutaan aina suoraan koneeseen. (Useimmat vaatteet 40-asteisia, jos 60 niin koriin.) Tietty kone päälle kun on täysi.
2. Vie mennessäs tuo tullessas. Jos kamaa väärässä paikassa otan käden ulottuvilla olevan ja vien sen mennessäni kun on asiaa kyseiseen paikkaan.
3. Tiskit heti koneeseen syönnin jälkeen.
4. Lasten lelut kerätään aina ennen nukkumaan menoa paikoilleen. On kivempi alkaa leikkimään aamulla kun on lelut järjestyksessä.
5. Lauantaina imuroidaan ja pyyhitään pölyt. Silloin kun toinen vanhemmista imuroi, toinen pesee vessan (mies pesee minä imuroin)
likapyykit heti pyykikoriin eikä lojumaan lattioille. Imurointi muutaman kerran viikossa ja yhtenä päivänä luutuan lattiat ja pyyhin pölyt.
niin meillä pysyy koti koko ajan siistinä