Allergiselle ei mitään valmista :(
Ei löydy suolaista, ei makeaa.
Tavallisille ihmisille on valmisruokia hyllykaupalla, samaten makeita leivonnaisia.
Mutta allergisille ei ole juuri mitään. Kiva, kun yhtä ihmisryhmää saa syrjiä tällä tavalla.
Lapsellani ei ole edes montaa allergiaa aiheuttavaa asiaa, vain maito ja kananmuna. Mutta nekin ilmeisesti liikaa suurkeittiöille, kun eivät pysty valmistamaan.
Kommentit (19)
Juu tolla yhdistelmällä ei kauheesti löydy. Portin karjalanpiirakat taisi olla ja joku lehtitaikina, mistä saa helpohkosti tehtyä jotain. Muumikeksit ja ylioppilaat oli pipareista noita. Eineksissäkin on aika vähän, joku kirkas kalakeitto ja itämaiset ruuat (jotka ei kyllä meillä käyneet inkiväärin vuoksi). Lihapiirakoissa on munattomia.
Totta on, että kaksi vaivaista ainetta ja yhtäkkiä kaikki pitää tedä itse. Aloin sitten vain leipomaan kaiken itse ja valmisruuista piti luopua. Työlästä oli. Jos väsytti, niin leivoin lapselle pullat sun muut pakastimeen, eikä niitä saaneet muut syödä, muut sai kaupan pullaa. Näin ei tarvinut leipoa niin usein.
Ranskalaiset ja makkara käy. Hesestä vaikkapa ruisateria ilman majoneesia on munaton ja maidoton.
gluteenittomissa leivonnaisissa ja pakasteissa saattaa löytyä sopivia
Höpsis,kyllä tuotteita löytyy. Pirkan pakastepullat, vohveleita, oululaisen rinkelit, Muumi ja carneval-keksit...
eineksistä en osaa sanoa kuin Pirkan veriohukaiset ja Vatajan nakit, hoviruoan lihapiirakat. Muita emme käytä.
Joo, kaikkeen lisätään maitoproteiinia, gluteiinia, soijalesitiiniä, perunakuitua etc.
Torttutaikinaa oli myös munattomana ja maidottomana, samoin noita sunnuntain piirakkataikinoita. Semperin kolahduksia ihan parhaita!
Suosittelen Vuohelan Herkun valmiita lihapiirakoita (myydään 2kpl:n paketissa, tuorehyllyssä, ei siis pakasteena)
Syrjiä ja syrjiä...eivät kaupat ole velvoitettuja myymään sellaista, joka ei mene kaupaksi. Eikä maito+muna-allergikkoja ole kovin paljon. Minulla on omena-, päärynä-, luumu- ja tomaattiallergia ja kaupan hyllyt notkuvat ruokia, joita voin syödä.
Lapsi tuskin osaa hirveästi vielä kaivata hirveästi herkkuvalikoimaa kaupasta. Joten voit hyvin leipoa itse pakkaseen valmiiksi sopivia, ja voitte hyvin syödä niitä koko perhe, jolloin lapsi ei edes tajua jäävänsä jostain paitsi. Käy joskus isommassa kaupassa sillä silmällä, mitä kaikkea lapsesi VOI syödä, äläkä kiinnitä huomiota mitä ei voi. Todellisuudessa vaikka kaupoissa on sata keksimerkkiä suurin osa ihmisistä ei osta niistä kuin muutamia samoja.
Tai jos rahat riittävät, kerää kärryyn "kaikki" kiva mitä kaupasta löytyy, jota saa syödä. Tein näin jouduttuani imetysdieetille, jossa oli samat rajoitteet ja vielä monta muuta lisäksi. Olin niin innoissani hirveästä kasasta erilaisia uusia herkkuja, etten moneen viikkoon muistanut kaivata niitä mihin olin tottunut. Gluteenittomista muuten löytyy aika usein myös maidottomia ja munattomia, kannattaa katsoa ne läpi.
Se on totta, että maito-muna-allergia rajoittaa syömisiä paljon enemmän kuin luulisi. Vasta noita vältellessäni tajusin kuinka niitä onkin tosiaan "joka paikassa" varsinkin kahviloissa. Otin tavakseni kysyä kahville mennessäni onko heillä jotain dieettini sopivaa ja 9 kertaa 10:stä otin sitten vain kahvin. Mutta jos jotain löytyi, otin aina, jotta pitäisin noille kysyntää yllä.
Jo pelkkä munattomuus on yllättävän hankalaa, vaikka ei uskoisi. Kerran satuin pieneen kahvilaan maaseudulla, ja olin jo valmistautunut, että mitään ei varmasti ole kuitenkaan, vaikka silloin oli enää vain muna-allergia. Pyysin miestä ottamaan ihan mitä vaan, jos on jotain munatonta. Hetken kuluttua mies tuli pöytään kysymään mitä haluan: "Noi kaikki käy sulle." Oli pakko tulla itse kassalle kysymään "Anteeksi mitä??" Kahvila tosiaan leipoi kaiken itse, eikä käyttänyt kananmunaa ollenkaan. Meinasin seota valikoiman kanssa, kun en ollut enää tottunut, että sellaista voisi olla:)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 10:09"]
Ei löydy suolaista, ei makeaa.
Tavallisille ihmisille on valmisruokia hyllykaupalla, samaten makeita leivonnaisia.
Mutta allergisille ei ole juuri mitään. Kiva, kun yhtä ihmisryhmää saa syrjiä tällä tavalla.
Lapsellani ei ole edes montaa allergiaa aiheuttavaa asiaa, vain maito ja kananmuna. Mutta nekin ilmeisesti liikaa suurkeittiöille, kun eivät pysty valmistamaan.
[/quote]
siirry jälkiruokiin, esim suklaamousset on nopeita ja helppoja tehdä. nykyään on paljo raaka-aineita saatavilla. meillä oli myös pois muna, maito ja viljat lapsella, itellä viljat, mutta kyllä se siitä hei
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 12:27"]
Lapsi tuskin osaa hirveästi vielä kaivata hirveästi herkkuvalikoimaa kaupasta. Joten voit hyvin leipoa itse pakkaseen valmiiksi sopivia, ja voitte hyvin syödä niitä koko perhe, jolloin lapsi ei edes tajua jäävänsä jostain paitsi. Käy joskus isommassa kaupassa sillä silmällä, mitä kaikkea lapsesi VOI syödä, äläkä kiinnitä huomiota mitä ei voi. Todellisuudessa vaikka kaupoissa on sata keksimerkkiä suurin osa ihmisistä ei osta niistä kuin muutamia samoja.
Tai jos rahat riittävät, kerää kärryyn "kaikki" kiva mitä kaupasta löytyy, jota saa syödä. Tein näin jouduttuani imetysdieetille, jossa oli samat rajoitteet ja vielä monta muuta lisäksi. Olin niin innoissani hirveästä kasasta erilaisia uusia herkkuja, etten moneen viikkoon muistanut kaivata niitä mihin olin tottunut. Gluteenittomista muuten löytyy aika usein myös maidottomia ja munattomia, kannattaa katsoa ne läpi.
Se on totta, että maito-muna-allergia rajoittaa syömisiä paljon enemmän kuin luulisi. Vasta noita vältellessäni tajusin kuinka niitä onkin tosiaan "joka paikassa" varsinkin kahviloissa. Otin tavakseni kysyä kahville mennessäni onko heillä jotain dieettini sopivaa ja 9 kertaa 10:stä otin sitten vain kahvin. Mutta jos jotain löytyi, otin aina, jotta pitäisin noille kysyntää yllä.
Jo pelkkä munattomuus on yllättävän hankalaa, vaikka ei uskoisi. Kerran satuin pieneen kahvilaan maaseudulla, ja olin jo valmistautunut, että mitään ei varmasti ole kuitenkaan, vaikka silloin oli enää vain muna-allergia. Pyysin miestä ottamaan ihan mitä vaan, jos on jotain munatonta. Hetken kuluttua mies tuli pöytään kysymään mitä haluan: "Noi kaikki käy sulle." Oli pakko tulla itse kassalle kysymään "Anteeksi mitä??" Kahvila tosiaan leipoi kaiken itse, eikä käyttänyt kananmunaa ollenkaan. Meinasin seota valikoiman kanssa, kun en ollut enää tottunut, että sellaista voisi olla:)
[/quote]
Leipomotuotteissa on kyllä vaikea olla käyttämättä kananmunaa, toki pullatuotteet voi tehdä ilman kananmunaakin. Konditoriatuotteista vain aniharvat ovat munattomia, lusikkaleivät tulee mieleen.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 12:27"]
[/quote]
Huijattiinkohan sinua.
Kaverin lapsi oli allerginen vain kolmelle aineelle, mutta kun ne olivat maito, kananmuna ja vehnä, niin se kummasti rajoitti valikoimaa. Hän sai kyllä ravitsemusterapeutilta listan tuotteista, jotka kävivät. Netistä löytyi myös paljon reseptejä.
Onneksi pienten lasten allergiat helpottavat iän myötä, ja tuo kyseinen lapsi pystyy nykyisin syömään kaikkea. Kananmuniakin pystyy, muttei kovin suurta määrää kerrallaan.
Juttelin aika pitkään omistajan kanssa tiskillä siitä miten olivat päätyneet olemaan käyttämättä munaa ollenkaan, enkä usko, että huijattiin. Kyseessä oli pieni kahvila, jolla oli valikoimassa lähinnä piirakoita, erilaisia pullia jne, joiden valmistus onnistuu ilmankin. Ja herkullisia olivatkin, kun itse tekemällä ne olivat aina tuoreita.
t. 10
Minkä ikäinen lapsenne on?
Vauvanruoista (myös niistä yli yksivuotiaille tarkoitetuista) olemme löytäneet monie sopivia ruokia.
Ihan eineksistä en ole monia löytänyt, mutta lähes kaikki nakit ja makkarat ovat maidottomia ja munattomia. Lihapullista sopivat HK:n herkkupyörykät. Kinkkusuikaleista, kaurakermasta, mausteista ja peruna-sipulisekoituksesta saa tosi helposti kinkkukiusausta. Keittoja syömme paljon, ovat tosi helppoja ja nopeita.
Ulkona syödessä pizzat saa kaikkialla ilman juustoa -> ovat olleet kaikissa kokeilemissamme paikoissa sopivia. Monissa ravintoloissa myös pasta bolognese tai nakit ja ranskalaiset ovat sopivia.
Kahviloissa on hankalampaa, ja yleensä otan oman soijajugurtin, leivän ja hedelmän lapselle mukaan, mutta välillä positiivisia yllätyksiä löytyy kahviloistakin. Esim. Hyvinkäällä Kulma konditoriasta löytyi niin suolaista kuin makeaakin maidottomana ja munattomana.
Kekseistä monet piparit, vohvelit ja esim. Wilhelmiina-keksit ovat sopivia. Ja pakastealtaassa on monet gluteenittomat herkut myös maidottomia ja munattomia.
Kyllä noita löytyy, mutta oikeastaan herkkuja ei edes kannattaisikaan kovin paljon syödä. Helpompi on pysyä terveellisessä ruokavaliossa, kun herkkuja ei yksinkertaisesti voi syödä. :)
Allergiasta kärsivien ongelma on se, että kutakin erikoisruokavaliota noudattaa erittäin pieni määrä ihmisiä. Mitään yhtenäistä ruokavaliota, joka kävisi kaikille allergikoille ei ole.
Vertaa esim. keliatikoihin, joilla kaikilla samat rajoitukset, joten sopivaa erikoisruokaa on helppo valmistaa. Nämä tuotteet on myös helppo merkitä, kun standardi on kaikille sama.
Ei auta muu kuin nuuskia hyllyä ja bongailla nämä vähät sopivat. Onneksi lapsi ei kaipaa kovin monenlaista.
Meillä vanhempi lapsi oli myös allerginen kananmunalla ja maidolle. Ja näiden lisäksi mm. perunalle, sian-, naudan- ja kananlihalle, maissille, mustikalle ja omenalle. Tähän diettiin oli mahdoton löytää mitään einesruokaa, edes vauvanruokasoseissa ei ollut sopivia. Makeaa syötävää löytyi hiukan paremmin (esim. muutama sopiva hedelmäsose, muumikeksit, lehtitaikina levyt). Meillä reissuun otettiin mukaan pakastetut ruuat. Säilyvät kylmälaukussa jopa 4 päivää, kun pakkaa huolellisesti kylmälaukkuun kylmäkalleja ympärille vielä sanomalehteä niin, että kylmälaukku on täynnä. Sitten laukkua avataan vain, kun ruokaa otetaan. Makeiden osalta oli helpompaa oli helpompaa lapsi oli tyytyväinen pillimehuun ja muumikekseihin tai huippuherkkuna lehtitaikinalevyistä tehtyihin viinereihin.
Se on hieno asia ettei valmisruokia ole. Pysyy edes yksi ryhmä koskemattomana!
No purkkihernekeitto on ainakin maidoton ja munaton...Makkarat, kinkut, leikkeleet...Oolannin perunamuusiaines on pelkkää muussattua perunaa(pakaste), siihen voi laittaa sitten lapsen käyttämää maidon korviketta sekaan lämmittäessä. Jäätelöäkin on maidotonta ja munatonta esim. soija-ja kaurajäätelöt, isommista marketeista löytyy tuuttinakin, pienemmistä löytyy purkeissa. Soijavanukkaat ovat maidottomia jälkkäreitä myös. Pirkan gluteenittomat kierrepullat(3kpl pkt pakkasessa)ovat maidottomia ja munattomia, semperin keksit myös. Vuohelan herkuissa on paljon munattomia ja maidottomiakin, toki kaikki eivät ole.
Itse olen tehnyt kaikkia leivonnaisia ilman munaa lukuunottamatta sokerikakkupohjaa. Etenkin pulla onnistuu hyvin mutta myös ihan perus murotaikinapiirakat esim. omenapiirakka ja mustikkapiirakka. Käytät vaan maidotonta margariinia. Murotaikinasta tulee hajoavampaa eikä kohoa niin hyvin(tein lisäksi vielä gluteenitonta että liekö sekin vaikuttanut asiaan), mutta maistui kyllä kaikille allergisille ja allergiattomille.
Meillä ei juuri valmisjuttuja käytetä joten itse en pitäisi tätä asiaa niin järkyttävänä.
Kaikki vegaani ruuat ovat maidottomia ja munattomia jos ei muita allergioita ole.
Histamiini.com -keskustelupalstalla on erikseen Ruokavinkkejä-osio, josta löytyy vinkkejä/kyselyitä kenellekin sopivista tuotteista sekä Linkkejä ja vinkkejä -osio, josta löytyy sitten vinkkejä nettimatskuihin. Kannattaa rekisteröityä ja käydä lukemassa, jos et ole vielä tutustunut. Ekokaupoista (Ekolo, Ruohonjuuri jne.) voi löytyä hyviä tuotteita ja postitse kulkee, jos ei satu olemaan kauppaa lähellä. Ennen oli Allermiina-nettikauppa, joka on nyt lopettanut, mutta tilalle on noussut http://www.allergiatori.fi jota voinee kytätä sillä silmällä (kauppa on ilmeisesti aika uusi, eli valikoima voi olla niukahko).