Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalialalla ihan liikaa työehtosopimuksia ja liittoja :/

Vierailija
07.04.2013 |

Ei ihme että touhu niin munatonta ja esim lakkoja ei saada aikaiseksi, palkat junnaan paskatasolla jolla ei meinaa elää varsinkaan jos päivätyössä eikä ilta/yö-lisät kerrytä tiliä.

On Kvtessit, Ptytessit, yksityisen sos.alan tessit ja plaaplaaplaa.

Vittu!!!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn orjat sorron yöstä nouskaa

Vierailija
2/8 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä!! mutta ei se onnistu juuri tämän takia!

ap

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 09:52"]

Työn orjat sorron yöstä nouskaa

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen joukoissa seisot, kenen lippua kannat?

Vierailija
4/8 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On noita hajautuneita liittoja muillakin aloilla, mutta ei silti olla palkkakuopassa. Väittäisin, että sosiaalialan alhaiset palkat johtuvat enemmänkin siitä, että siellä ylivoimaisessa enemmistössä olevat naiset ovat niin munattomia, etteivät saa vaadituksi itselleen kunnon palkkoja.

Vierailija
5/8 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvari nukkuu huonosti!

Vierailija
6/8 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä! Liittoja on liikaa niin sosiaali- kuin terveyspuolellakin. Kun alojen työntekijät eivät kuulu yhteen ja samaan liittoon, niin edunvalvonta todellakin on munatonta. Luulisi että tämä keskusjärjestöjen yhdistyminen olisi jo sysäys myös liittofuusioihin.

On liian vanhanaikaista, että ajetaan jääräpaisesti vain yhden ammattiryhmän asioita ja ei nähdä ns. metsää puilta. Jos sosiaali- ja terveysalan työntekijät olisivat järjestäyytyneet yhdeksi rintamaksi koko voimallaan, niin neuvotteluasemakin sote-alan asioista olisi paljon parempi.

Nyt kuntapuolella KVTES:n piiriin kuuluu niin keittäjät, kadunlakaisijat, sosiaalipuoli, hoito- ja hoivahenkilöstökin, niin työehdoista sovitaan yhtenäisesti kaikkia ryhmiä koskien ja kukaan niistä ei ole eirtyisasemassa. Vaikkakin esim. sosiaalipuolen ihmisen tai hoitajan duuni, työnvaativuus,  työvuorosuunnittelutym. on taatusti erilaista kuin puistotyöntekijän.

Kun alan työntekijät puolestaan ovat järjestäytyneet kuka mihinkin, niin omaa alan työehtosopimukselle ei ole mitään neuvottelumahdollisuuksia. Vrt. esim. lääkärit jotka ovat nipussa.

Turhasta jääräpäisestä torailusta olisi aika päästä jo eteenpäin. Tilanne ei muutu, jos samat vanhat päättäjät liitoissa päättävät asioista. Tilalle pitäisi saada nuoria ja ajanhengenmukaisia ihmisiä. Muistatahan siis seuraavissa liittovaaleissasi äänestää nuoria päättäjiä ajamaan asiaa. Liiton työntekijät tekevät hommansa liitossa juuri niin kuin sen vaaleilla valitut päättäjät linjaavat.

Tämän hoksasin itse vasta äskettäin ja päätin itse lähteä aktiiviseksi omaan paikallisosastooni. Ehkä sitä kautta on mahdollisuus joskus oikeasti päästä päättämään ja linjaamaan asioista. Ei asiat tapahdu vain marisemalla.

Vierailija
7/8 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nyt kuuluisi toimia jotta saadaan yhteiset linjaukset?

Vierailija
8/8 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:50"]

Miten nyt kuuluisi toimia jotta saadaan yhteiset linjaukset?

[/quote]

Pitäisi saada ihmisille aito ymmärrys siitä, että yhteenkuuluminen kannattaa. Mua ainakin auttoi se että otin asioista itse tosi paljon selvää ennen kuin lähdin aktiiviseksi omaan liittooni ja juttelin ihmisten kanssa. Mulle vakeni että yhden ammattiryhmän asiaa-ajamalla ei päästä puusta pitkälle vaan vaaditaan suurempaa joukkovoimaa, että asioille tapahtuu jotakin. Ammattiyhdistysliikkeen perusajatushan on se, että joukko alan työntekijöitä lyö hynttyyt yhteen ja lähtee vaatimaan omia oikeuksiaaan. Nyt kun kenttä on näin hajallaan, niin mitään ei saada aikaan. Tällä hetkellä esim. lakkoja ei saada organisoitua, kun työntekijät ovat eri liitoissa ja työehtosopimusten neuvottelutulokset jäävät laimeiksi, kun työntekijät on eri liitoissa (painostuskeinoja ei voida käyttää).

Vertailkaa liittoja ja liittykää siihen, mikä mielestänne edustaa alaa kokonaisvaltaisesti. Lähtekää itse aktiiviseksi oman liittonne toimintaan ja äänestäkää, kun liittoon valitaan uusia päättäjiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä