Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meidänkin taloyhtiöön tuli muovin keräysastia. Mutta aika tyhjältä vielä näyttää.

Vierailija
23.03.2019 |

Ja pakko myöntää etten ole itsekkään vielä jaksanut alkaa niitä muoveja erittelemään. Enkä ehkä edes viitsi.

Ilmastonuoretkin sanoi että on tyhmää ja vastuutonta vaatia ysilöiltä mitään sen kummepia tekoja. Kuten shoppailun vähentämistä.

Minä kuitenkin ostan vain Reilun kaupan banaaneja.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruosu kirjoitti:

Ruotsissa on käynyt monta kertaa ilmi, että kierrätysastioiden tyhjentäjät pakkaavat kaiken samaan lootaan. Turhaan on tullut lajiteltua.

Sitä paitsi Ruotsiin tuodaan ulkomailta kaikenkarvaista jätettä lämpölaitosten polttoaineeksi. Norjasta tuotiin pari vuotta sitten jätettä, joka ilmeni säteilysaastuneeksi. Kaikki vain sinne polttouuniin.

Että näin meitä taviksia höynäytetään.

Ainut hyvä puoli muovin lajittelusta on se, että sekajäteastia ei täyty läheskään niin pursuilevaksi kuin ennen.

En ole pahemmin seurannut, miten tuo roskien nouto Suomessa menee, mutta onko roskisautossa todellakin kaikki lokerot noille eri jätteille mitä roskakatokseen pitää eri astioihin lajitella? Vai haetaanko ne eri autoilla? Koska olen myös välillä ajatellut, että mahtaa olla turhaa kun se roskisauto kuitenkin länttää kaikki sinne samaan konttiin ja kippaa jonnekin energialaitoksen polttouuniin.

Kyllä, eri roska-astiat tyhjennetään eri autoilla ja autoissa on omat lokeronsa eri jätteille. Monesti kartonki ja paperi menee samaan autoon, omiin lokeroihinsa. Sekajäte yleensä omalla kuljetuksellaan, ehkä siksi, että sitä on eniten ja seassa nesteitäkin, jotka valuessaan voisivat pilata esimerkiksi paperit. Myös auton määränpää vaihtelee jätelajin mukaan, eikä ole järkeä samalla autolla käydä tyhjentelemässä useammassa paikassa.

Vierailija
22/24 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi keittiön alakaapeista varattu kokonaan kierrätykseen. Siellä on pahvit, lasit, metalli, lehdet, patterit ja ongelmajäte. Allaskaapissa sitten sekajäte ja muovit. Muovien huuhtelu ei ole mitenkään kauhean tarkkaa. Nyrkkisääntönä olen kuullut, että jos voisit pitää kyseistä roskaa pöydälläsi viikon siinä kunnossa, niin se kelpaa kyllä jätteisiinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka mietit muovin puhtautta. Ei tarvitse olla ihan tahratonta. Esim tuo suklaalevykääre käy hyvin. Ohjeen olen kuullut että sen verran likaa voi olla, että voit säilyttää niitä kotonasi ilman hajuongelmaa. Jos alkaa haista paheentuneelle niin sitten ei ole tarpeeksi puhdas keräykseen. Tiskaamaan ei tarvitse kaikkea ruveta.

Vierailija
24/24 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yksi keittiön alakaapeista varattu kokonaan kierrätykseen. Siellä on pahvit, lasit, metalli, lehdet, patterit ja ongelmajäte. Allaskaapissa sitten sekajäte ja muovit. Muovien huuhtelu ei ole mitenkään kauhean tarkkaa. Nyrkkisääntönä olen kuullut, että jos voisit pitää kyseistä roskaa pöydälläsi viikon siinä kunnossa, niin se kelpaa kyllä jätteisiinkin.

Jep, jossain oli sanottu, että koiran nuolema on riittävän puhdas.