Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko se, että maassamme saa tukia, lopulta hyvä vai huono asia?

Vierailija
23.03.2019 |

Tekeekö se ihmisistä lopulta vain laiskoja ja kiittämättömiä? Toisaalta tuet ovat hieno asia, ne mahdollistavat sen että köyhällä, sairaalla tai vaikkapa työttömällä on elämä helpompaa. Toisaalta taas saako se aikaan sen, että ihmisen on täällä meillä helpompi jäädä tukien varaan kun tietää, että kyllä eläminen kuitenkin mahdollistetaan jonkun toisen toimesta? Monessa muussa maassa ei ole kaltaistamme systeemiä, ei ole Kelaa vastaavaa puljua joka auttaa taloudellisesti kun hätä tulee. Vaan silti sitä ihmiset jotenkin selviävät.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuet turvaavat yhteiskuntarauhaa. Arvo se on sekin. Jos rahaa ei ole -> elämisen edellytykset puuttuvat ja se lopulta johtaa rikollisuuteen. Ajattelepa vaikka ihmiskauppaa. Paljonko meiltä häviää lapsia? Paljonko heitä katoaa kehittymättömämmissä maissa, ihan kauppatavaraksi.?

Vierailija
2/15 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa rakastaa draamaa. Mikä he`lvett.. sua vaivaa? Pelkästään otsikosta huomaa että tuedöt asian olevan täällä hyvin tulenarka.

Tällä palstalla on järjestäen mielipiteenä se ettei mitään tukia saisi otraa, ainoastaan työtätekevällä on ihmisarvo - muut voisi saada eutanasian ja tietenkin itse kustannettuna.

Katsos kun palstalaiset koostuu...tainno jätettäkööt sanomatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuet turvaavat yhteiskuntarauhaa. Arvo se on sekin. Jos rahaa ei ole -> elämisen edellytykset puuttuvat ja se lopulta johtaa rikollisuuteen. Ajattelepa vaikka ihmiskauppaa. Paljonko meiltä häviää lapsia? Paljonko heitä katoaa kehittymättömämmissä maissa, ihan kauppatavaraksi.?

Otsikossa en siis tarkoittanut ilmaista mitenkään omaa mielipidettäni, vaan pohdin vain suuntaan ja toiseen sen pohjalta mitä olen kuullut muiden sanovan. Olen kanssasi samaa mieltä, rikollisuus lisääntyisi huomattavasti jos tukia ei olisi ja pidän tukia hyvänä asiana. 

Vierailija
4/15 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä edellisen kanssa.  Nähty on nuoruudessa huutolaiskulttuurin jäänteitä. 

Työtoverin sanat jäi mieleen: kuinka kauheaa oli pyytää mieheltä rahaa.  Kun nainen sai työpaikan, mies oli vaatinut palkan itselleen, työtoveri ei suostunut.

Joku moitti tukimuotoja, raskaita veroja.

Kun omalle kohdalle sattuu, alkaa hyväksyntä.

Helppoa ei ole, olen mielestäni ollut kiitollinen sekä työstä että tukimuodoista vanhempana.

Vierailija
5/15 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika on liikaa. Tuet ovat hyvä jossain määrin mutta siinä vaiheessa kun on kannattavampaa jäädä niiden varaan kuin pyrkiä hyviin töihin ja kouluttautua on jotain vialla.

Vierailija
6/15 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan naisia. Minulla on pieni tytär ja hän kertoi että isona hän haluaa olla äiti ja saada lapsia vähintään yhtä paljon kuin me vaimoni kanssa olemme saaneet.

Hän kertoi että on jo miettinyt millaisen lasten huoneen haluaa vauvalleen.

Kysyin että onko miettinyt miestä vielä, niin ei ole, mutta sen on oltava kunnollinen.

Kun kuuntelin siinä tytärtäni niin minulta pääsi pieni kyynel silmään. Katson häntä ja totesin että sittenhän minä olen pian ukki. Hän halasi minua ja sanoi että ei, sinä olet isi ja ukki asuu Turus :)

Haluan että tulevaisuudessa meillä on samalainen mahdollisuus äideille jäädä kotiin ja haluaisin että meidän isien tasa-arvoa myös parannetaan kovalla kädellä. Ainakin niin ettei mennä askelia takaisin päin.

Olisin surullinen jos tyttäreni myöhemmin luopuisi lapsihaaveistaan kuten suuri osa minua nuoremmista on tehnyt elämässään ja tyytyy elämään yksin. Se on ihmiskunnalle luonnoton tapa ja lohduton tapa elää. 

Perhe on kaikki kaikessa ja ystävät. Olen lämmittänyt perinteisen lautantain saunan. 

Kohta katsotaan nauhalta vanhoja kettuja tai Josef Matulaa. 

Tuet on edistystä. 

Vierailija
7/15 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä rahat on kohdennettu väärin: sosiaalipuolelta pitäisi ottaa leijonan osa pois ja siirtää rahat terveydenhuoltoon. Ei ole yhteiskunnan tehtävä opettaa aikuisia ihmisiä elämään, mutta kuka tahansa voi sairastua ja silloin tarvitaan kaikki mahdollinen huolenpito. Ennaltaehkäisisi myös sosiaalipuolen ongelmia, jos lääkäriin pääsisi heti ja saisi sujuvasti vaikkapa mt-palveluita.

Vierailija
8/15 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liika on liikaa. Tuet ovat hyvä jossain määrin mutta siinä vaiheessa kun on kannattavampaa jäädä niiden varaan kuin pyrkiä hyviin töihin ja kouluttautua on jotain vialla.

Tuet on juuri sopivat. 

Asia on niin että palkat on liian alhaiset ja joku vie voitot taskuunsa. Se on ahneutta se.

Kouluttautumisesta pitäisi tehdä entistä helpompaa. Koulut voisivat olla jokaiselle avoimia ja kurssit myös. Kannatan itse täysin vapaata kouluttautumista ilman pääsykokeita. Jokainen joka läpäisee testit läpi saa todistuksen. Kyllähän lain mukaan nykyäänkin veronmaksaja pääsee seuraamaan oppitunteja kouluihin.

Haluaisin että veronmaksaja pääsisi täysin ilman esteitä ja ilman byrokratiaa osallistumaan opiskeluun työttömänä ja etsimään sitä mikä kiinnostaa. Eikä välttämättä tarvitse edes suorittaa mitään.

Sellaista aktivointia työttömille. Oppitunnielle seuraamaan opetusta ja kiinnostumaan asioista.

Koulujen pitäisi olla kuin kirjastot

Vierailija
9/15 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä rahat on kohdennettu väärin: sosiaalipuolelta pitäisi ottaa leijonan osa pois ja siirtää rahat terveydenhuoltoon. Ei ole yhteiskunnan tehtävä opettaa aikuisia ihmisiä elämään, mutta kuka tahansa voi sairastua ja silloin tarvitaan kaikki mahdollinen huolenpito. Ennaltaehkäisisi myös sosiaalipuolen ongelmia, jos lääkäriin pääsisi heti ja saisi sujuvasti vaikkapa mt-palveluita.

mt-palvelut nykyään tarkoittavat b-lausuntoa ja osa-aikaista eläkettä vuoden kerrallaan. Samalla potilas lamataan myrkyllisillä lääkkeillä, vaikka ainoa hoito voisi olla että nuori löytäisi kiinnostavaa opiskeltavaa tai uutta tekemistä ja verkostoitumista.

Mt-palvelut on siis syrjäyttää ja myrkyttää kansalaisia. Lääketehtaiden kytkökset tulisi tarkastaa.

Vierailija
10/15 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet on hyvä asia juuri tuon ekan vastaajan mainitseman yhteiskuntarauhan takia. Huono asia taas siksi, että monet jäävät lepäämään niiden varaan ja se syö halun kehittyä ja menestyä. Unohtuu se syy, miksi mikään tuki on olemassa. Unelmoin siitä, että joskus saan tulevasta työstäni sellaista palkkaa, etten tarvitsisi tukia. Taitaa olla tässä maassa aika mahdotonta. Tukisysteemi kun pitää yllä matalaa palkkatasoa. EI tarvitse maksaa tarpeeksi suurta palkkaa, kun hei valtioltahan ne työntekijät saa tukia!

Vierailija
11/15 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme lopun aikoja.

Kansallisvaltiossa yhteisvastuu toimii, mutta rajattomassa maailmassa ei.

Sosiaaliturva on ajettava pikkuhiljaa alas, koska maksajat loppuvat ja saajat lisääntyvät.

Maamme on sitten tehokas tuotantoresurssi ylikansallisille yrityksille.

Vähäosaisille koittavat kovat ajat.

Vierailija
12/15 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole liiasta, vaan liian vähästä. Jos palkka ei riitä elämiseen, tai opiskelu vie sen viimeisenkin leivän suusta, ei kyse ole liian suurista tuista, vaan liian vähäisestä tekemisen tukemisesta. Ehkä et ole huomannut, mutta leikkurit iskee todella nopeasti ja käsittelyajat on aivan kohtuuttomia. Siinä ei paljon lohduta, jos on jo kämppä mennyt alta, että pätkätöistä ne työttömyyspäivien tuet tulevat takautuvasti, sitten joskus. Tietysti, jos itsellä on aina mennyt mukavasti, eikä ole joutunut kokemaan mitä on kun elämä heittelee, sitä voi syntyä samanlaisia käsittämättömiä harhoja tuilla elämisen yltäkylläisyydestä, kun muillekin kaltaisillesi etuoikeutetuille.

Vierailija
13/15 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet on hyvä asia juuri tuon ekan vastaajan mainitseman yhteiskuntarauhan takia. Huono asia taas siksi, että monet jäävät lepäämään niiden varaan ja se syö halun kehittyä ja menestyä. Unohtuu se syy, miksi mikään tuki on olemassa. Unelmoin siitä, että joskus saan tulevasta työstäni sellaista palkkaa, etten tarvitsisi tukia. Taitaa olla tässä maassa aika mahdotonta. Tukisysteemi kun pitää yllä matalaa palkkatasoa. EI tarvitse maksaa tarpeeksi suurta palkkaa, kun hei valtioltahan ne työntekijät saa tukia!

Itse en tiedä ketään, joka lepäisi tukien varassa. Kyllä se on jatkuvaa taistelua, joka syö ihmisen terveyden ja voimat.

Vierailija
14/15 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut mt-puolen ongelmia vähän liian läheltä ja valitettavan monella sitä kuntoutumista murentaa se jatkuva pallottelu ja arpapeli tuista ja tauoton pelko toimeentulosta, kun joka ikinen kuukausi on sama täysin arpapelillä toimiva tukiviidakko edessä. Ei siinä paina mitkään lääkärinlausunnot, tai terve järki. On tuuria millaisen tuen kukin sattuu saamaan. Kun mieli on valmiiksi murskana, pelko asunnon menettämisestä ja ruoatta jäämisestä ei varsinaisesti auta paranemisprosessissa. Siinä on lääkärin ja hoitajan ihan turha antaa neuvojaan että menehän tekemään jotain kivaa kaupungille, että vähän piristyisit, kun ei ole rahaa edes siihen bussilippuun, saati kahvikuppiin.

Vierailija
15/15 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en tiedä ketään, joka lepäisi tukien varassa. Kyllä se on jatkuvaa taistelua, joka syö ihmisen terveyden ja voimat.

Kukaan ei kehity jos ei voi hiukan levätä välillä.

Nuorenakin.