Miten vanhukselta voi loppua yhtäkkiä vain verenkierto jostain ruumiinosasta?
Tätä en oikein tajua.
Siis ihmisenhän perus elintoimintoihin vauvasta pitäen kuuluu se että veri kiertää jokaisessa ruumiinosassa. Se on yhtä perustoiminto kuin että ihminen käy kakalla ja pissalla. En tiedä yhtään IHMISTÄ joka ei kävisi esimerkiksi tarpeillaan.
Ymmärrän jos esimerkiksi sammut metsään ja on kova pakkanen ja sulla ei ole tarpeeksi vaatetta päällä ja jalka rupeaa jäätymään ja menee sen takia kuolioon. Mutta miten se voi mennä muuten vain ilman mitään tukosta, kuten veritulpan kanssa olisi erijuttu tietysti ja se selittyisi ihan selvästi sillä miksi verenkierto nyt falskaa.
Miksi aikuisiän diabeteksen takia joudutaan myöskin amputoimaan varpaita, jalka tai vaikka molemmat jalat jos henkilö on kuin luuta ja nahkaa, ei edes ylipainoa yhtään?
Minä olen 160/64 ja 18-vuotias, tiedän että minun pitäisi saada terveyden kannalta vähän painoa pois. Olisiko 56kg sopiva tavoite?
Minulla joskus myöskin sinertää violetin omaisesti nilkoista alaspäin jalkaterät ja varpaat, mistä johtuu? ei kai vaan huonosta verenkierrosta?
Mistä myöskin johtuu oireet, että saunassa en pysty olemaan kovin kauaa kun minulle tulee hirveän tukala olo, tarkoitan siis että pulssi kohoaa hirmu nopeasti ja joskus kun nousen makuulta seisomaan niin päässäni huimaa, näkyy värejä, tuntuu epämielyttävältä ja sumenee hetkeksi silleen että tuntuu kuin pyörtyisin? Vakavaa?
Jos suvussani isän puolelta on paljon aikuisiän diabetestä, miten ehkäisen niin että minulle ei sitä tule? Miten myöskin ehkäisen sen ettei minulta tarvitse amputoida vanhana jalkoja ja kuulunko teistä noiden aiemmin selittämieni asioiden takia siihen riskiryhmään?
Pikkutätini jalka-amputaatiot aloitettiin niin että häneltä amputoitiin ensimmäiseksi pottuvarvas. Kumman takia yleensä niin käy, diabeteksen vai sen takia ettei hänellä veri siinä enää kiertänyt? Myöhemmin tuli ilmeisesti jalkoihin parantumattomia haavoja, jonka takia lähti molemmat jalat. Näitä haavoja ainakin selvästi aiheuttaa minun mielestä se diabetes.
Onko amputaatioon myöskään vanhana pakko suostua vai voiko lähteä hautaan niin jos haluaa, mutta saada tuskiinsa hyvin tehoavaa kipulääkitystä?
Kiitos vastauksista. Toivon että vastaajana olisi myöskin sairaanhoitaja tai lääkäri.
Kommentit (13)
No miten sitä verenkiertoa voisi sitten parantaa, vaikka saisi diabeteksen että ei menisi se riittämättömäksi vai jos tuon diabeteksen saa, niin sillon se menee automaattisesti eikä siihen pysty vaikuttamaan?
Luen myöhemmin, nyt menen saunaan.
Mutta uskotko, että hänen pottuvarpaansakin lähti menemään kuolioon siis diabeteksen vuoksi eikä muista syistä? ja mitä mieltä olet tuosta, mitä kerroin omien jalkaterien ja varpaiden violetiksi menemisestä välillä? Ne menee esimerkiksi jos minä aamuisin istun tuolilla. Tai joskus muuten vaan olen lattialla aamulla yleensä, katson televisiota ja joskus herätessänikin ne saattaa sinertää. Yleensä siis tämä tapahtuu aamuisin.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 22:19"]
Tätä en oikein tajua.
Siis ihmisenhän perus elintoimintoihin vauvasta pitäen kuuluu se että veri kiertää jokaisessa ruumiinosassa. Se on yhtä perustoiminto kuin että ihminen käy kakalla ja pissalla. En tiedä yhtään IHMISTÄ joka ei kävisi esimerkiksi tarpeillaan.
Ymmärrän jos esimerkiksi sammut metsään ja on kova pakkanen ja sulla ei ole tarpeeksi vaatetta päällä ja jalka rupeaa jäätymään ja menee sen takia kuolioon. Mutta miten se voi mennä muuten vain ilman mitään tukosta, kuten veritulpan kanssa olisi erijuttu tietysti ja se selittyisi ihan selvästi sillä miksi verenkierto nyt falskaa.
Miksi aikuisiän diabeteksen takia joudutaan myöskin amputoimaan varpaita, jalka tai vaikka molemmat jalat jos henkilö on kuin luuta ja nahkaa, ei edes ylipainoa yhtään?
Minä olen 160/64 ja 18-vuotias, tiedän että minun pitäisi saada terveyden kannalta vähän painoa pois. Olisiko 56kg sopiva tavoite?
Minulla joskus myöskin sinertää violetin omaisesti nilkoista alaspäin jalkaterät ja varpaat, mistä johtuu? ei kai vaan huonosta verenkierrosta?
Mistä myöskin johtuu oireet, että saunassa en pysty olemaan kovin kauaa kun minulle tulee hirveän tukala olo, tarkoitan siis että pulssi kohoaa hirmu nopeasti ja joskus kun nousen makuulta seisomaan niin päässäni huimaa, näkyy värejä, tuntuu epämielyttävältä ja sumenee hetkeksi silleen että tuntuu kuin pyörtyisin? Vakavaa?
Jos suvussani isän puolelta on paljon aikuisiän diabetestä, miten ehkäisen niin että minulle ei sitä tule? Miten myöskin ehkäisen sen ettei minulta tarvitse amputoida vanhana jalkoja ja kuulunko teistä noiden aiemmin selittämieni asioiden takia siihen riskiryhmään?
Pikkutätini jalka-amputaatiot aloitettiin niin että häneltä amputoitiin ensimmäiseksi pottuvarvas. Kumman takia yleensä niin käy, diabeteksen vai sen takia ettei hänellä veri siinä enää kiertänyt? Myöhemmin tuli ilmeisesti jalkoihin parantumattomia haavoja, jonka takia lähti molemmat jalat. Näitä haavoja ainakin selvästi aiheuttaa minun mielestä se diabetes.
Onko amputaatioon myöskään vanhana pakko suostua vai voiko lähteä hautaan niin jos haluaa, mutta saada tuskiinsa hyvin tehoavaa kipulääkitystä?
Kiitos vastauksista. Toivon että vastaajana olisi myöskin sairaanhoitaja tai lääkäri.
[/quote]
Amputaatioon ei ole pakko suostua. Tuskien lievityksestä en osaa sanoa. Mutta ei tuo ole mikään miellyttävä tapa menehtyä.
t. sivusta seurannut, mutta ei hoitaja eikä lääkäri.
Vaikutat hysteeriseltä. Onko sulla mielenterveysongelmia?
Jos diabetestä ei hoida, voi saada noita ikäviä riesoja. Nykyään amputaatiot on aika harvinaisia vrt. ihan menneisiin lähivuosikymmeniinkin.
Muistan täällä olleen samantyylisen aloituksen muutaman päivän sisällä.
Omasta terveydestään kannattaa huolehtia, muttei kuitenkaan *huolehtia*. Aikuisiän diabeteksen riskiä on helppo vähentää pitämällä paino/vyötärönympärys ja ruokavalio kunnossa.
Saunassa voi alkaa huimata verenpaineen laskun myötä - monille käy niin.
Näillä ihmisillä on ollut valtimoiden kovettumatauti. Sitä aiheuttaa TUPAKOINTI ja korkea kolesteroli. Diabetes taas vaikuttaa haavojen paranemiseen.
Niiltä ihmisiltä siis ei ole vain yht'äkkiä lakannut verenkierto, vaan se on ollut vuosien työn tulos. Alkuun on toki paljonkin tehtävissä ennen amputoimista: suonten pallolaajennusta, tukoskohtien rassausta, ohitusta jne. Mutta jos olet niin huonossa kunnossa, että munuaiset eivät toimi kunnolla, on sydämen vajaatoimntaa jne, ei noista ole hyötyä.
Sinä voit ehkäistä aikuisiän diabetestä syömällä fiksusti ja olemalla normaalipainoinen, ei tarvitse olla langanlaiha. Älä koskaan aloita tupakointia, tai jos jo poltat, lopeta.
Olet kysellyt näitä samoja jo aiemmin. Olisi syytä rauhoittua, sinulta ei ole lähdössä jalat tai edes varpaat nyt mihinkään. Elä normaalia nuoren naisen elämää, liikut j asyöt terveellisesti, vältyt monelta kurjuudelta. Kaikki me lopun kaiken kuolemme, kuka mihinkin - onnettomuuteen, syöpään tai vaikka sydäninfarktiin...
Näillä ihmisillä on ollut valtimoiden kovettumatauti. Sitä aiheuttaa TUPAKOINTI ja korkea kolesteroli. Diabetes taas vaikuttaa haavojen paranemiseen.
Niiltä ihmisiltä siis ei ole vain yht'äkkiä lakannut verenkierto, vaan se on ollut vuosien työn tulos. Alkuun on toki paljonkin tehtävissä ennen amputoimista: suonten pallolaajennusta, tukoskohtien rassausta, ohitusta jne. Mutta jos olet niin huonossa kunnossa, että munuaiset eivät toimi kunnolla, on sydämen vajaatoimntaa jne, ei noista ole hyötyä.
Sinä voit ehkäistä aikuisiän diabetestä syömällä fiksusti ja olemalla normaalipainoinen, ei tarvitse olla langanlaiha. Älä koskaan aloita tupakointia, tai jos jo poltat, lopeta.
Olet kysellyt näitä samoja jo aiemmin. Olisi syytä rauhoittua, sinulta ei ole lähdössä jalat tai edes varpaat nyt mihinkään. Elä normaalia nuoren naisen elämää, liikut j asyöt terveellisesti, vältyt monelta kurjuudelta. Kaikki me lopun kaiken kuolemme, kuka mihinkin - onnettomuuteen, syöpään tai vaikka sydäninfarktiin...
Diabetes vaikuttaa verisuonien kuntoon eli ahtauttaa verisuonia, jolloin niihin syntyy helpommin veritulppia. Eli siinäkin kyseessä on siis veritulpan aiheuttama kuolio. Uskoisin, että tätisi ensimmäinenkin kuolio johtui diabeteksesta. Kuolioita tulee, jos hoitaa diabeteksensa huonosti eli verensokeritasot ovat liian korkealla.
Diabetestä pystyy ehkäistä syömällä terveellisesti, liikkumalla ja pysymällä normaalipainoisena. Jos diabetes puhkeaa, pitää laihduttaa jos on ylipainoinen, syödä terveellisesti, liikkua, hoitaa diabetes kunnolla lääkkeillä, hoitaa tarv koholla oleva verenpaine ja kolesterolit.
Se, että sinulle tulee saunassa huono olo, johtuu verenkierron jakaantumisesta. Kuumassa veri alkaa kiertää laajentuneita ihosuonia pitkin luovuttaakseen lämpöä, ettei elimistö kuumene liikaa. Silloin varsinkin nuorilla, joilla on tehokkaasti toimiva elimistö, ei verta riitäkään enää kunnolla päähän ja tulee huono olo sekä alkaa huimata. Ilmiö on täysin normaali eikä liity mitenkään diabetekseen tai kuolioihin. Jalkojen sinerrys johtuu myös laajentuneista pintasuonista, tämäkin täysin vaaratonta.
Laki potilaan oikeuksista sanoo, että potilasta tulee hoitaa yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Eli mitään toimenpiteitä ei saa tehdä ilman potilaan lupaa. Eli amputaatioon ei ole pakko suostua, mutta kuolema siitä kyllä seuraa.
terveisin lääkäri
Saunassa ihon lämmetessä pienet verisuonet laajenevat, jolloin ihon pinnan alle tulee enemmän verta isommista verisuonista. Ulospäin tämä näkyy ihon punoituksena joillain alueilla ja lisääntyneenä hikoiluna. Tällä tavalla elimistö reagoi kuumaan ympäristöön, pyrkiii jäähdyttämään elimistöä. Kun verimäärä tällä tavalla jakaantuu isompaan tilavuuteen, sydän reagoi nostamalla pulssia. Hetkellisesti voi tuntua huimausta, jos vaikka nousee ylös nopeasti. Tämä kaikki on normaalia. Elimistö reagoi eri tavoin eri olosuhteisiin kuten kylmään ja kuumaan, näin kuuluu ollakin. Viileässä taas elimistö säästä lämpöä supistamalla pintaverisuonistoa, iho on viileämpi ja sinertävä tällöin.
Diabetes aiheuttaa monen elimen sairauksia hoitamattomana mutta hoidettuna näiltä liitännäissairauksilta voi välttyä. Diabeteksen aiheuttama verenkiertosairaus on monen tekijän summa ja se kehittyy vuosien ja vuosien aikana vähitellen. Lisäksi tavallisesti on muita sairauksia tai tupakointia, jotka hankaloittavat tilannetta. Keski-ikäisen tädin pitkäaikaissairaudet ja niiden komplikaatiot eivät kuitenkaan vaikuta mitenkään 18-vuotiaan elimistössä. Sukurasite voi olla tai olla olematta mutta sukurasite ei ole sairaus.
Kiitoksia paljon hyvistä ja asianmukasista vastauksista! =)
Nyt on kuitenkin sen verran myöhä, vaikka lukasinkin nuo läpi niin en jaksa nyt ruveta ajatuksen kanssa vastailemaan.
Palaillaan asiaan huomenissa. Nostan silloin jossain vaiheessa tämän ketjun. Mutta kiitoksia, helpotti jo mieltä tosi kovasti :)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 23:19"]
Saunassa ihon lämmetessä pienet verisuonet laajenevat, jolloin ihon pinnan alle tulee enemmän verta isommista verisuonista. Ulospäin tämä näkyy ihon punoituksena joillain alueilla ja lisääntyneenä hikoiluna.
[/quote]Minulla punoitus on laikkuina, ei koko iho
Nyt vasta olen päässyt koneelle, eli täällä taas!
Nostetaas ketjua. terveisin aloittaja. :)
Eihän kaikilla nuorillakaan miehillä veri kierrä aina halutussa paikassa, heh heh
Lue googlella diabeteksesta, verisuonien ahtautumisesta, ateroskleroosista.
Yleensä varpaat ja muut ääreisosat menevät kuolioon l. nekroosiin riittämättömän verenkierron vuoksi.
Amputaatioihin ei ole pakko suostua, saa mennä hautaan jalat ja varpaat tallella. Iskeeminen kipu vain on sietämätöntä. Iskemia tarkoittaa sitä, että ilman verta oleva ruumiinosa jää hapenpuutteeseen ja se tuottaa paljon tuskaa. Kokeilepa vaikka solmia lankaa pikkurillisi ympärille ja odota, että se muuttuu sinimustaksi.
Verenkirroton osio alkaa mädätä niille sijoillensa. sh