Musiikkiopiston oppilaaksi ilman aiempaa soittokokemusta?
Millaiset mahdollisuudet tulevalla ekaluokkalaisella on päästä musiikkiopiston oppilaaksi ilman aiempaa musiikkiharrastusta? Lapsi laulaa mielellään ja "soittelee" mielellään pianoa ja kitaraa. Muskareissa ei ole ollut. Kuinka haastavat pääsykokeet ovat ja pitääkö silloin jo tietää mitä haluaa soittaa? Maksavatko pelkät pääsykokeet jotakin?
Kommentit (7)
Testeillä testataan ylipäätään musikaalisuutta.. Meidän muksu soitti lyhyen soittonäytteen pianolla, teki kuuntelutehtäviä (joilla testattiin melodiatajua, rytmitajua jne..) ja pääsi sisään käsittääkseni aika loistavilla pisteillä vaikka takana ei ollut yhtään soittotuntia. Olin itse opettanut soittamaan muutaman kappaleen. Testaajat ovat kuitenkin musiikin ammattilaisia ja osaavat asiansa..
Olen jokseenkin eri mieltä.
Meillä tyttö halusi soittamaan pianoa ja todettiin testeissä todella musikaaliseksi (oli siihen mennessä laulanut paljon ja oli aloittanut musiikkiluokalla), mutta ei vaan päässyt sisään koska aloituspaikkoja on vähän ja pianoon on kaikken vaikein päästä, se on halutuin soitin.
Pari vuotta yritti ja sama tulos, sitten vaihdettiin soitin huiluksi ja pääsi heti sisään.
Osaa kuitenkin soittaa pianoa, koska osaa lukea nuotteja.
Kuntamme musiikkiopiston nettisivut ovat surkeat. Antavat todella vähän infoa.Lähetin eräälle opettajalle sähköpostia ja kyselin kaikenlaista, mutta vastaus oli varsin lyhyt. Ilmoitin lapseni nyt kanteleensoiton ryhmään koska halusin hänen pääsevän edes jonnekin (soitinvamennus/musiikkivalmennus? näiden eroa en ymmärrä vieläkään, toinen soitin olisi ollut nokkahuilu). Pääsykokeet pidetään toukokuussa ja niihin ilmoittaudutaan erikseen.
Entä, jos pääsee molempiin paikkoihin? Kanteleensoittoryhmään ilmoittautuminen on sitova. Lukukausimaksu 175€ on maksettava, vaikka et siellä kävisikään. Ryhmän kokoontumisen kellonaikaakaan eivät vielä osanneet tarkkaan sanoa. Piti siis melko summan mutikassa ilmoittautua, vaikka en edes tiedä pääsenkö lasta edes kuskaamaan. Luulisi kanteleryhmän pystyy perumaan, jos pääsee pääsykokeista läpi?
ap
[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 10:32"]
Meillä tyttö halusi soittamaan pianoa ja todettiin testeissä todella musikaaliseksi (oli siihen mennessä laulanut paljon ja oli aloittanut musiikkiluokalla), mutta ei vaan päässyt sisään koska aloituspaikkoja on vähän ja pianoon on kaikken vaikein päästä, se on halutuin soitin.
Pari vuotta yritti ja sama tulos, sitten vaihdettiin soitin huiluksi ja pääsi heti sisään.
[/quote]
Olen tuo kolmas vastaaja.. meidän muksu haki myös pianoa soittamaan aikoinaan ja pääsi sisään, vaikka se onkin suosituin soitin ja asutaan isossa kaupungissa. Pääsi myös musiikkiluokalle sitten vuosia myöhemmin "heittämällä" sisälle ja pianon soitossa on kyllä edistynyt aika vauhdilla.
Kunnassamme on musiikkiopiston toimipisteitä muutamassa eri paikassa. Lähimmässä, järkevimmin saavutettavissa olevassa on pianoon aloituspaikkoja vain muutama. Miten pääsykokeissa suuntaudutaan tiettyyn soittimeen? Onko esim. pianoon hakevilla erilainen pääsykoe kuin vaikka puhaltimiin tai lyömäsoittimiin? "Lyömäsoittimet" tarkoittaa kai vain rumpuja? Minkä ikäisinä lapsenne ovat hakeneet ja päässeet musiikkiopiston?
ap
[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 10:32"]
[/quote]
Olen tuo kolmas vastaaja.. meidän muksu haki myös pianoa soittamaan aikoinaan ja pääsi sisään, vaikka se onkin suosituin soitin ja asutaan isossa kaupungissa. Pääsi myös musiikkiluokalle sitten vuosia myöhemmin "heittämällä" sisälle ja pianon soitossa on kyllä edistynyt aika vauhdilla.
[/quote]
Ei meilläkään ollut mitään ongelmia musiikkiluokalle pääsemisessä.
Tämä myös isohko kaupunki.
Meillä on kotona piano ja itse olen soittanut pianoa vuosia, olin myös tytölle jotain opettanut.
Aloituspaikkoja on pianossa vähiten.
Täällä ainakin paikkoja vapautuu sitä mukaa kun vanhemmasta päästä lopetetaan, mitään kiintiöitä ei ole.
-4-
Riippuu minne olette hakemassa, katso opiston sivuilta ohjeet. Kyllä musiikkiopistoon voi päästä, vaikkei olisi aiemmin soittanut. Yleensä on esim. soitinesittelyjä ja pääsykokeessa riittää esim. laulaminen ja rytmin taputtaminen tms. helppoa, jossa vain katsotaan lapsen kiinnostusta ja perustasoa. Pääsykokeet harvemmin maksavat, mutta opistoja on niin paljon, että katso nettisivuilta tiedot. Lisäksi on tarjolla monta eri vaihtoehtoa, esim. soitinvalmennusta, soittimiin tutustumista ja "oman soittimen" etsimistä, sekä yksilöopetusta ja ryhmämusisointia, bänditoimintaa ja mitä kaikkea. Eli klikkaile parit nettisivut auki ja lue lisää.