Mitä söisimme couscousin kanssa?
Kommentit (6)
Tarjoatko sen pelkkänä lisäkkeenä? Miten teet siitä hyvän makuista? Minusta se maistuu lähinnä märältä pahvilta, vaikka minkä teen.
Ainut tapa miten itse voin sitä syödä, on että wokkaan ensin vihanneksia ja maustan oikein reilulla kädellä, ja sitten niiden pannulla rapsahtaneiden vihannesten sekaan laitan jonkin verran couscousia.
En ole muulla tavalla saanut siitä syötävää.
Eli couscous on joko kasvis-tai lihapata. Pienet vaaleat "hiutaleet" ovat nimeltään semolina eikä couscos. Perinteisesti semolinan joukkoon laitetaan patatyyppisesti kokattua porkkanaa, kikherneitä, sipulia etc ja jotain lihaa. Netistä varmaan löytyy paljon hyvä ohjeita:)
Couccous-saalaatti on myös hyvää lisäkkeenä, tulee lisäke ja salaatti samalla :) Punasipulia, kurkkua, paprikaa, tomaatti, salaatinlehtiä, ehkä fetaankin couscousin sekaan ja maustaa lime-mehulla.
joko kasvikset tai kasvis-liha:) itse tekisin näin että valmistaisin ensin couscous lasikulhoon (ei muoviseen ei sitä tiedä miten se käyttäytyy kuuman veden kanssa muovi on muovi vaikka olisikin lämmönkestävä) laitan 3 min sitten kiehunutta vettä (ei siis ihan heti kiehunutta) sen verran että se peittäisi couscousin puoleen sormeen yli ja suljen kannella. sitten ruskistan sipulin ja kasvikset jos pakaste niin kestää kauemmin ja couscous täytyy avata ettei se mene mössöksi sitten couscous sinne pannulle ruskistettujen kasvisten joukkoon
ja siis jos pakaste täytyy pitää ne vihannekset pannulla hyvin ettei mitään pakaste mikrobeja jää nythän on puhuttu ainakin pakastemarjojen huonontuneesta laadusta...
itse käytän melkein aina couscousin tekoon pakaste here-paprikajotain seosta tai jotain valkosipuli ja herkkusienet ja pidän sen kasvissekoituksen aika kauan pannulla ennen couscousin lisäämistä... tietysti jos liha sinne esim naudan paistiliha tai kanasuikaleet niin niiden täytyy olla täysin kypsiä. Mausteet tuovat huomattavaa eroa, tuore chili. itse laittaisin ensin mausteet kuumaan öljyyn pannulle sitten muun, näin mausteiden maku voimistuu. suola vaan lopussa kun kaikki on melkein valmista.
Couscousin valmistamisesta helppoa:
Pakastevihanneksia (itse käytän lähes aina jtn itämaisia) pannulla rasvassa, chilin ja valkosibalin kera. (HUOM! ensin oikein miedolla lämmöllä 5-10min valkosibal ja chili voissa, oliiviöljyssä tai molemmissa, sitten rehut).
Jos et ole puunhalaaja, niin sekaan voi laittaa lihaa. Kana on varsin hyvä. Maalaisjärki kertokoon kauanko sitä pannulla pitää ennen vihannesten lisäystä.
Itse - vaikka lihaani olenkin - käytän pakasterehujen kanssa parsaa, halloumia, fetaa, pähkinöitä tai kikherneitä saadakseni ateriasta vähän proteiinipitoisemman.
Kun pannulla olevat lisukkeet ovat viittä vaille valmiita, niin kattilaan vedet kiehumaan ja couscousit paketin ohjeen mukaan oikeassa suhteessa sekaan. Kun couscousit ovat vedet itseensä imeneet, niin levyltä pois ja nyrkillinen voita sekaan, sekoitus, pannulta lisukkeet sekaan ja valmista on.
Keitinveteen voi tosiaan laittaa liemikuutiota tai fondia, mutta mukavasti maustetut lisukkeet ja OIKEA voi valmistuksessa lienee yllinkyllin.
Meillä tehdään kanaa couscousin kanssa. Tai sitten kasvispaistos :)