Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä jolla siitepölyallergia - mistä oireista hoksasit selvittää asian?

Vierailija
05.04.2013 |

Ja miten se käytännössä tapahtui, menitkö lääkäriin vai mitä? Mistä sen ylipäänsä tietää, onko allerginen vai muuten vaan kipeänä? 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole asia, jota tarvitsee selvittää. Kokeilet antihistamiineja. Jos ne auttavat, sinulla oli siitepölyallergia. Jos menet lääkärille, saat samat antihistamiinit halvemmalla, mutta mitään muuta iloa lääkärikäynnistä ei ole. Testejä ei selvissä tapauksissa tehdä, ei siihen ole mitään syytä.

Jos oireet ovat erittäin voimakkaat, voi lääkärin kautta päästä siedätyshoitoon, mutta se tapahtuu vasta siitepölykauden jälkeen. Silloin tehdään testit, jotta nähdään, mitä siitepölyä vastaan siedätetään. Siedätys ei onnistu, ellei ole riittävän selkeää allergeenia.

Siitepölyallerginen ei "ole kipeänä". Hänellä on tyypillisiä oireita. Nenää ja/tai silmiä kutittaa, aivastuttaa ja nenä vuotaa, mutta nenästä tuleva vuoto on väritöntä, ei värillistä, kuten virustaudissa. Itselläni myös silmät turpoavat allergia-aiakan ja jos syön omenaa, kitalaki kihelmöi. Mutta en ole koskaan sillä tavalla kipeänä, etten voisi esim. tehdä töitä.

Antihistamiinin lisäksi käytän nenäsumutetta ja silmätippoja.

Vierailija
2/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, 2. Kävin siis optikolla joka sanoi, että silmien limakalvot näyttävät siltä, kuin minulla olisi allergiaoireita. Silmäni ovat keväisin jatkuvasti ärtyneet, ja nenä tippasee juurikin sellaista vetistä nestettä, mutta en ole kiinnittänyt niihin sen suurempaa huomiota, koska ulkoilen paljon ja vilustun muutenkin herkästi. Mutta nyt aloin miettimään, että mitäpä jos minulla onkin jonkinlainen allergia, eikä tästä jatkuvasta niiskuttamisesta tarvitsisikaan kärsiä.

Mutta siis, voin mennä apteekkiin ja ostaa ihan ilman reseptiä jotain allergialääkettä, näinkö? 

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle se oli niin pienenä selvä, että enpä muista. En ole käynyt lääkärissä kuin vasta aikuisiällä, kun selvisi muita allergioita, joiden takia tarvitsin testit. Siitepölyallergian vahvuus oli testeissä neljänkymmenen tasolla raja-arvon ollessa 0,35 (testit ei kerro mitään ainakaan lähellä raja-arvoja, vaan koetut oireet). 

Siitepölyallergian normaalisti näkee ja tuntee nuhana, pahempana se tuntuu silmissä ja aivan pahimpina päivänä voi muistuttaa flunssaa, kun ei jaksa mitään. Minulla allergialääkkeet eivät poista heinänuhaa pahimpana aikana, mutta ne lievittävät sitä olennaisesti.

Vierailija
4/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 21:59"]

Mutta siis, voin mennä apteekkiin ja ostaa ihan ilman reseptiä jotain allergialääkettä, näinkö? 

ap.

[/quote]

Kyllä. Minulla Xyzal toimii parhaiten, Zyrtec ja Aerius toiseksi parhaiten, mutta heikommin pahimpana aikana, mutta se voi olla yksilöllistä ja allergian aiheuttajasta kiinni. Plussana allergialääkkeiden käytöstä on, että hyönteisenpuremat eivät enää kutita.

Vierailija
5/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos :)

ap.

Vierailija
6/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä mihinkään lääkäriin ole koskaan mennyt. Ei se vaikea ole "selvittää "ilmankaan, kun aina kuin siitepölytiedotteessa näkyy 2 tai 3 K-merkkiä eli koivu kukkii vahvasti, vesiräkä valuu ja silmät vuotaa, aivastuttaa. Ja oireet poistuu kun vedän melkein  minkä tahansa merkkisen käsikauppalääke-antihistamiinin. Tällä hetkellä käytössä Kestine Lyo. 

Vierailija
7/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuollaiset oireet voi myös johtua kuivumisesta, niin limakalvojen kuin silmien, jotka myös ovat keväisin hyvin tavallisia. Mutta koita joo joku käsikauppa-allergialääke, jos se auttaa, niin se on allergiaa. 

Vierailija
8/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ne allergialääkkeet pahaan allergiaan kovin paljon vaikuta, ehkä vähän lieventävät. Mies ja poika olivat viime keväänä helisemässä kun mikään ei auttanut. Heillä on testein allergiat todettu. 

Vierailija
9/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran siitepölyaikaan menin ulos kävelylenkille, niin kymmenen minuutin sisällä aivastelin, nenä meni tukkoon ja siitä tuli tippumalla kirkasta nestettä, silmiä kirveli valtavasti ja tuntui kuin ne olisivat täynnä hiekkaa. Minun piti palata heti kotiin, jossa vähän ajan kuluttua oireet helpottivat.

Minulla on oireita vain pahimpina siitepölyvuosina ja silloinkin allergialääkkeet auttavat hyvin. Kaikki muut merkit sopivat paitsi Heinix, siitä seuraa järjetön väsymys, joka ei edes nukkumalla helpota. Lääkärissä en allergioiden vuoksi ole käynyt, koska lääkkeitä saa ilman reseptiä.

Siitepölyallergiat kannattaa kyllä hoitaa. Jos nenä on tukossa, niin sitten siitepölyhiukkasia hengittää suun kautta keuhkoihin ja se puolestaan saattaa altistaa astmalle. Näin minulle kertoi keuhkolääkäri.

Vierailija
10/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 22:09"]

Eipä ne allergialääkkeet pahaan allergiaan kovin paljon vaikuta, ehkä vähän lieventävät. Mies ja poika olivat viime keväänä helisemässä kun mikään ei auttanut. Heillä on testein allergiat todettu. 

[/quote]

Viime kevät oli kyllä karmea koivun siitepölyn suhteen. Yksi meidän lapsista on saanut koivuun siedätyshoidonkin, mutta viime keväänä hän ei voinut edes ulos mennä vaikka söi allergialääkkeitä ja käytti nenäsumutetta. Oma allergiani on lievä, mutta minunkin piti lääkkeistä huolimatta pysytellä sisällä.

Nro 10

Vierailija
11/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 22:08"]

Ap, tuollaiset oireet voi myös johtua kuivumisesta, niin limakalvojen kuin silmien, jotka myös ovat keväisin hyvin tavallisia. Mutta koita joo joku käsikauppa-allergialääke, jos se auttaa, niin se on allergiaa. 

[/quote]

Samaten katupöly aiheuttaa usein oireita. Esimerkiksi minä luulin aiemmin olevani siitepölyallergikko, mutta jonakin keväänä, jolloin lumet suli paljon ennen siitepölykauden alkamista tajusin, että kyse onkin katupölyn aiheuttamasta oireilusta.

Vierailija
12/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergialääkkeet vaikuttavat yksilöllisesti, uudemmat ovat usein aikaisempia parempia ja kannattaa kokeilla eri lääkkeitä jos ei tepsi. Lisäksi pahassa allergiassa lääkkeet kannattaa aloittaa jo ennen kuin siitepölytiedote kertoo siitepölyistä. Minä haen reseptin vuosittain, lisäksi allergian vahvuuden vuoksi minulle on määrätty annostusta suurempi annos pahimpina aikoina. Silti joka vuosi on pari-neljä oikein pahaa päivää, joskus enemmän. Useille siedätys tepsii, minulla testattiin ja se vain pahensi tilannetta. 

t 4/5

Vierailija
13/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa apteekissa kysyä neuvoa, että mitkä lääkkeistä ovat väsyttäviä ja mitkä eivät. Siis varsinkin jos kokeilet jotain valmistetta ja se auttaa, mutta meinaat vaan nukahdella koko päivän ajan, niin kannattaa vaihtaa toiseen. Uusimmilla antihistamiineilla harvemmin on tätä väsytysvaikutusta, mutta itselleni oli lapsena täyttä helvettiä käydä koulussa vahvasti siitepölyn takia lääkittynä kun olisin voinut nukahtaa antihistamiinin takia seisaalleni. Ja ilman lääkettä raavin silmät verille kun kutitti.

Vierailija
14/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joka keväinen riesa kun nokka on flunssasen tuntuinen. Tukossa ja limaa erittyy.

Kävin allergia testeissä, meni eläimiä, kasveja ja ruoka-aineita läpi eikä mitään löytynyt. Sanoivat että voi johtua "pölyisyydestä".

Käytän välillä nenätippoja (samaa mitä vauvat käyttää) tai nenäsumutetta mutta nyt ostin myös kokeiluun sarvikuonon joka on toiminut ihan kivasti.

Vierailija
15/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pari päivää kutittanut kurkkua, nenä hieman tukkoinen ja aivan järkyttävä väsymys. Ovatko nämä siitepölyallergian oireita? Molempina päivinä olen kävellyt muutaman sata metriä alueella, jossa saattaa olla katupölyä.

Vierailija
16/20 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo nro 16 : voi olla ihan flunssaakin

Vierailija
17/20 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aeriusta minulle markkinoitiin sillä, että se väsyttää vähiten ja lentäjätkin käyttäisivät sitä sen takia. Zyrtecin, Xyzalin ja Kestinen en ole huomannut väsyttävän. Joku vuosikymmen sitten, kun aloitin allergialääkityksen, sitä käytettiin lähinnä pahimpaan aikana, koska ainakin minulle se toimi melkein kuin unilääke ja sittemmin olen seurannut ja kysynytkin lääkkeiden unettavuutta lääkäriltä. Sen jonkin 80-luvun lääkkeen tuli Teldanex, joka väsytti vähemmän, vasta Kestinellä taisi kuitenkin väsytys loppua oikeasti. Zyrtec ja Xyzal ovat tehonneet minulla parhaiten, enkä ole huomannut väsymystä.

Vierailija
18/20 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 23:12"]

Mulla on pari päivää kutittanut kurkkua, nenä hieman tukkoinen ja aivan järkyttävä väsymys. Ovatko nämä siitepölyallergian oireita? Molempina päivinä olen kävellyt muutaman sata metriä alueella, jossa saattaa olla katupölyä.

[/quote]

Väsymyksestä en tiedä, mutta muut oireet sopivat kyllä katupölyoireiluun. Minulla menee nenä tukkoon, yskittää ja nousee limaa, kurkkua kutittaa ja henkeä ahdistaa katupölyaikaan. 

-12

Vierailija
19/20 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia tukkoisempi, silmät turvoksissa, pää kipeä, nokkosihottumaa enemmän kuin normaalisti. En tähähn toteamiseen lääkäriä tarvitse. Apteekista saa antihistamiinia, hätätilassa käärmepakkaus. Lääkärin vahvempia troppeja tarttee jos tulee pahoja hengenahdistuksia, normi allergiko pärjää vapailla tuotteilla.

Vierailija
20/20 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa, että pyykkiä ei kuivaa ulkona. Hiukset kannattaa suojata ulkoillessa tai käydä sitten ahkerasti suihkussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän