Oliko sinulle vaikeaa olla selvinpäin raskausaika?
Kyllä taas ottaa perjantai päähän. Vielä 2,5kk laskettuun aikaan, ja jälleen hiljainen viikonloppu edessä. Kaikki tutut ovat menossa viihteelle, ja miehellä iltavuoro, huomenna menee varmaan myös viihteelle.
Mies on vähentänyt paljon alkoholin käyttöään raskausaikana, mutten halua vaatia, että toinen olisi jatkuvasti selvinpäin mun seurana. Pari tuttua pariskuntaa olisi, joiden kanssa viettää aikaa selvinpäin, mutta toiset nyt reissussa ja toiset kipeänä, joten kyläily ei käy.
En olisi uskonut, että on näin vaikeaa olla selvinpäin koko raskausaika! Tippaakaan en ole maistanut enkä ota, mutta kyllä tuntuu ulkopuoliselta, tylsältä ja tyhjältä ne viikonloput, kun mies lähtee ottamaan, enkä voi kuin jäädä yksin kotiin / mennä katselemaan kun muut ottavat ja olla kuskissa.
Ensimmäiset kuukaudet viihtyi hyvin selvinpäin muiden mukana, mutta nyt ei enää jaksa valvoa ja mennä selvinpäin istuskelemaan kapakkaan, tuntuu niin turhalta ja huono olo tulee ihan valvomisesta. Kukaan ei enää ehdottele minnekään menoa viikonloppuisin, kun tietävät, että olen selvinpäin, ja yleensä jo 22 mennessä nukkumassa. Lapsenvahdiksi, kuskiksi kyllä kysellään.
Oliko muilla henkisesti vaikeaa olla selvinpäin, jäittekö "ulos" kaveripiirin menoista ja jutuista raskaana? Kuinka jaksoitte, vai oliko teillä kavereita, joiden kanssa puuhata selvinpäin? Oliko miehenne paljon selvinpäin seurananne?
Meillä mies oli ennen raskauttani usein 1-2 päivää viikonlopusta viihteellä, meillä on sellainen kaveripiiri, jossa ollaan usein viikonloput viihteellä. Nyt vähentänyt juomista niin, että käy joka toinen viikko yhden illan ottamassa, enkä enempää vaatisikaan, olen oikein tyytyväinen tähän tilanteeseen. Tunnen vain itseni näinä viikonloppuina NIIN yksinäiseksi ja turhautuneeksi, haluaisin itsekin jo tuulettumaan :(
Kommentit (42)
Lukaistuani ketjun pikaisesti olen tavallaan sanaton.
Pääsääntöisesti vähän hele-vetin hyvä etten ole hankkinut lapsia suominaisen kanssa.
t. 31v sinkkumies, joka aikoo ensi vuoden aikana suunnata ulkomaille vaimonhakuun.
7kk meni ihan hyvin, mutta nyt kesän (ja LA:n) lähestyessä olen alkanut unelmoida siideristä ja skumpasta. Mielestäni tällaiset unelmat ovat hurjan inhimillisiä. Ihmisiähän ne on äiditkin.
Turhaa tuollainen "parempien ihmisten" harrastama moralisointi. että muka on alkoholinhuuruinen elämä, jos 9kk:n aikana muutaman kerran haaveilee vaikka saunaoluesta tai ystävien seurassa nautitusta viinilasillisesta. Minä aioin nauttia pari siideriä tai puolikkaan pullon skumppaa heti, kun lapsi syö muutakin kuin tissiä.
Tämä ketju osoittaa jälleen kerran, miten joillakin kuningas alkoholi Suomessa määrää seuraelämäänkin osallistumisen.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 17:09"]
Tämä ketju osoittaa jälleen kerran, miten joillakin kuningas alkoholi Suomessa määrää seuraelämäänkin osallistumisen.
[/quote]
Aivan totta! Vaikka tuttujen kanssa tavattaisiin muutoinkin kuin alkoholin yhteydessä, niin jo se, ettet osallistu näihin alkoholiviikonloppuihin / tapahtumiin vähentää muutakin yhteydenpitoa, kun olet "tylsä", etkä voi juoda. Heti pihalla kuvioista.
24: Tississä on saman verran alkoholia kun muuallakin kropassa, joten jos kerran siideri ja skumppa kerran maistuu niin miksi odottaa? Ei se 1-2 promillea mitä suominainen kerralla ottaa lasta paljo haittaa.
- 23/25 -
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 17:09"]
[/quote]
Miksi sitten osallistua seuraelämään lainkaan? Osa meistä elää elämänsä ilman kavereita.
"Hienoja" "ystäviä" taas joillakin kun juominen on kanssakäymisen ehto.
- 23/25
Aivan totta! Vaikka tuttujen kanssa tavattaisiin muutoinkin kuin alkoholin yhteydessä, niin jo se, ettet osallistu näihin alkoholiviikonloppuihin / tapahtumiin vähentää muutakin yhteydenpitoa, kun olet "tylsä", etkä voi juoda. Heti pihalla kuvioista.
[/quote]
Onhan tämä herra nro 23 sitten itsekin raitis? Niitä suomimiehiä näkee ihan riittämiin, jotka hakevat sen raittiin vaimon muualta. Jotta nämä naiset voivat sitten passata sitä suomalaista ritaria joka kiskoo kaksin käsin viinaa sohvan nurkassa, kaljamaha lötköttäen, soijaa otsa pukaten.... (tuttavapiirissä suomi-thaikku ja suomi-filippiiniläinen yhdistelmiä, joista ei tiedä itkeäkö vaiko nauraa).
Ensimmäinen kunnon känni kokematta, tämänhetkinen kulutus alle yksi pullo olutta kuukaudessa.
-23
Teen tästä lähtien lastensuojeluilmoituksen joka ikisestä tapauksesta jossa itse näen että jompikumpi perheen aikuisista ottaa alkoholia. Riippumatta siitä missä lapset on ja onko ne minkäikäisiä.
-23
No onhan se välillä ollut tylsää. Mies käy n. kerran kuussa viihteellä, jopa harvemmin, olen ollut mukana.
Vauva-aikana tilanne ei tule jatkumaan, aion käydä siinä kuin mieskin :) Enkä ole edes nuori.
Ei ollut vaikeaa olla selvinpäin raskaus- eikä imetysaikana, kuusi vuotta meni lähes yhteen soittoon raskaana/imettäessä.
Ap:n kysymys ei ollut tekikö sinun joskus mieli olutta/ viiniä/ siideriä/ tms. Kysymys oli: oliko sinulle vaikeaa olla SELVINPÄIN raskausaikana? Se, että joskus tekee mieli omaa suosikkijuomaa ei ehkä ole tuomittavaa, mutta jos on vaikeaa olla selvinpäin ( oli sitten raskaana tai ei) kannattanee todella miettiä onko oma alkoholinkäyttö hallinnassa.
Ei ollu. 1,5 vuotta sitte viimeksi ottanu, eikä minkäänlaisia pistoja oo. :P
Voi jessus. Vaikka lapsi päälle päin näyttää terveeltä, ei se tarkota ettei jälkeä ole jääny. Ja todella VÄÄRIN lasta kohtaan. Toivottavasti jatkossa menet itseesi..
T:alkoholistin lapsi
[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 13:58"]
Kyllä mä otin raskausaikana arkisauna päivänä pari-kolme kaljaa, Lauantai saunan jälkeen 4-6 kaljaa...
Kerran kuussa otin vähän enemmän mieheni kanssa... n. 10-12 kaljaa. (siis ite, mieheni nyt juo laatikon pari yksinäänkin joka viikonloppu).
Baareissa emme mieheni kanssa käy, kotona juomme.
Viinaa en käytä ikinä ja viiniä harvoin, yleensä kaljaa ja silloin tällöin muutaman lonkeron.
Terve poika syntyi! :)
Olen 23v. ja mieheni 36v. Yrittäjä perhe.
Juomme yleensä viikonloppuisin laatikon, pari olutta... Kun poika on saatu nukkumaan.
Arkisin juomme muutaman silloin tällöin... Viime tiistaina join 9 kaljaa. Ja tänään juon kännit. :)
Ja ollaan ihan normaaleita ihmisiä... :)
[/quote]
Tämä siis saa mennä itseensä..
Itse en ole käynyt raskaus aikana ollenkaan baarissa, koska en ole uskaltanut. Kävin ennen baareissa myös, joka viikonloppu. Joskus join ja usein miten en. Jostakin olen vaan saanut päähäni, että joku tulee humalassa tönäisemään tai jotain muuta vastaavaa. Nyt auringon paistaessa on muutaman kerran tehnyt mieli oikein kylmää lonkeroa, mutta enköhän sitten vuoden päästä pääse terassille. Tämä tuleva kesä menee odotuksen ja imetyksen merkeissä.
32: Minulla on myös tuo pelko, että joku känninen törmäilisi itseen. Lisäksi jostain luin, että baarin kova melu voi vahingoittaa loppuaikoina sikiön kuuloa? Valvomisesta tulee myös niin huono olo, että pakosta on tullut jäätyä kotiin lähiaikoina :( Olisi mukava edes mennä tuttujen mukaan, välillä tuntuu kuin olisi vankilassa.
Ihanaa, kun raskauden jälkeen voi joskus jättää lapsen miehelle ja mennä terassille vaikka yhdelle, nyt raskausaikana kun lasta ei hetkeksikään jätä matkastaan. :)
Ei tehnyt yhtään tiukkaa. En ennen raskauttakaan juonut kovin usein, ehkä kerran kuussa yhden siiderin, joten ei luonnollisesti raskausaikanakaan tehnyt mieli juoda. Aika omituinen kaveripiiri jos alkoholia juomaton eristetään porukasta tai jos ei osata tehdä yhdessä muuta kuin ryypätä. Meillä porukkaan mahtuu mukaan ihan yhtä lailla vaikka ei joisikaan, olipa syy siihen mikä tahansa. Kävin kyllä silti raskausaikana pari kertaa terassilla ja baarissakin kerran, koska oli kaverin synttärit mutta eipä siitä tungoksesta ison mahan kanssa oikein nauttinut. Nyt imetysaikana olen kerran juonut puolikkaan siiderin saunajuomana ja hiukan viiniä ruuan kanssa.
Rehellinen vastaus: kahdessa ekassa oli ja käytin jonkin verran alkoholia alussa,vimpassa ei siteen ollutkaan vaikeaa yhtään enkä ottanut tippaakaan.
Nämä alkottelut raskausaikoina saivat aikaan myöhemmin paskat fiilikset ja syvän katumuksen.
Kyllä mä otin raskausaikana arkisauna päivänä pari-kolme kaljaa, Lauantai saunan jälkeen 4-6 kaljaa...
Kerran kuussa otin vähän enemmän mieheni kanssa... n. 10-12 kaljaa. (siis ite, mieheni nyt juo laatikon pari yksinäänkin joka viikonloppu).
Baareissa emme mieheni kanssa käy, kotona juomme.
Viinaa en käytä ikinä ja viiniä harvoin, yleensä kaljaa ja silloin tällöin muutaman lonkeron.
Terve poika syntyi! :)
Olen 23v. ja mieheni 36v. Yrittäjä perhe.
Juomme yleensä viikonloppuisin laatikon, pari olutta... Kun poika on saatu nukkumaan.
Arkisin juomme muutaman silloin tällöin... Viime tiistaina join 9 kaljaa. Ja tänään juon kännit. :)
Ja ollaan ihan normaaleita ihmisiä... :)
Tuo hyvinvoivan kolmekuisen juoppo äiti ei tiedä, että alkoholi vaurioittaa myös niin, että näkyy oppimisvaikeuksina...onnea matkaan kun tytär on erityiskoulussa ;)